Miten estää talousvahingot muistihäiriöisen kanssa?
Miehelläni (70 v) on alkanut toodella muisti pätkiä. Hän tekee asioita, joita ei muista, tai väittää ettei tee, tilailee uusia televisioita ja nettiliittymiä.
Hän on aina hoitanut kaikki laskut, nettipankista viime vuodet. Meillä on omat erilliset tilit, mutta hän on ollut vastuussa laskuista.
Nyt on alkanut tulla karhukirjeitä, joihin hän suhtautuu, että "syy on siellä pankissa". Hän on lopetellut tilejä, ja ohjannut esim. eläkkeensä nyt ties minne.
Olen saanut nyt ajan vihdoin lääkäriin, menee huhtikuulle, Helsingissä kun ollaan...
Yksityiselle en pysty häntä viemään, koska a) ei ole varaa ja b) hän ei suostu missään nimessä lääkäriin. Tuo huhtikuun käynti onnistuu, koska kutsu "terveystarkastukseen" tulee tk:sta päin, ja niitä hän kyllä tottelee.
Ongelmani on se, että mies pitää tiukasti kiinni raha-asioiden hoidosta, eikä minulla ole tunnuksia hoitaa noita pankkiasioita (juu tyhmää jättää toisen vastuulle, mutta näin nämä jutut nyt on). Koska mies ei ymmärrä toimivansa sekopäisesti, hän ei mitenkään suostu edes keskustelemaan laskuista, krävöökirjeistä ja muista "kun syy on siellä muualla".
En siis pääse vaikuttamaan asioihin mitenkään ja nyt on muistilääkärikuviota odotellessa vielä yli kuukausi aikaa hänellä tehdä hulluja ostoksia.
Mitä ihmettä voisin tehdä?
Hänen kanssaan on ihan turha keskustella, koska hän ei yksinkertaisesti hahmota, että hän on toiminut hassusti. Karhukirjeetkin ovat väärinymmärryksiä "siellä päässä". Hän ei hahmota, että maksamattomat laskut ovat oikeasti ongelma.
Meillä on kauan sitten tehty edunvalvontasopimus, mutta eihän siihen prosessiin päästä vielä aikoihin, kun tuo lääkäriaika on vasta huhtikuussa ja sitten pitää laittaa pyörät pyörimään byrokratiassa.
Voinko mitenkään estää tyhmiä ja hulluja ostoksia.. ja miten nuo laskut.. minulla ei siis ole pääsyä näkemään tilejä, joten en tiedä edes mikä tulo/menotilanne siltä osin on. Mies ei missään nimessä suostu, että edes näkisin hänen olkapäänsä yli pankkitilejä, jotta voisimme keskustella asiasta, saati sitten, että voisin jotain siellä tileillä tehdä...
"Minä hoidan nämä!" on vastaus. Piste :/
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt kodissasi piilopaikat löydät! Ei tavallisessa huushollissa niin montaa jemmaa ole! Lehtien alla, kirjan välissä, kirjoitusalustan alla, taulun takana. Lopeta avuttomana ajelehtiminen, hanki itsellesi edes pankkitunnukset nyt heti ja pyydä käyttöopastus ja muutakin neuvontaa pankistasi.
Teillä siis omat tilit, onko myös yhteinen taloustili? Onko se tili ja/tai?
Jos tiedät normaalikulujen laskuttajat, niin soitat heille heti ja kysyt maksutilanteet. Netistä saat yhteystiedot.
Vastasin jo tuonne aiemmin, että ei se vainlukulista mitään auta, kun en tiedä tunnuksia. Ja ne ovat hänen tunnuksensa, enhän minä hänen pankkitietoihinsa voi mennä.
Olen puhunut hänelle siitä, että mennään pankkiin hoitamaan tili sellaiseksi, että saan siihen tunnukset myös (nyt ovat siis vain hänen takanaan.. juu tiedän, huono idea, mutta näin nyt on vuosia menty ja
Siis maksaako mies teidän yhteiset asumiskulunne (silloin kun maksaa)? Omistatko puolet asunnosta?
Vierailija kirjoitti:
En suosittele valehtelua tai miehen tunnuslukulistan hävittämistä (hän taatusti tilaisi uuden ja se sitten taas maksaa, jos käy asioimassa itse pankissa hakemassa sitä, se maksaa vielä enemmän).
Ajaako miehesi autoa, törttöileekö liikenteessä?
Vetoat miehesi suuntaan molempien ikään ja siihen, että pitää olla laskuista paperitiedot sinunkin tiedossasi siltä varalta, että mies kuolee ensin tai sairastuu vakavasti, koska oikeasti asioiden hoitaminen on hirveän vaikeaa sitten kun toinen on maksanut aina kaiken ja huolehtinut kaikesta ja kaikki on hänen nimellään.
Kun kaikesta on tieto nähtävillä paperilla, niin on paljon helpompi esim. olla yhteydessä laskuttajaan. Ostat vaikka kansion ja sanot, että sinulle käy hyvin, että mies maksaa laskut edelleen, mutta ainoa asia minkä pyydät on se, että kaikki laitetaan kansioon ja sinä luet sitä vain, jos jostain syystä mie
En voi tunnuslukulista hävittää, koska se ei auta mitään, koska niitä tunnuksia ei ole minulla tiedossa.
Kyllä, on törttöillyt liikenteessä, rattiraivoilua ihan hulluuteen asti. Syy muissa autoilijoissa. Hän itse asiassa unohtaa kaikki nuo tapahtumat. Niitä ei siis hänen mielestään ole tapahtunut, ja kun muistutan niistä häntä, hän suuttuu, koska panettelen ja valehtelen hänestä.
Olen yrittänyt vedota ihan kaikkeen, hän ei välitä mistään. En pysty käyttämään mitään perusteena, koska hän ei ymmärrä mistä puhun. Hänellä on homma hanskassa, kaikki muut vain mokailevat.
Voin yrittää vielä tuota laskujen tulostamista, mutta tähän asti mikä tahansa pankkiasia on ollut vain "minä hoidan nämä, sillä selvä" -reaktio
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ihmettelyni, en ymmärrä näin 80 v naisena ettet ole hallinnut omaa tiliäsi ja maksujuttuja. Mieheni oli laiskanpuoleinen, maksa sinä. Minä näpyttelin nettiin mutta hänkin olisi osannut. Eli siis ei kumpikaan yksin päättänyt rahoista.
Omaa tiliäni hallinnoin kyllä.
Yhteistä tiliä en. Syitä hyvin monia, mutta kyllä, oma moka, josta maksan nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt kodissasi piilopaikat löydät! Ei tavallisessa huushollissa niin montaa jemmaa ole! Lehtien alla, kirjan välissä, kirjoitusalustan alla, taulun takana. Lopeta avuttomana ajelehtiminen, hanki itsellesi edes pankkitunnukset nyt heti ja pyydä käyttöopastus ja muutakin neuvontaa pankistasi.
Jos tiedät normaalikulujen laskuttajat, niin soitat heille heti ja kysyt maksutilanteet. Netistä saat yhteystiedot.
Vastasin jo tuonne aiemmin, että ei se vainlukulista mitään auta, kun en tiedä tunnuksia. Ja ne ovat hänen tunnuksensa, enhän minä hänen pankkitietoihinsa voi mennä.
Olen puhunut hänelle siitä, että mennään pankkiin hoitamaan tili sellaiseksi, että saan siihen tunnukset myös (nyt ovat siis vain hänen takanaan.. juu tiedän, huono idea, mutta näin nyt on vuosia menty ja
Kysyt häneltä, että "miten ajattelit hoitaa nämä asiat, jos satutkin kuolemaan ennen minua, miten maksan laskut, mistä näen mitä on maksettu ja mitä on tulossa maksuun? tiedäthän, että kun puoliso kuolee, niin ensimmäisensä hänen pankkitilinsä lukitaan"
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mies ei ole päälle käyvää tyyppiä jos kokee itsensä ahdistetuksi.
Itse asiassa on käynyt hyvin lähellä käydä käsiksi, siksikin en uskalla kovin paljon laittaa "kovaa kovaa vastaan". Tähän asti huutoa ja raivoamista, mutta lähellä ollut, että käy kimppuuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet vain kovin ottein sanomaan, ettei hän enää kykene hoitamaan noita asioita, kerta näyttöäkin on. Siitä sitten lääkärin vastaanotolle diagnosoitavaksi, jotta saa itsekin todistusaineistoa möhlimisistään.
Hän suuttuu ja hermostuu jos yritän mitään keskustella kyvyttömyydestä. Siis alkaa huutamaan ja raivoamaan.
Lääkäri on jo varattu, mutta sitä ennen tässä näitä laskuongelmia pitäisi yrittää vältellä.
Pystyisittekö tekemään sopimuksen, että kaikki hankkeet (pienetkin) tehtäisiin yhdessä?
Entäpä esimerkiksi päivittäinen muistilappunen siihen tietokonepöydälle, että "EI UUSIA EIKÄ TURHIA SOPIMUKSIA/TILAUKSIA!". Saattaisi nostattaa miehen kulmakarvoja ja painua tätä kautta alitajuntaan. Raivoamistahan siitä varmasti tulisi, mutta sille ei mahda nyt mitään.
Mutta kun hänen mielestään ne eivät ole turhia. Ja uusimman sopimuksen (turvapalvelut) jälkeen hän ei edes muistnut tilanneensa sitä...
Raivoamista en haluaisi aiheuttaa, koska hänellä on ollut lähellä jo käydä käsiksi minuun.
Hän ei suostu keskustelemaan yhteisesti tekemisestä, olen yrittänyt. Hän tekee kaiken itse, piste.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Hankala tilanne. Onnnistuisiko se, että kun tulee jostain laskusta karhukirje, sinä maksat laskun? Siis sellaiset laskut kuten yhtiövastike, sähkö jne, joilla on jotain oleellista merkitystä sinun itsesi kannalta. Jos miehesi ostelee uusia telkkareita, nettiliittymiä yms eikä maksa niistä tulevia laskujaan, niin se nyt on sitten hänen ongelmansa.
Olen maksanut muutaman, mutta jotta tilanne olisi mahdollisimman hankala, olen osaaikatyössä hyvin pienellä palkalla, joten rahaa ei yksinkertaisesti ole tililläni riittävästi...
Enkä siis saa näitä laskuja nähtäväkseni, hän ei kerro niistä enkä tiedä mistä kaikesta pitäisi maksuja maksaa..
Mitäs jos sanoisit miehelle että sinulla on rahat loppu, koska palkka on niin pieni, ja tarvitset häneltä tasinkoa. Vaikka 500 euroa/kk. Maksaisiko hän sinulle? Niin sinä voit sitten maksaa sähkölaskun ja vastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
annat hänen hoitaa ne, mutta kerrot hänelle, että haluat alkaa arkistoida maksettuja laskuja, joten pyydät, että miehesi tulostaa maksamansa laskut nettipankista ja antaa sinulle sitten ne. Selitä vaikka, että koska olette jo molemmat ikääntyneitä, eikä voi tietää milloin toinen kuolee, niin on varmempi, että on sitten paperitodiste maksetusta laskusta, koska kuoleman jälkeen ei sitten toisen tilille pääse kuukausiin.
Jos miehesi suostuu ne tulostamaan, niin siinäpä sitten se tulee nähdyksi, että on maksettu. Ainakin ne tärkeimmät, teidän yhteiset laskut (vastike, sähköt, vedet ja sellaiset, joiden maksamatta jättämisestä voisi tulla suuria seurauksia). Voit myös itse ottaa yhteyttä sähkölaitokseen ja muihin vastaaviin tahoihin ja sitten vain kysyä, että onko kaikki laskut maksettu.
Miehellesi luultavasti sielllä tehdä
Hyvä idea, mutta onnistuukohan tuo Helsingissä? Kun ajan saaminen lääkäriinkin oli tosi vaikeaa.. miten siellä pääsen jonkun hoitajan luo jättämään infoa?
Siis esimerkkejä näistä häiriöjutuista löytyy kyllä, mutta miten saisin ne lääkärin tietoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele valehtelua tai miehen tunnuslukulistan hävittämistä (hän taatusti tilaisi uuden ja se sitten taas maksaa, jos käy asioimassa itse pankissa hakemassa sitä, se maksaa vielä enemmän).
Vetoat miehesi suuntaan molempien ikään ja siihen, että pitää olla laskuista paperitiedot sinunkin tiedossasi siltä varalta, että mies kuolee ensin tai sairastuu vakavasti, koska oikeasti asioiden hoitaminen on hirveän vaikeaa sitten kun toinen on maksanut aina kaiken ja huolehtinut kaikesta ja kaikki on hänen nimellään.
Kun kaikesta on tieto nähtävillä paperilla, niin on paljon helpompi esim. olla yhteydessä laskuttajaan. Ostat vaikka kansion ja sanot, että sinulle käy hyvin, että mies maksaa laskut edelleen, mutta ainoa asia minkä pyydät on se, että kaikki laitetaan kansioon ja sinä luet sitä vain, jos jostain syystä mi
Jos epäilee, että kuski ei ole ajokuntoinen, niin siitä pitää tehdä ilmoitus poliisille. Tuota kautta voisit saada ainakin poliispartion miehesi perään joskus ja jos näkevät miehen törttöilevän, niin se on hyvä, koska siitä sitten tulee kirjaus ja lääkäri hyötyy siitä tiedosta.
Eräs ikääntynyt tuttava unohti kesken ajon miten autoa käytetään. Siis ihan totaalisesti unohti eikä tiennyt yhtään miten auton saa liikkeelle tai miten sillä käännytään. Siitä hän sitten lähtikin lääkäriin tutkimuksiin ja on nyt muttamassa jonkin sortin palvelutaloon. Koko tämä prosessi kesti vuosia. Hän ymmärsi muistisarautensa heti tuon autoepisodin yhteydessä ja mielellään luopui ajokortistaan ja autostaan, mutta sen jälkeen ei ole enää muistanut olevansa muistisairas eikä ymmärrä yhtään mihin hän muka apua tarvitsee tai miksei saa kotonaan enää asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut hänelle siitä, että mennään pankkiin hoitamaan tili sellaiseksi, että saan siihen tunnukset myös (nyt ovat siis vain hänen takanaan.. juu tie
Maksaa kaikki laskut.
Hänen talonsa, olemme uusioperhe.
Meillä oli pitkään sopimus, että jäin hoitamaan erityislasta kotiin vuosiksi ja hän tienasi palkkatyössä. Silloin jäi käytännöksi tämä, että hän hoitaa laskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut hänelle siitä, että mennään pankkiin hoitamaan tili sellaiseksi, että saan siihen tunnukset myös (nyt ovat siis vain hänen takanaan.. juu tie
"en minä mihinkään kuole. eikä minua kiinnosta mitä taphtuu kuolemani jälkeen".
Hänellä on siis vuoden aikana kehittynyt epäluuloinen vastahakoisuus minua kohtaan, joka liittyy nimenomaan tilanteisiin, joissa olen muistuttanut häntä näistä ongelmista. Hänen mielestään valehtelen hänestä ja olen paha ihminen ja hän haluaa minusta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Hankala tilanne. Onnnistuisiko se, että kun tulee jostain laskusta karhukirje, sinä maksat laskun? Siis sellaiset laskut kuten yhtiövastike, sähkö jne, joilla on jotain oleellista merkitystä sinun itsesi kannalta. Jos miehesi ostelee uusia telkkareita, nettiliittymiä yms eikä maksa niistä tulevia laskujaan, niin se nyt on sitten hänen ongelmansa.
Olen maksanut muutaman, mutta jotta tilanne olisi mahdollisimman hankala, olen osaaikatyössä hyvin pienellä palkalla, joten rahaa ei yksinkertaisesti ole tililläni riittävästi...
Enkä siis saa näitä laskuja nähtäväkseni, hän ei kerro niistä enkä tiedä mistä kaikesta pitäisi maksuja maksaa..Mitäs jos sanoisit miehelle että sinulla on rahat loppu, koska palkka on niin pieni, ja tarvitset häneltä tasinkoa. Vaikka 500
Näin teimme aiemmin. Nyt vuoden aikana hän on muuttunut ja lakannut maksamasta mitään, koska olen "epälojaali ja paha ihminen" (kun yritän selvittää näitä asioita ja muistutan esim. rattiraivokohtauksista). Eli enää hän ei suostu maksamaan mitään minulle.
Meillä on ollut S-kortti, jolla ostan ruoat, ja senkin hän välillä vallankäyttönä ottaa pois.
Muuttaisin pois. Jos kerran mies maksaa kaiken ja kaikki on hänen nimellään, et ole taloudellisesti edes kusessa vaikka mies tuhlaisi kaiken.
Avioerossa saisit pelastettua puolet omaisuudestanne ellei ole avioehtoa.
Sanoit, että teillä on erilliset tilit. Siis miehellä on tunnukset hoitaa sunkin tiliä? Miten olet tuommoiseen ajautunut? Sen kun menet pankkiin ja sanot, että haluat tunnukset ja oman tilisi omaan hallintaasi. Tee se pian.
Ota avioero. Voit turvata edes osan omaisuudesta siten. Paitsi jos teillä on avioehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
annat hänen hoitaa ne, mutta kerrot hänelle, että haluat alkaa arkistoida maksettuja laskuja, joten pyydät, että miehesi tulostaa maksamansa laskut nettipankista ja antaa sinulle sitten ne. Selitä vaikka, että koska olette jo molemmat ikääntyneitä, eikä voi tietää milloin toinen kuolee, niin on varmempi, että on sitten paperitodiste maksetusta laskusta, koska kuoleman jälkeen ei sitten toisen tilille pääse kuukausiin.
Jos miehesi suostuu ne tulostamaan, niin siinäpä sitten se tulee nähdyksi, että on maksettu. Ainakin ne tärkeimmät, teidän yhteiset laskut (vastike, sähköt, vedet ja sellaiset, joiden maksamatta jättämisestä voisi tulla suuria seurauksia). Voit myös itse ottaa yhteyttä sähkölaitokseen ja muihin vastaaviin tahoihin ja sitten vain kysyä, että onko kaikki laskut makset
no siis varmaan tiedät mihin terveyskeskukseen miehesi on menossa siihen "terveystarkastukseen"? Menet vain sitten sinne samaan ja ajanvarauksen tai vastaanoton hoitajalle annat lapun ja sen verran tarkat tiedot, että lapusta käy ilmi ketä tiedot koskevat ja kuka ne tiedot kirjoitti (ja vaikka, että et halua, että miehesi tietää, että olet kannellut hänestä, koska miehesi raivsotuu siitä ja sinä pelkäät, että miehesi käy kiinni). Kyllä he voivat siellä sitten ottaa selvää, jos et vaikka saa lääkärin nimeä tietoosi, mutta tietenkään he eivät voi sinulle sitä kertoa. esimerkiksi jo vastaanottoaika ja -paikka sekä miehesi nimi riittää ihan hyvin sinne tk:n suuntaan. tuollei on monet muutkin omaiset tehneet läheisistään, jos on ollut läheisellä sen verran ikävä vaiva, että ovat tienneet, että he eivät mitenkään pääse lääkärin vastaanotolle mukaan sen läheisen kanssa, mutta lääkärin on pakko saada tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikesta on tieto nähtävillä paperilla, niin on paljon helpompi esim. olla yhteydessä laskuttajaan. Ostat vaikka kansion ja sanot, että sinulle käy hyvin, että mies maksaa laskut edelleen, mutta ainoa asia minkä pyydät on se, että kaikki laitetaan kansi
Meillä on yksi tilanne, jossa poliisit olivat mukana, joten se on todiste lääkärille kyllä. Mutta.. en tiedä miten nämä kaikki asiat saadaan lääkärin tietoon.. en tiedä voinko mennä mukaan "terveystarkastukseen". Ja jos siellä sanon ääneen näitä asioita, hän suuttuu taatusti (olemme aiemmin käyneet lääkärillä muista syistä ja nostin esille mm. rattiraivon ja sen seurauksena hän onkin muuttunut täysin välinpitämättömäksi ja vihamieliseksi minua kohtaan, koska "valehtelen hänestä"). Hän kun ei muista mitään noita tapahtumia, eli niitä ei ole tapahtunut..
Taloudellista, henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja silti mietit vain että miten saat miehen lääkäriin? Sinun pitää saada itsesi pois tuosta avioliitosta.
se testi on aika helppo...
läheiseni tapauksessa hänen puolisonsa vei terveyskeskukseen lapun ennen puolisonsa muistitestiä, johon oli kirjannut missä kaikessa on ollut ongelmia. Hän antoi lapun hoitajalle ja sanoi sen antaessaan, että hän tietää kyllä, että teillä on vaitiolovelvollisuus ja sellaista, mutta puolisoni sejase on tulossa huomenna sen ja sen lääkärin vastaanotolle muistioireiden takia kello se ja se ja minä en varmasti pääse vastaanotolle mukaan eikä minulle taatusti siitä kerrota mitään, mutta tässä on listattuna arjessa näkyneitä ongelmia ja hän ei näitä sitten myönnä ja voi suuttua jopa, jos näistä puhuu, mutta olisi hyvä, jos lääkäri saisi näistä tietää. Sitten hän ojensi lapun hoitajalle, hoitaja lupasi laittaa lapun lääkärille ja toisti varmuuden vuoksi, että "minähän en toki tiedä että kuka tänne on huomenna tulossa, mutta voin toki tämän lapun lääkärille antaa ja hän sitten päättää itse mitä sillä tekee".
muistitestistä pääsi läpi, mutta lääkäri silti halusi vielä saada erikoislääkärin arvion, josta tuo puoliso toki koki, että aina noit vastavalmistuneita lääkäreitä, joiden pitää kaikki kierrättää aina erikoislääkärin kautta, kun edes tervettä ihmistä eivät osaa tunnistaa. no sieltä sitten tuli muistihäiriödiagnoosi leimalla määrittelemätön muistisairaus (tai jotain vastaavaa). Myöhemmin sitten se tarkentui. Olen aina ajatellut, että tuo lappukikka oli varmaan hyödyksi lääkärin suuntaan. Muistisairas ei tunnusta oireitaan helposti, aivan kuin psyykkisesti sairaat eivät osaa nähdä oireitaan: sama juttu muistisairaudessa. Epänormaalitkin muistamattomuudet selitetään hyvin helposti normaaliksi ikääntymiseksi tai stressiksi tai muide syyksi.