Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taiteilijan suut huutavat nälästä ja vilusta: miksi sinä, pihi suomalainen, maksa kulttuurista mitään?

Vierailija
17.02.2024 |

Sinä et ymmärrä kulttuurin päälle mitään. Sinulla on korvat tuohesta ja silmät puuta. Et suostu mitään maksamaan kulttuurisista elämyksistä, jotka rikastuttaisivat noita aisteja. Lauantai-saunan jälkeen tuleva Elämäni biisi on sinulle kulttuuria. Ja siitäkään et mielellään Yle-maksua maksaisi. Minua niin hävettää. Häpeän puolestasi, koska sinä et kykene. 

Kommentit (193)

Vierailija
41/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut taitava maalaamaan ja piirtämään. Lapsena sanoin sedälleni, että haluan olla isona taiteilija, hän vastasi, että kaikkien suurien taiteilijoiden on täytynyt kuolla ensin. Ja niinhän se on, hyvin harva menestyy niin, että voisi elättää sillä itsensä. Siksi taide onkin minulle vain rakas harrastus ja saan silloin tällöin taidettani myytyäkin, mutta en silti irtisanoutuisi vakkari työstäni, taiteella en itseäni elätä.

Vierailija
42/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa. jos taiteilija ei työllään itseänsä elätä, pitää mennä oikeisiin töihin. suomalaisen taiteilijan päätehtävä on hakea apurahaa, ettei tarvitse tehdä töitä elääkseen. ovat siis sossupummeja. hyi. esiintyvät artistit eivät kuulu tähän kategoriaan. muusikot on kivoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää suomalaisesta musiikista..

Vierailija
44/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tainnu ap "taiteilijalla" loppua kalja ja tupakka niin siksi valittaa

Vierailija
45/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä nyt oikein koe saavani taiteesta mitään. Korkeintaan suomalainen lasimuotoilu on sellaista mihin voisin perehtyä pitempäänkin.

Vierailija
46/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani koko kulttuuriala saakin kuolla. Hyvin pärjättiin pandemian aikanakin ilman kulttuurielämyksiä. Pelkkä menoerä. Menkää oikeisiin töihin.

Vierailija
47/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kulttuurikulinaristi, se ei ole minulle nautinto. En pidä taiteista, enkä kaunokirjallisuudesta, oopperasta tai baletista nyt puhumattakaan. Jos haluan esteettisen nautinnon, menen kävelemään luontoon valoisaan aikaan. Ja jos haluan lukea jotain, luen tiedekirjoja ja filosofiaa. 

Hyvin sanottu. En näe mitään syytä lukea kaunokirjallisuutta tai muuta fiktiota. Pelkkää ajanhaaskausta verrattuna faktapohjaiseen tietokirjallisuuteen. Omia suosikkejani on elämäkerrat. Parasta musiikkia korville on luonnon hiljaisuus tai lintujen äänet. Parasta taidetta on luontoäidin tekeleet kuten auringonlaskun ihailu omin silmin, eikä auringonlaskua esittävien taulujen katselu.

Vierailija
48/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas tulee myötähäpeä kun joku ylistää suu vaahdossa maalausta jossa värejä on räiskitty summittain kankaalle, sävellystä mikä on ölinää ja paukutusta tai installaatiota joka koostuu kirpparilta ostetuista kengistä.

Kaikki y.o. teokset ovat muuten todellisia esimerkkejä.

Mun suosikki taideinstallaatioista on se, kun joku tyyppi vuokrasi jonkun tilan, ja hehkutti kuinka se olisi maailman mahtavin teos... sitten sinne tuli porukkaa ihan hulluna, ja se oli kirjaimellisesti vain tyhjä tila. Mahtanut olla khysetettu olo. 

Vierailija
49/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluttaisin mielellään (paljonkin) enemmän rahaa kulttuuriin, jos kulut voisi vähentää täysimääräisesti YLE-verossa.

Yle-maksun voisi muuntaa kulttuurimaksuksi, 500 e vuodessa, jolla tuettaisiin taidetta. 

AP

Mielellään kyllä valitsen itse sen kulttuurin mihin haluan omalla työlläni ansaitsemani rahat laittaa. 

Toki ymmärrän että on paljon ihmisiä jotka ovat sitä mieltä, että vapaan kansalaisen omat valinnat ja preferenssit rahojensa käytön suhteen ovat silkkaa fasismia. 

Vierailija
50/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin väärin, niin väärin.

Esim. taiteilijoiden tekemästä onlyfans -kulttuurista suomalaiset maksavat oikein hyvin.

Vierailija
51/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opintovapaalla ja maksan yksin omakotitalon kuluista eikä todellakaan ole varaa kulttuuriin. Asuminen, ruoka, vakuutukset, auto ja puhelin on ne mistä mun pitää selvitä. 

Ei todellakaan ole kyse siitä etteikö kulttuuri kiinnosta. Olet ap kummallinen raivoaa etkä ymmärrä varmaan erilaisia elämäntilanteita. Eikä kaikkia edes kiinnosta kulttuuri eikä sekään kyllä kuulu sulle. 

Kyllä tässä muutkin elää kädestä suuhun!

Vierailija
52/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kulttuurikulinaristi, se ei ole minulle nautinto. En pidä taiteista, enkä kaunokirjallisuudesta, oopperasta tai baletista nyt puhumattakaan. Jos haluan esteettisen nautinnon, menen kävelemään luontoon valoisaan aikaan. Ja jos haluan lukea jotain, luen tiedekirjoja ja filosofiaa. 

Hyvin sanottu. En näe mitään syytä lukea kaunokirjallisuutta tai muuta fiktiota. Pelkkää ajanhaaskausta verrattuna faktapohjaiseen tietokirjallisuuteen. Omia suosikkejani on elämäkerrat. Parasta musiikkia korville on luonnon hiljaisuus tai lintujen äänet. Parasta taidetta on luontoäidin tekeleet kuten auringonlaskun ihailu omin silmin, eikä auringonlaskua esittävien taulujen katselu.

Minäkään en pysty jostain syystä lukemaan fiktiota. Hirveää ajanhukkaa eikä kovin kiinnostavaakaan. Ja luontoäitiähän ei taiteilijana voita mikään.

Vierailija
53/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelen tätä henkilökohtaisella tasolla, niin minut on lytätty taiteilijoiden puolesta niin monta kertaa ymmärtämättömäksi moukaksi, että en ymmärrä, miksi minun pitäisi heidän taiteestaan mitään maksaa?

Ei minua kiinnosta mennä minnekään hakemaan hyväksyntää ihmisenä, kun big artistet on sitä mieltä että suomalainen on automaattisesti moukka. Ei käy tarpeeksi teatterissa, ei oikeanlaisissa konserteissa tai näyttelyissä, sisustaa väärin kun ostaa seinälle julisteen aidon taiteen sijaan jne. 

Ja sitten nämä taiteilijat aina närkästyy, kun joku alkaa menestyä. Että kun rahvas alkaa tehdä juuri sitä mitä on haluttu, mennään taas metsään. Tykätään liikaa. Ja oikeastaan ei se edes ole niin hyvä enää. 

Vierailija
54/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluan nähdä taidetta, niin luon sitä itse. En tarvitse mitään museokierroksia.

Vierailija
55/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska maksan asumisesta ja ruuasta jo niin paljon ettei muuhun riitä rahaa! Menikö jakeluun???

Ja tupaakkaan ja viinaan riittää silti rahaa? Priorisoi nyt hyvä mies!

AP

Ikävästi sinun taiteesi ei ole priorisaation ykköskohde. Tai edes kovin korkealla.

Vierailija
56/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä alkoholia tai tupakkaa ollenkaan eikä silti ole varaa kuin kerran-pari vuoteen teatteriin.

Puhumattakaan siitä, että teatterit ym. on melkein täysin verovaroilla kustannettuja. Lipputulot on vain pieni osa.

Vierailija
57/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa paskasta taiteesta. Tee parempaa.

Vierailija
58/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei nyt mitenkään poista sitä, että on yleisöään viihdyttäviä fiktiokirjoja ja niitä, jotka ei ketään kiinnosta. Jos sattuu olemaan niin että sinä kirjoitat kirjoja jotka eivät ketään kiinnosta, siitä ei kuulukaan tulla elantoa.

Vierailija
59/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua maksaa roskasta senttiäkään. Menisivät oikeisiin töihin, niin voisivat saada jotain näkemystäkin taiteelleen.

Vierailija
60/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on helppo vastata. Minulla ei ole ostovoimaa. Kulttuuri kiinnostais kyllä. 

JA muutenkin koko aika ajetaan lisää kiristyksiä kaikkeen ja muita kummia juttuja, niin tässä vaiheessa ei paljoa pensselinvedot paljoa nappaa. Kaksi kaveria laitto omalle kampaamolle lapun luukulle, kun ei ole asiakkaita, kun ei ole varaa käydä tai ihmiset muuten vaan elää säästeliäästi karsien ns turhia menoja. Yks kaveri kertoi, kun on autokorjaamossa töissä, niin yhtäkkiä oli kalenterisssa yli kuukauden rako, kun ei ole yhtään asiakasta tuomassa autoa huoltoon. Ollut alalla 25 vuotta ja ei ole ikinä ollut tilanne tämä. Vaikka osa ihmisistä on myynyt auton ja ostanut pyörän tilalle jne, mutta osa ajaa edelleen autolla ja huoltaa sitä autoa. Nyt tilanne on se, että ihmetellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi