Tämän takia suomalaiset eivät enää osta vaatteita Kysely kertoo karua tarinaa
Kysyimme Iltalehden lukijoilta, kuinka heidän kulutuskäyttäytymisensä vaatteiden suhteen on muuttunut. Vastaukset kertovat karua tarinaa.
https://iltalehti.fi/muoti/a/f510fc31-b0aa-4d46-b446-ba9edde6f2e9
Kommentit (200)
Mä en osta vaatteita kuin ehkä kerran vuodessa ja silloinkin jonkin paidan. Alusvaatteita ja sukkia toki useamman kerran vuodessa. Suurimpana syynä se että vaatteiden ostaminen ei vain kiinnosta mua ja toiseksi, ahdistaa koska vaateteollisuus on sentään yksi saastuttavimmista teollisuudenaloista ja hirvittävän epäeettinen ala. En voi käsittää miten jotkut ostavat tyytyväisinä halpoja, laaduttomia rättejä vuodesta toiseen, kymmeniä vuodessa. Laaduton vaate on jätettä lähes heti. Samoja ihmisiä vissiin jotka ei muutenkaan mieti kulutustottumuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittävää uikutusta, vassarit. :)
Ja rumat ne vaatteilla koreilee.
Tuet on vieläkin liian korkeat kun vassarit vinkuu ja parkuu. Heti kun vassarit pyrkii työllistymään niin sitten tukien leikkaus riittää.
Jos sinulta on jäänyt huomaamatta, nykyinen hallitus leikkaa työssäkäyviltä pieni- ja keskituloisilta, joiden tulotaso on alle 14.000€/kk eli 160.000€,
On se rankkaa, kun 10 000 eurolla ei voi viettää miljardöörin elämää.
Meniköhän sinulta vähän ohi se, että valtio siis antaa lisää niille jotka tienaavat yli 14 000€/kk, kuten esimerkiksi ministerit itse. Eikö tuollakin nyt joten kuten tulisi toimeen?
Omia vaatteita on kaapin täydeltä. Ihan sama vaikka ovat jääneet pois muodista. Töissä mennään työvaatteilla ja vapaa-ajalla ihan sama mitä päällä. Lapsille ostan kun saavat vaatteisiin reikiä tai jäävät pieneksi. Nyt piti kyllä pitää puhuttelua kun viikon vanhoissa housuissa oli iso reikä eikä edes polven kohdalla. Ei riitä rahat ei, no kun tarpeeksi monesti paikkaa kamppeet niin on aika noloa lapsukaisillekin. (Vitsi vitsi, ei auta kuin uudet ostaa)
Vierailija kirjoitti:
Jep, ostamatta jää. Ei ole enää varaa 3300€ tuloilla.
Olen tienannut huomattavasti vähemmän suurimman osan elämästäni, mutta aivan kaiken nousu on tehnyt arjesta köyhää. Olen tienannut joskus noin 1500€, jolla elelee kuten nytkin. Ja 4500€, jolla pystyy ostamaan jo ruokaakin.
Tämä on se kaikista surkein rako! Maksat aivan kaikesta viimeisen päälle itse, kyllä on toiset duunit haussa taas :)
Jos tienaat sanotaan nyt sen 1700€, et maksa esimerkiksi opintolainan lyhennyksiä etkä lasten tarhamaksuja. Loppujen lopuksi saatat siis saada käyttöön enemmän.
Sun kulutustottumuksissa on vika, jos ei tuolla palkalla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittävää uikutusta, vassarit. :)
Ja rumat ne vaatteilla koreilee.
Tuet on vieläkin liian korkeat kun vassarit vinkuu ja parkuu. Heti kun vassarit pyrkii työllistymään niin sitten tukien leikkaus riittää.
Jos sinulta on jäänyt huomaamatta, nykyinen hallitus leikkaa työssäkäyviltä pieni- ja keskituloisilta, joiden tulotaso on alle 14.000€/kk eli 160.000€, jotka tähän saakka ovat kuluttaneet ja pyörittäneet elinkeinoelämää ja nyt eivät enää uskalla, kun hallitus lietsoo pelon ja turvattomuuden ilmapiiriä ja kuka tahansa voi olla työtön ja hallituksen leikkaukset kohdistuvat juuri heihin esim. kunnallisveron nousu, sairaspäivät, työmatkat jne.
Ja esim. tt-tukeen ja sillä elävät, sitä ei edes leikata, sillä Suomi on saanut jo kolme huomautusta sen pienuudesta j
Höpöhöpö, älä jauha jaskaa. Minä kuulun tuohon tuloluokkaan ja minun nettotuloni on hallituksen toimien ansiosta vain noussut vaikka bruttopalkka on pysynyt samana. Sama homma monella muulla palkansaajalla.
T. Eri
Mulla ei niinkään rahasta kiinni vaan tarjonnasta.Ei löydy kivoja ja mukavia vaatteita.Siksi mennään kirppismekoilla töissä ja ostan vain alus- ja urheiluvaatteita.
Olen pitkäaikaistyötön, ostan vain -70% alesta tai tyyliin Lidlistä vaatteeni. Viimeksi sain 40€:lla 2 pitkähihaista paitaa, yhden mekon sekä yhden juhlavan yläosan. Rintsikoissa käytän Tokmannin urheilutoppia, sitä löytyy jopa hyvin isossa koossa, suosittelen! Kakkosrintsikkoina alelaarin bikinit, ei väliä kun kukaan ei näe niitä sellaisenaan.
elän minituloilla,ostan usein kirppikseltä, kun ne vanhat merkit on parempi laatuisia,jos löytyy seppälän vaate vielä hintalapulla, se on aarre. tokmannillla on jotkut vaatteet ihan hyviä. myös kärkkäisen golleget on ollut ihan hyviä arkiverkkareita. tykkään tosi paljon vaatteista ,mutta olen hamstrannut niitä viime vuosina .koska oli tieto että hinnat nousee.luulen et edelleen vaattaat huonontuu ja kallistuu ,että ehkä kannattaa nyt uusia ne tulevia vuosia varten.pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus verkkokauppa on myös ihan ok ostospaikka.ei kirjautumista vain osoite ja verkkomaksu.
Pikamuodista.
Reserved myy lisenssituotteita nuorille, olen ostanut mm. Minecraft-vaatteita alesta todella edullisesti (tyyliin vitosen/paita). Laatu on ihan kiinni tuurista: kaksi puuvillapaitaa printillä, samaa erää, toisesta lähti printti hilseilemään ja toisesta taas ei. Yleensä kuitenkin kestävät ihan ok eikä varsinaisessa kankaassa ole vikoja.
Joku sanoi, että nykyään on vähemmän käyttörahaa mihinkään, vaikka teoriassa tilanne olisi parempi. Saman olen huomannut: ennen koronaa meidän perhe kävi kylpylälomalla kerran vuodessa ja usein ulkona syömässä. Mies osti autonkin. Koronan jälkeen? Ulkona syöminen on luokkaa "kupongilla hampurilainen" kerran kuussa, lomalla polskitaan maauimalassa ja sen autonkin huoltoja joudutaan joskus venyttämään jopa puoli vuotta, koska ei vaan ole varaa (auto on mallia pihi kauppakassi ja hyvin pidetty, joten siitä on turha sanoa mitään). Miehen palkka on noussut noin 500€, bensakulut vähentyneet ja asumme edullisemmassa, pienemmässä kodissa- mutta olemme silti "miinuksella" edelliseen verrattuna.
Ei tämän ihan näin pitäisi mennä.
Ihmisillä on niin paljon vaatteita, että heittävät käyttämättömänä roskiin, kun ei jaksa kierrättää. Ei siinä mitään karua ole, ellei enempää osta. Karu on se paketti lisää rättejä.
Miksei täällä viljellä hamppua ja nokkosta vaatteiden raaka-aineeksi, kuten aiemmin? (Oletan, että pellavaa vielä viljellään.)
Monet vaatteet ovat niin huonolaatuisia, ettei hinta vastaa laatua. Ja toisaalta vaatteet ovat kuitenkin kohta -50% alennuksessa, kun kausi vaihtuu. Miksi ostaa täydellä hinnalla?
Vielä kun kokovalikoima on tyyliin S-L, joten suuri osa potentiaalisista asiakkaista on rajattu jo sillä ostovoiman ulkopuolelle.
Vaateala on siis mielestäni itse keittänyt soppansa siihen malliin, että ihmiset eivät niitä kolttuja halua. Bisnes tarvitsee asennemuutoksen ja hetken, jolloin kysyvät myös asiakkaalta, mitä he tarvitsevat. Rahaa on, mutta ei sitä niihin räsyihin haluta vaihtaa.
Uskomatonta miten vieläkin jotkut hokevat kuinka suomalaiset kuluttavat liikaa ja kaikki ostelu pitäisi loppua niin maailma pelastuu. Tajuatteko miten minimaalinen suomalaisten kulutus on verrattuna muihin maihin?
Vierailija kirjoitti:
Jep, ostamatta jää. Ei ole enää varaa 3300€ tuloilla.
Olen tienannut huomattavasti vähemmän suurimman osan elämästäni, mutta aivan kaiken nousu on tehnyt arjesta köyhää. Olen tienannut joskus noin 1500€, jolla elelee kuten nytkin. Ja 4500€, jolla pystyy ostamaan jo ruokaakin.
Tämä on se kaikista surkein rako! Maksat aivan kaikesta viimeisen päälle itse, kyllä on toiset duunit haussa taas :)
Jos tienaat sanotaan nyt sen 1700€, et maksa esimerkiksi opintolainan lyhennyksiä etkä lasten tarhamaksuja. Loppujen lopuksi saatat siis saada käyttöön enemmän.
Saatko itsellesi tuon 3300 euroa? Jos et saa, eivät tulosi ole 3300 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos yli puolet kansasta on lihavia niin miksi se ei näy kauppojen kokovalikoimissa? Puolen kansan ostovoima tosiaan jää hyödyntämättä.
Jos nainen kokoluokkaa 46-56 haluaa vaatteita niin nettiin on suunnattava.
Rahaa näyttää riittävän ylensyömiseen kyllä. Jos he vähentäisivät syömistä, he laihtuisivat ja sitten heille mahtuisi normaalin kokoiset vaatteetkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole enää varaa ostaa vaatteita, sukkia ja kalsareita vain. Omistan yhdet rintsikat. Olen lihonut koska halpa ruoka lihottaa ja verkkarihousut on ainoot kun mahtuu päälle. Voin kertoa että melko raikasta vedellä 20 asteen pakkasessa vaikka pitkät kalsarit alla onkin...
Minäkin ostan halpaa ruokaa ja olen hyvin hoikka mies, teen tosin itse ruokani koska osaan tehdä hyvää ruokaa. Ei ruokaa tarvitse syödä niin paljon että lihoo, aivan omaa valintaa.
Olen kyllästynyt ostamiseen. Ruokaa ja nopeasti kuluvaa hygieniatarviketta ja vessapaperia ostan, mutta muu ostelu ei kiinnosta. Jouluna tuli ostoähky, josta olen nyt kuntouttanut itseäni olemalla ostamatta mitään.
Tein inventaarion omaisuudestani ja nyt on tilanne se, että en tarvitse yhtään mitään, pitkään aikaan. En vaatteita, kenkiä, liinavaatteita, pyyhkeitä, astioita, huulirasvoja, saksia, siivousaineita... Suosittelen lämpimästi kaikille samaa.
Olen tehnyt ison työn vaatekaapin sisällön pienentämisessä. Ostan nykyään paljon vähemmän kappalemääräisesti. Yleensä ostan vain tarpeeseen ja kun ostan, niin ostan sellaista mikä kestää, on laadukasta ja istuu päälleni erittäin hyvin. Suosin suomalaisia/ eettisiä yrityksiä. Suomalaisten yritysten vaatteiden hinnat vain ovat pompahtaneet ihan pilviin. Yksi tunika maksaa helposti 140€. Ei niitä montaa ostella. Aina pitää olla skarppina, jos kiva tuote tulee aleen. Ostan sitten. Kengät haluan laadukkaat ja ostin kahdet uudet talvikengät. Maksoivat alessa yhteensä 400€. Ainakaan ens talvena en osta kenkiä. Käytän nuo ensin loppuun.
Aiemmin ostin lasten "merkki"-vaatteita dropeista. En osta enää. Hinnat nousseet liikaa ja samalla merkkivaatteiden kirppisarvot ovat romahtaneet.
Vaatteiden ostamisessa itselläni on enemmän kyse mielihalusta kuin varsinaisesta tarpeesta. Tiedostan tämän, ja siksi olen vähentänyt vaatteiden ostamista.
Viime vuosina olen lähinnä ostanut retkeilyvaatteita uutena ja käyttövaatteita hankin UFF:in euron tai kahden euron päiviltä. Tänä vuonna yritän vähentää myös käytettyjen vaatteiden ostoa.
Mahdun samoihin vaatteisiin kuin 15 vuotta sitten, joten senkään vuoksi minulla ei ole tarvetta hankkia uusia vaatteita, vaikka osa vaatteistani onkin poissa muodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokmannien ja muidenkin "halpaketjujen" vaatteet maksavat jo saman kuin urheilukaupoissa laatumerkkien vaatteet.
Liian kallista. Esimerkiksi hyvän toppatakin sai kolme vuotta sitten noin 100 eurolla. Nykyisin vastaava noin 200e.
Samoin on käynyt välilerrosvaatteille, laadukas fleece ennen noin 50 euroa, nykyisin satasen.
Minä olen aina ostanut alle 50€ uusia toppatakkeja ja käyttöaika noin 10 vuotta. Hyviä, lämpimiä, kestäviä. Hullua maksaa satanen tai enemmän. Kyllähän myyjät pyytää jos joku on niin tyhmä että maksaa. Jopa joka vuosi uuden.
Kengistä olen voinut maksaa satasenkin mutta sitten käytän niitä yli 10 vuotta. Alemyynneistä aina ostan, ainoastaan alusvaatteet normaalihinnalla. Nytkin on uudet lenkkarit kaapissa odottanut muutaman vuoden että entiset hajoaa. Uutena hinta yli 100€, poistokorista löysin alle 50€. On kenkiä taas kymmeneksi
Lueskelin tuota. En ole ikinä käyttänyt sataa euroa takkiin. Ennen kuulumatonta.
Enkä kenkiin.
Ihmiset,jotka valittavat ettei ole rahaa, ovat kuitenkin jotenkin erilailla ajattelevia.
Tarkoitan tällä: "ei ole varaa" tarkoittaa monen sanomana todella eri asioita. Lisäksi se mitä pidetään edullisena ja mitä ei.
Olen itse enemmän myyntikannalla. On ollut kiva huomata, että parin vuoden tahmeuden jälkeen vaatteet menevät taas kaupaksi! Omasta vaatekaapista löytyy siistejä ja ajattomia vaatteita, jotka eivät valitettavasti enää sovi itselleni 4 lapsen saamisen jälkeen. Tuntuu kivalta, että nyt ne ilahduttavat jotakin toista ja se toinen myös samalla säästää rahaa.