Miten estää talousvahingot muistihäiriöisen kanssa?
Miehelläni (70 v) on alkanut toodella muisti pätkiä. Hän tekee asioita, joita ei muista, tai väittää ettei tee, tilailee uusia televisioita ja nettiliittymiä.
Hän on aina hoitanut kaikki laskut, nettipankista viime vuodet. Meillä on omat erilliset tilit, mutta hän on ollut vastuussa laskuista.
Nyt on alkanut tulla karhukirjeitä, joihin hän suhtautuu, että "syy on siellä pankissa". Hän on lopetellut tilejä, ja ohjannut esim. eläkkeensä nyt ties minne.
Olen saanut nyt ajan vihdoin lääkäriin, menee huhtikuulle, Helsingissä kun ollaan...
Yksityiselle en pysty häntä viemään, koska a) ei ole varaa ja b) hän ei suostu missään nimessä lääkäriin. Tuo huhtikuun käynti onnistuu, koska kutsu "terveystarkastukseen" tulee tk:sta päin, ja niitä hän kyllä tottelee.
Ongelmani on se, että mies pitää tiukasti kiinni raha-asioiden hoidosta, eikä minulla ole tunnuksia hoitaa noita pankkiasioita (juu tyhmää jättää toisen vastuulle, mutta näin nämä jutut nyt on). Koska mies ei ymmärrä toimivansa sekopäisesti, hän ei mitenkään suostu edes keskustelemaan laskuista, krävöökirjeistä ja muista "kun syy on siellä muualla".
En siis pääse vaikuttamaan asioihin mitenkään ja nyt on muistilääkärikuviota odotellessa vielä yli kuukausi aikaa hänellä tehdä hulluja ostoksia.
Mitä ihmettä voisin tehdä?
Hänen kanssaan on ihan turha keskustella, koska hän ei yksinkertaisesti hahmota, että hän on toiminut hassusti. Karhukirjeetkin ovat väärinymmärryksiä "siellä päässä". Hän ei hahmota, että maksamattomat laskut ovat oikeasti ongelma.
Meillä on kauan sitten tehty edunvalvontasopimus, mutta eihän siihen prosessiin päästä vielä aikoihin, kun tuo lääkäriaika on vasta huhtikuussa ja sitten pitää laittaa pyörät pyörimään byrokratiassa.
Voinko mitenkään estää tyhmiä ja hulluja ostoksia.. ja miten nuo laskut.. minulla ei siis ole pääsyä näkemään tilejä, joten en tiedä edes mikä tulo/menotilanne siltä osin on. Mies ei missään nimessä suostu, että edes näkisin hänen olkapäänsä yli pankkitilejä, jotta voisimme keskustella asiasta, saati sitten, että voisin jotain siellä tileillä tehdä...
"Minä hoidan nämä!" on vastaus. Piste :/
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin verkkotunnukset pois. Minun isäni hoiti itse laskut ja otin tunnusnumerot pois.
Isä, kun etsi, äiti sanoi etkö muista, ne loppui ja pankista tulee uudet
Hän ei ole vielä siinä tilanteessa, että saisin tunnukset pois häneltä.
Käyttääkö avainlukulistaa? Etsit sen ja piilotat.
Olen yrittänyt, en ole löytänyt. Pitää yrittää vielä.
mutta se ei auta siihen, että vaikka löytäisin sen, en tiedä tunnuksia tilille, joten en pääse sinne.
Sitten sinne ei pääse kumpikaan meistä..
Menet vain kovin ottein sanomaan, ettei hän enää kykene hoitamaan noita asioita, kerta näyttöäkin on. Siitä sitten lääkärin vastaanotolle diagnosoitavaksi, jotta saa itsekin todistusaineistoa möhlimisistään.
Tehkää nyt edunvalvontavaltuutus heti. Se pitää tehdä ennenkuin muistitestin tulos on liian huono. Muuten on myöhäistä ja joudut hakemaan hänen edunvalvojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Hankala tilanne. Onnnistuisiko se, että kun tulee jostain laskusta karhukirje, sinä maksat laskun? Siis sellaiset laskut kuten yhtiövastike, sähkö jne, joilla on jotain oleellista merkitystä sinun itsesi kannalta. Jos miehesi ostelee uusia telkkareita, nettiliittymiä yms eikä maksa niistä tulevia laskujaan, niin se nyt on sitten hänen ongelmansa.
Olen maksanut muutaman, mutta jotta tilanne olisi mahdollisimman hankala, olen osaaikatyössä hyvin pienellä palkalla, joten rahaa ei yksinkertaisesti ole tililläni riittävästi...
Enkä siis saa näitä laskuja nähtäväkseni, hän ei kerro niistä enkä tiedä mistä kaikesta pitäisi maksuja maksaa..Soita laskun lähettäjille ja pyydä eräpäivän siirtoa. En ole itse pyytän
Eikö kannattaisi etsiä, mihin hän ne laskut piilottaa ja ottaa kaikesta kopiot, kun mies on poissa kotoa? Asunnossa on rajallinen määrä piilopaikkoja, kyllä ne löytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää nyt edunvalvontavaltuutus heti. Se pitää tehdä ennenkuin muistitestin tulos on liian huono. Muuten on myöhäistä ja joudut hakemaan hänen edunvalvojaksi.
Aloituksessa lukee, että se on jo tehty. Odottavat vain lääkäriaikaa, että prosessi saadaan käyntiin. AP kysyi mitä tehdä sitä odotellessa.
Postilaatikkoon lukko ja avain sinulle...
Kai nyt kodissasi piilopaikat löydät! Ei tavallisessa huushollissa niin montaa jemmaa ole! Lehtien alla, kirjan välissä, kirjoitusalustan alla, taulun takana. Lopeta avuttomana ajelehtiminen, hanki itsellesi edes pankkitunnukset nyt heti ja pyydä käyttöopastus ja muutakin neuvontaa pankistasi.
Teillä siis omat tilit, onko myös yhteinen taloustili? Onko se tili ja/tai?
Jos tiedät normaalikulujen laskuttajat, niin soitat heille heti ja kysyt maksutilanteet. Netistä saat yhteystiedot.
Vierailija kirjoitti:
Menet vain kovin ottein sanomaan, ettei hän enää kykene hoitamaan noita asioita, kerta näyttöäkin on. Siitä sitten lääkärin vastaanotolle diagnosoitavaksi, jotta saa itsekin todistusaineistoa möhlimisistään.
Hän suuttuu ja hermostuu jos yritän mitään keskustella kyvyttömyydestä. Siis alkaa huutamaan ja raivoamaan.
Lääkäri on jo varattu, mutta sitä ennen tässä näitä laskuongelmia pitäisi yrittää vältellä.
Appivanhempia tuli seurattua vastaavassa tilanteessa ja en voinut kuin hämmästellä miten kykenemättömiä ihmiset (etenkin miehet) on suoraan kommunikointiin edes vuosikymmenien yhdessäelämisen jälkeen :O Minusta tuollaiset piilottelut ja muut puljailut on ihan kukkua. Jossain vaiheessa on pakko myöntää itselleenkin että ei selviä. En tiiä millä keinoin sen sitten saisi taottua kaaliin, mutta kuten tuossa jo sanottiinkin niin edunvalvontavaltuutus ois syytä laittaa kuntoon nopeasti, ettei tarvi käräjäoikeuden kautta mennä.
En suosittele valehtelua tai miehen tunnuslukulistan hävittämistä (hän taatusti tilaisi uuden ja se sitten taas maksaa, jos käy asioimassa itse pankissa hakemassa sitä, se maksaa vielä enemmän).
Ajaako miehesi autoa, törttöileekö liikenteessä?
Vetoat miehesi suuntaan molempien ikään ja siihen, että pitää olla laskuista paperitiedot sinunkin tiedossasi siltä varalta, että mies kuolee ensin tai sairastuu vakavasti, koska oikeasti asioiden hoitaminen on hirveän vaikeaa sitten kun toinen on maksanut aina kaiken ja huolehtinut kaikesta ja kaikki on hänen nimellään.
Kun kaikesta on tieto nähtävillä paperilla, niin on paljon helpompi esim. olla yhteydessä laskuttajaan. Ostat vaikka kansion ja sanot, että sinulle käy hyvin, että mies maksaa laskut edelleen, mutta ainoa asia minkä pyydät on se, että kaikki laitetaan kansioon ja sinä luet sitä vain, jos jostain syystä mies tulee kyvyttömäksi hoitamaan asioitaan, esimerkiksi, jos joutuu yllättäen sairaalahoitoon. Korostat (mikä siis on totuuskin), että haluat vain, että tiedät mistä kaikki laskut ja tärkeät paperit löytyy, jos jotain ikävää tapahtuu, ettei vain sinulle tule siitä sitten ongelmia, kun et niitä onnistu löytämään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sopimus tehtynä jo vuosia sitten.
Mutta muistan oman äitini kohdalla, että hakiessani hänen edunvalvojakseen, lääkäri kysyi hänen mielipidettään asiasta (näin pitää tehdä). Mieheni tulee satavarmasti saamaan ihan järjettömän raivarin pelkästä ehdotuksesta eikä missään nimessä suostu edunvalvontaan, vaikka se soppari onkin olemassa.
Ongelmanhan tässä on, että HÄNELLÄ ei ole mitään ongelmaa, vika on kaikissa muissa, kuten minussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Hankala tilanne. Onnnistuisiko se, että kun tulee jostain laskusta karhukirje, sinä maksat laskun? Siis sellaiset laskut kuten yhtiövastike, sähkö jne, joilla on jotain oleellista merkitystä sinun itsesi kannalta. Jos miehesi ostelee uusia telkkareita, nettiliittymiä yms eikä maksa niistä tulevia laskujaan, niin se nyt on sitten hänen ongelmansa.
Olen maksanut muutaman, mutta jotta tilanne olisi mahdollisimman hankala, olen osaaikatyössä hyvin pienellä palkalla, joten rahaa ei yksinkertaisesti ole tililläni riittävästi...
Enkä siis saa näitä laskuja nähtäväkseni, hän ei kerro niistä enkä tiedä mistä kaikesta pitäisi maksuja maksaa..Soita laskun lähettäjille ja pyydä eräpäivän siirtoa. En ole itse pyytän
Miksi tämä kommentti saa alapeukkuja? AP.llä tuntuu olevan todellinen ongelma.
Anteeksi ihmettelyni, en ymmärrä näin 80 v naisena ettet ole hallinnut omaa tiliäsi ja maksujuttuja. Mieheni oli laiskanpuoleinen, maksa sinä. Minä näpyttelin nettiin mutta hänkin olisi osannut. Eli siis ei kumpikaan yksin päättänyt rahoista.
Toivottavasti mies ei ole päälle käyvää tyyppiä jos kokee itsensä ahdistetuksi.
Vierailija kirjoitti:
annat hänen hoitaa ne, mutta kerrot hänelle, että haluat alkaa arkistoida maksettuja laskuja, joten pyydät, että miehesi tulostaa maksamansa laskut nettipankista ja antaa sinulle sitten ne. Selitä vaikka, että koska olette jo molemmat ikääntyneitä, eikä voi tietää milloin toinen kuolee, niin on varmempi, että on sitten paperitodiste maksetusta laskusta, koska kuoleman jälkeen ei sitten toisen tilille pääse kuukausiin.
Jos miehesi suostuu ne tulostamaan, niin siinäpä sitten se tulee nähdyksi, että on maksettu. Ainakin ne tärkeimmät, teidän yhteiset laskut (vastike, sähköt, vedet ja sellaiset, joiden maksamatta jättämisestä voisi tulla suuria seurauksia). Voit myös itse ottaa yhteyttä sähkölaitokseen ja muihin vastaaviin tahoihin ja sitten vain kysyä, että onko kaikki laskut maksettu.
Miehellesi luultavasti sielllä tehdään muistitesti (tai aika varmastikin) ja on hyvät mahdollisuudet, et
Hyviä ideoita, voin yrittää tuota laskujen tulostusta. Tähän asti hän on suhtautunut hyvin torjuvasti kaikkiin ehdotuksiini "osallistua" asiaan mitenkään.. juuri siksi, että vika on aika siellä "muualla".
Toivon todellakin, että mies ei läpäise muistitestiä koska sen jälkeen ollaan superkusessa. Kun jo nyt nämä maksuasiat on sekaisin, lääkärin mahdollisen "OKn" jälkeen ei minulle jää mitään tietä, jolla pelastaa taloutemme...
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempia tuli seurattua vastaavassa tilanteessa ja en voinut kuin hämmästellä miten kykenemättömiä ihmiset (etenkin miehet) on suoraan kommunikointiin edes vuosikymmenien yhdessäelämisen jälkeen :O Minusta tuollaiset piilottelut ja muut puljailut on ihan kukkua. Jossain vaiheessa on pakko myöntää itselleenkin että ei selviä. En tiiä millä keinoin sen sitten saisi taottua kaaliin, mutta kuten tuossa jo sanottiinkin niin edunvalvontavaltuutus ois syytä laittaa kuntoon nopeasti, ettei tarvi käräjäoikeuden kautta mennä.
Varmaan myöhäistä opettaa tässä vaiheessa, kun valta-asetelma on muodostunut noin selväksi. Mies määrää diktaattorina kaikesta ja vaimo on vuosia antanut sen tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän suuttuu ja hermostuu jos yritän mitään keskustella kyvyttömyydestä. Siis alkaa huutamaan ja raivoamaan.
Lääkäri on jo varattu, mutta sitä ennen tässä näitä laskuongelmia pitäisi yrittää vältellä.
Pystyisittekö tekemään sopimuksen, että kaikki hankkeet (pienetkin) tehtäisiin yhdessä?
Entäpä esimerkiksi päivittäinen muistilappunen siihen tietokonepöydälle, että "EI UUSIA EIKÄ TURHIA SOPIMUKSIA/TILAUKSIA!". Saattaisi nostattaa miehen kulmakarvoja ja painua tätä kautta alitajuntaan. Raivoamistahan siitä varmasti tulisi, mutta sille ei mahda nyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt kodissasi piilopaikat löydät! Ei tavallisessa huushollissa niin montaa jemmaa ole! Lehtien alla, kirjan välissä, kirjoitusalustan alla, taulun takana. Lopeta avuttomana ajelehtiminen, hanki itsellesi edes pankkitunnukset nyt heti ja pyydä käyttöopastus ja muutakin neuvontaa pankistasi.
Teillä siis omat tilit, onko myös yhteinen taloustili? Onko se tili ja/tai?
Jos tiedät normaalikulujen laskuttajat, niin soitat heille heti ja kysyt maksutilanteet. Netistä saat yhteystiedot.
Vastasin jo tuonne aiemmin, että ei se vainlukulista mitään auta, kun en tiedä tunnuksia. Ja ne ovat hänen tunnuksensa, enhän minä hänen pankkitietoihinsa voi mennä.
Olen puhunut hänelle siitä, että mennään pankkiin hoitamaan tili sellaiseksi, että saan siihen tunnukset myös (nyt ovat siis vain hänen takanaan.. juu tiedän, huono idea, mutta näin nyt on vuosia menty ja nyt kostautuu) mutta hänen mielestään siihen ei ole tarvetta kun hän hoitaa nämä asiat. En pysty pakottamaan aikuista miestä pankkiin.
Omat tilit siten, että palkkani tulee tililleni. Miehen eläke tulee hänen tililleen, josta hän ymmärtääkseni on hoitanut kaikki maksut.
Aion soittaa karhukirjetahoille ja pyytää lisää maksuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä ei ole ongelmaa. Muut ovat ongelma. Muut tekevät virheitä, hän tekee kaiken oikein.
Yritä siinä nyt järkeä takoa päähän kun hänellä ei ole mitään ongelmaa, muilla on.
Tässä on se ongelma, että en tiedä mistä kaikesta on karhukirjeitä tullut. Hän hakee postin (eläkkeellä kun on), joten en pääse näkemään mitä laskuja tulee. Ja jos tuleekin kirje, enhän voi hänen nimellään tulevia kirjeitä alkaa availla.
Voin yrittää tuota eräpäiväasiaa jos saan laskun käteni. Mies ei anna niitä minulle, vaan pistää ne jonnekin piiloon, sattumalta näin nämä muutaman.