Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit vaikka 3500 - 4500€/kk?

Vierailija
18.02.2024 |

Miten se eroaisi nykyisestä elämästäsi?

Kommentit (405)

Vierailija
301/405 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi turvallinen olo. Ehkä. Voi olla, että pelko köyhyydestä.jäisi takaraivoon. En nuorena voinut kuvitella, että putoisin nimini tiloille tai jäisin työttömäksi. Tai ainakaan, etten saisi töitä vaikka etsisin. 

Vierailija
302/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen summa toisi omaan elämään vakautta ja varmuutta. Voisin ainakin kohtuullisesti pärjätä tuolla summalla ja maksaa jopa extraakin välillä riippuen hankinnasta. Niistä otan esimerkkinä silmälasit, joihin tarvitsen sinivalosuojan lisäksi tuen lähityöskentelyyn, mikä tarkoittaa kalleinta mahdollista linssipakettia. Voisin turvata tuolla palkalla sairauteeni liittyvät kulut, mitä tulee silmien ja suun terveyteen.

Edelleen kävisin tosin kirpputoreilla, kyttäisin alennuksia ja ostaisin vain jotain keskinkertaista mahdollisuuksien mukaan. Kävisin edelleen Lidlissä ja Tokmannilla Prisman ja K-Citymarketin lisäksi. Yksinelävänä tuolla summalla voi vielä ihan kivasti elää. 

Totta kai lellisin tuolla summalla itseäni käymällä usein kosmetologilla ja kampaajalla, vaikka niin teen toki nytkin tilaisuuden välillä salliessa. Kasvivärjäys maksaa, ja sen takia itse laitettava sivuun käteistä seuraavaa kampaajakäyntiä varten. Oma käsivoima ei riitä tukan värjäämiseen.

Hemmottelun lisäksi ostaisin joka kauppareissulla pienpaahtimon kahvipapuja, mutta nyt mennään Löfbergsilla ja Arvid Nordquisilla. Kahvilassa ja syömässä kävisin joskus, ja jo nytkin työttömänä jos tekee mieli hampurilaista, niin nautin sen 20 € hampurilaisaterian kerran kesässä kuin joka viikonloppu lähes 10 € ateria McDonald'ssa. Periaatteet (kotimaisuus, eettisyys, ekologisuus) ohjavaat ostovalinnoissa, jos raha välillä sallii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta jää käteen n 2900 euroa. Kyllä sillä eläis yksin leveästi. Kolmen lapsen kans menee kaikki,  varsinkin kun lapset harrastaa, kasvuikäinen syö paljon, vaatteet&kengät vaatii vaihtoa. Mutta tiedän et lasten ollessa aikuisia, pärjään todella mainiosti palkallani. Olen tässä ohessa maksanut asuntoa, ja voin vaihtaa sitten pieneen ja velattomaan, vastike tulee olemaan sitte 300 e kk. Pakolliset kulut saa tosi alas kyllä. En ole tuhlaava luonne.

Vierailija
304/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vara tehdä jotain. Ei tarvitsisi ruokakaupassa miettiä joka ostosta. 

Vierailija
305/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä ja mun bruttopalkka on 5400 e. Käteen jää noin 3400. Kaikki menee asumiseen, autoon ja aivan pakolliseen. Mihinkään ei ole varaa matkustaa enkä osta ikinä uusia vaatteita. Ei ole halpaa kasvattaa kolmea teiniä yksin pääkaupunkiseudulla. Ja juu, en muuta kauemmas, työt täällä, samoin lasten koulut ym. Ehkä joskus helpottaa, sitten kun ei enää tarvitse lapsiin rahojaan laittaa ja voi asua pienessä asunnossa yksin.

Vierailija
306/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varaa ottaa kunnon asuntolaina, muuttaisin uuteen/uudehkoon omakotitaloon nykyisestä vuokrakämpästä. Auto vaihtuisi uudempaan vähemmillä kilometreillä. Syön jo nyt terveellisesti, mutta ei tarvitsisi ehkä aina valita halvinta kasvista/proteiinia kaupasta. Panostaisin myös enemmän ulkonäkööni, olisi varaa ostella enemmän vaatteita. 

Vierailija
307/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä ja mun bruttopalkka on 5400 e. Käteen jää noin 3400. Kaikki menee asumiseen, autoon ja aivan pakolliseen. Mihinkään ei ole varaa matkustaa enkä osta ikinä uusia vaatteita. Ei ole halpaa kasvattaa kolmea teiniä yksin pääkaupunkiseudulla. Ja juu, en muuta kauemmas, työt täällä, samoin lasten koulut ym. Ehkä joskus helpottaa, sitten kun ei enää tarvitse lapsiin rahojaan laittaa ja voi asua pienessä asunnossa yksin.

Sinulla on kyllä jotakin arjenhallintaongelmia. Asumiskulusi ja muu on ylimietoitettua.

Vierailija
308/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on kyllä jotakin arjenhallintaongelmia. Asumiskulusi ja muu on ylimietoitettua.

Miten niin? Jos olisi kaksi aikuista perheessä, olisi nettopalkat tuolla tulotasolla jotain 1600-1700 euron luokkaa per henkilö eli todella pienet, ei sellaisilla tuloilla paljon juhlittaisi. Nyt kun yksi ihminen tienaa sen niin se onkin valtavasti? Maksaa myös KAIKEN yksin.

Vierailija
309/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Jos olisi kaksi aikuista perheessä, olisi nettopalkat tuolla tulotasolla jotain 1600-1700 euron luokkaa per henkilö eli todella pienet, ei sellaisilla tuloilla paljon juhlittaisi. Nyt kun yksi ihminen tienaa sen niin se onkin valtavasti? Maksaa myös KAIKEN yksin.

Ei sulla ole kuin yhden ihmisen menot. Kukaan ei käske asua kalliisti ja hankkia menoja elämäänsä niin että yli 5000e tuntuu pieneltä rahalta.

Vierailija
310/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla ole kuin yhden ihmisen menot. Kukaan ei käske asua kalliisti ja hankkia menoja elämäänsä niin että yli 5000e tuntuu pieneltä rahalta.

Mulla on neljän ihmisen menot, kolme teiniä/nuorta aikuista asuu mun kanssa enkä saa kuin minimielarit yhdestä.

Vierailija
311/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa keskiluokkaiseen elämään tarvitaan 5 000 e/kk bruttotulot eli 3 500 e/kk netto. Tuon alapuolella raha ei vaan riitä koska perus eläminen on Suomessa hyvin kallista.

Vierailija
312/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se muuttuisi paljonkin. Pääsisin lääkäriin. Voisin saada itseni taas elävien kirjoihin

Vierailija
313/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 3500€ teistä iso raha? Myös yh-äidille?

Vierailija
314/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin edelleen tehdä osa-aikatyötä, voisin muuttaa toisenlaiseen asuntoon ja auttaa läheisiä.

Jos joutuisin kokoaikatöihin tuolla palkalla, niin elämä huononisi vapaa-ajan vähenemisen takia. Toisaalta jos jaksaisin vuoden tai kaksi tehdä kokoaikasta, voisin säästää hyvän summan ja sen jälkeen jättäytyä pois töistä. 

Vierailija
315/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on neljän ihmisen menot, kolme teiniä/nuorta aikuista asuu mun kanssa enkä saa kuin minimielarit yhdestä.

Aikuiset elättäköön itsensä. Sinulla on yksi lapsi josta olet elatusvelvollinen, et muista. Minullakin on vielä pari päivää 1 lapsi. Sen jälkeen maksaa itse omat kulunsa. 

Vierailija
316/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi helpottaisi. Elämä olisi ylipäätään helpompaa, kun ei tarvitsisi käyttää aikaa tarjousten etsintään, saman vaatteen parsimiseen kymmenettä kertaa jne. Elämä olisi myös nautinnollisempaa ja voisin syödä terveellisemmin.

Vierailija
317/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole köyhä. Olet vain valinnut käyttää kaikki rahat asumiseen. Oma valinta. 

Vierailija
318/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset elättäköön itsensä. Sinulla on yksi lapsi josta olet elatusvelvollinen, et muista. Minullakin on vielä pari päivää 1 lapsi. Sen jälkeen maksaa itse omat kulunsa. 

No, ei se ehkä ihan noin mene, niin kuin varmaan ymmärrät. Opiskelevat yms. Toki tienaavat kesätyörahoja ym mutta asunnon ja ruuat ym maksan toistaiseksi minä, koska haluan että opiskelevat. Kyllä mä vielä muutaman vuoden kitkuttelen, sitten kun tilanne sallii muutan heti pienempään kämppään.

Vierailija
319/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin kattoremontin ja uusisin purut. 50-luvun talossa lämmöt karkaa harakoille, koska purut on täysin painuneet. Joistain kohti seinä ja lattia menee jäähän. Ehkä tekisin myös keittiön uudestaan, kun nyt sen remontti on jäänyt jo 10v sitten kesken odottamaan parempia aikoja. Ei oo siis edes kaapistoja, kaikki säilytetään pöydillä, tai ainakin ostaisin edes kaapit, mutta eipä noita parempia aikoja ole näkynyt...muuten ei varmasti vaatimaton arki eroaisi mitenkään. 

Vierailija
320/405 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei se ehkä ihan noin me

Niin, eli et edelleenkään ole oikeasti köyhä, kun yksinkertaisesti HALUAT käyttää rahasi noin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan