Köyhä, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit vaikka 3500 - 4500€/kk?
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulot 3500€/kk brutto, niin käteen jää n. 2200-2300€/kk netto, riippuen missä asuu.
Niin kyllä siinä joutuu elämään melko köyhää elämää, kun elättää perheensä, maksaa asumisen, ruuan ja muut menot ja jokainen sentti laskettava mihin kuluttaa. Näin minulla.
Mitä hlvettiä sillä isolla omakotitalolla tekee jos on vaan yksi ihminen ja koko ajan on sitäpaitsi töissä? Varmasti unelma jollekin murtovarkaalle!
otappa selvää monta omakotitalo asujaa suomessa on.kaikki ei tykkää kerrostalo luukussa asua.ja murtovaras voi mennä sinne luukkuunkin .sitä varten on vakuutukset.
Ei muuttuisi mitenkään toi on keskipalkkaisen normi palkkka.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta et silti ole köyhä. Kyllä kolmen ja puolen tonnin nettotuloilla asuu ihan mukavasti yhden huollettavan lapsen kanssa eikä edes tarvitse nähdä nälkää. Loput lapsesi olivatkin jo sen ikäisiä, että voivat asua omillaan. Kyllähän satatonnia tienaava ihminen voi ottaa elätettäväkseen tuhat ihmistä ja valittaa köyhyyttä, kun on valinnut itse tehdä niin. Ei se silti tee hänestä köyhää, vaan huonon rahankäyttäjän."
Kerrohan, miten opiskeleva nuori, jolla on koti pk-seudulla, muuttaa asumaan omilleen? Opiskelija-asuntoa ei saa, jos koti on lähellä. Millainen vanhempi heittäisi oman opiskelevan nuoren kadulle asunnottomaksi?
Miten niin opiskelija-asuntoa ei saa, jos siis puhutaan täysi-ikäisestä opiskelijasta? Toki muilta paikkakunnilta muuttavat saattavat olla etusijalla asunnonjaossa, mutta kyllä pk-seutulaisetkin saavat HOAS:ilta asunnon. Ja onhan noita muitakin vuokranantajia olemassa - esimerkiksi ara-vuokra-asuntoihin täysi-ikäinen, kotona asuva hakija on erittäin kiireellisessä hakuluokassa.
Jos nää netto tulot nousisivat tästä vajaasta 1800€/kk tasosta sinne 3500 - 4500 euroon kuukaudessa, niin hankkisin auton. Silloin siihen olisi jo varaa, toisin kuin tällä nykyisellä palkalla, jolla auton hankinta ei ole mitenkään realistista eikä järkevää. Hyvä kun ei tartte taivasalla asua, kun kaikki on kallistunut niin perkeleesti tässä reilussa parissa vuodessa. Auto kun olisi, niin pääsisi kunnolla liikkumaan ja näkemään maisemia, paikkoja.
Joku onneton pullistelee täällä ja dissaa muita. Suksi kuuseen . Sitäpäitsi 4.5k on böhän.
Muuttaisin todennäköisesti parempaan asuntoon, jossa olisi parveke eikä liikenteen melua. En tiedä muuttaisinko kuitenkaan pois keskustasta. Pidän siitä, että kaupat ovat lähellä ja ilmapiirikin on erilainen, kun ei ole lantapuntteja lähimailla
Asunto olisi varmaan omistus. Ei sillä, että kiinnostaisi erityisesti omistaa asuntoa tai kartuttaa omistuksia ylipäätään, mutta sama se olisi maksaa lainaa kuin vuokraa. Oma sisustusmaku on hieman eri, kuin näissä perus vuokrakämpissä
En usko, että vaihtaisin paikkakuntaa, jos tulot nousisivat täällä. Jäisin sinne, missä "maaperä on hedelmällistä"
Uusisin ehkä joitakin vaatteita, mutta en usko että määrällisesti lisäisin kaapin sisältöä. Olen ollut "extreme minimalisti" tai askeetikko jo suunnilleen 15 vuotta, ja se on vaan paras tapa elää. En usko, että hankkisin edes lisää tai hienompia huonekaluja. Omaisuuden keveys tekee mielenkin kevyeksi. Pidän itse asiassa vähän outona ihmisiä, jotka kutsuvat toisia ihmisiä koteihinsa, ja järjestävät vaikka jotain kutsuja. Mitä siellä kodissa tapahtuu ja puhutaan, mikä ei voi tapahtua jossakin ravintolassa, vaikka sitten kabinetissa?
Auton hankkisin ehkä joksikin aikaa. En tiedä, haluaisinko sitä pysyvästi riesoikseni, mutta jonkun vuoden voisi taas huristella ympäriinsä ja sitten vaikka taas myydä auton
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin todennäköisesti parempaan asuntoon, jossa olisi parveke eikä liikenteen melua. En tiedä muuttaisinko kuitenkaan pois keskustasta. Pidän siitä, että kaupat ovat lähellä ja ilmapiirikin on erilainen, kun ei ole lantapuntteja lähimailla
Asunto olisi varmaan omistus. Ei sillä, että kiinnostaisi erityisesti omistaa asuntoa tai kartuttaa omistuksia ylipäätään, mutta sama se olisi maksaa lainaa kuin vuokraa. Oma sisustusmaku on hieman eri, kuin näissä perus vuokrakämpissä
En usko, että vaihtaisin paikkakuntaa, jos tulot nousisivat täällä. Jäisin sinne, missä "maaperä on hedelmällistä"
Uusisin ehkä joitakin vaatteita, mutta en usko että määrällisesti lisäisin kaapin sisältöä. Olen ollut "extreme minimalisti" tai askeetikko jo suunnilleen 15 vuotta, ja se on vaan paras tapa elää. En usko, että hankkisin edes lisää tai hienompia huonekaluja. Omaisuuden keveys tekee mielenkin kevyeksi. Pidän i
Jatkan vielä, että en usko tämän muuttavan esimerkiksi ruokavaliotani. Terveellisesti syöminen on lopulta aika halpaa, kun keho toimii oikein. Luomua, kasviksia, hyviä rasvoja, laadukkaita mausteita. Ja näitä ei syödä niin kuin hevonen, vaan kuin ihminen. Jos ei kasvata lihaksia tai rasvakerrosta, energiaa tarvitsee vain vähän
Vierailija kirjoitti:
Jos nää netto tulot nousisivat tästä vajaasta 1800€/kk tasosta sinne 3500 - 4500 euroon kuukaudessa, niin hankkisin auton. Silloin siihen olisi jo varaa, toisin kuin tällä nykyisellä palkalla, jolla auton hankinta ei ole mitenkään realistista eikä järkevää. Hyvä kun ei tartte taivasalla asua, kun kaikki on kallistunut niin perkeleesti tässä reilussa parissa vuodessa. Auto kun olisi, niin pääsisi kunnolla liikkumaan ja näkemään maisemia, paikkoja.
En hanki autoa vaikka olisin miljonääri. Enkä hanki omakotitaloa vaikka olisin lottovoittaja. Enkä suostu hallintoon töihin tai lentokoneeseen töihin ihan sama miten köyhä olisin. Enkä koskaan suostuisi jonkun ulkopuolisen ihmisen päättämään ja käskyttämään puolestani ammattia aivan sama olisinko köyhä vai rikas.
Vierailija kirjoitti:
Laskut ei menisi enää perintään, voisi ostaa kunnon ruokaa, vois ostaa uudet vaatteet jne.
Siinähä se köyhyyden perimmäinen syy. Raha polttaa taskussa. Sellaista euromäärää ei tämänkaltaiselle tuhlarille voi antaa etteikö se tuhlattaisi välittömästi karkkiin ja vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusisin ehkä joitakin vaatteita, mutta en usko että määrällisesti lisäisin kaapin sisältöä. Olen ollut "extreme minimalisti" tai askeetikko jo suunnilleen 15 vuotta, ja se on vaan paras tapa elää. En usko, että hankkisin edes lisää tai hienompia huonekaluja.
Kaikkea ei voi saada rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskut ei menisi enää perintään, voisi ostaa kunnon ruokaa, vois ostaa uudet vaatteet jne.
Siinähä se köyhyyden perimmäinen syy. Raha polttaa taskussa. Sellaista euromäärää ei tämänkaltaiselle tuhlarille voi antaa etteikö se tuhlattaisi välittömästi karkkiin ja vaatteisiin.
On asioita, joita ei saa rahalla ja on ihmisiä, joita ei saa ostettua rahalla
Menisin yksityiselle ja hoidattaisin koko 50 vuotisen elämäni jatkuneen raudanpuutteen ja muut puutokset pois, samalla hoidattaisin myös muiden perheenjäsenten puutokset. Sen jälkeen meidän perheessä todennäköisesti sairastettaisiin paljon vähemmän. Se olisi ihan mieletöntä. Todennäköisesti se pidentäisi sekä minun että mieheni elämää. Ehtisin nähdä lapsenlapseni jne. Nyt tuntuu että on toinen jalka haudassa, eikä apua saa kunnolla. Lääkärit eivät katso potilasta kokonaisuutena, mutta kun itse maksaisi, niin se lääkäri tekee kyllä sen mitä käsketään.
Vierailija kirjoitti:
Menisin yksityiselle ja hoidattaisin koko 50 vuotisen elämäni jatkuneen raudanpuutteen ja muut puutokset pois, samalla hoidattaisin myös muiden perheenjäsenten puutokset. Sen jälkeen meidän perheessä todennäköisesti sairastettaisiin paljon vähemmän. Se olisi ihan mieletöntä. Todennäköisesti se pidentäisi sekä minun että mieheni elämää. Ehtisin nähdä lapsenlapseni jne. Nyt tuntuu että on toinen jalka haudassa, eikä apua saa kunnolla. Lääkärit eivät katso potilasta kokonaisuutena, mutta kun itse maksaisi, niin se lääkäri tekee kyllä sen mitä käsketään.
Rauta ei maksa 5000 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on ty h mä , asiaton ja epätoivoinen työnantaja. En koskaan menisi tuollaiselle työnantajalle töihin.
Voisin muuttaa kivempaan asuntoon, käydä yksityisellä hammaslääkärillä, ei tarvitsisi miettiä ruokakaupassa aina sitä halvinta vaihtoehtoa, voisin harrastaa maksullisia harrastuksia, käydä joskus jossain lomalla ( nyt elämä pyörii vain koti-kauppa-lähisali akselilla).Yksi sressinaihe siis poistuisi elämästä, kun voisi elää vapaampaa ja kivempaa elämää kuin mitä nyt.
Tekisin moooonta ulkomaan matkaa vuodessa enkä vain nykyistä 1-2 vuodessa ja olisin todella paljon onnellisempi kuin nyt. Olisi myös varaa ottaa palkatonta töistä ja tehdä pidempikestoisia matkoja nykyisen 1-2 viikon reissujen sijaan.
No jos tuolle tasolle laskisi palkka niin en enää selviytyisi. Menisi omaisuus ulosottoon.
Olen köyhä ja tienaan vähän yli 5000€/kk. Rikkaiden raja on tuosta asteikosta vielä todella kaukana.
Hienoa että et ole heittänyt opiskelevaa nuorta pois kotoa. Hän kuitenkin varmaan saa opintotukea ja -lainaa?