Köyhä, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit vaikka 3500 - 4500€/kk?
Kommentit (405)
Vouti saisi vähemmän, kuin se saa nyt.
Stressaisin vähemmän. Nyt ahdistaa ihan saatanasti kun olen työtön ja vaikka kuinka työllistyisin, niin kuuluisin tähän surkeaan paskaihmisten joukkoon jonka vähemmistö elättää
https://www.verkkouutiset.fi/a/ekonomistin-pysayttava-kuva-kolmannes-su…
Olen korkeasti koulutettu, lisäksi ammattitutkinto löytyy, mutten ole koskaan ansainnut 2000 e bruttona vaikka yritystä on ollut....
Ekana varmaan menisin fysioterapiaan ja hoitasin kaikki jumit kuntoon. Sitten uusisin vähän sisustusta ja vaatekaappia, mut noin muutoin ei elämä suuremmin muuttuisi. Ehkä huolettomammin suunnittelisin esim lomamatkoja. Nyt nekin stressaa.
No meillä on tulot 5000€ ja kaikki menee mitä tulee. Ei ole mitenkään varakas olo. Sähkölasku 500€/kk, vakuutukset vie monta kertaa vuodessa saman, asuntolaina onneksi kahden vuoden päästä maksettu, on bensat, vakuutukset, lasten bussiliput, harrastusmaksut, lääkärikäynnit ennen omavastuuta, kodin rempat. En ole ostanut uusia kenkiä vuosiin, eikä ole varaa käydä ulkomailla.
Ei köyhillä ole hätäpäivää. Eivät saa otettua velkaa, voi maksattaa laskuja sossulla ym. Hyvätuloisen on maksettava itse kaikki. Silloin ne laskut vasta kirpaisee.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on tulot 5000€ ja kaikki menee mitä tulee. Ei ole mitenkään varakas olo. Sähkölasku 500€/kk, vakuutukset vie monta kertaa vuodessa saman, asuntolaina onneksi kahden vuoden päästä maksettu, on bensat, vakuutukset, lasten bussiliput, harrastusmaksut, lääkärikäynnit ennen omavastuuta, kodin rempat. En ole ostanut uusia kenkiä vuosiin, eikä ole varaa käydä ulkomailla.
Ei köyhillä ole hätäpäivää. Eivät saa otettua velkaa, voi maksattaa laskuja sossulla ym. Hyvätuloisen on maksettava itse kaikki. Silloin ne laskut vasta kirpaisee.
Kuka tahansa voi asettaa itselleen omaehtoisen luottokiellon, jos velkaantuminen pelottaa.
Tuota samaa juuri ihmettelen. Miten tuilla elävät kuvittelevat että käydään teatterissa jne. Minulla on tuo 4500€ kk, puolison tulot samaa luokkaa.
Vanha omakotitalo, josta vähän velkaa jäljellä. Ei mitään muita velkoja tai osareita. Yksi vanha auto.
Ei lehtitilauksia, tai suoratoistoja. Tms turhaa. Ei polteta tai juoda.. Käyn kaupungin halvimmalla punttisalilla.
Ostellaan punalapputuotteita, lämmitetään puilla jne. Ei todellakaan ostella eineksiä.
Ollaan onnellisia ja tyytyväisiä elämäämme, ihmettelemme kuitenkin aidosti miten tuilla elävillä näyttää olevan sama elintaso. Välillä hiukan ottaa päähän painaa 3 vuorotyötä.
Palkkani on nyt n. 3200e brutto (eli hieman jää ap:n alimmasta haarukasta mutta ei kovin paljon ja verotus vielä tasaa) ja tilille tulee 2200e.
Haluaisin muistuttaa että verot nousee aika nopeasti kun palkka nousee. Ja tässä palkkaluokassa ei saa jeniäkään tukia vaan aivan kaikki maksetaan sitten itse. Ihmettelen, että keskituloisia kadehditaan! Hemmetisti duunia, ja ensin opiskelut että pääset sitä työtä tekemään. Jos terveys antaa myöten, niin siitä vaan koulunpenkille, Suomessa on maksuton koulutus ja työkkärillä paljon koulutusvaihtoehtoja joissa voi jopa saada työttömyystuen, ei opintotuen.
Saan siis sen reilut pari tonnia tilille ja siitä satanen bussikorttiin, reilu tonni asumiseen ja ruokaan (0€ asumistukea), lääkkeet 150e, puhelinlaskut, vakuutukset, lasten kuluja. Noin 600-700e jää tilille kun kaikki on maksettu. Kadehdittavaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa juuri ihmettelen. Miten tuilla elävät kuvittelevat että käydään teatterissa jne. Minulla on tuo 4500€ kk, puolison tulot samaa luokkaa.
Vanha omakotitalo, josta vähän velkaa jäljellä. Ei mitään muita velkoja tai osareita. Yksi vanha auto.
Ei lehtitilauksia, tai suoratoistoja. Tms turhaa. Ei polteta tai juoda.. Käyn kaupungin halvimmalla punttisalilla.
Ostellaan punalapputuotteita, lämmitetään puilla jne. Ei todellakaan ostella eineksiä.
Ollaan onnellisia ja tyytyväisiä elämäämme, ihmettelemme kuitenkin aidosti miten tuilla elävillä näyttää olevan sama elintaso. Välillä hiukan ottaa päähän painaa 3 vuorotyötä.
Mihin ihmeeseen upotatte 9000 euroa kuukaudessa? Itse saan bruttona 600 e/kk palkkaa ja suunnilleen saman verran tukia päälle. Ihanko oikeasti kuvittelet sillä saavan saman elintason kuin teillä? Ja vielä senkin vähän haluaisit viedä meiltä köyhimmiltä pois, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Palkkani on nyt n. 3200e brutto (eli hieman jää ap:n alimmasta haarukasta mutta ei kovin paljon ja verotus vielä tasaa) ja tilille tulee 2200e.
Haluaisin muistuttaa että verot nousee aika nopeasti kun palkka nousee. Ja tässä palkkaluokassa ei saa jeniäkään tukia vaan aivan kaikki maksetaan sitten itse. Ihmettelen, että keskituloisia kadehditaan! Hemmetisti duunia, ja ensin opiskelut että pääset sitä työtä tekemään. Jos terveys antaa myöten, niin siitä vaan koulunpenkille, Suomessa on maksuton koulutus ja työkkärillä paljon koulutusvaihtoehtoja joissa voi jopa saada työttömyystuen, ei opintotuen.
Saan siis sen reilut pari tonnia tilille ja siitä satanen bussikorttiin, reilu tonni asumiseen ja ruokaan (0€ asumistukea), lääkkeet 150e, puhelinlaskut, vakuutukset, lasten kuluja. Noin 600-700e jää tilille kun kaikki on maksettu. Kadehdittavaa?
Kyllä kiitos, ottaisin mielelläni tilille 2200 e/kk.
Niin. Kyllähän sitä on niin avutonta porukkaa, et vaikka kuinka paljon tienaisivat niin kaiken ne saa törsättyä, kun pitää elää kulissielämää yli varojen.
Jos brutto olisi 5200e - 7200e (eli netto aloituksen 3500e - 4500e), niin voisi maksaa pois jonkun muunkin opintolainaa tai tehdä hammasremontteja yksityisellä ilman että pitää säästää kuukausia.
Saisin velkani maksettua puolessa vuodessa ja rahaa jäisi säästöönkin. Ei tarvitsisi aina laskea viimeisiä pennosia ruokakaupassa.
En osaa edes kuvitella, mitä elämä olisi, jos olisi käytössä 3500€ / kk. Olen onnettomuudessa vammautumisen vuoksi ollut nuoresta asti työkyvyttömyyseläkkeellä ja tulot asumistuen kanssa n. 1200€/kk. Siitä sitten maksan aivan kaiken.
Jos saisin 3500€/kk, maksaisin ulosotot pois ensimmäisenä. Muuttaisin parempikuntoiseen kotiin ja ostaisin uuden sohvan (nykyinen on jo kaatiskunnossa). Voisin käydä fysioterapiassa, mikä parantaisi edes híukan oloani ja kipujani. Muuten eläisin normaalia elämää. Toki voisin käyttää ruokaan hiukan enemmän rahaa, kun nykyisen 150€/kk. Laskut saisi maksettua ajallaan, lääkkeet haettua kun edelliset loppuu eikä tarvisi loppukuusta pelätä esim. sairastumista ja onko varaa kela-taksiin, jos pitää mennä lääkäriin.
Ollessani pienituloinen käteen saamani tulot vaihtelivat opintuen 452 eurosta ansiosidonnaisen 1300 euroon. Noista ajoista selvisi, kun piti kiinni budjetista ja minimoi asumiskulut - muutin esimerkiksi kaksiosta yksiöön, kun määräaikainen työni päättyi, ja opiskeluaikana asuin solussa.
Nykyisin bruttopalkkani on 3600 - 4000 euroa, eikä kaupassa tarvitse miettiä, onko johonkin varaa vaikken yleensä tuhlaakaan ruokaan. Voin käydä työpaikkalounaalla, kun taas opiskeluaikana saatoin syödä koulussa omia eväitä, kun ei ollut varaa Kelan tukemaan opiskelijalounaaseen. Muutenkin voin käydä ulkona kahvilassa, syömässä ja juomassa, ja pystyn tarjoamaan juomat ystävilleni. Minulla on varaa asua yksin kolmiossa. Saan rahaa säästöön ja voin matkustaa ulkomaille useita kertoja vuodessa. Voin ostaa lemmikeilleni laadukasta ruokaa ja käyttää niitä säännöllisesti eläinlääkärissä, eikä äkillinen eläinlääkärikäynti sotke talouttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen upotatte 9000 euroa kuukaudessa? Itse saan bruttona 600 e/kk palkkaa ja suunnilleen saman verran tukia päälle. Ihanko oikeasti kuvittelet sillä saavan saman elintason kuin teillä? Ja vielä senk
Kysehän oli bruttotuloista. Meillä on kolme teiniä. Joilla ei todellakaan ole merkkivaatteita tai uusimpia puhelimia.
Ja olen aidosti suunnittellut että jään vuorostani elämään tuilla. Voin sitten kokeilla kuinka rankkaa on. Alallani on aina töitä ettei tarvitse sitä pelätä..
Emme muutenkaan ole kulutuskeskeisiä.
Ymmärsin myös että tuo 3500€-4500€ tarkoittaa bruttotuloja.
Työssäkäyvä kun maksaa myös ne verot.
Käteen jää noin vähän reilu 2000€ kk. Ja työssäkäyvällä on yleensä täällä harvaan asutusta Suomessa myös työmatkakuluja.
Vierailija kirjoitti:
2200e tilille on silti enemmän kuin esim 1500e tilille. Ja tuollaisesta 1500 eurosta maksellaan niitä aivan samoja lasten kuluja, asumisia, bussilippuja, vakuutuksia, ruokaa ja lääkkeitä. Tietysti jos maksat kaiken yksin niin tekee tiukkaa, monen pienituloisen elintasoa nostaa puoliso, niinkuin itsellänikin.
Jäisi rahaa säästöön ja saisin jossakin kohtaa lainan tätä taloa varten missä asutaan vuokralla. Olen nyt opintovapaalla eli rahatilanne todella huono ja tiukkaa tekee.
En tuolla rahalla saisi kuin asumiskulut maksettua. Ruokaa ehkä kuun ensimmäiseksi viikoksi.
Eipä aina tutkinnot auta.
t. yliopiston ja ammattikorkean käynyt siivooja