Miten estää talousvahingot muistihäiriöisen kanssa?
Miehelläni (70 v) on alkanut toodella muisti pätkiä. Hän tekee asioita, joita ei muista, tai väittää ettei tee, tilailee uusia televisioita ja nettiliittymiä.
Hän on aina hoitanut kaikki laskut, nettipankista viime vuodet. Meillä on omat erilliset tilit, mutta hän on ollut vastuussa laskuista.
Nyt on alkanut tulla karhukirjeitä, joihin hän suhtautuu, että "syy on siellä pankissa". Hän on lopetellut tilejä, ja ohjannut esim. eläkkeensä nyt ties minne.
Olen saanut nyt ajan vihdoin lääkäriin, menee huhtikuulle, Helsingissä kun ollaan...
Yksityiselle en pysty häntä viemään, koska a) ei ole varaa ja b) hän ei suostu missään nimessä lääkäriin. Tuo huhtikuun käynti onnistuu, koska kutsu "terveystarkastukseen" tulee tk:sta päin, ja niitä hän kyllä tottelee.
Ongelmani on se, että mies pitää tiukasti kiinni raha-asioiden hoidosta, eikä minulla ole tunnuksia hoitaa noita pankkiasioita (juu tyhmää jättää toisen vastuulle, mutta näin nämä jutut nyt on). Koska mies ei ymmärrä toimivansa sekopäisesti, hän ei mitenkään suostu edes keskustelemaan laskuista, krävöökirjeistä ja muista "kun syy on siellä muualla".
En siis pääse vaikuttamaan asioihin mitenkään ja nyt on muistilääkärikuviota odotellessa vielä yli kuukausi aikaa hänellä tehdä hulluja ostoksia.
Mitä ihmettä voisin tehdä?
Hänen kanssaan on ihan turha keskustella, koska hän ei yksinkertaisesti hahmota, että hän on toiminut hassusti. Karhukirjeetkin ovat väärinymmärryksiä "siellä päässä". Hän ei hahmota, että maksamattomat laskut ovat oikeasti ongelma.
Meillä on kauan sitten tehty edunvalvontasopimus, mutta eihän siihen prosessiin päästä vielä aikoihin, kun tuo lääkäriaika on vasta huhtikuussa ja sitten pitää laittaa pyörät pyörimään byrokratiassa.
Voinko mitenkään estää tyhmiä ja hulluja ostoksia.. ja miten nuo laskut.. minulla ei siis ole pääsyä näkemään tilejä, joten en tiedä edes mikä tulo/menotilanne siltä osin on. Mies ei missään nimessä suostu, että edes näkisin hänen olkapäänsä yli pankkitilejä, jotta voisimme keskustella asiasta, saati sitten, että voisin jotain siellä tileillä tehdä...
"Minä hoidan nämä!" on vastaus. Piste :/
Kommentit (185)
Vaikka olisi käyttöoikeus toisen tiliin kuolema lopettaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Sanoit, että teillä on erilliset tilit. Siis miehellä on tunnukset hoitaa sunkin tiliä? Miten olet tuommoiseen ajautunut? Sen kun menet pankkiin ja sanot, että haluat tunnukset ja oman tilisi omaan hallintaasi. Tee se pian.
Erilliset tilit, minulla on siis oma tili, johon pieni palkkani tulee, ja sitä hän ei hoida tokikaan.
Joten yhteenvetona: ap asuu miehensä omistamassa talossa ja mies maksaa asumisen. Mies suhtautuu aloittajaan epäluuloisesti ja vihamielisesti. Ap on lähes rahaton ja pelkää miestään.
Olisi varmaan paras pakata laukut ja häipyä vähän sukkelasti, eikä missään nimessä selvitellä miehen sotkuja. Ja sitten miettiä oikein kunnolla, miten kannattaa jatkossa ottaa asiat omiin käsiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Ota avioero. Voit turvata edes osan omaisuudesta siten. Paitsi jos teillä on avioehto.
Meillä on avioehto, mutta toki vain osaan omaisuudesta.
Tuntuu hurjalta ottaa ero muistihäiriön takia.. mutta kohta kai ei muuta voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:no siis varmaan tiedät mihin terveyskeskukseen miehesi on menossa siihen "terveystarkastukseen"? Menet vain sitten sinne samaan ja ajanvarauksen tai vastaanoton hoitajalle annat lapun ja sen verran tarkat tiedot, että lapusta käy ilmi ketä tiedot koskevat ja kuka ne tiedot kirjoitti (ja vaikka, että et halua, että miehesi tietää, että olet kannellut hänestä, koska miehesi raivsotuu siitä ja sinä pelkäät, että miehesi käy kiinni). Kyllä he voivat siellä sitten ottaa selvää, jos et vaikka saa lääkärin nimeä tietoosi, mutta tietenkään he eivät voi sinulle sitä kertoa. esimerkiksi jo vastaanottoaika ja -paikka sekä miehesi nimi riittää ihan hyvin sinne tk:n suuntaan. tuollei on monet muutkin omaiset tehneet läheisistään, jos on ollut läheisellä sen verran ikävä vaiva, että ovat tienneet, että he eivät mitenkään pääse lääkärin vastaanotolle mukaan sen läheisen kanssa, mutta lääkärin on pakko saada tietää.
Tätä voin yrittää, Helsingissä nämä arvauskeskukset ovat vaan nykyään niin sellaisia "älä tule tänne" paikkoja...
Monesti muistihäiriöisen kohdalla toivotaan ja ohjaillaan niin että tämä käyttäisi mahdollisimman vähän OMAA omaisuuttaan ja kuolisi pian pois, jotta läheisille jäisi enemmän jaettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Taloudellista, henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja silti mietit vain että miten saat miehen lääkäriin? Sinun pitää saada itsesi pois tuosta avioliitosta.
Tiedän. Ystäväkin sanoo samaa.
Tuntuu että olen ansassa ja yritän ratkoa asioita väärässä järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Taloudellista, henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja silti mietit vain että miten saat miehen lääkäriin? Sinun pitää saada itsesi pois tuosta avioliitosta.
Tämä. Tuohan on kamala parisuhde, jo ennen miehen sairautta. Vaimo on miehen määräysvallassa ja taloudellisesti täysin riippuvainen.
Mikä vtun nysväke ap on?? Tyyliin vastailee "en voi mitään tilanteelle"...
Hyviä vinkkejä on sulle annettu, kokeile edes joitakin, et oo varmana kokeillut kaikkea? Annan vinkin. Tee miehestäsi huoli-ilmoitus, tai jos soita 112,jos miehesi alkaa riehumaan ja käy kiinni..
Asut miehesi talossa ja mies maksaa ns. Kaiken, silti sinulla on omakin palkka. Eli et joudu maksamaan itse mitään pakollista? Jos näin on, mitä se sinua haittaa vaikka miehesi omaisuus menisikin? Älä missään nimessä omia rahoja käytä miehen ongelmien piilotteluun vaan käytä hupirahasi kuten ennenkin tai säästä ne. Jossain vaiheessa jos lähtee katto pään päältä, voit hommata itsellesi ihan oman, uuden katon muualta. Mies jääkööt raivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vtun nysväke ap on?? Tyyliin vastailee "en voi mitään tilanteelle"...
Hyviä vinkkejä on sulle annettu, kokeile edes joitakin, et oo varmana kokeillut kaikkea? Annan vinkin. Tee miehestäsi huoli-ilmoitus, tai jos soita 112,jos miehesi alkaa riehumaan ja käy kiinni..
Tai ottaisi ihan avio-eron, kun suhteessa on selvästi erilaisia väkivallan muotoja. Tämä voi olla myös provo.
Tämä naisihminen ei voi syyttää kuin itseään. Minä en olisi koskaan antanut asioiden mennä tuohon malliin. Minä maksoin mieheni eläessäkin kaikki laskut jomman kumman tililtä eli olin aina selvillä raha-asioistamme. Molemmilla oli omat tilit ja henkilökohtaiset ostot maksoimme omilta tileiltämme ja yhteiset laskut sieltä, missä oli rahaa. Olen pöyristyneenä kuunnellut, kun leskeksi jääneetkin ovat olleet aivan tietämättömiä perheen raha-asioista.
moi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota avioero. Voit turvata edes osan omaisuudesta siten. Paitsi jos teillä on avioehto.
Meillä on avioehto, mutta toki vain osaan omaisuudesta.
Tuntuu hurjalta ottaa ero muistihäiriön takia.. mutta kohta kai ei muuta voi.
Ei se enää siinävaiheessa tunnu kurjalle kun toinen alkaa lyödä ja kuristaa, kun ei enää tunne lähellään olevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Ystäväkin sanoo samaa.
Tuntuu että olen ansassa ja yritän ratkoa asioita väärässä järjestyksessä.
Rupeat säästämään omasta palkastasi omalle tilillesi takuuvuokraa ja muuttoaq varten rahat. Muistisairaus tuskin tulee muuttamaan miestäsi mukavammaksi kuin mitä hän on ollut aiemminkaan. Pikemminkin määräilynhalu ja kontrolloimisen tarve vain lisääntyy. Jos kyseessä on vielä väkivallan uhkaa, niin nyt alat valmistella omaa lähtöäsi omaan kotiin.
No, mutta jos ja kun mies tuosta joutuu pikku hiljaa palvelukotiin, niin et sinä pysty sitä taloa yksin pitämään. Jos sinun palkka ei riitä niihin laskuihin nyt, niin ei se riitä kyllä sitten jatkossakaan. On parempi miettiä talon myynti valmiiksi jo nyt, ennen kuin mies joutuu edunvalvontaan, koska sitten edunvalvonnassa hän ei enää voi myydä taloa. Eikä oman asunnon kuluja oteta palvelukotimaksuissa huomioon kuin ensimmäiset puoli vuotta. Miehen eläke menee sen jälkeen käytännössä ihan pientä taskurahaa lukuun ottamatta palvelukotimaksuihin, vaikka olisi hyväkin eläke.
Toinen vaihtoehto on yrittää saada mies jotenkin tuosta leppymään, voi kyllä olla helpommin sanottu kuin tehty. Mutta se on edellytyksenä, jotta hän voi jäädä kotiin sinun kanssa asumaan. Auttaisikohan sauna ja jokin hyvä lepyttelyiltapala? Mistä se sinun mies tykkää? Ja kun hän pääsee lääkäriin, niin voi saada jotain lääkkeitäkin, jotka poistavat pahimman oireilun.
Vierailija kirjoitti:
No, mutta jos ja kun mies tuosta joutuu pikku hiljaa palvelukotiin, niin et sinä pysty sitä taloa yksin pitämään. Jos sinun palkka ei riitä niihin laskuihin nyt, niin ei se riitä kyllä sitten jatkossakaan. On parempi miettiä talon myynti valmiiksi jo nyt, ennen kuin mies joutuu edunvalvontaan, koska sitten edunvalvonnassa hän ei enää voi myydä taloa. Eikä oman asunnon kuluja oteta palvelukotimaksuissa huomioon kuin ensimmäiset puoli vuotta. Miehen eläke menee sen jälkeen käytännössä ihan pientä taskurahaa lukuun ottamatta palvelukotimaksuihin, vaikka olisi hyväkin eläke.
Toinen vaihtoehto on yrittää saada mies jotenkin tuosta leppymään, voi kyllä olla helpommin sanottu kuin tehty. Mutta se on edellytyksenä, jotta hän voi jäädä kotiin sinun kanssa asumaan. Auttaisikohan sauna ja jokin hyvä lepyttelyiltapala? Mistä se sinun mies tykkää? Ja kun hän pääsee lääkäriin, niin voi saada jotain lääkkeitäkin, jotka poistavat pahimma
Elä vastaile provoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Hankala tilanne. Onnnistuisiko se, että kun tulee jostain laskusta karhukirje, sinä maksat laskun? Siis sellaiset laskut kuten yhtiövastike, sähkö jne, joilla on jotain oleellista merkitystä sinun itsesi kannalta. Jos miehesi ostelee uusia telkkareita, nettiliittymiä yms eikä maksa niistä tulevia laskujaan, niin se nyt on sitten hänen ongelmansa.
Olen maksanut muutaman, mutta jotta tilanne olisi mahdollisimman hankala, olen osaaikatyössä hyvin pienellä palkalla, joten rahaa ei yksinkertaisesti ole tililläni riittävästi...
Enkä siis saa näitä laskuja nähtäväkseni, hän ei kerro niistä enkä tiedä mistä kaikesta pitäisi maksuja maksaa..Mitäs jos sanoisit miehelle että sinulla on rahat loppu, koska palkka on niin pieni, ja tarvitset häneltä tasinkoa. Vaikka 500
Mitä ihmeen tasinkoa tarkoitat, en ole aiemmin kuullut että elävältä pyydettäisiin tasinkoa, voi lentää nyrkki naamaan siitä.
Joku satuilee selvästi tästä aiheesta.
Miksi suostuisi? Kun eihän hän ole tehnyt mitään väärää? Muuthan ne virheet tekee.