Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää talousvahingot muistihäiriöisen kanssa?

Vierailija
15.02.2024 |

Miehelläni (70 v) on alkanut toodella muisti pätkiä. Hän tekee asioita, joita ei muista, tai väittää ettei tee, tilailee uusia televisioita ja nettiliittymiä.

Hän on aina hoitanut kaikki laskut, nettipankista viime vuodet. Meillä on omat erilliset tilit, mutta hän on ollut vastuussa laskuista.

Nyt on alkanut tulla karhukirjeitä, joihin hän suhtautuu, että "syy on siellä pankissa". Hän on lopetellut tilejä, ja ohjannut esim. eläkkeensä nyt ties minne.

Olen saanut nyt ajan vihdoin lääkäriin, menee huhtikuulle, Helsingissä kun ollaan... 

Yksityiselle en pysty häntä viemään, koska a) ei ole varaa ja b) hän ei suostu missään nimessä lääkäriin. Tuo huhtikuun käynti onnistuu, koska kutsu "terveystarkastukseen" tulee tk:sta päin, ja niitä hän kyllä tottelee.

Ongelmani on se, että mies pitää tiukasti kiinni raha-asioiden hoidosta, eikä minulla ole tunnuksia hoitaa noita pankkiasioita (juu tyhmää jättää toisen vastuulle, mutta näin nämä jutut nyt on). Koska mies ei ymmärrä toimivansa sekopäisesti, hän ei mitenkään suostu edes keskustelemaan laskuista, krävöökirjeistä ja muista "kun syy on siellä muualla".

En siis pääse vaikuttamaan asioihin mitenkään ja nyt on muistilääkärikuviota odotellessa vielä yli kuukausi aikaa hänellä tehdä hulluja ostoksia.

Mitä ihmettä voisin tehdä? 

Hänen kanssaan on ihan turha keskustella, koska hän ei yksinkertaisesti hahmota, että hän on toiminut hassusti. Karhukirjeetkin ovat väärinymmärryksiä "siellä päässä". Hän ei hahmota, että maksamattomat laskut ovat oikeasti ongelma.

Meillä on kauan sitten tehty edunvalvontasopimus, mutta eihän siihen prosessiin päästä vielä aikoihin, kun tuo lääkäriaika on vasta huhtikuussa ja sitten pitää laittaa pyörät pyörimään byrokratiassa.

Voinko mitenkään estää tyhmiä ja hulluja ostoksia.. ja miten nuo laskut.. minulla ei siis ole pääsyä näkemään tilejä, joten en tiedä edes mikä tulo/menotilanne siltä osin on. Mies ei missään nimessä suostu, että edes näkisin hänen olkapäänsä yli pankkitilejä, jotta voisimme keskustella asiasta, saati sitten, että voisin jotain siellä tileillä tehdä...

"Minä hoidan nämä!" on vastaus. Piste :/

Kommentit (185)

Vierailija
1/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teillä on avioehto?

Vierailija
2/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta mitä se auttaa tässä tilanteessa? eihän tässä eroamassa olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vähän kurja juttu tuossa vaiheessa. Oletko ollut Muistiliittoon yhteydessä? Heiltä voisi saada neuvoja?

Vierailija
4/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saisitko huijattua hänet tekemään vapaaehtoisen luottokiellon? Näin ollen osarilla tai laskulla ostaminen ei onnistu. Toki nykyään myyjät myyvät,  mitä ihminen haluaa ostaa käteisellä,  mutta sitäkin voisi hidastaa,  jos saisit hänet "turvaamaan pankkikortin" mahdollisimman pienillä turvarajoilla. Joskus ennen vanhaan onnistui myös kauppaan ostokiellon tekeminen,  nykyiset kauppiaat ja myyjät ovat moraalittomia asiakkaan tilanteen hyväksikäytössä.

Vierailija
5/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinne soittamassa :)

6/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Onnnistuisiko se, että  kun tulee jostain laskusta karhukirje, sinä maksat laskun? Siis sellaiset laskut kuten yhtiövastike, sähkö jne, joilla on jotain oleellista merkitystä sinun itsesi kannalta. Jos miehesi ostelee uusia telkkareita, nettiliittymiä yms eikä maksa niistä tulevia laskujaan, niin se nyt on sitten hänen ongelmansa. 

Vierailija
7/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei suostu keskustelmaan mistään näistä asioista. 

En siis pysty saamaan mitään noita toimenpiteitä aikaan. Plus kuulen vasta jälkikäteen, että on tilattu esim. valokuitu (!) taloon....

Vierailija
8/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä laitteilla mies hoitaa raha-asioita? Pöytäkoneella, läppärillä, puhelimella? Onko hänellä mobiilipankki vai pahvinen avainlukulista? Voisivatko laitteet "rikkoutua" tai "kadota"?

Vierailija
9/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Hankala tilanne. Onnnistuisiko se, että  kun tulee jostain laskusta karhukirje, sinä maksat laskun? Siis sellaiset laskut kuten yhtiövastike, sähkö jne, joilla on jotain oleellista merkitystä sinun itsesi kannalta. Jos miehesi ostelee uusia telkkareita, nettiliittymiä yms eikä maksa niistä tulevia laskujaan, niin se nyt on sitten hänen ongelmansa. 

Olen maksanut muutaman, mutta jotta tilanne olisi mahdollisimman hankala, olen osaaikatyössä hyvin pienellä palkalla, joten rahaa ei yksinkertaisesti ole tililläni riittävästi...

Enkä siis saa näitä laskuja nähtäväkseni, hän ei kerro niistä enkä tiedä mistä kaikesta pitäisi maksuja maksaa.. 

Vierailija
10/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä laitteilla mies hoitaa raha-asioita? Pöytäkoneella, läppärillä, puhelimella? Onko hänellä mobiilipankki vai pahvinen avainlukulista? Voisivatko laitteet "rikkoutua" tai "kadota"?

Pöytäkoneella. Puhelin on liian vaikea muuhun kuin puhumiseen hänellä.

Hän pitää tunnusluvut visusti piilossa.

Tuo pöytäkone on talouden ainoa kone, joten ei sitä oikein voi "rikkoa". Plus hän soittaa jonnekin ja tilaa sitten korjaajan.. :/

Eikä koneen hajoaminen auta siihen, että näitä tärkeitä laskuja on maksamatta juuri nyt enkä tiedä mitä kaikkea ON maksamatta..

Vierailija
11/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin verkkotunnukset pois. Minun isäni hoiti itse laskut ja otin tunnusnumerot pois.

Isä, kun etsi, äiti sanoi etkö muista, ne loppui ja pankista tulee uudet

Vierailija
12/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti et voi tehdä oikein mitään. Ihmisellä on oikeus myös sotkea asiansa niin kauan kuin on oikeustoimikelpoinen.

Vierailija
13/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otin verkkotunnukset pois. Minun isäni hoiti itse laskut ja otin tunnusnumerot pois.

Hän ei ole vielä siinä tilanteessa, että saisin tunnukset pois häneltä. 

Vierailija
14/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti et voi tehdä oikein mitään. Ihmisellä on oikeus myös sotkea asiansa niin kauan kuin on oikeustoimikelpoinen.

Tämäpä tämä.

Sinänsä ymmärrettävää, samalla täysin käsittämätöntä.

Vierailija
15/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on aika paha tilanne teillä kyllä.

Vierailija
16/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maksanut muutaman, mutta jotta tilanne olisi mahdollisimman hankala, olen osaaikatyössä hyvin pienellä palkalla, joten rahaa ei yksinkertaisesti ole tililläni riittävästi...

Enkä siis saa näitä laskuja nähtäväkseni, hän ei kerro niistä enkä tiedä mistä kaikesta pitäisi maksuja maksaa.. 

Soita laskun lähettäjille ja pyydä eräpäivän siirtoa. En ole itse pyytänyt, mutta yrityksille olen. Silloin voi saada monta kuukauttakin maksuaikaa ilman kummempia perusteluja. Luulisi että yksityinenkin saa edes pari viikkoa. Riittää kun sinulla on laskun numero, kun soitat.

Hae aina postit niin näet mistä laskuja tulee. Osan voi ihan järkeilläkin, eli ainakin alueenne jäte- ja vesilaitokselta tulee laskut.

Vierailija
17/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ole vielä siinä tilanteessa, että saisin tunnukset pois häneltä. 

Käyttääkö avainlukulistaa? Etsit sen ja piilotat.

Vierailija
18/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

annat hänen hoitaa ne, mutta kerrot hänelle, että haluat alkaa arkistoida maksettuja laskuja, joten pyydät, että miehesi tulostaa maksamansa laskut nettipankista ja antaa sinulle sitten ne. Selitä vaikka, että koska olette jo molemmat ikääntyneitä, eikä voi tietää milloin toinen kuolee, niin on varmempi, että on sitten paperitodiste maksetusta laskusta, koska kuoleman jälkeen ei sitten toisen tilille pääse kuukausiin. 

Jos miehesi suostuu ne tulostamaan, niin siinäpä sitten se tulee nähdyksi, että on maksettu. Ainakin ne tärkeimmät, teidän yhteiset laskut (vastike, sähköt, vedet ja sellaiset, joiden maksamatta jättämisestä voisi tulla suuria seurauksia). Voit myös itse ottaa yhteyttä sähkölaitokseen ja muihin vastaaviin tahoihin ja sitten vain kysyä, että onko kaikki laskut maksettu.

Miehellesi luultavasti sielllä tehdään muistitesti (tai aika varmastikin) ja on hyvät mahdollisuudet, että hän pääsee siitä läpi (joten varaudu siihen, että mies pääsee terveystarkastuksesta läpi). Eräs sukulaiseni pn pahasti muistisairas ja tilanteensa on vielä miestäsi pahempi (sinun kirjoituksesi luettuani ainakin tuntuu siltä) ja hän pääsee muistitesteistä noin vain läpi. On silti todettu muistisairaus, mutta se oli sitten pitkä prosessi.

Vierailija
19/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No saisitko huijattua hänet tekemään vapaaehtoisen luottokiellon? Näin ollen osarilla tai laskulla ostaminen ei onnistu. Toki nykyään myyjät myyvät,  mitä ihminen haluaa ostaa käteisellä,  mutta sitäkin voisi hidastaa,  jos saisit hänet "turvaamaan pankkikortin" mahdollisimman pienillä turvarajoilla. Joskus ennen vanhaan onnistui myös kauppaan ostokiellon tekeminen,  nykyiset kauppiaat ja myyjät ovat moraalittomia asiakkaan tilanteen hyväksikäytössä.

Tuota yrittäisin minäkin. Perustelisin sillä että kun niitä karhukirjeitä tulee, niin joku on voinut onkia tietoonsa pankkitunnukset. En siis syyttäisi miestä, koska se aiheuttaisi vain vastareaktion, vaan korostaisin että joku on voinut ujuttaa viruksen tietokoneeseen ja sitä kautta onkia tunnukset tietoonsa. Valehteluahan tuo tietysti on, mutta tuossa tilanteessa ei kyllä ole muita konsteja. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kannaltasi oleelliset laskut on tietysti asumiskulut eli vastike/vuokra ja sähkö. Jos asutte omakotitalossa, niin sitten on muita asumiskuluja. Ilmeisesti myös kaikki sopimukset on miehen nimissä? Jos esimerkiksi yhtiövastike on teidän molempien nimissä, voisit soittaa isännöitsijälle ja pyytää, että jatkossa laskut tulevat e-laskuina sulle. Kuten jo joku kirjoittikin, ihmisellä on täysi oikeus sössiä raha-asiansa, ylivelkaantua ja joutua  ulosottoonkin. Jotta sinä et jäisi ilman kattoa pääsi päällä, olisi hyvä saada järjestettyä edes asumiskulut niin, että sinä pystyisit maksamaan ne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän