Nuoria työttömiä miehiä 87 000. Eetu, 21, viettää päivänsä selaten Tiktokia ja Youtubea
"Neljän seinän sisällä
Eetu, 21, viettää päivänsä selaten Tiktokia ja Youtubea. Usein hän poistuu kotoaan vasta, kun nuuska tai ruoka on loppunut. Eetu on yksi niistä noin 87 000 nuoresta tai nuoresta aikuisesta, jotka eivät opiskele käy töissä. "
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010116480.html
Miten saadaan nuoret miehet töihin?
Kommentit (676)
Syyhy leviää. Ihmisillä ei ole rahaa syyhylääkkeisiin.
Kohta tulee lämpimät kelit ja ihmiset menevät t-paita päällä linja-autolla palkattomaan työkokeiluun.
Pitäisikö näille Eetuille kertoa, että naista ei sitten saa jos ei mene töihin. Oisko siinä motivaatiota?
Ja toisinpäin, kukaan työssäkäyvä mies ei ota naista joka vaan selaa kissavideoita sohvalla suklaata syöden.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö näille Eetuille kertoa, että naista ei sitten saa jos ei mene töihin. Oisko siinä motivaatiota?
Ja toisinpäin, kukaan työssäkäyvä mies ei ota naista joka vaan selaa kissavideoita sohvalla suklaata syöden.
Njaa. Eetu voi myös löytää kissavideoita katsovan naisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän asian vierestä, mutta vastikään uutisoitiin, että nuoret eivät soita hätätilanteissa 112:een, kun arastelevat puhua puhelimessa vieraan ihmisen kanssa, kun eivät ole siihen tottuneet. Mitä nämä enää osaavat, kun eivät lukea, kirjoittaa, eivätkä puhua?
Niinpä. Mutta kyllä varmaan oppii lukemaan ja puhumaan kun heitetään kadulle ja haukutaan kunnolla.
Varmaan pakon edessä osa oppisikin.
Onko teistä oikeasti ok että nykynuori antaa jonkun kuolla ennemmin kuin puhuu vieraalle? Ihan normaalia? Silitellään päätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite 24v mies enkä ole tehnyt päivääkään töitä. Päivät menee vuokraluukussa makoillessa, mitään suunnitelmia tulevaisuudelle ei ole. Ehkä jos olisin saanut tuurilla tyttöystävän nuorena niin olisi ollut motivaatiota osallistua yhteiskuntaan. Onneksi Kela maksaa niin ei tarvitse turhaan raataa muiden hyvinvoinnin eteen, kun itse joudun kärsimään.
Oletko ihan höperö? Tuhlaat elämäsi. Ulkona on kokonainen maailma.
Maailma on paska ja menee koko ajan paskemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret on yllättävän fiksuja. Ei ne halua enää tuhota terveyttään töissä että saa kärsimyksen kruunun päänsä päälle. Niillä on ainutkertainen elämä mitä ne haluaa elää, osa valitettavasti elää rahojen puutettaankin vain netissä. Uskon että työelämä rakentuu tulevaisuudessa niin että tulee lyhyempiä työpäiviä ja ne menestyjäsuorittajatkaan ei enää tapa itseään työllä vaan yrittää rakentaa elämänsä mahdollisimman mukavaksi. Ne menestyjät tulee menestymään, mutta osan arjesta voi tulla vielä kurjempaakin jotka ei ole niitä voittajia.
Inflaatio on vienyt vielä ostovoimankin. Nykyään ei vain mennä enää samalla lailla töihin ja osteta asuntoa.
Mielenkiintoista sinänsä että valtaapitävät puolueet on mm persut haluaa ajaa työntekijöiden oikeudet 1800 luvun suuntaan.
Joo, ihan totta! Fiksu ainutkertainen elämä istumalla päivät sisällä ja pelaamalla pleikka. Ihmiskunta on todellakin saavuttanut huippunsa Eetussa ja hänen kaltaisissaan.
Ennen on heitetty elämä hukkaan puuhaamalla kaikkea tyhjänpäivästä, kuten perhe, työ, matkustelu, talo, mökki jne. Miten ihmeessä me ei ymmärretty? Ei vaan oltu tarpeeksi fiksuja.
Vierailija kirjoitti:
Tähän moni sanoisi että on poikkeuksia sairaat ynnä muut niin kyllä! Jokainen tekee mitä pystyy, ja mihin rahkeet riittävät. Kunhan tekee jotain. Sairaat ja työKYVYTTÖMÄT ovat asia erikseen.
Töitä on paljon, jos vaan työt kelpaa.
En viitsiny kopioida paasaustasi kokonaan, mutta sinäkään et tunnu tajuavan, ettei töihin noin vain mennä. Minulle kelpaa ja pystyn tekemään vaikka mitä töitä, mutta en fyysisiä. Minulla on yliopistotutkinto ja 15 vuotta kokemusta kokoaikatyöstä, mutta yht'äkkiä en kelpaa enää työnantajien mielestä kaupan kassalle, yksinkertaiseen tallennustyöhön enkä edes narikkaan. Ikinä en ole ryypännyt enkä polttanut, eikä elämäntapani muutenkaan ole huonot. En näytä rähjääntyneeltä.
"Jokainen tekee mitä pystyy".No, miksei minulle anneta niitä töitä, joita pystyn tekemään, ja joihin olen sen sata hakemusta lähettänyt? Kuulemma minulla on hienot hakemukset ja CV:t, mutta aina joku toinen menee silti ohi. Viimeeksi kun pääsin haastatteluun yksinkertaiseen toimistotyöhön, paikan vei tradenomi. Se tutkinto ei todellakaan ollut vaatimuksena, mutta kai oli hyvä, että tradenomi pääsi tekemään sellaista hommaa, johon olisi kelvannut lukiolainen.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773.
Eikä kaikki nuoret pääse opiskelemaan.
Tradenomiksi opiskelemaan haki vuosi sitten 59952 ja pääsi vain 4781.
Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös valtion ja kaupungin työntekijöillä.
Ja kohta alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta eli voi ottaa uuden työntekijän jo heti pian kun taloustilanne paranee.
Kohta siis työttömät pääsevät töihin.
"Töitä on paljon, jos vaan työt kelpaa."
Miksi ihmeessä nykyisin satoja ihmisiä hakee yhtä kaupan kassan pestiä? Eipä ennen ollut tuollainen tilanne, vaan koska töitä oikeasti oli enemmän, hakijat jakaantuivat firmojen kesken paljon tasaisemmin ja yhteen paikkaan oli ehkä 20 hakijaa. Ne loput 19 saattoivat hyvinkin löytää toisen paikan, jota hakea. Ei ole ollenkaan sama tilanne nyt, kun 200:sta hakijasta 199 joutuu etsimään kutistuvilta työmarkkinoilta itselleen paikkaa.
"Miten saadaan nuoret miehet töihin?"
He ovat jo töissä. Työllisyysaste on nyt aika korkealla. En tiedä, että mitä tällainen pienen ryhmän demonisointi mediassa tarkoittaa. Kenties Orpo on maksanut Hesarille tästä jutusta, jotta hallituksen toimet saadaan näyttämään vähemmän tyhmiltä? Tilastokeskuksen mukaan nuoret naiset ovat työttömämpiä kuin nuoret miehet, miksei heistä tehdä näitä juttuja? Aina vaan miehistä.
Menisivät edes kokkauskurssille.
Se olisi hyödyllisempää kuin jotkut Tiktuubip---skat joita aivottomat apinat tekee muille aivottomille apinoille.
Vierailija kirjoitti:
Ite 24v mies enkä ole tehnyt päivääkään töitä. Päivät menee vuokraluukussa makoillessa, mitään suunnitelmia tulevaisuudelle ei ole. Ehkä jos olisin saanut tuurilla tyttöystävän nuorena niin olisi ollut motivaatiota osallistua yhteiskuntaan. Onneksi Kela maksaa niin ei tarvitse turhaan raataa muiden hyvinvoinnin eteen, kun itse joudun kärsimään.
42v täällä ja melkein samat setit, yhteensä 2 vuotta työkokemusta minulla. Ikinä en ole ollut kiinnostunut tulevaisuudestani tai mistään opinnoista.
Naapurin nuori ja muuten fiksun olonen mies sanoi ettei huvita tehdä töitä, kun joutuu katsoa miten muut (ulkomailta tulijat ikäisensä ja nuoremmat miehet ja pojat) saa kaiken helposti tekemättä mitään.
Äänestäminenkään ei auttanut asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret on yllättävän fiksuja. Ei ne halua enää tuhota terveyttään töissä että saa kärsimyksen kruunun päänsä päälle. Niillä on ainutkertainen elämä mitä ne haluaa elää, osa valitettavasti elää rahojen puutettaankin vain netissä. Uskon että työelämä rakentuu tulevaisuudessa niin että tulee lyhyempiä työpäiviä ja ne menestyjäsuorittajatkaan ei enää tapa itseään työllä vaan yrittää rakentaa elämänsä mahdollisimman mukavaksi. Ne menestyjät tulee menestymään, mutta osan arjesta voi tulla vielä kurjempaakin jotka ei ole niitä voittajia.
Inflaatio on vienyt vielä ostovoimankin. Nykyään ei vain mennä enää samalla lailla töihin ja osteta asuntoa.
Mielenkiintoista sinänsä että valtaapitävät puolueet on mm persut haluaa ajaa työntekijöiden oikeudet 1800 luvun suuntaan.
Joo, ihan totta! Fiksu ainutkertainen elämä is
Jep, tekeehän se terveydelle tosi hyvää istua sisällä ja turruttaa aivonsa roskaviihteellä.
Niin ja silti hätistetään ja painostetaan äitejä laittamaan 1v lapsi hoitoon ja menemään töihin. Sillä välin lapsettomat Eetut sylkee kattoon vuosikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän moni sanoisi että on poikkeuksia sairaat ynnä muut niin kyllä! Jokainen tekee mitä pystyy, ja mihin rahkeet riittävät. Kunhan tekee jotain. Sairaat ja työKYVYTTÖMÄT ovat asia erikseen.
Töitä on paljon, jos vaan työt kelpaa.
En viitsiny kopioida paasaustasi kokonaan, mutta sinäkään et tunnu tajuavan, ettei töihin noin vain mennä. Minulle kelpaa ja pystyn tekemään vaikka mitä töitä, mutta en fyysisiä. Minulla on yliopistotutkinto ja 15 vuotta kokemusta kokoaikatyöstä, mutta yht'äkkiä en kelpaa enää työnantajien mielestä kaupan kassalle, yksinkertaiseen tallennustyöhön enkä edes narikkaan. Ikinä en ole ryypännyt enkä polttanut, eikä elämäntapani muutenkaan ole huonot. En näytä rähjääntyneeltä.
"Jokainen tekee mitä pystyy".No, miksei minulle anneta niitä töitä, joita pystyn tekemään, ja joihin olen sen sata hake
Eikö sun kannattaisi hakea oman alan töitä?
Syyhy leviää.
"Perheillä ei ole varaa alle 12 euron lääkkeeseen."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010017495.html