Ekonomistin pysäyttävä kuva: Kolmannes suomalaisista maksaa enemmistön etuudet ja palvelut
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Talousjärjestelmä on väärä. Rahaa kasaaantuu vain harvoille ja työnantajat haluavat ilmaista työvoimaa.
Niinpä. Sitten näitä, joille se raha kasautuu, ei saisi edes verottaa. En ollenkaan usko, että johtajien työpanos on kasvanut samassa suhteessa kuin palkat viimeisen 50 vuoden aikana. Palkkaerot työntekijöihin ovat kasvaneet huimiksi.
Ajatellaanpa vaikka Madonnaa tai Michael Jacksonia. Siinä ne on laulaa luritelleet ja miljoonat mm. siivoojat lapsineen elättivät heidät mansioineneen. Kaikki tarvitsevat toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ei ole mitään elätettäviä, on loukkaavaa nimitellä heitä tuolla tavalla. Veroja maksetaan eläkkeistä enemmän kuin ansiotuloista.
Ei kaikki eläkeläiset olekaan elätettäviä, mutta sitten kun ikää tulee yli 85 vuotta ja alkaa tarvita ympärivuorokautista hoivaa tai muuten vain paljon terveyspalveluja, niin huoltosuhde kääntyy. Ei keskiverto eläkeläinen maksa hoivapalvelusta kuin kunnan taksan mukaisen hinnan, joka kattaa siitä vain osan. Mielelläni minä ainakin elätän lapset ja vanhukset. Mutta työikäiset saisivat paremmin pärjätä omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ei ole mitään elätettäviä, on loukkaavaa nimitellä heitä tuolla tavalla. Veroja maksetaan eläkkeistä enemmän kuin ansiotuloista.
Ei kaikki eläkeläiset olekaan elätettäviä, mutta sitten kun ikää tulee yli 85 vuotta ja alkaa tarvita ympärivuorokautista hoivaa tai muuten vain paljon terveyspalveluja, niin huoltosuhde kääntyy. Ei keskiverto eläkeläinen maksa hoivapalvelusta kuin kunnan taksan mukaisen hinnan, joka kattaa siitä vain osan. Mielelläni minä ainakin elätän lapset ja vanhukset. Mutta työikäiset saisivat paremmin pärjätä omillaan.
2400 brutto palkasta eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa ja se menee nyt eläkkeellä oleville. Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli kun teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot
Minimieläke on 970 netto kuukaudessa ja 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja toimeentulotukea lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teininä alottanut työuran kaalipelloilta, siitä harjoittelujen kautta valmistunut ammattiin ja painanut nyt 20vuotta ihan hulluna töitä.
Toivon että kaikki voisivat menestyä ja olla taas-arvoisia. Huolestuttavan monella se menestyksen puute on kuitenkin kiinni omasta utopiasta ja viitseliäisyydestä ja heille en toivo muuta kuin kovaa päin näköä iskevää realismia.
Pidetään toisistamme huolta.
Eli pilkkaat suoraan esim. hoitajia, jotka ihan samoin ovat tehneet 20 vuotta hulluna töitä, koska on heidän omasta viitseliäisyydestä kyse, jos eivät menesty? Lisäksi näytät kaikille heille keskisormea tuolla "pidetään toisistamme huolta" -vidduilulla.
Toivottavasti sinusta ei pidetä huolta.
Miten niin pilkkaa. Itse olen aloittanut hoitajana 30-v sitten. Työn ohella olen opiskellut lisää ja nyt esimiehenä. Omalla työllä olen kohentunut elintasoa. Itse aloitin uran työkokeilijana. En muista saiko silloin sen 9€ päivässä, mutta työkokemusta sain ja sijaisuuden jota kautta pääsin sisälle "taloon".
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpa vaikka Madonnaa tai Michael Jacksonia. Siinä ne on laulaa luritelleet ja miljoonat mm. siivoojat lapsineen elättivät heidät mansioineneen. Kaikki tarvitsevat toisiaan.
No ei kai tässä suurempaa ongelmaa, mikäli korvasivat työntekijöilleen asiallisesti eivätkä muillakaan tavoin riistäneet heidän elämäänsä (työaika esim.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 brutto palkasta eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa ja se menee nyt eläkkeellä oleville. Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli kun teet 30
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Mun tuttu saa 1500 netto, kun saa toimeentulotukea lääkkeisiin ja ollut työtön.
Jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin ja 30 vuotta raadoit töissä.
Eli rikkailla on köyhien rahat.
Kohta tuo suhde on 1/5 eli 20%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teininä alottanut työuran kaalipelloilta, siitä harjoittelujen kautta valmistunut ammattiin ja painanut nyt 20vuotta ihan hulluna töitä.
Toivon että kaikki voisivat menestyä ja olla taas-arvoisia. Huolestuttavan monella se menestyksen puute on kuitenkin kiinni omasta utopiasta ja viitseliäisyydestä ja heille en toivo muuta kuin kovaa päin näköä iskevää realismia.
Eli pilkkaat suoraan esim. hoitajia, jotka ihan samoin ovat tehneet 20 vuotta hulluna töitä, koska on heidän omasta viitseliäisyydestä kyse, jos eivät menesty? Lisäksi näytät kaikille heille keskisormea tuolla "pidetään toisistamme huolta" -vidduilulla.
Miten niin pilkkaa. Itse olen aloittanut hoitajana 30-v sitten. Työn o
Entäs, kun noita työkokeiluja on 4 ja monta kertaa palkkatuella ja sijaisena ja AMK tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko siirtää ne tuotannolliset ja muut vastaavat duunarityöt kiinaan? Suurin osa suomalaisista on tavallisia duunareita, joten kun tältä suurimmalta osalta on viety toimeentulon mahdollisuudet, ei ole mikään ihme että jäljelle jäi vain murto-osa työssäolevia jotka maksavat koko yhteiskunnan pyörityksen. Tämä on valtion ja yritysten itse luoma ongelma, turha valittaa, mitäs läksitte tälle tielle!
Nyt ne kiinalaisen halpatyövoiman suomat voitot on harvojen osakkeenomistajien käsissä ulkomaisissa veroparatiiseissa, joten siitä työpaikkojen kiinaan viennistä ei Suomen valtiokaan hyödy yhtään mitenkään, pikemminkin kaikki kustannukset, kuten työttömyyskorvaukset lankeavat maksettavaksi.
Kiinassa on kouluja käyneillä ihmisillä jo pitkään ollut paremmat palkat kuin Suomessa. Nykyään kiinalaiset vievät tehtaitaan Afrikkaan, jotta saavat painettua tuotantokustannuksia alas.
Kyllä, samoin mm. Singaporessa ja Thaimaassa on asiantuntijoilla paremmat palkat kuin Suomessa. Suomessa on koulutetuilla ihmisillä huonot palkat. Duunarit tienaavat kyllä Suomessa huomattavasti enemmän kuin noissa edellä mainituissa väkirikkaissa maissa. Varsinkin sellaisiin töihin, mihin ei vaadita mitään koulutusta, riittää maailmalla kyllä tulijoita, ja se laskee palkkatasoa.
Enpä tiennytkään että 57% suomen kansasta on niitä työttömiä lorvehtijoita :D Kun heti kiiruhdettiin heitä syyttelemään tästä asiasta.
Entäs ne loput 9%? Vai menikö matikka pieleen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hr-päällikkö palkka 5440 kuukaudessa.
Tässä ketjussa monelle tuntuu olevan epäselvää, että palkka on työn hinta, ja hinta määräytyy työn kysynnän ja työn tarjonnan tasapainopisteeseen.
Eli suomeksi, hr-päällikölle maksetaan sellaista palkkaa, että joku suostuu tulemaan tekemään sitä hommaa. Ihan sama juttu hyllyttäjän palkan suhteen.
Niinkö? Tämä ei kyllä selitä työvoimapulaa, siinä tapauksessahan palkkojen pitäisi nousta niin, että työvoimapulaa ei esiintyisi...
Eikös suurimman osan eläkkeistä maksa Työeläkeyhtiöt, eikä veronmaksajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin pilkkaa.
Pitäiskö miettiä alan vaihtoa, ilmeisesti et ole oikealla alalla kun et saa vakuutettua työnantajaa osaamisellasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 brutto palkasta eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa ja se menee nyt eläkkeellä oleville. Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli kun teet 30
Keskimääräinen eläke on Suomessa 1845 euroa. Mutta Suomessa on myös niitä, joiden palkka on ollut yli keskipalkan. Eikä Suomessa ole edes eläkekattoa. Olemme harvoja maita Euroopassa, missä kattoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne loput 9%? Vai menikö matikka pieleen....
Ne 9% on omavaraisia, alle 2000 tienaavia, eivät ole elättäjä eivätkä elätettäviä. Katso linkistä kuvaa, niin selviää. https://www.verkkouutiset.fi/a/ekonomistin-pysayttava-kuva-kolmannes-su…;
Minä en, koska nykyinen järjestelmä on lähellä tuota. Oikea kansankapitalismi on se jota tarvittaisiin