Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla samaa? Mies ei suostu vahtimaan lasta kun olen kotona

Vierailija
20.02.2024 |

Eli haluaisin välillä nukkua päiväunet, katsoa jonkun sarjan tai ihan vain olla yksin sohvalla tai sängyssä ja levätä. Mutta mies ei suostu olemaan lapsen kanssa niin, että voisin näin tehdä. Mies kyllä vahtii lasta jos lähden jonnekin, mutta en minä jaksa useinkaan lähteä minnekään, olen väsynyt työstä ja arjesta ja haluaisin vain olla välillä hetken yksin ja levätä. Ei se ole lepoa eikä rentouttavaa, että lähden  kaverille käymään ja siellä on käynnissä sama pikkulapsiarki kuin meillä kotona hälyineen ja meluineen. Ei minua kiinnosta mennä jonnekin kauppakeskukseen kuluttamaan kaupoissa aikaa. Olen vahvasti introvertti ja tarvitsisin hetkiä olla kotona yksin, edes eri huoneessa kuin mies ja lapsi. Mies ei vie lastaan edes ulos, jotta minä jäisin yksin kotiin. Onko tällainen yleistäkin?

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvilassa yksin istumalla saa olla rauhassa ja vaikka lukea siellä kirjaa. Mutta ei sen pitäisi olla ratkaisu tähän vaan miehen toiminnan muuttaminen sinun tarpeita kunnioittavaksi.

Vierailija
62/136 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi kirjastoon meno? Siellä saat istuskella hiljaa hiljaisuudessa ilman että joku keskeyttää. Lueskella tai katsoa kännyllä jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sano sille että tuollainen peli ei vetele vaan sinä lähdet nyt eri huoneeseen pitämään tunnin levon ja miehen homma on viihdyttää lasta.

On tästä puhuttu ja olen sanonut. Ei se vain onnistu. Onnistuu hetken, mutta 10 min päästä lapsella on minulle asiaa ja mies päästää lapsen luokseni. Tai mies saa päähänsä kesken kaiken mennä saunaan tms ja jättää lapsen itsekseen ja lapsi tulee tietenkin heti luokseni, että äiti äiti minulla on sinulle asiaa. Olen suuttunutkin tästä asiasta miehelle, mutta mikään ei silti muutu. Hänen vastaus on aina vain, että lähde jonnekin viettämään omaa aikaa äläkä valita. Ap

Saunaan? Mitä ihmettä... Miehesi kuulostaa siltä, että tekee tuon tahallaan. 

Kuulostaa siltä, että ap:n mies yrittää kasvattaa lapsesta täyspäistä eikä peräkammarinpoikaa tai läheisriippuvaista. Lasten pitää ymmärtää, että vanhemmat eivät ole käytettävissä vuorokauden ympäri. 

Vierailija
64/136 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aikuiset aina viihdyttää lapsia niin siitähän se käytös on opittu. On ok olla välillä tylsää ja lapsen mielikuvituskin siinä paranee kun keksii itse itselleen tekemistä

On minustakin ok, että lapsella on tylsää ja että aikuiset ei koko ajan viihdytä. Mutta kun minä haluaisin välillä olla vaikka puoli tuntia niin, että saan olla ihan yksin ilman että kukaan tulee siihen huoneeseen selittämään tai kysymään mitään. Siksi miehen pitäisi olla se aika lasta varten, vaikka ei viihdyttäisikään lasta. Vähintään pitäisi huolehtia, että lapsi kysyy asiat häneltä eikä minulta. Mutta kun ei. Ap

Jos et vedä rajoja lapselle ei hänestä koskaan tule itsenäistä aikuista. 

Mutta pitäsikö Ap:n vetää ja rajat myös lapsensa isälle ja kehoittaa, että lähtevät lapsem kanssa hetkeksi vaikka pihalle, että hän varmasti saa olla hetken itsekeen ja omien ajatustensa kanssa, jotta jaksaa olla täyspäinen vanhempi ja rakastava kumppani myös jatkossa. 

Uskovainen mies

Vierailija
65/136 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi kirjastoon meno? Siellä saat istuskella hiljaa hiljaisuudessa ilman että joku keskeyttää. Lueskella tai katsoa kännyllä jotain.

Olisikin kirjastot tuollaisia. Täällä ne on yleisiä olohuoneita, joissa teinilaumat remuaa. Ap

Vierailija
66/136 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot sille tumpelolle ukolle, että hän pitää nyt tunnin ajan huolen, ettei kukaan astu jalallaan siihen huoneeseen mihin menet viettämään omaa aikaa ja piste. Lapselle myös sanot että äiti menee nyt lepäämään ja hän on nyt isän kanssa. Meillä jo 2-vuotias osaa tämän konseptin ja tarvittaessa toinen vanhempi kerta kaikkiaan hakee lapsen pois sen vanhemman luota, jonka pitää saada levätä tai keskittyä johonkin, eikä päästä takaisin. Yhdessä sovitaan nämä lepoajat vanhempien kesken, ettei kumpikaan kuormitu liikaa ja jaetaan vastuu lapsista tasan.

Teillä tämä toimii. Meillä ei, siksi tämä aloitus. Eikä meillä ole koskaan toiminut, siksi lapsi ei osaa tätä konseptia kun isänsä ei huolehdi konseptissa omasta osuudestaan. Teillä kaksivuotias osaa konseptin, koska hänen isä toimii siinä kuten pitääkin. Ap

Miehesi kuulostaa vastuuttomalta vätykseltä joka ei kunnioita sinua

Vierailija
67/136 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aikuiset aina viihdyttää lapsia niin siitähän se käytös on opittu. On ok olla välillä tylsää ja lapsen mielikuvituskin siinä paranee kun keksii itse itselleen tekemistä

On minustakin ok, että lapsella on tylsää ja että aikuiset ei koko ajan viihdytä. Mutta kun minä haluaisin välillä olla vaikka puoli tuntia niin, että saan olla ihan yksin ilman että kukaan tulee siihen huoneeseen selittämään tai kysymään mitään. Siksi miehen pitäisi olla se aika lasta varten, vaikka ei viihdyttäisikään lasta. Vähintään pitäisi huolehtia, että lapsi kysyy asiat häneltä eikä minulta. Mutta kun ei. Ap

Jos et vedä rajoja lapselle ei hänestä koskaan tule itsenäistä aikuista. 

Mutta pitäsikö Ap:n vetää j

6-vuotiaan pitäisi pärjätä yksin vähän aikaa ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Aloittajan lapsi joko ei muuta koskaan kotoa pois tai hakkaa kaikki tyttöystävänsä, kun eivät vastaa puhelimeen tarpeeksi nopeasti. 

Vierailija
68/136 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakara sinne isän mukaan saunaan jos kerta ukko sinne karkaa. 

Vierailija
69/136 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä suostuisi / hyväksyisi miehesi käytöstä,ei ole normaalia. Itse myös introvertti ja saan omaa aikaa silloin kun haluan. Esim tänään lähtivät luistelemaan, viime viikonloppuna hiihtämään jne. Ja jos ovat sisällä, niin pelaavat lautapelejä, lukevat kirjoja jne. Ja silloin voin olla rauhassa toisessa huoneessa. Ja lapsella ja miehellä tosi lämpimät ja luottavaiset välit, kun ovat pienestä pitäen touhunneet kaikkea yhdessä.

Vierailija
70/136 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi 6-vuotias ja kaksi vanhempaa.

Mahtaa olla raskasta (sarkasmia).

Vierailija
71/136 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailamssa on useita mukavia ja kiinnostavia paikkoja minne mennä ja nähdä ja kokea mutta useimmilla meistä vain yksi erityinen koti ja tila kerrallaan, jossa haluaisi olla ainakin välillä ijhan omana itsenään omine tekemisineen tai olla hetken tekemättä yhtään mitään kenenkään tarvotsematta.

Uskovainen mies

Vierailija
72/136 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on POIKALAPSIHULLU.

Vierailija
73/136 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on POIKALAPSIHULLU.

Vihaa lapsia ja miehiä, vauvasta alkaen.

Vierailija
74/136 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene itse vaikka saunaan ja ovi lukkoon, löylyttelyn välissä hengaile vaikka pesuhuoneessa lukien, nauttien jotain kylmää tmv. Tai makuuhuoneen oveen lukko. Kyllä 6-vuotiaan täytyy ymmärtää, mitä tarkoittaa "haluan olla nyt tunnin rauhassa". Aikakäsityskin pitäisi olla jo jonkinmoisen realistinen (tyyliin puolikkaan elokuvan verran tai joku vastaava vertaus, meillä oli paljon pienempänä jo esim. "äiti haluaa nyt levätä kahden muumijakson verran"). Onko lapsi ihan normaali vai jonkin sortin nepsy?

Vierailija
75/136 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli monta lasta pienellä ikäerolla ja lapsilla sairauksia. Kummankin vanhemman oli pakko olla aikalailla aina saatavilla kun oli kotona. Kun lapset vähän kasvoi ja helpotti niin pyysin miestä huolehtimaan välillä lapsista puolituntia. Niin että saan hetken olla rauhassa vaikka makuuhuoneessa. Alkuun lapset ryntäsivät sinne mutta pyysin miestä hoitamaan osuutensa niin parin harjoittelukerran jälkeen mies ja lapset oppivat jutun. 

meillä erona että mies on aina touhunnut lasten kanssa ja hoitanut heitä ja usein kauppaan tai kavereille mennessä otti yhden mukaansa. Silti hänelläkin kesti hetken tajuta että minäkin tarvin hetken ihan rauhallista aikaa välillä jolloin kukaan ei häiritse minua. Mies kävi töissä jossa oli ainakin vaihtelua ja välillä rauhallisiakin hetkiä verrattuna minun kotona oloon lasten kanssa jossa oli samaa hoitamista jatkuvasti.

Minä myös opetin lapsia leikkimään itsenäisesti. Ja lapsille opetettiin vessarauha/ruokarauha/lepohetki. Eli jos vanhempi jollain tällaisella tauolla niin sai tulla kertomaan asiaa tai pyytämään jotain vain jos se oli todella tärkeää. Aika äkkiä meidän lapset oppivat erottamaan millaisesta asiasta vanhempien ruokailua saattoi tulla häiritsemään jne. Helpotti omaa oloa kun sai välillä syödä ihan rauhassa ja lapset hoitivat itse tilanteet sen aikaa.

Vierailija
76/136 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lähestyvä ongelmaa eri tavalla. Koska mies ja lapsi eivät ole oppineet edellisistä yrityksistäsi niin unohda ne. Etsikää lapselle ja miehelle yhteinen säännöllinen harrastus. Helpoiten mies sitoutuisi jos asia kiinnostaisi häntäkin edes vähän. Uinti, kirjastossa käynti ovat helppoja mutta jättäisikö mies ne aina huomiseen. Lapsi saisi uusia kokemuksia, ainakin matkat aikaa isän kanssa ja sinä vapaata yksinoloa aina tiettynä iltana. Mutta älä perustele sinun vapaana vaan isän ja lapsen eduilla asiaa.

Vierailija
77/136 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan samanlaista. Kesäisin halusin esim. olla tunnin pari puutarhaa hoitamassa viikonloppuna ja pyysin miestä huolehtimaan sen aikaa lapsesta. Kotona vietetty "vapaa-aika" ei kuulemma ollut sen arvoista, että hän viitsisi uhrata siihen aikaansa eli jos kerran olen paikalla, voin samalla hoitaa lapsen, kotieläimet, kotitalouden - sekä miehen... ;-)

Vain se vapaa-aika, joka vietettiin pois kiinteistöltä, oli riittävän arvokasta vapaa-aikaa, joka sitten pakotti miehen huolehtimaan edes lapsesta silloin, kun hän ei sattunut olemaan itse viettämässä sitä omaa arvokasta vapaa-aikaa - jota riitti sekä arkena että viikonloppuisin.

Eli entinen puoliso ihan sanoitti asian. Sanoi, ettei hänen mielestään kotona voi viettää vapaa-aikaa (tässä siis ristiriita, koska hän kyllä vietti vapaa-aikaa myös kotona esim. pelaten tuntitolkulla tietokoneella työhuoneessa).

Exän mukaan, jos kerran on kotona/kiinteistöllä eli saatavilla, voi myös huolehtia kaikista kotiin ja talouteen liittyvistä asioista. Tokikaan tämä sama ei koskenut häntä, sillä hänhän ei voinut huolehtia kotona ollessaan mistään, kun johtajalla (2 alaista) oli niin rasittavaa työelämässä, ettei sen jälkeen enää jaksanut huolehtia mistään muusta kuin omasta itsestä. Molemmat oltiin töissä, mutta mä huolehdin sen lisäksi kaikesta muusta, ja ns. oman vapaan sain kauppareissujen muodossa tai koiraa ulkoiluttaessa.

Joo. On todellakin entinen puoliso.

Vierailija
78/136 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti meillä oli sana tilanne. lapset on jo aikuisia ja pois kotoa, mutta ei meilläkään mien niitä koskaan vahtinut/ollut lasten kanssa , että olisi saanut vaikka nukkua joskus, kun oli mennyt viikkokaupalla ilman yöunia. 

Näin jälkeenpäin olen tajunnut, miten tärkeätä olisi ollut koko perheen hyvinvoinnille, että mies olisi osallistunut enemmän ja , että olisin saanut edes joskus nukkua. Kukaan ei jaksa nukkumatta ja seurauksena on väsynys ja kiukkuisuus. Lapset ja se mieskin siitä saa sitten kärsiä. koko perheen etu on se, että äiti saa nukkua. Kerro tämä miehelle. Jos äiti voi hyvin, koko perhe voi hyvin, jos äiti voi huonosti koko perhe voi huonosti. 

Vierailija
79/136 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehistä kasvatetaan laiskoja vanhempia? Muistakaa tämä omien poikien kohdalla.

Vierailija
80/136 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse olla niin mahdottoman kiltti. Pelkäätkö miehesi jättävän sinut, jos vaan julmasti ilmoitat, että "nyt vahdit lasta" , menet nukkumaan ja laitat oven lukkoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi