Alaikäinen lapsi peri suuren omaisuuden isältään - mitä pitäisi tehdä?
Erottiin liki 10 vuotta sitten ja nyt pojan isä kuoli. Tämä ei ollut yllätys, koska sain varoituksen tästä exältä. Mikä hämmentää, sain yksityiskohtaisen kirjeen exältä, mitä hän omistaa ja miten hän haluaisi omaisuuden käytettävän pojan hyväksi. Omaisuutena on yhteismetsäosuuksia, peltoa ja pörssiosakkeita. Lakimiesten nimiä, joihin minun kannattaa ottaa yhteyttä. En ole ikinä hoitanut tälläisiä asioita, kannaisiko minun palkata lakimies hoitamaan lapsen etua?
Kommentit (29)
Kyllä varmasti kannattaa jututtaa lakimiestä. Ettei tule vahingossa tehtyä tyhmiä mokia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Käytät rahat niin kuin parhaaksi näet. Käytännössähän ne ovat sinun.
Ne ovat lapsen rahoja ja joudut vastuuseen, jos hukkaat tai tuhlaat ne.
Maistraatti tulee valvomaan pojan saamaa omaisuutta, jos sitä on paljon.
Outoa, että isä ei palkannut ennen kuolemaansa lakimiestä. Lapselle edunvalvoja ja sinä teet kerran vuodessa selvityksen siitä, että et ole käyttänyt lapsen rahoja.
Lähisukulaiseni poika peri isänsä, rahaa ja muuta omaisuutta. Mun isä nimitettiin sen edunvalvojaksi. Käsittääkseni ei siis tarvitse olla lakimies. Lakimiehiin saattaa upota koko omaisuus pitkässä juoksussa.
No lue se yksityiskohtainen kirje oikein ajatuksen kanssa.
Yleensä lapsen huoltaja on myös lapsen edunvalvoja. Lapsen omaisuudesta tehdään vuosittain selvitys dvv:lle.
Lapsesi tarvitsee edunvalvojan, jona voit toimia joko sinä itse, joku muu luotettu aikuinen tai sitten virkaedunvalvoja. Hän huolehtii lapsen omaisuuden hoidosta ja tekee siitä kerran vuodessa selvityksen DVV:hen.
Huolehtiiko joku muu siitä, että perunkirjoitus ja perinnönjako tehdään? Onko kuolinpesässä muita osakkaita lapsesi lisäksi? Jos on, niin voi olla tarpeen palkata oma lakimies valvomaan lapsen etua.
Mihin tarvit mitään lakimiestä. Toki voit palkata lakitoimiston selittämään asiat sinulle, mutta se maksaa
Veljeni isä kuoli veljen ollessa lapsi ja mummonsa kuoleman jälkeen veli osuutensa tämän omaisuudesta. Siihen kuului kiinteistöjä ja metsää. Äiti hoiti asiat veljen puolesta kunnes veli oli täysikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi tarvitsee edunvalvojan, jona voit toimia joko sinä itse, joku muu luotettu aikuinen tai sitten virkaedunvalvoja. Hän huolehtii lapsen omaisuuden hoidosta ja tekee siitä kerran vuodessa selvityksen DVV:hen.
Huolehtiiko joku muu siitä, että perunkirjoitus ja perinnönjako tehdään? Onko kuolinpesässä muita osakkaita lapsesi lisäksi? Jos on, niin voi olla tarpeen palkata oma lakimies valvomaan lapsen etua.
Poika oli isänsä ainoa perijä. ap.
Jos joku muu miehen lähiomaisista ei huolehdi siitä, että perunkirjoitus tehdään 3 kk:n sisällä exäsi kuolemasta, niin käytännössä sinun on syytä lapsesi huoltajana pitää siitä huoli, koska ei ole lapsesi edun mukaista, että asia jää tekemättä. Ilmeisesti exäsi on jo ajatellut asiaa etukäteen, kun hän on antanut sinulle lakimiesten nimiä. Ota yhteyttä johonkin heistä, niin hän kyllä selittää, mitä kaikkia pitää tehdä.
Ex-mieheni oli tehnyt 5 vuoden vuokrasopimuksia omistamistaan pelloistaan. Miten nämä hoidetaan? Jatkuuko ne?. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko isä kuollessaan naimisissa? Jos oli, niin perunkirjoituksen jälkeen pitää tehdä ositus (tai omaisuuden erottelu, jos oli avioehto) ennen kuin perintö voidaan jakaa.
Jos perintö on oikeasti mittava niin ota se lakimies hoitamaan asia. Eipähän tule yllätyksiä ja asiat menee niinkun perinnönjättäjä toivoo.
Lapasesta lähtis monella omalla tutulla jos tilille tulis yhtäkkiä vaikka satoja tuhansia. En tunne lastasi joten voi olla toisinkin.
Parempi pitää kiinni sijoituksissa ja ehkä vähän opiskella miten sijoittaminen tapahtuu ettei raha ala polttelemaan taskuissa ja olis omaisuutta jäljellä vielä kun täyttää 20v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko isä kuollessaan naimisissa? Jos oli, niin perunkirjoituksen jälkeen pitää tehdä ositus (tai omaisuuden erottelu, jos oli avioehto) ennen kuin perintö voidaan jakaa.
Isä erosi jo 20 vuotta sitten. ap.
Vierailija kirjoitti:
Ex-mieheni oli tehnyt 5 vuoden vuokrasopimuksia omistamistaan pelloistaan. Miten nämä hoidetaan? Jatkuuko ne?. ap
Kerroit juuri vastauksen kysymykseesi. 5 vuoden sopimus on 5 vuoden sopimus. Lue, mitä niissä sopimuksissa sanotaan.
Vinkkinä, että DDV:ltä saa kyllä neuvontaa. Itse teen joka vuosi vuositilin lapseni omaisuusasioista. Sama on edessä sinulla.
Ei tietenkään. Käytät rahat niin kuin parhaaksi näet. Käytännössähän ne ovat sinun.