Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämän takia suomalaiset eivät enää osta vaatteita Kysely kertoo karua tarinaa

Vierailija
14.02.2024 |

Kysyimme Iltalehden lukijoilta, kuinka heidän kulutuskäyttäytymisensä vaatteiden suhteen on muuttunut. Vastaukset kertovat karua tarinaa.
https://iltalehti.fi/muoti/a/f510fc31-b0aa-4d46-b446-ba9edde6f2e9

Kommentit (200)

Vierailija
21/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ostamatta jää. Ei ole enää varaa 3300€ tuloilla. 

Olen tienannut huomattavasti vähemmän suurimman osan elämästäni, mutta aivan kaiken nousu on tehnyt arjesta köyhää. Olen tienannut joskus noin 1500€, jolla elelee kuten nytkin. Ja 4500€, jolla pystyy ostamaan jo ruokaakin.

Tämä on se kaikista surkein rako! Maksat aivan kaikesta viimeisen päälle itse, kyllä on toiset duunit haussa taas :)

Jos tienaat sanotaan nyt sen 1700€, et maksa esimerkiksi opintolainan lyhennyksiä etkä lasten tarhamaksuja. Loppujen lopuksi saatat siis saada käyttöön enemmän.

Noilla tuloilla jos on noin vaikeeta, niin kyseessä on joku elämänhallintaongelma. Uliuli.

Tällainen kommentoija on taatusti joku joka ei itse joudu maksamaan edes reseptilääkkeitään :D

Vierailija
22/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tienannut huomattavasti vähemmän suurimman osan elämästäni, mutta aivan kaiken nousu on tehnyt arjesta köyhää. Olen tienannut joskus noin 1500€, jolla elelee kuten nytkin. Ja 4500€, jolla pystyy ostamaan jo ruokaakin.

Tämä on se kaikista surkein rako! Maksat aivan kaikesta viimeisen päälle itse, kyllä on toiset duunit haussa taas :)

Jos tienaat sanotaan nyt sen 1700€, et maksa esimerkiksi opintolainan lyhennyksiä etkä lasten tarhamaksuja. Loppujen lopuksi saatat siis saada käyttöön enemmän.

Noilla tuloilla jos on noin vaikeeta, niin kyseessä on joku elämänhallintaongelma. Uliuli.

Tällainen kommentoija on taatusti joku joka ei itse joudu maksamaan edes reseptilääkkeitään :D

Ei ole suuremmin ollut tarvetta reseptilääkkeille. Opintolainat olen kyllä kivutta maksanut ja osakesalkun kasvatellut huomattavasti pienemmillä tuloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mennyt viisi vuotta samalla vanhalla talvitakilla. Ennen ostin joka vuosi uuden, hintahaarukka 150 - 250 euroa, samoin kengät ja muut talvivaatteet. Jos munkaltaisia on enemmän niin kyllä kulutus supistuu. Nythän eu haluaa jonkun kierrätyslisän vaatteisiin eli kaikki vaatteet tulee kallistumaan. Myös urheiluvaatteet. Että sinänsä kannattaisi nyt ostaa niitä vaatteita, kohta ne voi olla 30 -40 prossaa kalliimmat.

Vierailija
24/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokmannien ja muidenkin "halpaketjujen" vaatteet maksavat jo saman kuin urheilukaupoissa laatumerkkien vaatteet.

Liian kallista. Esimerkiksi hyvän toppatakin sai kolme vuotta sitten noin 100 eurolla. Nykyisin vastaava noin 200e.

Samoin on käynyt välilerrosvaatteille, laadukas fleece ennen noin 50 euroa, nykyisin satasen.

Minä olen aina ostanut alle 50€ uusia toppatakkeja ja käyttöaika noin 10 vuotta. Hyviä, lämpimiä, kestäviä. Hullua maksaa satanen tai enemmän. Kyllähän myyjät pyytää jos joku on niin tyhmä että maksaa. Jopa joka vuosi uuden.

Kengistä olen voinut maksaa satasenkin mutta sitten käytän niitä yli 10 vuotta. Alemyynneistä aina ostan, ainoastaan alusvaatteet normaalihinnalla. Nytkin on uudet lenkkarit kaapissa odottanut muutaman vuoden että entiset hajoaa. Uutena hinta yli 100€, poistokorista löysin alle 50€. On kenkiä taas kymmeneksi vuodeksi.

Jos ei itsetunto kestä käyttää samoja vaatteita kuin yhden vuoden, kannattaa suunnata terapiaan itsetuntoa hankkimaan. 

Vierailija
25/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mä aion ostaa kohta kun saa 3 kalsarit Lidlistä 7 eurolla.

No se onkin aino vaateostos mitä olen tehnyt viiteen vuoteen

Vierailija
26/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta enää kenkiä Sama minkä hintaisia niin aina ne vuotaa.

Vierailija
27/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos yli puolet kansasta on lihavia niin miksi se ei näy kauppojen kokovalikoimissa? Puolen kansan ostovoima tosiaan jää hyödyntämättä.

Jos nainen kokoluokkaa 46-56 haluaa vaatteita niin nettiin on suunnattava. 

Retkeily osastolta vaellusteltta mekoksi.

Vierailija
28/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaapit on täynnä vaatteita ja kenkiä sekä käsilaukkuja. Ei kai niitä jatkuvasti tarvitse ostaa? Tänä vuonna on vaatteisiin mennyt joku 600-700e, kosmetiikkaan ja oheis tilpehööriin päälle 200e.

Järkyttävä rahamäärä vuodessa! Minulla ei varmasti ole kymmeneen vuoteen mennyt noin paljon rahaa vaatteisiin. Olkalaukkuja löytyy kirppikseltä eurolla tai alle, viimeksi ostin 50 sentillä uudenveroisen.

Vierailija
29/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto kiittää. Ihan älytöntä tuollainen kulutusmania, joka vuosi uutta, uutta ja uutta. 

Vierailija
30/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen mennyt viisi vuotta samalla vanhalla talvitakilla. Ennen ostin joka vuosi uuden, hintahaarukka 150 - 250 euroa, samoin kengät ja muut talvivaatteet. Jos munkaltaisia on enemmän niin kyllä kulutus supistuu. Nythän eu haluaa jonkun kierrätyslisän vaatteisiin eli kaikki vaatteet tulee kallistumaan. Myös urheiluvaatteet. Että sinänsä kannattaisi nyt ostaa niitä vaatteita, kohta ne voi olla 30 -40 prossaa kalliimmat.

Anteeksi mutta mihin ihmeeseen tarviit uuden parinsadan euron talvitakin joka vuosi? Naulakko täynnä takkeja ja kaikki varmaan ihan ehjiä edelleen?

Vierailija
31/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkohousut joko verkkarit tai 20 euron farkut menee minulla vähintään 5 vuotta. Kotihousuina verkkarit vuodelta 1997. Vuodessa menee vaatteisiin keskimäärin 100 euroa.

Vierailija
32/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Minä elän 6000€ vuoden helposti.

M30

Vierailija
33/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos yli puolet kansasta on lihavia niin miksi se ei näy kauppojen kokovalikoimissa? Puolen kansan ostovoima tosiaan jää hyödyntämättä.

Jos nainen kokoluokkaa 46-56 haluaa vaatteita niin nettiin on suunnattava. 

Minä olen kokoa 48 ja Tokmannilta olen löytänyt helposti ainakin takkeja ja puseroita, alusvaatteitakin. Ja meillä on ketjun kaikkein pienimmän valikoiman myymälä.  

Vierailija
34/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki uusien vaatteiden valmistus nyt lopetettaisiin, niin ehkä ihmiset oppisivat kohtelemaan niitä omistamiaan hieman paremmin ja arvostavammin.

Ei haittaisi yhtään, jos palattaisiin aikaan, jossa käydään valitsemassa kangas, viedään se ompelimoon ja samaa vaatetta käytetään niin kauan kunnes se hajoaa niin pahasti että ei voi enää korjata tai jää pieneksi.

Vierailija
35/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaapit on täynnä vaatteita ja kenkiä sekä käsilaukkuja. Ei kai niitä jatkuvasti tarvitse ostaa? Tänä vuonna on vaatteisiin mennyt joku 600-700e, kosmetiikkaan ja oheis tilpehööriin päälle 200e.

Järkyttävä rahamäärä vuodessa! Minulla ei varmasti ole kymmeneen vuoteen mennyt noin paljon rahaa vaatteisiin. Olkalaukkuja löytyy kirppikseltä eurolla tai alle, viimeksi ostin 50 sentillä uudenveroisen.

No tuo on vasta tammi-helmikuulta. Noin 4000-5000e menee vuodessa, mutta koitan tietysti vähentää.

Vierailija
36/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ostaa laadukasta, ei tarvitse joka sesongissa ostaa uutta. Kaappien tilat kuitenkin rajalliset ja turha ostaa ostamisen vuoksi. 

Hyvä periaate sinänsä, mutta soveltuu käytännössä vain lapsettomalle (ja hyvätuloiselle) aikuiselle. 

Vierailija
37/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla on varmasti niin paljon käyttökelpoisia vaatteita, ettei ole tarpeenkaan ostaa. Todennäköisesti niitä on niin paljon, että osan voisi viedä huoletta kirpparille muiden ostettavaksi. Ympäristö kiittää. Ei me voida aina vain kuluttaa enemmän. Järjettömän jatkuvan talouskasvun tavoittelun sijaan monella olisi varaa laskea ja kohtuullistaa elintasoaan. 

Vierailija
38/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että vaatteet kallistuu ja hyvä, että sullakaan ei ole enää vara joka talvi uuteen takkiin, koska eihän siinä ole hel*etinkään järkeä! 

Vierailija
39/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että jokainen tuttuni silti kertoo, ettei kirppiksellä mene mikään kaupaksi.

Ei mene uusi käyttämätön naisten villakangastakki kahdella kympillä kun siinä roikkuu vielä hintalappukin jossa lukee 49,90.

Ei mene nuoren pojan Gantin lähes käyttämätön huppari 25 euron hintaan, eikä Vansin käyttämättömät tennarit hintaan 15 euroa. Mikään käytettykään ei mene vaikka hinnat 2-5 euroa /vaatekple.

Ei mennyt edes pari avaamatonta lasten peliä ennen joulua, vaikka hintaa oli 4 euroa /peli.

Vierailija
40/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat köyhiä ja Suomen päättäjät pitävät huolta, että näin käy myös tulevaisuudessa. Heille merkitsee vain oma palkka ja omat edut, ei heitä kiinnosta suomalaisten hyvinvointi, tämä on tullut nähtyä. Katsokaa Sanna Marinia - unohtui köyhät ja sairaat. Itse elelee tyytyväisenä rikkaiden elämää - entinen köyhien puolesta huutaja ja ilmastonmuutosta jankutti joka puheessa. Ei koske häntä nämä ENÄÄ. Demarille maistuu mammona - Lipposen jalanjäljissä. Demarit ovat valehtelijoiden ja kieroilijoiden puolue ollut aina. Puheet ja teot ovat ristiriidassa. Tämä Lindtmankin ui rahoissa.

Voi kun ihmiset huomaisivat, että omaa etuaan ajavat eikä tavallisten ihmisten tai edes vähävaraisten.

Mutta - olihan se kivaa niin kauan kuin sitä kesti. Sanna oli tyylikäs idoli ja sanoi meidän olevan rikkaita (vaikka tarkoittikin vain itseään). Hän oli ilmeisesti jo kuninkaallisen asemassa kun puhui itsestään muodossa "me". Eläkeläiset kilvan äänesti, kun Rinne lupasi "vappusatasen", voisiko niitä satasia lupailla uudestaankin? Tai peräti tonnin hintojen noustua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi