Köyhä, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit vaikka 3500 - 4500€/kk?
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
No meillä on tulot 5000€ ja kaikki menee mitä tulee. Ei ole mitenkään varakas olo. Sähkölasku 500€/kk, vakuutukset vie monta kertaa vuodessa saman, asuntolaina onneksi kahden vuoden päästä maksettu, on bensat, vakuutukset, lasten bussiliput, harrastusmaksut, lääkärikäynnit ennen omavastuuta, kodin rempat. En ole ostanut uusia kenkiä vuosiin, eikä ole varaa käydä ulkomailla.
Ei köyhillä ole hätäpäivää. Eivät saa otettua velkaa, voi maksattaa laskuja sossulla ym. Hyvätuloisen on maksettava itse kaikki. Silloin ne laskut vasta kirpaisee.
Juuri näin.
Kuusi vuotta sitten olin peruspäivärahalla ja vaimo samaan aikaan kotihoidontuella. Elämäni hirveintä aikaa. Muistot mahdollisimman halpojen punalappuleipien metsästämisestä joka kauppareissulla ahdistaa vieläkin. Päivästä toiseen ruuan perusaineksena oli halvin mahdollinen euron uunilenkki. Lapset tarvitsivat vaatteita ja ne väännöt siitä, että saisi teinin ymmärtämään ja hyväksymään, että me ei yksinkertaisesti voida ostaa edes yhtä merkkitakkia tai -kenkäparia koska ihan jokainen liikenevä lantti tarvitaan välttämättömyyksiin olivat kauheita.
Viime vuonna mun bruttotulot oli reilut 40 000 euroa, ja elämä on ihan jokaisella mahdollisella mittarilla parempaa. Vapaa-aikaa oli silloin enemmän, mutta toisaalta vapaa-ajasta ei juuri voinut nauttia, koska ei ollut varaa tehdä mitään tai mennä mihinkään, ja vaikka olisikin niin valveillaoloajan täytti jatkuvasti surkean tilanteen aiheuttama stressi.
En keksi yhtään asiaa, joka olisi elämässä ollut silloin paremmin. Koen olevani mielettömän onnekas, että olen onnistunut hankkiutumaan sellaiseen työpaikkaan jossa nyt olen ja tunnen suurta sympatiaa niitä kohtaan, jotka painivat samojen ongelmien kanssa kuin itsekin aikanaan painin.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoisia kuvitelmia siitä mitä tuollaisella keskivertopalkalla voi muka tehdä. Ei ole rahaa yksityislääkäreihin, silmäleikkauksiin, matkusteluihin ja muuhun luksukseen.
Paremmim riittäisi, jos työn verotusta saataisiin alas ja tukia samalla leikkattaisiin.
Mä tienasin ennen noin 2400 euroa/kk. Nykyään tienaan noin 3500 euroa/kk. Mun puoliso tienasi vuosikaudet 1700e/kk, nykyään hän tienaa hieman yli 4000 euroa/kk (kaikki summat bruttopalkkoja). Meillä on ollut nämä paremmat tulot nyt noin 2 vuotta.
Yksityislääkäriä emme ole tarvinneet, kun on kattava työterveyshuolto, mutta esim. silmäleikkaukseen tarvittava summa me saatiin säästettyä puolessa vuodessa. Olemme myös käyneet perheen ensimmäisellä etelänmatkalla (meillä on kaksi lasta). Meillä jää joka kuukausi säästöön monta sataa euroa, mikä tuntuu ihan huikealta.
Mä en tiiä mihin sulla menee rahat, kun musta näyttää, että mun työkaverit (joilla siis luultavasti aika sama palkkataso kuin meillä) matkustavat, ajaa uudehkoilla autoilla (meillä on vanha ja velaton), harrastaa ja elää muutenkin aika mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kyllähän sitä on niin avutonta porukkaa, et vaikka kuinka paljon tienaisivat niin kaiken ne saa törsättyä, kun pitää elää kulissielämää yli varojen.
No me ainakin ollaan ihan virallisessa tilastossa köyhyysrajan alla, vaikka olen peräti hyvätuloinen.
Ei mitään kulissia. Ja niin kuin moni jo sanoi kaikki pitää maksaa itse.
Ei näillä veroilla kovin leveästi eletä. 4000 brutto on noin 2500 käteen. 3500 on 2000 e käteen. Jos on lapsia, niin aika tiukille vetää.
Että mitenkä, hyvätuloisena köyhyysrajan alla??? :D Voisitko selittää miten se on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Ei näillä veroilla kovin leveästi eletä. 4000 brutto on noin 2500 käteen. 3500 on 2000 e käteen. Jos on lapsia, niin aika tiukille vetää.
Tää ei oo ihan oikein laskettu.
No, koska olen välillä tienannutkin tuon verran, tiedän suunnilleen miten käyttäytyisin. Tosin, tiedän kantapään kautta myös sen, että tulot voivat yllättäen lakata. Laittaisin joka palkasta säästöön, ja alkuun tekisin hankintoja joita vailla olen tähän asti kärvistellyt, kuten kunnollinen talvitakki ja kengät (näillä tarkoitan juuri itselle kaikin puolin sopivia, eikä sellaisia epäkäytännöllisiä, mihin ollut tyytyminen pakon edessä). Yksi tavalliselle työssäkäyvälle itsestäänselvyydeltä tuntuva hankinta olisi kuukausibussikortti. Nyt latailen matkoja sen verran mitä arvioin käyttäväni. Välillä kuukaudessa kulunut hinta liippaa läheltä kuukausikortin hintaa, mutta koskaan kausikorttia ei raaski ladata etukäteen, kun pelkää että meneekin rahat hukkaan. Ruuassa en ostaisi kalliimpaa merkkiä, mutta en tuntisi syyllisyyden pistoa sydämessä, jos tuhlaisin joskus hyvään mehuun, pähkinöihin tai juustoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei oo ihan oikein laskettu.
Kyllä on, jos asuu kunnassa, jossa kunnallisvero on korkea, mukana myös eläkemaksut ja muut vähennykset.
2t asuminen (vuokra, ), 2t ruoka, 150€ puhelimet ja netti, 100€ bussikortit, 200€ harrastukset, 200€ vaatteet, 100€ terveyskulut (sis. 4 silmälasit parin kolmen vuoden välein, omani on jo on 6 vuotta vanhat), 100€ kodin laitteet, huonekalut tms, 50€ pienempiä eriä polkupyörien korjaukset, sekalaista
oho tarviikin tienata 7000€ kuussa.
Saisin säästöön monta tonnia kuussa.
Aluksi kun jouduin pois työelämästä, se tuntui kamalalta. Olin 35 vuotta tehnyt töitä enkä osannut kuvitellakaan elämää ilman työntekoa.
Nyt viiden vuoden jälkeen en mistään hinnasta hyppäisi siihen oravanpyörään enää.
Ai, miten se eroaisi nykyisestä köyhän elämästä? En kestäisi minuuttiakaan sitä pöyhkeilyä, kilpailuhenkisyyttä ja kaiken maailman paskanjauhantaa mikä hienoksi jargoniksi naamioidaan. Ei saatana ainuttakaan tyhjänpäiväistä seminaaria, ei paskantärkeää henkselien paukuttelua ja pätemistä. Eikä yhtäkään edustusillallista!
Eroaisi sillä tavoin, että voisin henkisesti sata kertaa huonommin. Mieluummin maksan tämän hinnan leppoisasta kiireettömyydestä ja hyvistä yöunista. Olen ikionnellinen ilman niitä surkeita tonneja.
Vierailija kirjoitti:
Että mitenkä, hyvätuloisena köyhyysrajan alla??? :D Voisitko selittää miten se on mahdollista?
Koska köyhyysrajaan huomioidaan ruokakunnan koko eli elätettävien määrä. Verottaja taas ei välitä siitä.
Ainut hauskuus on se, että naurattaa ihmisten epärehellisyys, kun eivät hyväksy faktaa, jonka pystyy laskemaan alakoulumatematiikalla. Sentään jokin moraalinen voitto vasemmistolaisesta tekoempatiasta, jossa kukaan ei tee mitään toisen hyväksi.
Varmaan siten että sitten minulla olisi varaa lapsiin eli tekisin lapsia tänne.
Hommaisin isomman asunnon ja muutenkin voisi tulevaisuutta rakentaa.
Nyt elämä menee pienellä palkalla vähän kuin sivusuun eli odotteln vain että milloin kuolen pois täältä.
Kuten tuossa aiemmin on mainittu niin parempi palkka tarkoittaisi elämän normalisoitumista. Laskut tulisi maksettua ajallaan eikä aina joku just ennen perintää, lainanmaksu ei laahaisi jatkuvasti kuukautta perässä. Unen laatu paranisi kun ei heräisi öisin suremaan maksamattomia laskuja jne.
Tiedän mistä puhun koska tienasin vielä muutama vuosi sitten tuon verran. Sitten tuli yt:t ja työttömyys. Kolmen vuoden jälkeen sain töitä matalapalkka-alalta. Nyt taas työttömänä, ansiosidonnaisesta käteen jää reilu tonni kuussa. Ei riitä mitenkäänpäin edes asumiseen näillä koroilla.
Mulle suurin muutos olisi varmaankin vapautuminen jatkuvasta stressistä, että mitä teen, jos jotain tärkeää ja pakollista hajoaa. Pakastin tai auto tai puhelin tms. Sitä taustalla koko ajan lepäävää epävarmuutta ja pelkoa ei ehkä tajua, jos ei itse ole siinä tilanteessa ollut tarpeeksi pitkään. Jos tienaa parikin tonnia nettona, tällaisia ei tarvitse samalla lailla miettiä. Sen kun ostaa uuden vaikka osamaksulla tai luottokortilla, jos ei ole heti koko summaa laittaa. Tai ostaa käytetyn ja maksaa kuljetuksesta jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska köyhyysrajaan huomioidaan ruokakunnan koko eli elätettävien määrä. Verottaja taas ei välitä siitä.
Ainut hauskuus on se, että naurattaa ihmisten epärehellisyys, kun eivät hyväksy faktaa, jonka pystyy laskemaan alakoulumatematiikalla. Sentään jokin moraalinen voitto vasemmistolaisesta tekoempatiasta, jossa kukaan ei tee mitään toisen hyväksi.
Oma valinta tehdä niitä lapsia niin on paljon. Oisit tehnyt sen verran mitä on varaa elättää.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on tulot 5000€ ja kaikki menee mitä tulee. Ei ole mitenkään varakas olo. Sähkölasku 500€/kk, vakuutukset vie monta kertaa vuodessa saman, asuntolaina onneksi kahden vuoden päästä maksettu, on bensat, vakuutukset, lasten bussiliput, harrastusmaksut, lääkärikäynnit ennen omavastuuta, kodin rempat. En ole ostanut uusia kenkiä vuosiin, eikä ole varaa käydä ulkomailla.
Ei köyhillä ole hätäpäivää. Eivät saa otettua velkaa, voi maksattaa laskuja sossulla ym. Hyvätuloisen on maksettava itse kaikki. Silloin ne laskut vasta kirpaisee.
Köyhä ei ole yhtä kuin sossun asiakas. Sossuun menee ne, kenellä ei enää ole mitään muuta mahdollisuutta. Tavalliselle työttömäksi jääneellekin sossuun hakeutuminen on iso kynnys, plus jos tuet riittää vuokran ja laskujen maksuun, ei sinne ole mitään asiaakaan. Köyhiä voivat olla myös työssäkäyvät, joiden tulot ovat huomattavasti pienemmät kuin sinulla, mutta ihan samoja kuluja: vakuutukset, verot ja bussiliput on muidenkin kuin sinun maksettava.
Mun palkka on 4400, verojen jälkeen 2800. Siitä menee asumiseen (lyhennys, korot, jätteet, sähköt, vesi) 1260 e. Ruokakauppaan ja lapseen 400 e. Autoon ja bensaan 300 e. Vakuutuksiin 100 e. Eli 2060 pelkkään elämään. 750 jää muuhun. Siitä toki menee vaatteisiin ja lounaisiin osa. Eli ei tällä herroiksi elä.