Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää talousvahingot muistihäiriöisen kanssa?

Vierailija
15.02.2024 |

Miehelläni (70 v) on alkanut toodella muisti pätkiä. Hän tekee asioita, joita ei muista, tai väittää ettei tee, tilailee uusia televisioita ja nettiliittymiä.

Hän on aina hoitanut kaikki laskut, nettipankista viime vuodet. Meillä on omat erilliset tilit, mutta hän on ollut vastuussa laskuista.

Nyt on alkanut tulla karhukirjeitä, joihin hän suhtautuu, että "syy on siellä pankissa". Hän on lopetellut tilejä, ja ohjannut esim. eläkkeensä nyt ties minne.

Olen saanut nyt ajan vihdoin lääkäriin, menee huhtikuulle, Helsingissä kun ollaan... 

Yksityiselle en pysty häntä viemään, koska a) ei ole varaa ja b) hän ei suostu missään nimessä lääkäriin. Tuo huhtikuun käynti onnistuu, koska kutsu "terveystarkastukseen" tulee tk:sta päin, ja niitä hän kyllä tottelee.

Ongelmani on se, että mies pitää tiukasti kiinni raha-asioiden hoidosta, eikä minulla ole tunnuksia hoitaa noita pankkiasioita (juu tyhmää jättää toisen vastuulle, mutta näin nämä jutut nyt on). Koska mies ei ymmärrä toimivansa sekopäisesti, hän ei mitenkään suostu edes keskustelemaan laskuista, krävöökirjeistä ja muista "kun syy on siellä muualla".

En siis pääse vaikuttamaan asioihin mitenkään ja nyt on muistilääkärikuviota odotellessa vielä yli kuukausi aikaa hänellä tehdä hulluja ostoksia.

Mitä ihmettä voisin tehdä? 

Hänen kanssaan on ihan turha keskustella, koska hän ei yksinkertaisesti hahmota, että hän on toiminut hassusti. Karhukirjeetkin ovat väärinymmärryksiä "siellä päässä". Hän ei hahmota, että maksamattomat laskut ovat oikeasti ongelma.

Meillä on kauan sitten tehty edunvalvontasopimus, mutta eihän siihen prosessiin päästä vielä aikoihin, kun tuo lääkäriaika on vasta huhtikuussa ja sitten pitää laittaa pyörät pyörimään byrokratiassa.

Voinko mitenkään estää tyhmiä ja hulluja ostoksia.. ja miten nuo laskut.. minulla ei siis ole pääsyä näkemään tilejä, joten en tiedä edes mikä tulo/menotilanne siltä osin on. Mies ei missään nimessä suostu, että edes näkisin hänen olkapäänsä yli pankkitilejä, jotta voisimme keskustella asiasta, saati sitten, että voisin jotain siellä tileillä tehdä...

"Minä hoidan nämä!" on vastaus. Piste :/

Kommentit (185)

Vierailija
81/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parittelu

Vierailija
82/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hävisi, kun jäi kiinni provoilusta😆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala katsella kaappeja sillä silmällä, mitä kaikkea otat mukaasi kun muutat sieltä talosta omaan pikkuasuntoon. Jemmaa jo nyt jonnekin pois silmistä parit verhot, pari kattilaa jne. niin ei niiden puuttumista kukaan sitten huomaakaan. Vaikka talo olisikin miehen nimissä, irtaimisto on teidän molempien, ja sinulla on oikeus saada puolet. Mies vaikuttaa olevan jo niin sekaisin, että ei varmasti helposti luovu mistään, eikä maksa rahaakaan. 

Säästä myös rahaa, usein aluksi tarvitsee 4 kk:n vuokran, eli 2 kk:n vuokran takuuksi pankkiin ja 2 kk ennakkoon. Ja aina muutossa tulee muitakin kustannuksia. Sitten hommaat sen asunnon ja ilmoitat että nyt muutat. 

Vierailija
84/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala katsella kaappeja sillä silmällä, mitä kaikkea otat mukaasi kun muutat sieltä talosta omaan pikkuasuntoon. Jemmaa jo nyt jonnekin pois silmistä parit verhot, pari kattilaa jne. niin ei niiden puuttumista kukaan sitten huomaakaan. Vaikka talo olisikin miehen nimissä, irtaimisto on teidän molempien, ja sinulla on oikeus saada puolet. Mies vaikuttaa olevan jo niin sekaisin, että ei varmasti helposti luovu mistään, eikä maksa rahaakaan. 

Säästä myös rahaa, usein aluksi tarvitsee 4 kk:n vuokran, eli 2 kk:n vuokran takuuksi pankkiin ja 2 kk ennakkoon. Ja aina muutossa tulee muitakin kustannuksia. Sitten hommaat sen asunnon ja ilmoitat että nyt muutat. 

Hyviä vinkkejä. Tiedoksi vain, että aihe on keksitty, ei kannata vastailla provoihin. 

Vierailija
85/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Hankala tilanne. Onnnistuisiko se, että  kun tulee jostain laskusta karhukirje, sinä maksat laskun? Siis sellaiset laskut kuten yhtiövastike, sähkö jne, joilla on jotain oleellista merkitystä sinun itsesi kannalta. Jos miehesi ostelee uusia telkkareita, nettiliittymiä yms eikä maksa niistä tulevia laskujaan, niin se nyt on sitten hänen ongelmansa. 

Olen maksanut muutaman, mutta jotta tilanne olisi mahdollisimman hankala, olen osaaikatyössä hyvin pienellä palkalla, joten rahaa ei yksinkertaisesti ole tililläni riittävästi...

Enkä siis saa näitä laskuja nähtäväkseni, hän ei kerro niistä enkä tiedä mistä kaikesta pitäisi maksuja maksaa.. 

Mitäs jos sanoisit miehelle että sinulla on rahat loppu, koska palkka on niin

Kyllä minä ainakin pyydän välillä minun mieheltä tasinkoa. Ensiksikin, koska hänellä on tuplasti isompi palkka kuin minulla ja perheessä on reilua olla kaikilla sama elintaso. Toiseksi, me ollaan sovittu tämä asia niin, silloin kun hän otti vastaan sen isopalkkaisen työn, joka vie paljon aikaa ja asettaa kaikenlaisia vaatimuksia myös minulle. 

Vierailija
86/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihana ketju nimenomaan siksi, että kun nainen ei ole koskaan hoitanut omia asioitaan, niin sen maksajan toimiessa päättömästi on nainen vaarassa menettää kaiken eli oikeastaan sen miehen omaisuuden.

Miksi ap:n edes pitäisi nähdä, paljonko miehellä on tileillä rahaa?

Vierailija
87/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, keksin koko jutun. Ap

Vierailija
88/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lompakkoloinen on vain huolissaan että ei pääse hyväksikäyttämään miehen rahoja jos mies käyttäisi rahat johonkin muuhun kuin naiseen tai naisen vaatimaan asiaan. Naiset on näköjään vain ja ainoastaan rahan perässä kun näitä paljastuu kuin sieniä sateella

89/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele valehtelua tai miehen tunnuslukulistan hävittämistä (hän taatusti tilaisi uuden ja se sitten taas maksaa, jos käy asioimassa itse pankissa hakemassa sitä, se maksaa vielä enemmän).

Ajaako miehesi autoa, törttöileekö liikenteessä? 

Vetoat miehesi suuntaan molempien ikään ja siihen, että pitää olla laskuista paperitiedot sinunkin tiedossasi siltä varalta, että mies kuolee ensin tai sairastuu vakavasti, koska oikeasti asioiden hoitaminen on hirveän vaikeaa sitten kun toinen on maksanut aina kaiken ja huolehtinut kaikesta ja kaikki on hänen nimellään.

Kun kaikesta on tieto nähtävillä paperilla, niin on paljon helpompi esim. olla yhteydessä laskuttajaan. Ostat vaikka kansion ja sanot, että sinulle käy hyvin, että mies maksaa laskut edelleen, mutta ainoa asia minkä pyydät on se, että kaikki laitetaan kansioon ja sinä luet sitä vain, jos jostain syystä mie

On täällä tosi naiiveja ihmisiä kirjoittelemassa. Annetaan täysin mahdottomia neuvoja. Vaikka en ole kokenut Ap:n kaltaista, niin muu kokemus on osoittanut, että jos on tekemisissä muistisairaan kanssa, siinä ei selittelyt ja järkipuheet auta. Heh, piilota avainlukulista. No, sellaisenhan saa uuden pankista. Pyydä tulostamaan laskut, mitä se hyödyttää? Kuittien tulostaminen auttaisi vähän.

moi

Vierailija
90/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

annat hänen hoitaa ne, mutta kerrot hänelle, että haluat alkaa arkistoida maksettuja laskuja, joten pyydät, että miehesi tulostaa maksamansa laskut nettipankista ja antaa sinulle sitten ne. Selitä vaikka, että koska olette jo molemmat ikääntyneitä, eikä voi tietää milloin toinen kuolee, niin on varmempi, että on sitten paperitodiste maksetusta laskusta, koska kuoleman jälkeen ei sitten toisen tilille pääse kuukausiin. 

Jos miehesi suostuu ne tulostamaan, niin siinäpä sitten se tulee nähdyksi, että on maksettu. Ainakin ne tärkeimmät, teidän yhteiset laskut (vastike, sähköt, vedet ja sellaiset, joiden maksamatta jättämisestä voisi tulla suuria seurauksia). Voit myös itse ottaa yhteyttä sähkölaitokseen ja muihin vastaaviin tahoihin ja sitten vain kysyä, että onko kaikki laskut maksettu.

Miehellesi luultavasti sielllä tehdä

Muuten kiva kikka, mutta lääkärinetiikan vastainen. Lääkäri ei voi tehdä kenestäkään muistisairasta vain siksi, että vaimo haluaa omaisuuden itselleen.

Vierailija
91/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupuliini kirjoitti:

Tämä naisihminen ei voi syyttää kuin itseään. Minä en olisi koskaan antanut asioiden mennä tuohon malliin. Minä maksoin mieheni eläessäkin kaikki laskut jomman kumman tililtä eli olin aina selvillä raha-asioistamme. Molemmilla oli omat tilit ja henkilökohtaiset ostot maksoimme omilta tileiltämme ja yhteiset laskut sieltä, missä oli rahaa. Olen pöyristyneenä kuunnellut, kun leskeksi jääneetkin ovat olleet aivan tietämättömiä perheen raha-asioista. 

Samoin,en ymmärrä pareja joista toinen, useimmin nainen,ei tiedä perheen taloudellista tilaa. Meillä on omat rahat mutta ihan varmasti kumpikin tietää miten raha-asiat menee. 

Vierailija
92/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele valehtelua tai miehen tunnuslukulistan hävittämistä (hän taatusti tilaisi uuden ja se sitten taas maksaa, jos käy asioimassa itse pankissa hakemassa sitä, se maksaa vielä enemmän).

Ajaako miehesi autoa, törttöileekö liikenteessä? 

Vetoat miehesi suuntaan molempien ikään ja siihen, että pitää olla laskuista paperitiedot sinunkin tiedossasi siltä varalta, että mies kuolee ensin tai sairastuu vakavasti, koska oikeasti asioiden hoitaminen on hirveän vaikeaa sitten kun toinen on maksanut aina kaiken ja huolehtinut kaikesta ja kaikki on hänen nimellään.

Kun kaikesta on tieto nähtävillä paperilla, niin on paljon helpompi esim. olla yhteydessä laskuttajaan. Ostat vaikka kansion ja sanot, että sinulle käy hyvin, että mies maksaa laskut edelleen, mutta ainoa asia minkä pyydät on se, että kaikki laitetaan kansioon ja sinä luet sitä vain, jos jostain syystä mi

Yksi keino pakottaa muistisairas kohtaamaan käytöksensa on tehdä tilanteesta tallenne, esim. ottaa puhelimella video. Hän ei ehkä muista tapahtumaa, mutta todennäköisesti tunnistaa itsensä kuvasta.

Vierailija
93/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kokemuksen perusteella neuvo:

Ota kaikki tärkeät laskut omiin nimiin: vakuutukset, sähkö, autoverot ym.

Jaa ettei suostu? Eikö se nyt ole jo sinun vuorosi maksaa jotain laskuja. Ja ota vakuutus, sähköliittymä ym. omiin nimiin siinä vaiheessa, kun ne katkaistaan maksamattomien laskujen vuoksi.

Vierailija
94/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vinkkejä. Tiedoksi vain, että aihe on keksitty, ei kannata vastailla provoihin. 

Keksitty tai ei, moni elää tuollaisessa tilanteessa ja voi saada apua näistä vastauksista.

Vierailija
95/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap hävisi, kun jäi kiinni provoilusta😆

Kyllä

Vierailija
96/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota avioero. Voit turvata edes osan omaisuudesta siten. Paitsi jos teillä on avioehto.

Meillä on avioehto, mutta toki vain osaan omaisuudesta.

Tuntuu hurjalta ottaa ero muistihäiriön takia.. mutta kohta kai ei muuta voi.

Ei se enää siinävaiheessa tunnu kurjalle kun toinen alkaa lyödä ja kuristaa, kun ei enää tunne lähellään olevia ihmisiä.

Ei silloinkaan ole pakko eroa ottaa, jos aikaisemmin on ollut hyvä liitto. Puolisolle on vaan hankittava laitospaikka.

Vierailija
97/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mutta jos ja kun mies tuosta joutuu pikku hiljaa palvelukotiin, niin et sinä pysty sitä taloa yksin pitämään. Jos sinun palkka ei riitä niihin laskuihin nyt, niin ei se riitä kyllä sitten jatkossakaan. On parempi miettiä talon myynti valmiiksi jo nyt, ennen kuin mies joutuu edunvalvontaan, koska sitten edunvalvonnassa hän ei enää voi myydä taloa. Eikä oman asunnon kuluja oteta palvelukotimaksuissa huomioon kuin ensimmäiset puoli vuotta. Miehen eläke menee sen jälkeen käytännössä ihan pientä taskurahaa lukuun ottamatta palvelukotimaksuihin, vaikka olisi hyväkin eläke.

Toinen vaihtoehto on yrittää saada mies jotenkin tuosta leppymään, voi kyllä olla helpommin sanottu kuin tehty. Mutta se on edellytyksenä, jotta hän voi jäädä kotiin sinun kanssa asumaan. Auttaisikohan sauna ja jokin hyvä lepyttelyiltapala? Mistä se sinun mies tykkää? Ja kun hän pääsee lääkäriin, niin voi saada jotain lääkkeitäkin, jotka poistavat pahimma

Miksi kirjoitat asiasta, josta et tiedä yhtään mitään? Kyllä edunvalvoja voi talon ja muutakin omaisuutta myydä, jotta rahat riittävät hoitomaksuihin ja muuhunkin elämiseen. Et tiedä mitään muistisairauksista, joka on suurta kaunistelua dementialle. Muistihäiriöt ovat vain yksi eikä läheskään ensimmäinen eikä varsinkaan pahin oire. Joihinkin muistisairauksiin liittyy käytösoireita, jopa väkivaltaa. Ap:n kannattaa ensin varata itselleen aika sille samalle lääkärille, jonka luo puoliso on menossa. Silloin käyt etukäteen kertomassa, millaisia oireita puolisolla on. Muuten hän voi olla yllättävän terävä ja lääkäri saa aivan väärän kuvan .

Ap ei pysty mitenkään estämään oikeustoimikelpoisen miehensä raha-asioitten sotkemista ja turhia tilauksia. Omat rahat on nyt pidettävä tiukasti omassa hallinnassa.

Vierailija
98/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Hankala tilanne. Onnnistuisiko se, että  kun tulee jostain laskusta karhukirje, sinä maksat laskun? Siis sellaiset laskut kuten yhtiövastike, sähkö jne, joilla on jotain oleellista merkitystä sinun itsesi kannalta. Jos miehesi ostelee uusia telkkareita, nettiliittymiä yms eikä maksa niistä tulevia laskujaan, niin se nyt on sitten hänen ongelmansa. 

Olen maksanut muutaman, mutta jotta tilanne olisi mahdollisimman hankala, olen osaaikatyössä hyvin pienellä palkalla, joten rahaa ei yksinkertaisesti ole tililläni riittävästi...

Enkä siis saa näitä laskuja nähtäväkseni, hän ei kerro niistä enkä tiedä mistä kaikesta pitäisi maksuja maksaa.. 

Mitäs jos sanoisit miehelle että sinulla on rahat loppu, koska palkka on niin

Sitten sinä et osta ruokaa. Pelasta nyt itsesi, kun vielä voit. Kohta toinen teistä voi olla raudoissa ja toinen laudoissa. Tai itse asiassa se toinen on syyntakeettomana pakkohoidossa, vaikka vankilassa voisi olla viihtyisempää. 

Vierailija
99/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolisolla ei ole ollut aiemmin taipumusta väkivaltaiseen käytökseen, on tuokin jo yksi merkki muistisairaudesta, ja siitä todellakin kannattaa mainita tarkastusta tekevälle lääkärille. Muuten kannattaa vain alkaa valmistautua oman asunnon hankintaan vaikka heti, että asian saa rauhassa hoidettua. Tarpeeksi pienipalkkainen voi saada asumistukea. Miestä jos et halua jättää täysin yksin diagnoosittoman ajan aikana, niin tuo oma koti helpottaa asiaa sen verran, että sinulla on paikka, mihin paeta ja mitä pystyt itse kontrolloimaan. Ymmärrän kyllä, jos kerran poistuttua ja irtauduttua miehestä et enää halua puuttua koko asiaan. Tilanne kun on sen verran stressaava ja vaarallinen. Ihmisluontoa sen verran mitä tunnen, niin kaikki eivät kykene tai halua päästää täysin irti johtuen yhteisestä historiasta tai annetusta lupauksesta/sitoutumisesta suhteeseen.

Vierailija
100/185 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä lapsia, jotka voisivat auttaa? Muistisairaus on kamala tauti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi