Miksi Stubbin englanti on kuitenkin ääntämykseltään aika rallienglantia, vaikka asunut USA:ssa ja vaimo on natiivi englanninkielinen?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on se englanti kelvannut, on antanut eurooppalaisille tiedotusvälineille yli 200 lausuntoa esim. eurooppapolitiikasta ja venäjästäkin. Olen itsekin niitä nähdyt, kun katson jonkin verran ulkomaisia uutiskanavia kielitaidon yllläpitämiseksi.
Savolaisen naisen kanssa 40 vuotta parisuhteessa oltuani en edelleenkään puhu savoa. Ei me kuitenkaan koko ajan ole mykkäkoulua pidetty.
Omalle äidinkielelle tyypillinen aksentti ei ole mikään virhe eikä huonompi kuin uutistenlukija-englanti. Kaikista maailman englanninkielisistäkin ihmisistä vain aivan pieni vähemmistö puhuu sitä BBC-englantia. Mitä ihmeen säkissä kasvaneita juntteja nämä oikein ovat, jotka eivät ymmärrä, että kansainvälisessä yleiskielessä on lukemattomia erilaisia aksentteja?
Mikähän oli yo-kirjoituksissa Stubidolla englanti? Approbatur veikkaan.
Parasta puhua selkeä englantia, että muutkin tajuaa. Hyvin hän puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Saataisiinko ap:lta puhenäyte
Aiäm punikki änd not tö sharpist naif in tö drooör.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on se englanti kelvannut, on antanut eurooppalaisille tiedotusvälineille yli 200 lausuntoa esim. eurooppapolitiikasta ja venäjästäkin. Olen itsekin niitä nähdyt, kun katson jonkin verran ulkomaisia uutiskanavia kielitaidon yllläpitämiseksi.
Muista kumartaa Stubb-alttarillasi neljästi päivässä!
No ei mitään rallienglantia mutta ei erityisen hyvin äännettyäkään englantia. Puhe on kyllä sujuvaa eli pystyy ilmaisemaan itseään ihan sujuvasti englanniksi ja tuo lienee tärkeintä.
Poliitikoksi puhuu hyvin mutta on paljon suomalaisia jotka puhuvat paljon parempaa englantia.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän oli yo-kirjoituksissa Stubidolla englanti? Approbatur veikkaan.
Englanti ja suomi L, äidinkieli eli ruotsi M.
Vierailija kirjoitti:
On muuallakin maailmassa ihmisillä aksentteja, kun he puhuvat englantia. Ei suomalainen aksentti ole sen huonompi kuin vaikka saksalainen, ranskalainen tai espanjalainen.
Vaikka kuinka moni on sanonut Oh I love finnish accent!
Samaa olen ihmetellyt. Ja ihmettelin myös entisen mieheni suhteen, kun hän kuitenkin asui lukioikäiseksi saakka ympäri maailmaa ja kävi kansainvälisiä kouluja englanniksi. Silti hänen englantinsa on huonompaa kuin minun, vaikka en ole edes matkustellut. Mun oxfordin englanti (näin muuan natiivi englantilainen väitti) on kotoisin koulusta ja telkusta.
Hänen sanavarastonsa on suppeampi, hän ei osaa kääntää nopeasti kumpaankaan suuntaan eikä löydä jotain tarvittavaa sanaa muististaan yhtä nopeasti.
Jorma Ollila kävi Atlantic collegen Iso-Britanniassa ja englannin ääntäminen ihan järkyttävän huonoa. Tuota en ikinä tajunnut. Tuohon verrattuna Stubbikin puhuu tosi hyvää englantia.
Miten Erkki Tuomioja muuten puhuu englantia?
Hän on teini-iässä asunutkin vanhempiensa kanssa Iso-Britanniassa.
Tuomioja muistaakseni puhuu ainakin jonkin verran myös ranskaa.
Tämän huomasi kun Marko Ahtisaari puhui sujuvasti englantia. Stubb ongelma on ettei se kuuntele muita, silloin ei myöskään opi.
Stubbin puhe on teennäistä ja yrittää liikaa, kaikilla kielillä. Ei ole luonteva.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puhuu omalla aksentilla, intialaiset, ranskalaiset ja mitä sillä edes on väliä?
Jopa ruskitrollikin.
Puoliso istui konferenssissa kahvitauolla toisella puolella ranskalainen ja toisella puolella kiinalainen tutkija. Molemmilla voimakkaat aksentit. Ranskalainen ei ymmärtänyt kiinalaista eikä kiinalainen ranskalaista. Mies sitten tulkkasi ja häntä ymmärsivät molemmat 😁
Suomen aksentti tai aksentittomuus on selkeää 😌
Tyyppihän on ihan tollo. Ei oppikirjat tyhmää sivistä.
Ystävättäreni puhuu liki täydellistä yläluokan englantia. Mutta kun hän aina silloin tällöin tekee virheen, niin hän ei ulkomaan matkoillamme suostu puhumaan sanaakaan, ettei nolaisi itseään. Minä sitten rallienglannilla hoitelen kommunikoinnin. Ja hän huomauttelee jälkikäteen virheistäni ja arvostelee kuinka nololta kuulostan.
Todella paljon hyötyä hänelle hyvästä kielitaidosta.
Mitenkäs ap, viäntee enklantia savoks, vai? Pärjeekös sillä ulukomaella?
Puhuu sujuvasti, ja sanaston hallinta on erinomaista. Ääntäminen on aivan kohtalaista, mutta kertoo silti hieman huonosta kielikorvasta. Myös ruotsinsa on äidinkieliasemastaan riippumatta huolimatonta. Hitaampi ja äänteiltään selkeämpi suomi sujuu Stubbilta näistä äänteellisesti parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Ystävättäreni puhuu liki täydellistä yläluokan englantia. Mutta kun hän aina silloin tällöin tekee virheen, niin hän ei ulkomaan matkoillamme suostu puhumaan sanaakaan, ettei nolaisi itseään. Minä sitten rallienglannilla hoitelen kommunikoinnin. Ja hän huomauttelee jälkikäteen virheistäni ja arvostelee kuinka nololta kuulostan.
Todella paljon hyötyä hänelle hyvästä kielitaidosta.
Nolo on ystäväsi. Olisi iloinen ja kiitollinen että sinä hoidat asioinnin eikä arvostelisi turhasta. Taitaa olla melko huono itsetunto ystävälläsi kun ei kehtaa laittaa itseään alttiiksi ja koittaa sitten sinua painaa alas kun pärjäät.