Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit vaikka 3500 - 4500€/kk?

Vierailija
18.02.2024 |

Miten se eroaisi nykyisestä elämästäsi?

Kommentit (408)

Vierailija
101/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mitenkä, hyvätuloisena köyhyysrajan alla??? :D Voisitko selittää miten se on mahdollista?

Koska köyhyysrajaan huomioidaan ruokakunnan koko eli elätettävien määrä. Verottaja taas ei välitä siitä. 

Ainut hauskuus on se, että naurattaa ihmisten epärehellisyys, kun eivät hyväksy faktaa, jonka pystyy laskemaan alakoulumatematiikalla. Sentään jokin moraalinen voitto vasemmistolaisesta tekoempatiasta, jossa kukaan ei tee mitään toisen hyväksi. 

Oma valinta tehdä niitä lapsia niin on paljon. Oisit tehnyt sen verran mitä on varaa elättää. 

Mulla on varaa elättää omat lapset ja ihan itse ne elätänkin, vaikka mitään verotusoikeutta en niihin ikinä saa, eikä niillä ole mitään velvollisuutta just mua kohtaan. Meitä kaikkia joutuvat sodassa puolustamaan hengellään. 

Se minkä takia joudutaan elämään köyhinä, on se, että kaikki ei elätä itseään ja omaa perhettään, niin kuin sinä tässä ehdotat. Mulle se sopii, sulle se sopii, joten mehän ollaan samaa mieltä. 

Vierailija
102/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näillä veroilla kovin leveästi eletä. 4000 brutto on noin 2500 käteen. 3500 on 2000 e käteen. Jos on lapsia, niin aika tiukille vetää.

Tää ei oo ihan oikein laskettu. 

Kyllä on, jos asuu kunnassa, jossa kunnallisvero on korkea, mukana myös eläkemaksut ja muut vähennykset. 

Totta, menee se noin. 4000 brutto vaan pitäisi olla 4500 brutto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle suurin muutos olisi varmaankin vapautuminen jatkuvasta stressistä, että mitä teen, jos jotain tärkeää ja pakollista hajoaa. Pakastin tai auto tai puhelin tms. Sitä taustalla koko ajan lepäävää epävarmuutta ja pelkoa ei ehkä tajua, jos ei itse ole siinä tilanteessa ollut tarpeeksi pitkään. Jos tienaa parikin tonnia nettona, tällaisia ei tarvitse samalla lailla miettiä. Sen kun ostaa uuden vaikka osamaksulla tai luottokortilla, jos ei ole heti koko summaa laittaa. Tai ostaa käytetyn ja maksaa kuljetuksesta jollekin. 

Joo. Mä oon työtön ja meinasin jo hakea siivoojan töitä. Mutta kun niissä on pakko olla auto ja palkka sitten sen 11 euroa tunnilta, niin minkäs teet kun se vanha kuppanen kosla sitten ottaa ja hajoaa. Tai sitten kesähelteillä ja talvipakkasilla auto ei liiku yhtään mihinkään. Nyt työttömänä autolla käydään välillä kaupassa tai kuntakokeilun tyyppiä tapaamassa, muuten seisoo pihassa. Pärjäis ilmankin mutta ei viitti myydä pois, jos sitä pääseekin johonkin töihin (ja sellaisella palkalla, et on sitten varaa korjatakin se auto sit jos se hajoaa), uuden käytetyn hankintakin aina riski...

Vierailija
104/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näillä veroilla kovin leveästi eletä. 4000 brutto on noin 2500 käteen. 3500 on 2000 e käteen. Jos on lapsia, niin aika tiukille vetää.

Miten olet päässyt tuollaisille tuloille, jos olet niin idiootti että ajattelet palkan bruttona? Netyo on se sun todellinen palkka, bruttoala ei tarvitse edes mainita, sitä ei ole olemassa kenenkään muunkaan tilillä.

Vierailija
105/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet päässyt tuollaisille tuloille, jos olet niin idiootti että ajattelet palkan bruttona? Netyo on se sun todellinen palkka, bruttoala ei tarvitse edes mainita, sitä ei ole olemassa kenenkään muunkaan tilillä.

Kuka lie idiootti? Palkat kerrotaan aina bruttona. Netto on sit se mikä on. Verot vaihtelee kunnittain. 

Vierailija
106/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei oo ihan oikein laskettu. 

Kyllä on, jos asuu kunnassa, jossa kunnallisvero on korkea, mukana myös eläkemaksut ja muut vähennykset. 

Totta, menee se noin. 4000 brutto vaan pitäisi olla 4500 brutto. 

4500 brutto on noin 2800 e netto. 

Vierailija
107/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteista päätellen olisi syytä kysyä: 4500 tienaava, miten elämäsi muuttuisi jos tienaisit alle 2000 /kk?

Vierailija
108/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni brutto on 6000 e, käteen 3500. Mun brutto 4500, käteen 2800. Ihan ok. Mutta näillä saa Suomessa pienen omakotitalon, yhden uudehkon auton ja elättää yhden lapsen. 

Vierailija
109/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista päätellen olisi syytä kysyä: 4500 tienaava, miten elämäsi muuttuisi jos tienaisit alle 2000 /kk?

Asuisin omistusasunnon sijaan halvalla alueella vuokralla, ei olisi autoa, lapsi ei harrastaisi mitään maksullista, ei käytäisi lomilla. 

Vierailija
110/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aiemmin köyhä ja kävin ruokajonoissa. Nykyään tienaaan 4300 e/kk, eikä tuo raha ole muuttanut kulutuskäyttäytymistäni juurikaan, vaan samalla tavalla kyttään hintoja kaupassa ja kaikki ylimääräinen menee säästöön. Lähes päivittäin vilkaisen tilitietoja ja laskeskelen kaukanko tulisin pärjäämään säästöilläni, jos joutuisin työttömäksi tai työkyvyttömäksi. Pakko säästää apinanraivolla niin kauan, kunnes olen taloudellisesti riippumaton.

Vierailija
111/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvittis muuttaa. Asun kuulema liian kalliisti vaikka kaikki vapaat yksiöt on satasen kalliimpia kuin mun kämppä.

Eläisin normaalisti ja tuollaisesta summasta jäisi jo tosin hyvin säästöön, ainakin 1000 e/kk.

Vierailija
112/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista päätellen ei mitenkään 

Vierailija
113/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän voisi aloittaa oman ketjunsa.

Vierailija
114/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun palkka on brutto noin 3300e/kk ja netto noin 2200e/kk. 

-asuntolaina 450e/kk

-vastike+rahoitus+vesi+autotalli 280e/kk

-sähkö+siirto talvella 100e/kk-150ekk ja kesällä max 50e/kk 

-vakuutukset+puhelin+netti 150e/kk

-polttoaine+katsastus+verot+huollot 300e/kk

Lähes 1000e/kk jää elämiseen rahaa pakollisten menojen jälkeen.

Kyllähän keskipalkkaisena myös elää ihan hyvin vaikka ei näillä tuloilla juuri lapsia tehdä koska se vie köyhyyteen ja ei näillä tuloilla sähköautoa osteta.

Vierailija
115/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka on 4400, verojen jälkeen 2800. Siitä menee asumiseen (lyhennys, korot, jätteet, sähköt, vesi) 1260 e. Ruokakauppaan ja lapseen 400 e. Autoon ja bensaan 300 e. Vakuutuksiin 100 e. Eli 2060 pelkkään elämään. 750 jää muuhun. Siitä toki menee vaatteisiin ja lounaisiin osa. Eli ei tällä herroiksi elä. 

750 euroa jää muuhun. Kuussa. Kyllä siitä aika nopeasti saa kivan säästön. Siihen muuhun. Vähän eri, kun muilla se muu tarkoittaa mitä jää asumisen ja ruuan jälkeen, eli asioita mitä on pakko maksaa. Mutta joo, voi sinua raukkaa. 

Vierailija
116/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä on iso kuilu minun ja köyhien välillä. Minun bruttoni valtion virkamiehenä 4100e/k ja mielestäni elän aivan normielämää. Omakotitalon kulujen, auto- ja opintolainan jälkeen käyttöön noin 1700e-1900e. Säästöön saa 500e kuukausittain kaikkien laskujen ja ruokukulujen jälkeen.

Tässä on yksi syy, miksi minun on vaikea hyväksyä täysin erilaisen elintason naista. Kyllä meillä olisi aika iso tasoero, jos toinen on rutiköyhä ja itse tienaan mielestäni ihan ookoosti, tosin tunne silti olevani palkkakuopassa akateemisena.

Toki valtion virka on aika turvallinen.

M38

Vierailija
117/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ostaa oman asunnon pankin myöntämän lainan kanssa ja maksaa nopeammin opintolainaa pois. Tietysti sitä varmaan kuluttaisi enemmän rahaa palveluihin sekä tavaraan ja voisi välillä käydä matkoilla jossain (ei kiinnosta kuitenkaan lähteä ulkomaille). Varmaan olisi kevyempi olo.

Vierailija
118/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni brutto on 6000 e, käteen 3500. Mun brutto 4500, käteen 2800. Ihan ok. Mutta näillä saa Suomessa pienen omakotitalon, yhden uudehkon auton ja elättää yhden lapsen. 

Tää kertoo paljon suomen verotuksesta ja elintasosta, mä elän yksinhuoltajana kahden lapsen kanssa ja tienaan bruttona yli 6000€/kk. Ei kyllä juhlita tai matkustella ulkomaille. Pitäisin edes vähän oikeuden mukaisena että olisi perheverotus käytössä. Miksi kahden vanhemman perhe jossa tulot 3000€+3000€ bruttona saa paljon enemmän käteen kuin meidän perhe yhdellä vanhemalla?

Vierailija
119/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää kertoo paljon suomen verotuksesta ja elintasosta, mä elän yksinhuoltajana kahden lapsen kanssa ja tienaan bruttona yli 6000€/kk. Ei kyllä juhlita tai matkustella ulkomaille. Pitäisin edes vähän oikeuden mukaisena että olisi perheverotus käytössä. Miksi kahden vanhemman perhe jossa tulot 3000€+3000€ bruttona saa paljon enemmän käteen kuin meidän perhe yhdellä vanhemalla?

Toisaalta, heidän korttitalonsa romahtaa eron myötä. Sinulla ei ole sitä vaaraa. 

Vierailija
120/408 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella vähän paremmalla työnantajalla on tarjolla kattavat työterveyspalvelut. Monesti saa jotain erikoissairaanhoitoakin. Ei tarvitse omaa rahaa käyttää. Mutta itse luottaisin erikoissairaanhoidossa enemmän julkiseen sektoriin kuin yksityiseen.

Julkisella sektorilla siellä on paljon parempi rutiini ja osaaminen, koska tapauksia on paljon ja osaaminen karttuu sitä myöten. Toki samat henkilöt voivat olla lääkäreinä myös yksityiselläkin sektorilla. 

Ainoan poikkeuksen ehkä tekevät akuutit urheiluvammat jne, joissa saa parempaa ja nopeampaa hoitoa yksityisellä.

Minä maksan yksityistä terveydenhoitoa vuodessa noin 300 euron vakuutusmaksua. Pääosin juurikin urheiluvakuutus jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan