Köyhä, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit vaikka 3500 - 4500€/kk?
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja mun bruttopalkka on 5400 e. Käteen jää noin 3400. Kaikki menee asumiseen, autoon ja aivan pakolliseen. Mihinkään ei ole varaa matkustaa enkä osta ikinä uusia vaatteita. Ei ole halpaa kasvattaa kolmea teiniä yksin pääkaupunkiseudulla. Ja juu, en muuta kauemmas, työt täällä, samoin lasten koulut ym. Ehkä joskus helpottaa, sitten kun ei enää tarvitse lapsiin rahojaan laittaa ja voi asua pienessä asunnossa yksin.
Et ole köyhä. Olet vain valinnut käyttää kaikki rahat asumiseen. Oma valinta.
Lähinnä olen valinnut asua pääkaupunkiseudulla, jossa asuminen on kallista. Varsinkin jos/kun pitää perheasunto olla.
Mutta et silti ole köyhä. Kyllä kolmen ja puolen tonnin nettotuloilla asuu ihan mukavasti yhden huollettavan lapsen kanssa eikä edes tarvitse nähdä nälkää. Loput lapsesi olivatkin jo sen ikäisiä, että voivat asua omillaan. Kyllähän satatonnia tienaava ihminen voi ottaa elätettäväkseen tuhat ihmistä ja valittaa köyhyyttä, kun on valinnut itse tehdä niin. Ei se silti tee hänestä köyhää, vaan huonon rahankäyttäjän.
Muuttuisin tulojeni tippuessa mainitulle tasolle vielä köyhemmäksi :( Olisiko enää varaa edes kunnon konjakkiin tai viiniin ? Jäisivätkö esim. Karibianristeilyt ja karitsan sisäfileet haaveeksi ? Joutuisinko rahvaan lauantaimakkaralinjaalle ?
Jokainen normaali vanhempi haluaa huolehtia teineistä/nuorista, jos he vielä opiskelevat. On todella väärin, että Suomessa lapsilisä loppuu niin aikaisin. Tämä on esimerkiksi Saksassa toisin, jatkuu pitempään. Monet tunnolliset etävanhemmat myös maksavat elatusmaksua siihen asti kunnes nuori valmistuu lukiosta tai ammattikoulusta eikä lopeta siihen kun täyttää 18 vuotta.
-Eri
Ensiksi aloittaisin säästämään. No joo, olen nytkin säästänyt, mutta ei näillä säästöillä koskaan voi hankkia omaa taloa. Tuolla palkalla se olisi joskus mahdollista.
Sitten, kun pääsisin vuokrankiskonnasta eroon, voisin kokeilla uusia asioita. Joskus harvoin matkustella jne. Vielä en ole päässyt ulkomaille ellei sitten Ruotsin risteilyä lasketa.
Ehkä saattaisin säästöprojektin aikana hieman antaa itseni lipsua ja käydä kampaajalla. Viime kerrasta onkin nelisen vuotta aikaa.
Joka tapauksessa se oma talo olisi minulle se tärkein tavoite. Ennen käytännössä jokaisella oli siihen varaa, jos vain teki töitä. Nyt tehdään töitä niska limassa ja suurelle osalle suomalaisista se on ihan mahdoton unelma.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen normaali vanhempi haluaa huolehtia teineistä/nuorista, jos he vielä opiskelevat. On todella väärin, että Suomessa lapsilisä loppuu niin aikaisin. Tämä on esimerkiksi Saksassa toisin, jatkuu pitempään. Monet tunnolliset etävanhemmat myös maksavat elatusmaksua siihen asti kunnes nuori valmistuu lukiosta tai ammattikoulusta eikä lopeta siihen kun täyttää 18 vuotta.
-Eri
Saksassa vanhemmilla on elatusvelvollisuus lapsensa 25v ikään asti, tuota nuorempi ei saa itsenäisesti toimeentulotukea.
"Mutta et silti ole köyhä. Kyllä kolmen ja puolen tonnin nettotuloilla asuu ihan mukavasti yhden huollettavan lapsen kanssa eikä edes tarvitse nähdä nälkää. Loput lapsesi olivatkin jo sen ikäisiä, että voivat asua omillaan. Kyllähän satatonnia tienaava ihminen voi ottaa elätettäväkseen tuhat ihmistä ja valittaa köyhyyttä, kun on valinnut itse tehdä niin. Ei se silti tee hänestä köyhää, vaan huonon rahankäyttäjän."
Kerrohan, miten opiskeleva nuori, jolla on koti pk-seudulla, muuttaa asumaan omilleen? Opiskelija-asuntoa ei saa, jos koti on lähellä. Millainen vanhempi heittäisi oman opiskelevan nuoren kadulle asunnottomaksi?
Jos tulot 3500€/kk brutto, niin käteen jää n. 2200-2300€/kk netto, riippuen missä asuu.
Niin kyllä siinä joutuu elämään melko köyhää elämää, kun elättää perheensä, maksaa asumisen, ruuan ja muut menot ja jokainen sentti laskettava mihin kuluttaa. Näin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi aloittaisin säästämään. No joo, olen nytkin säästänyt, mutta ei näillä säästöillä koskaan voi hankkia omaa taloa. Tuolla palkalla se olisi joskus mahdollista.
Sitten, kun pääsisin vuokrankiskonnasta eroon, voisin kokeilla uusia asioita. Joskus harvoin matkustella jne. Vielä en ole päässyt ulkomaille ellei sitten Ruotsin risteilyä lasketa.
Ehkä saattaisin säästöprojektin aikana hieman antaa itseni lipsua ja käydä kampaajalla. Viime kerrasta onkin nelisen vuotta aikaa.
Joka tapauksessa se oma talo olisi minulle se tärkein tavoite. Ennen käytännössä jokaisella oli siihen varaa, jos vain teki töitä. Nyt tehdään töitä niska limassa ja suurelle osalle suomalaisista se on ihan mahdoton unelma.
Ei koko talon hintaa tarvitse säästää. Riittää kun on sen verran että pystyy ostamaan tontin. Me säästettiin ensin sen verran että saatiin ostetuksi tontti käteisellä. Tontti oli vakuutena niin että saatiin pankista lainaa ensimmäinen erä, ja sitä mukaa lisää kun talo valmistui. Kymmenessä vuodessa maksettiin lainat pois.
Perheemme söisi joka päivä ja lapset saisivat uusiakin vaatteita ja äiti voisi käydä kampaajalla. Itselleni hankkisin moottorisahan ! Mutta kokoomukselaiseksi en alkaisi. Enkä persufassariksi.
Kulkisin selkä suorassa ja äänestäisin Kokoomusta.
Liian pieni palkka tuo 4500 e etenkin kun ei saa olla mitään muuta elämää, ei ystäviä, ei perhettä, ei seurustelua, ei rakkautta, ei seksiäkään, ei harrastuksia, ei minkäänlaista yksityisyyttä ja eläminen on pelkkää luupin alla olemista 24/7 ja monta kuukautta ellei vuosikausia pitäisi ensiksi elää täysin rahattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koko talon hintaa tarvitse säästää. Riittää kun on sen verran että pystyy ostamaan tontin. Me säästettiin ensin sen verran että saatiin ostetuksi tontti käteisellä. Tontti oli vakuutena niin että saatiin pankista lainaa ensimmäinen erä, ja sitä mukaa lisää kun talo valmistui. Kymmenessä vuodessa maksettiin lainat pois.
Juu en tainnut niin sanoakaan. Parin tonnin säästöillä ei paljoa tontteja ostella ja pankista naurettaisiin pihalle. Ja ne tulot myös vaikuttavat siihen paljonko pankki myöntää lainaa. Minun tapauksessani, jos kuvitteellisesti löytyisi jo vaikka 20t säästöt niin pankin laskurin mukaan hädin tuskin 80 000 e lainan saattaisivat myöntää. Siellä missä asun eli missä työni on, ei tuohon hintaan saa kuin homeisen murjun. Talonrakentajaksi minusta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koko talon hintaa tarvitse säästää. Riittää kun on sen verran että pystyy ostamaan tont
Itse en ostaisi tonttia enkä omakotitaloa vaikka olisin miljonääri. Inhoan omakotitaloja ja maalaiselämää yli kaiken. Mikään talo tai omakotitalo ei ole millään tavalla riittävä houkutin/kiristysväline mihinkään virastotöihin saati johonkin EU/NATO-hommiin. Inhoan muutenkin virastotöitä ja hallintohommia yli kaiken! Olkoot hallintohommat yksityisen puolen, kansallisen puolen tai EU/NATO-puolen niin lopputulos on sama, alavalinta on minulle täysin väärä, en ole itselleni sellaista alaa valinnut eikä minun puolesta minulle voi alaa valita, minä päätän alastani ihan itse enkä suostu kenenkään sätkynukeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulot 3500€/kk brutto, niin käteen jää n. 2200-2300€/kk netto, riippuen missä asuu.
Niin kyllä siinä joutuu elämään melko köyhää elämää, kun elättää perheensä, maksaa asumisen, ruuan ja muut menot ja jokainen sentti laskettava mihin kuluttaa. Näin minulla.
Mitä hlvettiä sillä isolla omakotitalolla tekee jos on vaan yksi ihminen ja koko ajan on sitäpaitsi töissä? Varmasti unelma jollekin murtovarkaalle!
Sinulle alapeukuttaja tiedoksi, en ole itselleni koskaan hallintoalaa valinnut enkä edes ole kouluttautunut hallintoalalle eikä koskaan edes ole ollut aikomuksena kouluttautua hallintoalalle enkä kenellekään ole sellaista koskaan antanut ymmärtääkään. Aivan väärä ala minulle!
Näin opettajana pitäisi varmaan iloita siitä, että peruskoulu jätettiin leikkauksien ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koko talon hintaa tarvitse säästää. Ri
Itse en ostaisi tonttia enkä omakotitaloa vaikka olisin miljonääri. Inhoan omakotitaloja ja maalaiselämää yli kaiken. Mikään talo tai omakotitalo ei ole millään tavalla riittävä houkutin/kiristysväline mihinkään virastotöihin saati johonkin EU/NATO-hommiin. Inhoan muutenkin virastotöitä ja hallintohommia yli kaiken! Olkoot hallintohommat yksityisen puolen, kansallisen puolen tai EU/NATO-puolen niin lopputulos on sama, alavalinta on minulle täysin väärä, en ole itselleni sellaista alaa valinnut eikä minun puolesta minulle voi alaa valita, minä päätän alastani ihan itse enkä suostu kenenkään sätkynukeksi.
Saattaa yllättää, mutta ihmiset on erilaisia. Itse rakastan maalaiselämää ja omakotitalo olisi parempaa kuin lottovoitto.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että tämä nykymeininki on persiistä. Kenen tahansa joka töitä tekee, olipa ne mitä tahansa, pitäisi saada mahdollisuus toteuttaa (kohtuullisia) unelmiaan. Toiselle se on oman talon hankkiminen, toiselle jotain muuta. Ennen oli kaikilla omat talot, miksi nykyään se on vain rikkaiden yksinoikeus?
Tienaan tuplasti tuon ylärajan ja ei ole kaviaaria näissä pöydissä näkynyt. Juu ei ole laskuja perinnässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koko talon hintaa tarvitse säästää. Ri
mut kerrostalo luukku on kiva?
Lähinnä olen valinnut asua pääkaupunkiseudulla, jossa asuminen on kallista. Varsinkin jos/kun pitää perheasunto olla.