Lähden tänään viikon työmatkalle. En jättänyt kotiin mitään ohjeita tai antanut miehelle neuvoja selviytymiseen.
Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa me kaksi työssäkäyvää ihmistä ei päästä yhteisymmärrykseen kotitöistä ja näkymättömästä metatyöstä. Mies toki "auttaa", mutta kaikki vastuu kaikesta tuntuu olevan koko ajan minulla. Minä tiedän, kenellä lapsella pitää olla luistimet minäkin päivänä, milloin on hammaslääkärit, paljonko lapset painavat ja mikä niiden vaate- ja kenkien koko on. Minä suunnittelen ruokalistat ja katson, mitä kaapeissa on ruokakauppalistaa varten. Minä pesen pyykit, ripustan ja viikkaan. Imuroin, vaihdan lakanat, tiskaan, teen ruoan. Tai siis niiden vastuu on minulla ja mies auttaa, jos pyydän.
Tänään lähden iltapäivällä viikon työmatkalle. Mies jää kolmen lapsen kanssa kotiin. En ole jättänyt minkäänlaisia ohjeita, en kauppalistoja, en mitään. Toivon, että tämä viikko olisi miehelle herätys. Vessapaperi loppuu huomenna, ruokaa ei ole, murot ja kaurahiutaleet lopussa, myös miehen kahvimaito loppui aamulla. Normaalisti olisin tietenkin varautunut näihin jo monta päivää sitten, kun olisin käynyt jääkaappeja ja kuivakaappeja läpi, mutta nyt en.
Pyykkejä en ole pessyt moneen päivään, pyykkikorin kansi ei mene enää kiinni. Olen viimeksi imuroinut ja pessyt vessat viime lauantaina ja lapsiperhe kun ollaan, sotku näkyy jo.
Lauantaina on keskimmäisen lapsen kaverisynttärit. Lahjaa en ole hankkinut mukaan annettavaksi, enkä laittanut mitään juhlavaatteita valmiiksi.
Olen ehkä pikkumainen, mutta tämä viikko tulee meille molemmille tarpeeseen.
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusaat lapsiasi?
Onko se lasten kiusaamista, jos heidät joutuu jättämään, työn vuoksi, rakkaan ja huolehtivan isukin lämpimään hoivaan?
Se on että jättää tahallaan asiat päin helvettiä :)
Loistavva ketju naisten sielunelämään. Selittelette mustaa valkoiseksi tajuamatta että kaivatte kuoppaa syvemmäksi ja syvemmäksi. En usko että yksikään nainen on tuominnut tuota, joten sekin kertoo missä suhteessa naiset ovat tuollaiseen valmiita.
Minkä takia se on naiselta asioiden jättämistä päin helvettiä, jos taloudessa on myös mies, joka ne on yhtälailla jättänyt tekemättä?
Teille
Ihan vaan mielenkiinnosta. Eikö naiset tosiaan huolehdi omista autoistaan? Vai olenko kasvanut kummallisessa ympäristössä?
Mitäs jos perheessä on yksi auto.
Mutta vastaa nyt tuohon kysymykseen. Olisiko se asioiden jättämistä päin helvettiä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusaat lapsiasi?
Onko se lasten kiusaamista, jos heidät joutuu jättämään, työn vuoksi, rakkaan ja huolehtivan isukin lämpimään hoivaan?
Se on että jättää tahallaan asiat päin helvettiä :)
Loistavva ketju naisten sielunelämään. Selittelette mustaa valkoiseksi tajuamatta että kaivatte kuoppaa syvemmäksi ja syvemmäksi. En usko että yksikään nainen on tuominnut tuota, joten sekin kertoo missä suhteessa naiset ovat tuollaiseen valmiita.
Minkä takia se on naiselta asioiden jättämistä päin helvettiä, jos taloudessa on myös mies, joka ne on yhtälailla jät
Samaa olen ihmetellyt. Me huolehdimme kumpikin omista autoista. Joskus saatamme jutella huolloista tai niiden kalledesta tai pummata kyytiä huollon vuoksi toiselta, mutta eipä muuten omat autot toista rasita.
Tietysti juuri teillä on noin. Mies on arvatenkin tarinassasi samanlainen kuin ap:n eli täysin avuton lasten ja koirien suhteen.
Sillä lailla. Tulee olemaan miehelle silmiä avaava kokemus. Voipi olla että tulet takaisiin huvikumpuun tai alokasleirille.
Minkä ikäisiä lapset ovat?
Kuulostaa että kasaat itellesi liikaa turhaa hommaa. Kyllä lapsen pitää itse kyetä ostamaan lahja kaverisynttäreille ja huolehtimaan liikuntavälineet mukaan. Myös tiskikoneen huolehtiminen kuuluu jo aika pienen lapsen hommiin, tyhjennys ja täyttö siis, ym. kotityöt. Ethän nyt kasvata lapsistasi passiivisia?
Miehesi passiivisuus on luultavasti myös pelkoa siitä ettei täytä lastustandardeja. Myös käsitys siitä, mikä on sotkuista, vaihtelee paljon yksilöstä toiseen.
Autoesimerkki oli oikein hyvä. Jos minä lähden reissuun, tarkistan luonnollisesti aina itse, että kaikki tarvitsemani asiat ovat kunnossa. Jos mieheni hoitaisi autoasiat (meillä tosin molemmat huolehtivat omistaan), kysyisin häneltä itse, tarvitseeko jotain huomioida sen suhteen, ja hoidanko minä vai hoidatko sinä. Tämä pätee ihan kaikkeen, meillä molemmat osaavat huolehtia itsestään ja kaikesta, mistä tarvitsee ylipäätään huolehtia. Vaikka toinen yleensä hoitaisi jonkun asian tai ruudun, on molempien vastuulla pysyä kartalla niistäkin asioista.
"Tietysti juuri teillä on noin. Mies on arvatenkin tarinassasi samanlainen kuin ap:n eli täysin avuton lasten ja koirien suhteen."
Miksi olisi? Osaahan hän huolehtia itse omasta autostaankin
Vierailija kirjoitti:
Autoesimerkki oli oikein hyvä. Jos minä lähden reissuun, tarkistan luonnollisesti aina itse, että kaikki tarvitsemani asiat ovat kunnossa. Jos mieheni hoitaisi autoasiat (meillä tosin molemmat huolehtivat omistaan), kysyisin häneltä itse, tarvitseeko jotain huomioida sen suhteen, ja hoidanko minä vai hoidatko sinä. Tämä pätee ihan kaikkeen, meillä molemmat osaavat huolehtia itsestään ja kaikesta, mistä tarvitsee ylipäätään huolehtia. Vaikka toinen yleensä hoitaisi jonkun asian tai ruudun, on molempien vastuulla pysyä kartalla niistäkin asioista.
Ilmasto vs. sää. Teillä noin, kaikkialla ei.
Eli se olisi sinusta sikailua jos mies jättäisi tarkoituksella kertomatta ja hoitamatta, vai ihan asiallista?
Entäs jos mies kirjoittaisi asiasta runkkuketjun ylílaudalle? hekumoiden kuinka nainen on pian ojassa ilman bensaa ja toivoisi kuinka se joutuisi kävelmään kilometrejä jotta saisi kännykkään palkkeja.
Olisiko edelleen asiallista toimintaa?
Vierailija kirjoitti:
"Tietysti juuri teillä on noin. Mies on arvatenkin tarinassasi samanlainen kuin ap:n eli täysin avuton lasten ja koirien suhteen."
Oletko kertonut ap:lle kuinka hänen mies ei voi olla tuollainen koska sinunkaan ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Meillä auton omistaja on vastuussa auton huolloista ja sen hetkinen käyttäjä ajokunnosta. Jos lainaan miehen autoa, tottakai tankkaan sen, tarkistan polttimot ja nesteet. Ja toisin päin. Jos on isompaa huollettavaa, niin omistaja hoitaa sen. Helppoa mun mielestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto vs. sää. Teillä noin, kaikkialla ei.
Eli se olisi sinusta sikailua jos mies jättäisi tarkoituksella kertomatta ja hoitamatta, vai ihan asiallista?
Entäs jos mies kirjoittaisi asiasta runkkuketjun ylílaudalle? hekumoiden kuinka nainen on pian ojassa ilman bensaa ja toivoisi kuinka se joutuisi kävelmää
Jos mieheni olisi kokenut jo vuosia tilanteen epäreiluksi, ja en itse arvostaisi tai ehkä edes huomaisi hänen huolenpitoaan autostani, ehkä siinä tapauksessa pieni herätys olisi paikallaan. Vaikea kuvitella tällaista tilannetta kyllä missään asiassa meillä tapahtuvan, koska mieheni olisi ottanut asian suoraan puheeksi jo aikaa sitten, ja minä olisin kuunnellut ja korjannut asian. Jos en olisi, tarvitsisin todennäköisesti sen bensanloppumiskokemuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä auton omistaja on vastuussa auton huolloista ja sen hetkinen käyttäjä ajokunnosta. Jos lainaan miehen autoa, tottakai tankkaan sen, tarkistan polttimot ja nesteet. Ja toisin päin. Jos on isompaa huollettavaa, niin omistaja hoitaa sen. Helppoa mun mielestä
Ilmasto vs sää. Teillä noin, mutta isossa kuvassa ei.
Miksi et ole selittämässä ap:lle kuinka teillä mies hoitaa lasten asiat ihan helposti sinun ollessa työmatkalla.
Koska haluat olla osa miesvihaketjua ja rinkirunkata täällä toisten samanmielisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kertonut ap:lle kuinka hänen mies ei voi olla tuollainen koska sinunkaan ei ole?
Miksi olisin? Ap:n mies kuulostaa hyvin erilaista kuin minun mieheni, mutta ketjun ja muiden huomioiden perusteella ap:n miehen kaltaisia on valitettavan paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisin? Ap:n mies kuulostaa hyvin erilaista kuin minun mieheni, mutta ketjun ja muiden huomioiden perusteella ap:n miehen kaltaisia on valitettavan paljon
Ja tuleeko sinulle yllätyksenä että suomi on täynnä naisia joiden mielestä mies hoitakoon miestentyöt, kuten autot ja remontit. Tämä vaikka teidän suhteessa ei näin olisikaan?
Jos ap olisi kirjoittanut asiansa kertomatta omaa tai kumppaninsa sukupuolta, olisiko se sitten helpompi ymmärtää muuksi, kuin miesvihaksi? Olisiko syntynyt tilannekuvauksen perusteella mielikuva osapuolten sukupuolista? Jos olisi, sitäkin kannattaa miettiä, että miksiköhän niin on.
Minusta tässä ei ole sukupuolilla mitään merkitystä, aivan yhtä turhauttava tilanne olisi joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kyselin aikaisemmin, että onko tosiaan niin, että naiset eivät huolehdi autoistaan, koska "iso kuva" mun omassa kuplassa on toinen. Jokainen auton omistava nainen huolehtii omansa. Lapsiin ja mieheeni en ota kantaa, koska ei ole lapsia. Kodin osaa pitää siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä auton omistaja on vastuussa auton huolloista ja sen hetkinen käyttäjä ajokunnosta. Jos lainaan miehen autoa, tottakai tankkaan sen, tarkistan polttimot ja nesteet. Ja toisin päin. Jos on isompaa huollettavaa, niin omistaja
Sitä kyselin aikaisemmin, että onko tosiaan niin, että naiset eivät huolehdi autoistaan, koska "iso kuva" mun omassa kuplassa on toinen. Jokainen auton omistava nainen huolehtii omansa. Lapsiin ja mieheeni en ota kantaa, koska ei ole lapsia. Kodin osaa pitää siistinä.
on joo, iso kuva on toinen ihan ajankäyttötutkimusten mukaan.
Siellä samoissa tutkimuksissa muuten kerrotaan että miehet tekevät kotitöitä lähes yhtä paljon kuin naiset. Aikuisten naisten lyhyemmän työajan vuoksi naisilla on päivittäin 7 minuuttia enemmän aikaa televisiolle tai muulle rentoutumiselle. Tämä valitettavasti tuhoaa ap:n ja muiden naisten rinkirunkkausketjun perusteet, mutta ei anneta faktojen häiritä, jatkatte kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap olisi kirjoittanut asiansa kertomatta omaa tai kumppaninsa sukupuolta, olisiko se sitten helpompi ymmärtää muuksi, kuin miesvihaksi? Olisiko syntynyt tilannekuvauksen perusteella mielikuva osapuolten sukupuolista? Jos olisi, sitäkin kannattaa miettiä, että miksiköhän niin on.
Tietysti olisi syntynyt mielikuva sukupuolista. Naiset pitävät yllä tuota valhetta ettei mies osallistu mitenkään vaikka todellisuus on aivan toista. Tilastojen mukaan miehet käyttävät kotitöihin lähes yhtä paljon aikaa kuin naiset, ja pidemmän työpäivän johdosta he jopa tekevät perheensä eteen enemmän töitä kokonaistyöajassa mitattuna kuin naiset. Tämäkään ei johdi sitten mistään ylitöistä, vaan yksityisen sektorin pidemmästä työpäivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuleeko sinulle yllätyksenä että suomi on täynnä naisia joiden mielestä mies hoitakoon miestentyöt, kuten autot ja remontit. Tämä vaikka teidän suhteessa ei näin olisikaan?
Tulee, sillä elän ja havannoin hyvin erilaista Suomea kuin sinä. En tiedä, että Suomi olisi täynnä tuollaisia naisia. Kuten sanoin, minun tuttava piirissäni ja elin ympäristössäni naiset huolehtivat autoistaan ja tekevät töitä lajittelematta niitä miesten tai naisten töihin. Elätkö sinä ehkä jossain vanhauskontoisessa ympäristössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee, sillä elän ja havannoin hyvin erilaista Suomea kuin sinä. En tiedä, että Suomi olisi täynnä tuollaisia naisia. Kuten sanoin, minun tuttava piirissäni ja elin ympäristössäni naiset huolehtivat autoistaan ja tekevät töitä lajittelematta niitä miesten tai naisten töihin. Elätkö sinä ehkä jossain vanhauskontoisessa ympäristössä?
Meissä on se ero että sinä havainnoit vain omaa kuplaasi ja kuvittelet minun tekevän samaa. Me emme nyt puhu säästä, vaan ilmastosta joka selviää kun avaa vaikkapa ajankäyttötilastot ja katsoo sieltä miten suomessa keskimäärin toimitaan eri ikäryhmissä ja parisuhdestatuksella.
Tietenkään ei pidä tehdä toisen puolesta eikä mitään listoja jättää. Aikuinen ihminen selviää kyllä.