Lähden tänään viikon työmatkalle. En jättänyt kotiin mitään ohjeita tai antanut miehelle neuvoja selviytymiseen.
Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa me kaksi työssäkäyvää ihmistä ei päästä yhteisymmärrykseen kotitöistä ja näkymättömästä metatyöstä. Mies toki "auttaa", mutta kaikki vastuu kaikesta tuntuu olevan koko ajan minulla. Minä tiedän, kenellä lapsella pitää olla luistimet minäkin päivänä, milloin on hammaslääkärit, paljonko lapset painavat ja mikä niiden vaate- ja kenkien koko on. Minä suunnittelen ruokalistat ja katson, mitä kaapeissa on ruokakauppalistaa varten. Minä pesen pyykit, ripustan ja viikkaan. Imuroin, vaihdan lakanat, tiskaan, teen ruoan. Tai siis niiden vastuu on minulla ja mies auttaa, jos pyydän.
Tänään lähden iltapäivällä viikon työmatkalle. Mies jää kolmen lapsen kanssa kotiin. En ole jättänyt minkäänlaisia ohjeita, en kauppalistoja, en mitään. Toivon, että tämä viikko olisi miehelle herätys. Vessapaperi loppuu huomenna, ruokaa ei ole, murot ja kaurahiutaleet lopussa, myös miehen kahvimaito loppui aamulla. Normaalisti olisin tietenkin varautunut näihin jo monta päivää sitten, kun olisin käynyt jääkaappeja ja kuivakaappeja läpi, mutta nyt en.
Pyykkejä en ole pessyt moneen päivään, pyykkikorin kansi ei mene enää kiinni. Olen viimeksi imuroinut ja pessyt vessat viime lauantaina ja lapsiperhe kun ollaan, sotku näkyy jo.
Lauantaina on keskimmäisen lapsen kaverisynttärit. Lahjaa en ole hankkinut mukaan annettavaksi, enkä laittanut mitään juhlavaatteita valmiiksi.
Olen ehkä pikkumainen, mutta tämä viikko tulee meille molemmille tarpeeseen.
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tietysti juuri teillä on noin. Mies on arvatenkin tarinassasi samanlainen kuin ap:n eli täysin avuton lasten ja koirien suhteen."
Miksi olisi? Osaahan hän huolehtia itse omasta autostaankin
Oletko kertonut ap:lle kuinka hänen mies ei voi olla tuollainen koska sinunkaan ei ole?
Miksi olisin? Ap:n mies kuulostaa hyvin erilaista kuin minun mieheni, mutta ketjun ja muiden huomioiden perusteella ap:n miehen kaltaisia on valitettavan paljon
Ja tuleeko sinulle yllätyksenä että suomi on täynnä naisia joiden mielestä mies hoitakoon miestentyöt, kuten autot ja remontit. Tämä vaikka teidän suhteessa ei näin olisikaan?
Tulee, sillä elän ja havanno
Olisiko tämä palstaileva mies peräti Amish? Onko heitä Suomessa?
Meillä minä olin isommissa ongelmissa miehen pitkän työmatkan aikana mitä mies minun ollessani viikon poissa. Ihan jo se, kun ei ole ajokorttia, oli kauppaostosten ym kannalta hankalampaa. Osaan todellakin arvostaa sitä kaikkea, mitä mies tekee kodin ja perheen eteen! Itselleni adhd-tyyppinä kaikki rutiiniluontoiset kodinhoidolliset hommat ovat haastavia. Ehkä juuri siksi mies on aina ottanut näistä enemmän vastuuta. Toisaalta en koskaan nalkuta jos välillä joku homma on rästissä.
Vierailija kirjoitti:
"on joo, iso kuva on toinen ihan ajankäyttötutkimusten mukaan.
Siellä samoissa tutkimuksissa muuten kerrotaan että miehet tekevät kotitöitä lähes yhtä paljon kuin naiset. Aikuisten naisten lyhyemmän työajan vuoksi naisilla on päivittäin 7 minuuttia enemmän aikaa televisiolle tai muulle rentoutumiselle. Tämä valitettavasti tuhoaa ap:n ja muiden naisten rinkirunkkausketjun perusteet, mutta ei anneta faktojen häiritä, jatkatte kuten ennenkin."
Ajankäyttötutkimus. Siis toi itsearvioitava? Lasketaanko työnteoksi se hevonpaska minkä puhumiseen kulutetaan puolet työajasta? Ja sehän hoituu käytäväpalaverina, ei edes työpisteen ääressä.
Juu, naisilla on tosiaan työaikaa kun ne syö potilaiden jälkiruokia tai varastaa kipulääkkeitä sairaalassa. Miten liittyy asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap olisi kirjoittanut asiansa kertomatta omaa tai kumppaninsa sukupuolta, olisiko se sitten helpompi ymmärtää muuksi, kuin miesvihaksi? Olisiko syntynyt tilannekuvauksen perusteella mielikuva osapuolten sukupuolista? Jos olisi, sitäkin kannattaa miettiä, että miksiköhän niin on.
Tietysti olisi syntynyt mielikuva sukupuolista. Naiset pitävät yllä tuota valhetta ettei mies osallistu mitenkään vaikka todellisuus on aivan toista. Tilastojen mukaan miehet käyttävät kotitöihin lähes yhtä paljon aikaa kuin naiset, ja pidemmän työpäivän johdosta he jopa tekevät perheensä eteen enemmän töitä kokonaistyöajassa mitattuna kuin naiset. Tämäkään ei johdi sitten mistään ylitöistä, vaan yksityisen sektorin pidemmästä työpäivästä.
Tässä ketjussa puhutaan nyt aloittajan tapauksesta, ei ajankäyttötilastoista. Jos ap:n mies kuluttaa kotitöihin yhtä paljon tai enemmän aikaa kuin hän itse, ei mitään ongelmaa edes ole. Mieshän selviytyy silloin helposti kaikesta, eikä tarvitse puolisonsa ohjausta, muistutuksia, kauppalistoja tai valmiiksi siivottua kotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap olisi kirjoittanut asiansa kertomatta omaa tai kumppaninsa sukupuolta, olisiko se sitten helpompi ymmärtää muuksi, kuin miesvihaksi? Olisiko syntynyt tilannekuvauksen perusteella mielikuva osapuolten sukupuolista? Jos olisi, sitäkin kannattaa miettiä, että miksiköhän niin on.
Tietysti olisi syntynyt mielikuva sukupuolista. Naiset pitävät yllä tuota valhetta ettei mies osallistu mitenkään vaikka todellisuus on aivan toista. Tilastojen mukaan miehet käyttävät kotitöihin lähes yhtä paljon aikaa kuin naiset, ja pidemmän työpäivän johdosta he jopa tekevät perheensä eteen enemmän töitä kokonaistyöajassa mitattuna kuin naiset. Tämäkään ei johdi sitten mistään ylitöistä, vaan yksityisen sektorin pidemmästä työpäivästä.
Tässä ketjussa puhutaan nyt aloit
Miesvihakiimanartun tyypillinen tapa ohjata keskustelu johonkin muuhun kuin aiheeseen.
Minä veikkaan, että lapsilla ja miehellä on ihan kiva viikko. Saavat olla ja tehdä, kuten katsovat parhaaksi.
Minä ainakin tykkäisin huonoa, jos mies laatisi minulle kauppalistoja ja ohjeita pyykinpesuun tms. Aikuinen ihminen osaa tuollaiset selvitellä ihan itse. Jos ei osaa, niin opettelee sitten.
Olisi nöyryyttävää, jos puoliso suhtautuisi minuun, kuin lapseen ja pyrkisi kasvattamaan toivomaansa suuntaan. Kaksi päätä ei ajattele samalla tavalla, mutta hankala se on elää niinkin, että pyrkii täyttämään toisen standardit.
Itse muuten opettelin juomaan kahvin mustana, kun en muistanut taikka jaksanut huolehtia kahvimaidosta. Ihan hyvin menee näinkin ja säästyykin 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene sä sen kiimasi kanssa takaisin ylikselle iceleitten runkkurinkiin ruikuttamaan.
Itse en jättänyt miehelle koskaan ohjeita, aika alentavaa toista kohtaan. Hammasläääkärit, synttärit yms. laitettiin aina yhteiseen kalenteriin ja kalenterimuistutus edellinen päivä + riittävän ajoissa samana päivänä. Auttoi molempia muistamaan. Mirs on nyt exä muista syistä mutta en myöskään jätä ohjeita täysi-ikäisille mutta alle parikymppisille lapsille jotka saattavat olla keskenään viikon kun olen työmatkalla. Aina olen tullut siistin kotiin takaisin vaikka eivät minun läsnäolessa mitään kotityöihmeitä ole.
Ap:n kannattaa antaa tilaa myös toiselle vanhemmalle. Nyt kuulostaa siltä että.ap kontrolloi ja uhrautuu niin että toiselle ei jää tilaa tehdä ja elää. Tottakai ne tiskit jää tiskaamatta jos toinen hönkii niskaan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa puhutaan nyt aloittajan tapauksesta, ei ajankäyttötilastoista. Jos ap:n mies kuluttaa kotitöihin yhtä paljon tai enemmän aikaa kuin hän itse, ei mitään ongelmaa edes ole. Mieshän selviytyy silloin helposti kaikesta, eikä tarvitse puolisonsa ohjausta, muistutuksia, kauppalistoja tai valmiiksi siivottua kotia.
Oletko aivan varma asiasta? Missään viestissä ei siis lue "naiset, miehet" ?
On ihan normaalia, että joskus tulee työmatkoja. Mies kyllä hoitaa asiansa omalla tavallaan. Sitä ihmettelen, miksi yleensä teet kaiken yksin. Enemmänkin tämä on herätys sinulle itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti olisi syntynyt mielikuva sukupuolista. Naiset pitävät yllä tuota valhetta ettei mies osallistu mitenkään vaikka todellisuus on aivan toista. Tilastojen mukaan miehet käyttävät kotitöihin lähes yhtä paljon aikaa kuin naiset, ja pidemmän työpäivän johdosta he jopa tekevät perheensä eteen enemmän töitä kokonaistyöajassa mitattuna kuin naiset. Tämäkään ei johdi sitten mistään ylitöistä, vaan yksityisen sektorin pid
Pus, pus miesvihakiimanarttu. Ei kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesvihakiimanartun tyypillinen tapa ohjata keskustelu johonkin muuhun kuin aiheeseen.
Ja kas, viestissä 12, ensimmäisellä sivulla naiset keskittyivät haastamaan riitaa toisen keskustelijan kanssa. Ei mennyt pitkään.
Jos et tiedä, mikä on metatyö, taidat olla se saamapuolella oleva puoliso, joka ei ymmärrä metatyön kuormittavuutta.
Tässä ei enää keskustella ap:n miehestä vaan jostain aivan muusta. Osaatko sanoa syytä tälle käytökselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusaat lapsiasi?
Onko se lasten kiusaamista, kun avioeroperheissä lapset asuvat isällään joka toinen viikko ja neljä viikkoa kesällä?
On jos lapsen kaverilla on synttärit isäviikolla, eikä kukaan kerro sitä isälle.
Onko miehelle jotenkin ylivoimaista kysäistä vaimolta ennen tämän lähtöä, onko viikolla jotain sellaista, mikä miehen pitää tietää? Silloin vastauskin menee paremmin perille ja muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän ap toivoo tämän hassun hauskan opetusviikon päättyvän?
A. Lapset ovat hoitamattomina ja hädissään?
B. Kukaan ei ole edes huomannut äidin poissaoloa. Viikkoa on mennyt isän roskaruokaviritysten kanssa herkutellen.
Koska loppujen lopuksi ap:n koulutusviikko kohdistuu lapsiin.
Mies voi ihan hyvin ruokkia lapsensa terveellisellä ruualla roskaruuan sijaan. En ymmärrä moista piittaamattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusaat lapsiasi?
Onko se lasten kiusaamista, kun avioeroperheissä lapset asuvat isällään joka toinen viikko ja neljä viikkoa kesällä?
On jos lapsen kaverilla on synttärit isäviikolla, eikä kukaan kerro sitä isälle.
Onko miehelle jotenkin ylivoimaista kysäistä vaimolta ennen tämän lähtöä, onko viikolla jotain sellaista, mikä miehen pitää tietää? Silloin vastauskin menee paremmin perille ja muistiin.
Ei ole ja noin toimitaankin. Mitäs nyt tehdään kun nainen sanoo ettei ole mitään ja haaveilee netissä korttitalon romahtamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusaat lapsiasi?
Isääkö tarkoitat? Hänen vastuullaan on hoitaa lapset, kun vaimo on poissa.
Itse katsoisin kiusaamiseksi jos tekee tarkoituksella asiat mahdollisimman vaikeaksi.
Ehkäpä karma kostaa ja tämän palstan mammat ovat joku päivä auto sammuneena tien päällä kun mies ei tehnyt metatöitä naisen puolesta. Mies voi myös jättää vastaamatta puhelimeen, ehkäpä nainen keksii itse soittaa tiepalveluun.
Luulin olevan itsestäänselvyys, että autolla reissuun lähtevä katsoo ennen lähtöä, että kaikki on kunnossa ja tarpeelliset puhelinnumerot tiedossa. Minulla ei ole bensakaan koskaan loppunut, koska osaan katsoa bensamittaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusaat lapsiasi?
Ei ole ja noin toimitaankin. Mitäs nyt tehdään kun nainen sanoo ettei ole mitään ja haaveilee netissä korttitalon romahtamisesta.
Miksi nainen valehtelisi? Voihan mies kysyä lapsilta pitääkö heitä viedä jonnekin viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusaat lapsiasi?
Isääkö tarkoitat? Hänen vastuullaan on hoitaa lapset, kun vaimo on poissa.
Itse katsoisin kiusaamiseksi jos tekee tarkoituksella asiat mahdollisimman vaikeaksi.
Ehkäpä karma kostaa ja tämän palstan mammat ovat joku päivä auto sammuneena tien päällä kun mies ei tehnyt metatöitä naisen puolesta. Mies voi myös jättää vastaamatta puhelimeen, ehkäpä nainen keksii itse soittaa tiepalveluun.
Luulin olevan itsestäänselvyys, että autolla reissuun lähtevä katsoo ennen lähtöä, että kaikki on kunnossa ja tarpeelliset puhelinnumerot tiedossa. Minulla ei ole bensakaan koskaan loppunut, koska osaan katsoa bensamittaria.
Niin luulisi, mutta tien päällä on jatkuvasti naisia joilta tämä ei ole onnistunut.
Kaverin mies ei ymmärtänyt ollenkaan, miten rasittavaa vaimosta oli hoitaa kaikki lapseen liittyvät asiat. Lapsella oli siis terapioita ja tutkimuksia plus tavalliset kuviot, hammaslääkärit yms. päälle. Vaihtoivat sitten ihan tarkoituksella osan hommista päikseen ja alkoi löytyä arvostusta sitä toisen tekemää työtä kohtaan. Mies huomasi, että ne kaikki palaveeraamiset ja terapiat ja asioiden selvittelyt ovat yllättävän raskaita ja aikaavieviä. Mihinkään ei enää pääse yhdellä puhelinsoitolla, puhumattakaan, että langan päähän saisi jonkun, joka jotain tietää. Nainen alkoi arvostaa miehen tekemiä puuhommia ja pihatöitä, kun teki niitä itse. Sanoi, että varsinkin talvella ne kävi ihan työstä.
"on joo, iso kuva on toinen ihan ajankäyttötutkimusten mukaan.
Siellä samoissa tutkimuksissa muuten kerrotaan että miehet tekevät kotitöitä lähes yhtä paljon kuin naiset. Aikuisten naisten lyhyemmän työajan vuoksi naisilla on päivittäin 7 minuuttia enemmän aikaa televisiolle tai muulle rentoutumiselle. Tämä valitettavasti tuhoaa ap:n ja muiden naisten rinkirunkkausketjun perusteet, mutta ei anneta faktojen häiritä, jatkatte kuten ennenkin."
Ajankäyttötutkimus. Siis toi itsearvioitava? Lasketaanko työnteoksi se hevonpaska minkä puhumiseen kulutetaan puolet työajasta? Ja sehän hoituu käytäväpalaverina, ei edes työpisteen ääressä.