Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit vaikka 3500 - 4500€/kk?

Vierailija
18.02.2024 |

Miten se eroaisi nykyisestä elämästäsi?

Kommentit (405)

Vierailija
141/405 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellisesti muuttuisi. Yhden vuoden ajan tienasin 1800 €/kk bruttona ja sekin oli melkoista luksusta. Tuolla isommalla summalla voisin harrastaa, matkustella, ostaa vaikka auton ja enää ei olisi kuukausia joiden aikana en käytännössä syö mitään. Ei tarvitsisi linnoittautua omaan kotiin ja kieltäytyä kaikista menoista ja tapahtumista. Olisin taas onnellinen ja uskoisin elämään. 

Tuollainen ei vain tule koskaan tapahtumaan ja ääriköyhänä tulen olemaan jatkossakin.

Vierailija
142/405 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin pienen talon isolla tontilla ja edullisen auton. Eläisin mahdollisimman omavaraisesti itse vihanneksia kasvatellen ja säästäisin joka kuukausi. Harrastaisin ja perustaisin verkkokaupan.

Työssäkäyvät eivät ehdi viljellä kasviksia ja pyörittää verkkokauppaa työn ohessa. Mutta tietenkin ajattelit, että saisit nuo rahat jostain muuten vaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/405 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin rahaa säästöön, kävisin hoidattamassa ja tutkituttamassa yksityisellä muutamat vaivat joille julkisella ei tehdä mitään, maksaisin opintovelan nopeasti pois jne. Ehkä kävisin kerran vuoteen matkoilla jossain muualla kuin kotimaassa sukulaisten luona.

Vierailija
144/405 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin maksaisin puolitoista tonnia enemmän veroja kuukaudessa mitä nyt.

Minua voisi siis pitää hyväntekijänä.

Vierailija
145/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin maksaa asumiseni kokonaan itse ilman tukea. Saisin parin vuoden päästä säästettyäni asuntolainan ja siten oman asunnon pienemmästä kaupungista. Voisin matkustaa enemmän. Käyttäisin rahaa joskus myös itseeni lasten sijaan.

Tällä hetkellä taloudellinen tilanne heikkenee joka kuukausi, koska kykenen nyt vain osa-aikatyöhön.

Vierailija
146/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin teatterissa, elokuvissa, ulkona syömässä, kahvilla, hierojalla, jalkahoidossa, ostaisin uusia vaatteita ja lahjoittaisin enempi hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
147/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret luulot on noista tuloista. Oikeasti 3500euron bruttotuloilla ei juuri juhlita.

Minulla on lapsia ja en todellakaan pysty säästämään mihinkään. Kaikki menee mikä tulee. Auto on halpa ja ajan vähän muutenkin. Asunto on halpa, olen tarkka rahoista. Missään yksityisellä hammaslääkärillä ei ole varaa käydä. Jos jotain yllättävää sattuu niin talous heittää. Sitten maksellaan luottokorttimaksua ja eletään entistä tiukemmin. 

Vierailija
148/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi reikäiset alusvaatteet ja saisin kuntoutusta, jota tarvitsen toimintakyvyn vuoksi.

Vierailija
149/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöljä! Eihän sitä sitten enää olis köyhä.

Katsopa peiliin. Sieltä sse pöljä löytyy.😂😂😂😂😂 jos ymmärrät, mitä tarkoitan.👋👋👋😳

Vierailija
150/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin elää normaalisti.

Vierailija
151/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa miten pihalla moni täällä on. Mulla on palkka n. 3200€ kk ja käteen jää vähän päälle 2000€. Ei sillä rahalla ainakaan pk-seudulla elä herroiksi. Veroprosentin päälle tulee n. 10% lisää tel ja lel ym muita maksuja. Verotus Suomessa pitää huolen siitä ettei työtä tekemällä rikastu.

Vierailija
152/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko käsitys rahasta hämärtynyt vähätuloisilla  jos on tottunut siihen, että asumistuki menee vuokranantajalle ja sähkölaskut, kotivakuutus ja lääkekulut maksetaan toimeentulotuesta? 

Jollain 3500 euron bruttotuloilla ei juhlita. Veroihin ja maksuihin menee älyttömästi ja lopusta summasta maksat itse kaikki laskut. Hups heijaa ja sinne meni rahat. Yksinäinen ihminen toki voi säästääkin satojakin euroja, jos elää niukasti. Mihinkään taloon ja sen kuluihin ei tuolla rahalla ole varaa. Sen verran kalliiksi on talon ylläpito mennyt. 

Vierailija
153/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa miten pihalla moni täällä on. Mulla on palkka n. 3200€ kk ja käteen jää vähän päälle 2000€. Ei sillä rahalla ainakaan pk-seudulla elä herroiksi. Veroprosentin päälle tulee n. 10% lisää tel ja lel ym muita maksuja. Verotus Suomessa pitää huolen siitä ettei työtä tekemällä rikastu.

Tämä. Ja saman ilmiön huomaa aina näissä palkkakeskusteluissa. Kun itse maksaa pienistä tuloistaan todella pienellä prosentilla veroja, ei tajua verotuksen progressiota. Kuvitellaan, että suuremmasta palkasta menee se sama 100-200 euroa veroihin. Verotus, ja sen lisäksi viime vuosina jatkuvasti noussut tel- ym. prosentti pitää kyllä huolen siitä, ettei suuremmasta palkasta paljon enempää jää käteen. Jää toki enemmän kuin vaikkapa 1700 euron palkasta, mutta ei se ero oikeasti niin kovin suuri ole. Prosenttilaskuakaan ei ymmärretä, että esim. nuo tellit ja lellit (7-8%) on tietysti suurempi summa suuremmasta palkasta pois. 

En toki sitä kiellä, etteikö se muutama satanenkin ole enemmän rahaa, mutta kyllä suurempaan palkkaan vaaditaan jo enemmän koulutusta, ja jatkuvaakin työn ohella tapahtuvaa ammattitaidon ja asiantuntijuuden ylläpitoa. 

Vierailija
154/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin perheellinen, niin ei tällä juhlittaisi. Brutto 3700, netto 2700. Kämppään menee säädyllisesti asuen  600e kuussa. Opintolainan lyhennys korkoineen 200e ja lainaakin on 20 tonnia, koska en halunnut nuukailla opiskeluaikana enkä syödä paskaa. 

Auto on uutena alle 20k euroa maksanut, josta menee 100 euron rahoitusleasing kuussa. 

Kuussa jää pakollisten laskujen jälkeen noin 1400-1500 euroa elämiseen eli ruoka jne. Kulinaristina ruokaan menee yksin asuen 600e-800e kuussa työpaikkalounaineen. 

Siedettäville palkoille ja työolosuhteille pääseminen vaatii opiskelua. Ei se tule kenellekään kuin manulle illallinen. Lisäksi työn vaativuuden jne myötä alkaa itse kukin kokea, että on palkkakuopassa, jos palkkaus ei vastaa osaamista ja vastuuta. Yksityisellä sektorilla lisäksi se merkkaa, että paljonko tuo taloon fyrkkaa.

Vierailija
155/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis 2000 käteen? Itselle ei jää käteen yhteen mitään ja silti jää terveysmenoja, vaatteita yms maksamatta.

Vierailija
156/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mitä töissä ollessani. Laittaisin vanhan halvan auton. Keilaisin,uisin kävisin leffassa. Kävisin kauempana kalassa, marjassa ja makkaran paistossa. Laittaisin omaankin vaatekaappiin. Muutaman uuden vaatteen, kirpparikuteiden rinnalle

Nyt ei vain ole ollut pitkää pätkää töitä. Muuten kuin pienellä palkalla. Joten kävellään tohon lähelle. 

Vierailija
157/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko käsitys rahasta hämärtynyt vähätuloisilla  jos on tottunut siihen, että asumistuki menee vuokranantajalle ja sähkölaskut, kotivakuutus ja lääkekulut maksetaan toimeentulotuesta? 

Jollain 3500 euron bruttotuloilla ei juhlita. Veroihin ja maksuihin menee älyttömästi ja lopusta summasta maksat itse kaikki laskut. Hups heijaa ja sinne meni rahat. Yksinäinen ihminen toki voi säästääkin satojakin euroja, jos elää niukasti. Mihinkään taloon ja sen kuluihin ei tuolla rahalla ole varaa. Sen verran kalliiksi on talon ylläpito mennyt. 

Ei ole käsitys rahasta hämärtynyt, vaan ihan oikeasti tuo olisi iso summa rahaa ja elämäni olisi ihan toisenlaista kuin nykyään köyhänä osa-aikatyöläisenä. Todellakin juhlisin.

Maksan nytkin itse sähkölaskut, vakuutukset jne. Asumistukea saan 100 euroa, mutta sekin putoaa kohta pois kiitos hallituksen.

Jos 3500 tuloilla on tiukkaa, niin miettikääpä oikeasti hetki millaista on elämä alle 1500 tuloilla.

Vierailija
158/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis 2000 käteen? Itselle ei jää käteen yhteen mitään ja silti jää terveysmenoja, vaatteita yms maksamatta.

Siis tuosta 2000 euron käteen jäävästä summasta pitää maksaa asuminen, sähköt ja netti, ruoka, lasten harrastukset, terveysmenot jne. Perheasunnosta vuokra on pk-seudulla helposti 1000-1500 euroa, joten eipä yh:lla voi jäädä asumisen jälkeen 500 e kaikkiin muihin menoihin. 

Vierailija
159/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tukemaan kuntoutuspsykoterapiaan menisin. Sellaiseen ei ole nyt varaa, ja toimeentulotukeen en ole oikeutettu. Terapia olisi vaan aika tärkeä voinnin ja työkyvyn tukemista ajatellen.

Vierailija
160/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on juurikin hyvä esimerkki siitä, miten pihalla porukka on. Tuossa käteen jäävällä summalla tarkoitetaan tietysti nettopalkkaa, josta maksetaan sitten itse kaikki. Asuminen ilman tukia, sähköt, vakuutukset, terveysmenot ym., täysi hoitomaksu päiväkotiin, kaikki muutkin porrastetut maksut korkeimman mukaan, mahdollisesti auto ja sen kulut jne.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä