Mikä idea on siinä, että vaatesäilytys on makuuhuoneissa?
Turhaa työtä ja pölyn levittämistä kantaa vaatteita edestakaisin.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Olisko se idea, että useimmat riisuu päivän vaatteet ennen kuin menee sänkyyn nukkumaan? Ja aamulla tietty sitten puetaan vaatteet päälle.
Ehkä ap ei tarvi aamulla pukeutua lähteäkseen mihinkään.
Siksi meillä on pieni asunto, ettei kävely tilasta toiseen tunnu raskaalta lainkaan. Kun kävelee pari askelta kylppäristä (jossa pyykkihuolto) makkariin ei tunnu missään kanniskella jotain käsissä, ja pukea voi vaikka siinä välissä.
Kodinhoitohuoneessa kuoriudutaan likaisista ja laitetaan pyykkikoriin. Samassa huoneessa pyykinpesu ja kuivaus, kuivausta myös kylppärissä ja saunassa.
Khh:sta kylppäriin pesulle. Kylpytakki tai pyyhe sen jälkeen päälle.
Kylppäristä matka jatkuu kasarilta tuttuun ja suosittuun takkahuoneeseen, jossa nykyään vaatesäilytys. Siellä pukeutuminen. Eli pyykin pesu, kuivatus ja säilytys kaikkineen tapahtuu yhdessä päässä taloa.
Ennen kävi helposti niin, että kun laitoin lapset kuskaamaan pyykkinsä omiin huoneisiinsa kaappeihin niin ne päätyivät jotenkin ihmeellisesti pitkin lattioita ja siivouspäivänä tulivat pitämättöminä uudestaan pyykkiin. Nyt kun kaikki pyykki on tuolla takkahuoneessa, tästä ongelmasta päästiin ja pestävän pyykin määrä lähes puolittui.
Komppaan sua ap täysin. Jos rakennuttaisin talon, siellä olisi mm. seuraavanlainen järjestys: pesuhuoneeseen ja saunaan käynti kodinhoitohuoneesta. (= Suihkuun mennessään ihmiset laittaa likaiset vaatteensa suoraan pyykkikoriin. Vaatteiden pesijän ei tarvitse hakea pyykkikoria toiselta puolelta taloa.) Kodinhoitohuoneesta suoraan myös käynti isoon pukeutumishuoneeseen, jossa on vähintään 3 täysimittaista kaappia PER HLÖ eli jos nelihenkinen perhe, niin silloin 12 kaappia.Huoneessa on siis paljon kaappitilaa. Ja ne kaapit on tavallisilla aukeavilla ovilla, ei liukuovilla (jotka toimivat huonosti jos kaappi tursuaa vaatteita ja lisäksi meidän perheen laiskamadot ei jaksa laittaa kiinni liukuovellista kaappia, mutta jostain kumman syystä normiovellinen kaappi menee kiinni). Kaapien alaosat olisi laatikostoja (sukille, alkkareille ym.).
Lisäksi pukeutumishuoneessa on pitkä (2-3 m)penkki istahtamista varten, jonka yläpuolella on pitkä rivi nimettyjä naulakoita, joihin jokainen voi ripustaa puolipitoisia tai vaikka kylpytakkeja. Sitten on vielä iso (kokovartalo) peili. Ja jos oikein täydellistä olisi, niin olisi taso, jonka alla laatikostot, jossa voisi pitää dödöjä, harjoja, kampoja, siteitä. Lisäksi ehkä käsienpesuallas. Altaan yläpuolella iso peilikaappi meikeille jne.
Isoa ikkunaa pukeutumishuoneessa ei olisi, ehkä vaan yläikkunat tai yksi kapea ikkuna. Huone voisi olla myös ihan keskellä taloa ilman ikkunoita (ei tarvitsisi huolehtia omasta nakuilustaan). Siellä voisi olla myös sellainen suihkuverholla erotettava neliön kokoinen tila, jos haluaa pukeutua muiden katseilta piilossa.
Jotta kaikki toiminta saataisiin mahtumaan tähän ihanuuteen, huoneen kokohan pitäisi olla ainakin sen 10 m2, ellei jopa 15m2. En tiedä olisiko pitkulainen huone parempi, vai enemmän neliömäinen, jolloin myös huoneen keskelle saisi sijoitettua kaapistoja tai vaikka kampauspisteen. Vessaan käynti olisi hyvä olla myös joko kodinhoitohuoneesta tai pukeutumishuoneesta.
Tämän systeemin TARKOITUS olisi seuraava: pyykkihuolto helpottuisi, kun pesullemenijät todennäköisemmin jättäisivät likavaatteensa suoraan pyykkiin eikä lojumaan pitkin taloa. Pyykkihuolto helpottusi myös siten, ettei pyykkärin tarvitse juoksennella ympäri iso taloa viemässä muiden ihmisten vaatteita eri makuuhuoneissa oleviin kaappeihin. (Meidän kodinhoitohuoneesta puhtaat vaatekasat eivät todellakaan kulkeudu automaattisesti vaatteidenomistajien kaappeihin heidän huoneisiinsa. Ne lojuvat hyvässä lykyssä viikonkin pienessä kodinhoitohuoneessa pöydällä, jolloin huone näyttää sotkuiselta ja siellä ei ole tilaa toimia. En enää jaksa sanoa asiasta kuin kerran, monesti kolmekaan kertaa ei tuota tulosta. Joo en siis ole osannut kouluttaa perhettäni.) Tarkoituksena on myös se, että pölyn määrä makuuhuoneissa vähenee, koska vaatteita ei pueta siellä. Lisäksi makuuhuoneista katoaisi melkolailla vaatekasat, koska päivävaatteet/yövaatteet käytäisiin pukemassa pukeutumishuoneessa ja puolipitoiset vaatteet säilytettäisiin pukeutumishuoneessa = makuuhuoneista tulisi siistimpiä!
Tämän huonekokonaisuuden tulisi sijaita melko lähellä keittiötä. Koska jos pukeutumishuone on kaukana, ei sinne niin helposti tule mentyä ellei ole pakko.
Juu. Ja ihan itse olen tämän keksinyt. Saas nähdä milloin uusiin oktaloihin aletaan näitä pukeutumishuoneita tekemään. Tämähän olisi kuin uusi "walk in closet" :) Hintakysymyshän se lopulta on. Moni ottaa sen 15 m2 ennemmin olohuoneeseensta tai ylimääräiseksi makuuhuoneeksi kuin pukeutumishuoneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan sua ap täysin. Jos rakennuttaisin talon, siellä olisi mm. seuraavanlainen järjestys: pesuhuoneeseen ja saunaan käynti kodinhoitohuoneesta. (= Suihkuun mennessään ihmiset laittaa likaiset vaatteensa suoraan pyykkikoriin. Vaatteiden pesijän ei tarvitse hakea pyykkikoria toiselta puolelta taloa.) Kodinhoitohuoneesta suoraan myös käynti isoon pukeutumishuoneeseen, jossa on vähintään 3 täysimittaista kaappia PER HLÖ eli jos nelihenkinen perhe, niin silloin 12 kaappia.Huoneessa on siis paljon kaappitilaa. Ja ne kaapit on tavallisilla aukeavilla ovilla, ei liukuovilla (jotka toimivat huonosti jos kaappi tursuaa vaatteita ja lisäksi meidän perheen laiskamadot ei jaksa laittaa kiinni liukuovellista kaappia, mutta jostain kumman syystä normiovellinen kaappi menee kiinni). Kaapien alaosat olisi laatikostoja (sukille, alkkareille ym.).
Lisäksi pukeutumishuoneessa on pitkä (2-3 m)penkki istahtamista varten, jonka yläpuolella on pitkä rivi nimettyjä naulak
Tämmöisiä aina välillä näkee. Itse tekisin neliön muotoisen huoneen, jonka keskellä olisi laatikostot ja päällä pöytätilaa esimerkiksi vaatehuollolle. Helpottaa viikkaamista ja saa laskutilaa, kun vaatteet tuo vaatehuoneeseen.
Tähän tyyliin https://www.inaria.fi/wp-content/uploads/2021/10/Inaria_075.jpg
Mammat voivat tehdä kaikesta ongelman
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi pukeutumishuoneessa on pitkä (2-3 m)penkki istahtamista varten, jonka yläpuolella on pitkä rivi nimettyjä naulak
Yhdessä myynnissä olevassa talossa oli tuollainen kaappihuone kodinhoitohuoneen vieressä ja ihmettelin mikä kumma tila se oikein on. Mutta ehkä just tämä on se selitys. Lasten vaatteet voisikin olla ihan kätevä säilyttää noin, mutta itse haluan kyllä pukeutumisrauhan ja siksi vaatteet mieluummin sinne makuuhuoneeseen. Jonka yhteydessä olisi ideaalitilanteessa sellainen vaatehuone, jossa mahtuu myös pukemaan, ettei aikaisemmin herätessä tarvitse häiritä puolison unia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me muutettiin miehen kanssa kolmioon ja laitettiin sänky pienimpään huoneeseen, entinen palvelijan huone, jossa ei ole kaappeja. Seinälle laitettiin naulakko aamutakeille.
Toisessa makuuhuoneessa on vaatesäilytys ja työhuone. Kaappien eteen laitettiin pieni sohva ja sermi.
On toiminut hyvin.
Tuo varmaan hyvä systeemi, jos on erilaiset unirytmit. Ei tarvitse herättää toista sillä, että kaivelee vaatekaappia ja sytyttelee valoja makuuhuoneessa aamulla tai sänkyyn mennessä.
Kuka nyt jonkun toisen vieressä edes haluaa nukkua?
Meidän makkarissa oli valmiina edellisen asukkaan teettämät liukuovikaapistot, ja ne toimii kyllä meillekin. Aamulla nousen yleensä suoraan sängystä pukemaan koiranlenkitys- tai kotivaatteet.
Olen niin sikeäuninen, ettei minua haittaa jos mies herää ensin ja käy vaatekaapilla. Jos minulla on joskus harvoin tosi aikanen lähtö, laitan vaatteet jo illalla helposti saataville ettei tarvii kaivella vaatekaappia aamuhämärässä. Toisalta minun puoleni kaapista on niin hyvin järjestetty, että löytäisin haluamani vaatteet vaikka vasemmalla kädellä ja silmät kiinni.
Kodinhoitohuonetta ei ole. Käydään yleensä suihkussa iltaisin ennen nukkumaanmenoa, joten kätevintä on, että pyykkikorit on kylppärissä, missä on myös pyykkikone. Ei tarvitse kuljetella likavaatepyykkiä eestaas.
Vaatekaapin pölyisyys makkarissa ei pääse muodostumaan ongelmaksi, kun vaatteet tuodaan viikattuna suoraan kaappiin, ja koiran takia pitää joka tapauksessa imuroida säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Meidän makkarissa oli valmiina edellisen asukkaan teettämät liukuovikaapistot, ja ne toimii kyllä meillekin. Aamulla nousen yleensä suoraan sängystä pukemaan koiranlenkitys- tai kotivaatteet.
Olen niin sikeäuninen, ettei minua haittaa jos mies herää ensin ja käy vaatekaapilla. Jos minulla on joskus harvoin tosi aikanen lähtö, laitan vaatteet jo illalla helposti saataville ettei tarvii kaivella vaatekaappia aamuhämärässä. Toisalta minun puoleni kaapista on niin hyvin järjestetty, että löytäisin haluamani vaatteet vaikka vasemmalla kädellä ja silmät kiinni.
Kodinhoitohuonetta ei ole. Käydään yleensä suihkussa iltaisin ennen nukkumaanmenoa, joten kätevintä on, että pyykkikorit on kylppärissä, missä on myös pyykkikone. Ei tarvitse kuljetella likavaatepyykkiä eestaas.
Vaatekaapin pölyisyys makkarissa ei pääse muodostumaan ongelmaksi, kun vaatteet tuodaan viikattuna suoraan kaappiin, ja koiran takia pitää joka tapaukse
Minä taas nousen sängystä ja menen suoraan suihkuun ja suihkun jälkeen puen vaatteet kylpyhuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edestakaisin minne?
No meillä ainakin on käytäntö muodostunut niin, että kodinhoitohuoneessa tulee suihkun jälkeen pukeuduttua ja sinne on siksi ajan mittaan siirtynyt suurin osa vaatesäilytyksestä, eikä makkarin yhteyteen tehtyyn vaatehuoneeseen. Lakanoille siellä ei ole enää tilaa joten ne täytyy kantaa pesun jälkeen makkarissa sijaitsevaan kaappiin, kätevämpi olisi kun mahtuisivat sinne kodinhoitohuoneeseen nekin. Meidän arjessa siis egdottomasti käytännöllisin olisi vaatesäilytystilat kodinhoitohuoneen ja suihkutilojen yhteydessä.
eri
Onko teidän sängytkin kodinhoitohuoneessa jos lakanoita olisi kätevämpi säilyttää siellä?
Ihme viisastelua ta
Ihan yhtä kätevä ne on viedä sinne makuuhuoneen kaappiin milloin tahansa ohi kulkiessaan, ja ottaa sitten suoraan makuuhuoneen kaapista sänkyyn, ei tarvitse odottaa iltaan asti laittaakseen lakanat paikalleen.
En koe että meillä olisi kätevää tuo. Meillä on makuuhuone yläkerrassa jonne ei tule yleensä sieltä aamulla pois lähdettyä enää päivän aikana mentyä, joten varsinaista ohikulkua ei päivän mittaan enää tapahdu. Sinne könytään vasta illalla kun mennään nukkumaan. Meillä on aina tehty lakananvaihto niin, että aamulla herättyä ne otetaan pois, päivän saa sänky olla "auki" ja illalla ennen nukkumaanmenoa pedataan.
Vierailija kirjoitti:
Olen avaajan kanssa samaa mieltä, että vaatteet tulee säilyttää olohuoneessa tai ruokailutilassa.
Ei kun pukeutumishuoneessa
Minulla alkkarit on jalassa, housut makuuhuoneessa, paita Kuopiossa, sukat häviyksissä, takki eteisen naulakossa ja likaiset vaatteet pyykkikorissa, seuraavat uudet vaatteet kaupassa, vai tokko niitä lie vielä valmistettukaan...