Köyhä, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit vaikka 3500 - 4500€/kk?
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Brutto vai netto?
Jos brutto niin ei tuolla palkalla missään yksityislääkärillä kokoajan käydä tai sisäfilettä syödä. Tavallista elämää pystyy elämään, saa laskut maksettua ja säästämällä tehtyä jotain extraa joskus, vaikka ulkomaanmatkan.
Kyllä kehtaan valittaa. Asumiskulut on isoin kuluerä keskituloisille. Ja koska saat asuntolainaa hyvillä tuloilla, sitä kannattaa ottaa jotta edes jotain omaisuutta saa kerättyä. Ja sitten tullaankin tähän mikä on vitsikkäintä. Pk- seudulla jos haluat asua perheasunnossa (esim normi neliö) edes suht hyvällä alueella ilman narkkareita naapureina, hinnat ovat 3-4 kertaiset esim pieniin kaupunkeihin muualla. Toki voit valita muuttamiseen pieneen kuntaan 50-60km päässä keskusta-alueen työpaikoista mutta sitten ostat auton, istut muutaman tunnin päivässä ruuhkissa ja bensakulut päälle. Verotus on jäätävää Suomessa ja osaa maksan iloisesti (en missään nimessä haluaisi esim jenkkien terveydenhuoltoa isoine ja epävarmoinen sairausvakuutuksineen) mutta ihan oikeasti melkein kaikki menee mitä tuleekin, vaikka aivan järkevästi kuluttaa.
Saisin maksettua opintolainat pois ja lunastettua sukumökin, ennen kuin se luhistuu. Saisin riittävän laadukasta ruokaa, että rauta-anemiani paranisi. Saisin ajokortin ja auton.
Muuttaisin alueelle, jossa asuu vain valkoisia ihmisiä.
Saisin naisen ja pimsaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin myös että tuo 3500€-4500€ tarkoittaa bruttotuloja.
Työssäkäyvä kun maksaa myös ne verot.
Käteen jää noin vähän reilu 2000€ kk. Ja työssäkäyvällä on yleensä täällä harvaan asutusta Suomessa myös työmatkakuluja.
Käteen jää kyllä noilla bruttotuloilla 2500-3100 e, ei reilu 2000.
Söisin normaalia, terveellistä ja ennen kaikkea monipuolista ruokaa joka päivä. Nyt menee soijarouhetta, kaalia jne aika paljon, leivon itse leivät ja teen isoja annoksia. Ihan ok toki, mutta ois ihanaa syödä vaikka täytettyjä paprikoita juustokuorrutteella.
Ei se kai mitenkään muutuisi. Työtä olen tehnyt paljon ja rahaa riittää tarpeelliseen. En haaveile mistään luksuselämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ton tienaaminen vaatii jo vähän koulutusta ja taitojakin, ei ihan riitä että vain ilmestyy töihin. Eli stressi seuraa myös kylkiäisenä isompien tulojen kanssa. Ja todellakin turha kuvitella, että sillä elää kroisoksena kaupoissa hintoja katsomatta ja matkustelee jatkuvasti. Tosta jää nettona n. 2500-3000e. Ara-vuokra-asuntoja et saa, mitään tukia ei lisäksi tule eli pelkästä asumisesta saa kustantaa päälle tonnin jos havittelee asuntoa enemmän kuin yhdelle hengelle.
Ara-vuokra-asunnoissa ei varsinaisesti ole tulorajaa, ainoastaan omaisuusrajat. Poikkeuksena lyhyen korkotuen ara-vuokra-asunnot, mutta niissäkin tulorajat ovat yllättävän korkeat.
Elä valehtele. https://www.varke.fi/fi/ajankohtaista/ara-vuokra-asuntojen-asukasvalinn…
Valtion tukemien vuokra-asuntojen asukasvalinnoissa otetaan käyttöön tulorajat vuoden 2025 alusta
Saisi säästöön hirveät summat.Tosin en halua kokoaikatyötä vaan nykyisen minimin,en saa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja mun bruttopalkka on 5400 e. Käteen jää noin 3400. Kaikki menee asumiseen, autoon ja aivan pakolliseen. Mihinkään ei ole varaa matkustaa enkä osta ikinä uusia vaatteita. Ei ole halpaa kasvattaa kolmea teiniä yksin pääkaupunkiseudulla. Ja juu, en muuta kauemmas, työt täällä, samoin lasten koulut ym. Ehkä joskus helpottaa, sitten kun ei enää tarvitse lapsiin rahojaan laittaa ja voi asua pienessä asunnossa yksin.
Kyllä sulla pitäisi jäädä vähän enemmän käteen tai sitten olet saamassa muhkean veronpalautuksen ensi vuonna. Mun bruttopalkka on 4500€ tienoilla ja käteen jää piirun alle 3200€.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin tapaamaan kaukana asuvia sukulaisia, soittamaan heille pitkiäkin puheluita ilman että tarvii olla pelko puserossa, voisin käydä kavereiden kanssa kahvilla ja pullalla, ostamaan paksupohjaiset talvikengät nastoilla jottei aina täytyisi olla jalat kipeinä, viettämään semmoista harrastuselämää josta pystyisi kertomaan työssä kayvillekin ystäville eikä pitäisi olla aina hiljaa.
Voisin mennä silmien taittovirheen korjausleikkaukseen ja hankkia tarvitsemiani lääkkeitä, myös käsikaupan puolelta, ilman että normaalielämäni kiristyy ja muuttuu mahdottoman niukaksi (työtön, mutta osa-aikatyössä).
Voisin viettää syntymäpäiviä ja vaikkapa joulua normisti.
Mulle syntymäpäivä on päivä muiden joukossa. Usein myös työpäivä. Aiemmassa työssäni olin joulunakin töissä.
Keskituloinen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kehtaan valittaa. Asumiskulut on isoin kuluerä keskituloisille. Ja koska saat asuntolainaa hyvillä tuloilla, sitä kannattaa ottaa jotta edes jotain omaisuutta saa kerättyä. Ja sitten tullaankin tähän mikä on vitsikkäintä. Pk- seudulla jos haluat asua perheasunnossa (esim normi neliö) edes suht hyvällä alueella ilman narkkareita naapureina, hinnat ovat 3-4 kertaiset esim pieniin kaupunkeihin muualla. Toki voit valita muuttamiseen pieneen kuntaan 50-60km päässä keskusta-alueen työpaikoista mutta sitten ostat auton, istut muutaman tunnin päivässä ruuhkissa ja bensakulut päälle. Verotus on jäätävää Suomessa ja osaa maksan iloisesti (en missään nimessä haluaisi esim jenkkien terveydenhuoltoa isoine ja epävarmoinen sairausvakuutuksineen) mutta ihan oikeasti melkein kaikki menee mitä tuleekin, vaikka aivan järkevästi kuluttaa.
Eihän tuo ole mitään normaalia kuluttamista, vaan tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Me tienataan molemmat ihan hyvin, mutta kyllä melkein kaikki menee, mitä tuleekin. Asumiseen menee iso lohko, toki siinä on lainanlyhennystäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole mitään normaalia kulutta
No, jos haluaa pitää Helsingissä asumista tuhlaamisena, niin siitä vain. Katsotaan parinkymmenen vuoden päästä, kun ollaan myymässä asuntojamme, että kenelle jää mitäkin käteen...
Saisin maksettua pankkivelan pois tosi nopeasti. Mulle riittäisi puolen vuoden määräaikaisuuskin siihen, tuolla korkeammalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja mun bruttopalkka on 5400 e. Käteen jää noin 3400. Kaikki menee asumiseen, autoon ja aivan pakolliseen. Mihinkään ei ole varaa matkustaa enkä osta ikinä uusia vaatteita. Ei ole halpaa kasvattaa kolmea teiniä yksin pääkaupunkiseudulla. Ja juu, en muuta kauemmas, työt täällä, samoin lasten koulut ym. Ehkä joskus helpottaa, sitten kun ei enää tarvitse lapsiin rahojaan laittaa ja voi asua pienessä asunnossa yksin.
Kyllä sulla pitäisi jäädä vähän enemmän käteen tai sitten olet saamassa muhkean veronpalautuksen ensi vuonna. Mun bruttopalkka on 4500€ tienoilla ja käteen jää piirun alle 3200€.
Progressiivinen verotus. Mun brutto on 5450 euroa ja käteen tuli tänään 3440 euroa. Ja viime vuodelta tulossa 168 euroa mätkyjä, samoilla spekseillä.
Ennen irtisanomisia tienasin tuon 5 000 € brutto. Ei se minusta mitään ylellisyydessä eläjää tehnyt. Normaalit kuukausikulut ja perheen ruuat sekä vaatteet netolla maksoi. Se ylimääräinen mitä ehkä jäi meni hammaslääkäriin ja muutamaan hyvään rokkikeikkaan.
Varmaankin sillä tavalla, että en enää olisi pieneen kerrostaloasuntoon eristäytynyt itsemurhaa pohtiva ihmisraunio.
Jokainen voi sitten itse pohtia onko se iso muutos vai ei.
Ostaisin röökiä ,tupakkaa ja merkkilaukkuja