Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämän takia suomalaiset eivät enää osta vaatteita Kysely kertoo karua tarinaa

Vierailija
14.02.2024 |

Kysyimme Iltalehden lukijoilta, kuinka heidän kulutuskäyttäytymisensä vaatteiden suhteen on muuttunut. Vastaukset kertovat karua tarinaa.
https://iltalehti.fi/muoti/a/f510fc31-b0aa-4d46-b446-ba9edde6f2e9

Kommentit (200)

Vierailija
81/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole ihan luonnollinen seuraus, kun ostovoima heikkenee,  uudet vaatteet jätetään ostamatta ja ostetaan käytettynä. 

Sama ilmiö kauppiaat uutisoivat luomu- ja kotimaisten elintarvikkeiden myynnissä ja nyt ostetaan edullisia tuontitavaroita. 

Autokauppa pysähtyi kuin seinään vuosi sitten, samoin asuntokauppa ja tyhjiä asuntoja on ennätysmäärä. 

Olen keskituloinen ja jos hallitus toteuttaa leikkaukset, tulee useamman satasen lovi kuukaudessa tuloihin, kun pitkä työmatka ja työmatka verovähennyksiä leikataan ja omavastuuta lisätään. 

Samoin kunnallisvero nousee palkkatuloista, kun hallitus leikkaa valtion osuuksia ja kunnat ovat pakotettu nostamaan veroäyriä. 

Samoin kiinteistövero tuplaantuu. 

Jne. ja rahaa jää yhä vähemmän käyttöön ja ostovoima heikkenee. 

Vierailija
82/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein uudenvuodenlupauksen, etten osta tänä vuonna vaatteita ollenkaan. Syy on se, että kaapit pursuaa ja mulla on jo tarpeeksi vaatteita. Korjaus, mulla on ihan liikaa vaatteita yhdelle ihmiselle. Projektina on nyt myydä kaikki ylimääräinen ja tehdä olemassa olevista kapselivaatekaappi. 

Kivijalkakaupasta ei juuri tullut aiemminkaan vaatteita ostettua samasta syystä mikä mainittiin jutussa: netissä saa kaiken halvemmalla, on huimasti enemmän valinnanvaraa ja palauttaminen toimii helposti ja nopeasti. Kivijalkakaupoissa kiertelyyn menisi järjettömästi aikaa, samassa ajassa käy netissä kymmenenkertaisen vaatetarjonnan läpi ja löytää paljon vaihtelevampia vaatteita.

Syy sille, miksi en osta suomalaista, vaikka haluaisin on se, että suomalaiset mallistot on 99% trikoota, jota en halua käyttää. Muista materiaaleista tehdyt vaatteet on säkkimallisia, tosi simppeleitä ja täysin mielikuvituksettomia ja kunnianhimottomia. Ihmeellistä, että jos isoja kokoja ei kerran ole, niin miksi vaatteiden tyyli on melkein kaikkialla kuitenkin muodokkaalle vartalolle suunniteltu? Hoikemman päällä ne ei istu mitenkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse varmaankin keskituloinen? 3200e/kk palkka ja netto 2200e/kk. 

Itse käytän rahaa vain pakollisiin menoihin eli ruokaan,asumiseen,autoon ja laskuihin. Säästän noin 500e-800e joka kuukausi jotka rahat laitan joko sijoituksiin tai lyhennän asuntolainaa pois enemmän.

En ole vuosiin käynnyt enää baareissa,ravintoiloissa tai missään yleisötapahtumissa. Olen raitis ja syön vain kotiruokaa :)

Mitään ylimääräistä en osta vaan käytän vaatteet aina loppuun ja ostan vain uutta jos vanha hajoaa. Autona minulla toimii 2000e ritsa joka on toiminut ihan hyvin kohta jo 10 vuotta.

Elämäni saattaa kuullostaa tylsälle mutta sitä se ei ole koska on paljon asioita mitä voi tehdä ilman rahaa kuten luonnossa liikkuminen,lenkkeily,lihaskuntoa voi treenata myös kotioloissa sekä hyötyliikunta on parasta elokuvia näkee kotisohvalta ja pelaaminen ei ole kallista. 

M33

Todella tylsältä kuulostaa, mutta jos itse tykkäät ja omasta valinnasta käytät ylimääräiset rahat pelkästään säästämiseen ja sijoittamiseen etkä halua käydä missään, niin mikäs siinä. 

Vierailija
84/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole enää varaa ostaa vaatteita, sukkia ja kalsareita vain. Omistan yhdet rintsikat. Olen lihonut koska halpa ruoka lihottaa ja verkkarihousut on ainoot kun mahtuu päälle. Voin kertoa että melko raikasta vedellä 20 asteen pakkasessa vaikka pitkät kalsarit alla onkin...

Minkälaista on halpa ruoka, joka lihottaa? Esimerkiksi juurekset ovat halpoja, terveellisiä ja monipuolisia ruoan laitossa. Onkohan sun ongelma kuitenkin se, että syöt liikaa? 

Hiilihydraatit on halpoja, vehnä etenkin. Kyllä niillä lihoo nopeasti, turpoaa etenkin. Voi olla myös paljon ruoka-aineallergioita jolloin kaikki ei sovellu vatsalle. Itse en voi esimerkiksi syödä tiettyjä halpoja kasviksia enkä vehnää. On aika kallis ruokavalio nyt ja vie rahaa monesta muusta asiasta. 

Vierailija
85/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutus Suomessa pysähtyy vissiin kokonaan.

Nyt on ihan sama, kuka on vallassa. Talouden romahdusta ei enää normaaleilla poliittisilla keinoilla pysty estämään.

(Ja silti päättäjät kehtaavat vielä jauhaa samaa paskaa, kuin ennenkin..)

Kansa tulee kärsimään kovan hinnan siitä, että eduskunnassa on ollut 30 vuotta pelkkiä jees-miehiä ja naisia.

Suomessa kulutus lähti laskuun korona aikana eli silloin kun hinnat lähti nousuun. Myös korkojen nousu vähensi kulutusta. 

Talouden alamäki alkoi korona aikana ja se paheni korkejen nousun myötä.

Vierailija
86/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen koronaa minulla oli 3 mustat farkut, kaikki samanlaisia, hyviä työvaatteita. Käytin niitä 2 vuotta etätoimistolla. Sitten tuli aika astua ihmisten ilmoille ja ostin uudet. Yllätys oli, että ne uudet kuluivat puhki 4 kuukaudessa, kun vanhat vasta ryhtyivät hiutumaan ja olivat toki pitkästä käytöstä nuhjuiset. Mutta että uusi vaate, käyttökertoja 2-3/vko olivat noin nopeasti käyttökelvottomat, se kertoo nopeasti alasajetusta laadusta.

Laatu menee alas, kun puuvillan laatu romahtaa yliviljelyn ja kuivuuden vuoksi. 

Mitä enemmän elastaania ja polyesteria sekoitettuna puuvillaan, sitä heikompi kangas. Elastaanihan murenee kun käyttää pyykinhuuhteluainetta. Polyester silppuaa kovempana kuituna puuvillan mikropätkiksi. On olemassa kierrätyspuuvillaa, mutta se ei riitä kokonaisten täyspuuvillaisten vaatteiden tekoon. 

Vierailija
87/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen mennyt viisi vuotta samalla vanhalla talvitakilla. Ennen ostin joka vuosi uuden, hintahaarukka 150 - 250 euroa, samoin kengät ja muut talvivaatteet. Jos munkaltaisia on enemmän niin kyllä kulutus supistuu. Nythän eu haluaa jonkun kierrätyslisän vaatteisiin eli kaikki vaatteet tulee kallistumaan. Myös urheiluvaatteet. Että sinänsä kannattaisi nyt ostaa niitä vaatteita, kohta ne voi olla 30 -40 prossaa kalliimmat.

Mä oon mennyt 20 vuotta samalla talvitakilla. Tosin kyseessä on kylmien ilmojen takkini. (Tällä ilmastollahan tarvitsee kaksi talvitakkia.) Ja on ollut joitain talvia, joina sitä ei tarvinnut paljoakaan käyttää. Toinen talvtakkini on n. 5 vuotta vanha.  

Vierailija
88/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokmannien ja muidenkin "halpaketjujen" vaatteet maksavat jo saman kuin urheilukaupoissa laatumerkkien vaatteet.

Liian kallista. Esimerkiksi hyvän toppatakin sai kolme vuotta sitten noin 100 eurolla. Nykyisin vastaava noin 200e.

Samoin on käynyt välilerrosvaatteille, laadukas fleece ennen noin 50 euroa, nykyisin satasen.

Minä olen aina ostanut alle 50€ uusia toppatakkeja ja käyttöaika noin 10 vuotta. Hyviä, lämpimiä, kestäviä. Hullua maksaa satanen tai enemmän. Kyllähän myyjät pyytää jos joku on niin tyhmä että maksaa. Jopa joka vuosi uuden.

Kengistä olen voinut maksaa satasenkin mutta sitten käytän niitä yli 10 vuotta. Alemyynneistä aina ostan, ainoastaan alusvaatteet normaalihinnalla. Nytkin on uudet lenkkarit kaapissa odottanut muutaman vuoden että entiset hajoaa. Uutena hinta yli 100€, poistokorista löysin alle 50€. On kenkiä taas kymmeneksi

Voi olla että ne kengät olisi kannattanut ottaa käyttöön jo aiemmin, eikös suositus jopa ole että niille kengille annetaan välipäiviä että kuivahtavat ja palautuvat, myös kuullut että jos lenkkareita säilöö pitkään ilman käyttöä se muovi/kumi jostain syystä hapertuu ja suurinpiirtein hajoaa ihan sormin rapsuttamalla

Vierailija
89/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme, että kansa köyhtyy ja työntekijöiltä leikkaava persut saavat äänet. Tarvii vain sanoa Marin, ja rakkikoirat säntää itkemään Marinin Instaa. Samaan aikaan persut saa rauhassa leikata duunarilta ja antaa veroalen ministereille.

Vierailija
90/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen koronaa minulla oli 3 mustat farkut, kaikki samanlaisia, hyviä työvaatteita. Käytin niitä 2 vuotta etätoimistolla. Sitten tuli aika astua ihmisten ilmoille ja ostin uudet. Yllätys oli, että ne uudet kuluivat puhki 4 kuukaudessa, kun vanhat vasta ryhtyivät hiutumaan ja olivat toki pitkästä käytöstä nuhjuiset. Mutta että uusi vaate, käyttökertoja 2-3/vko olivat noin nopeasti käyttökelvottomat, se kertoo nopeasti alasajetusta laadusta.

Laatu menee alas, kun puuvillan laatu romahtaa yliviljelyn ja kuivuuden vuoksi. 

Mitä enemmän elastaania ja polyesteria sekoitettuna puuvillaan, sitä heikompi kangas. Elastaanihan murenee kun käyttää pyykinhuuhteluainetta. Polyester silppuaa kovempana kuituna puuvillan mikropätkiksi. On olemassa kierrätyspuuvillaa, mutta se ei riitä

Huuhteluaine on täysin turha kemikaali, jota ei tarvitse ollenkaan.

Vierailija
91/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole enää varaa ostaa vaatteita, sukkia ja kalsareita vain. Omistan yhdet rintsikat. Olen lihonut koska halpa ruoka lihottaa ja verkkarihousut on ainoot kun mahtuu päälle. Voin kertoa että melko raikasta vedellä 20 asteen pakkasessa vaikka pitkät kalsarit alla onkin...

Minkälaista on halpa ruoka, joka lihottaa? Esimerkiksi juurekset ovat halpoja, terveellisiä ja monipuolisia ruoan laitossa. Onkohan sun ongelma kuitenkin se, että syöt liikaa? 

Otan osaa keskusteluun sivullisena: eivätkö lihapiirakat, mikropizzat jne ole usein tarjouksessa? Niissä riittää kyllä energiaa. 

Vaatii paljon pohjavalmisteluja kun alkaa laittamaan omat ruoat siksi, että mausteet maksavat. Monella se halu laittaa ruokaa halvoista juureksista tyssää mausteiden hintaan.

Vierailija
92/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihme, että kansa köyhtyy ja työntekijöiltä leikkaava persut saavat äänet. Tarvii vain sanoa Marin, ja rakkikoirat säntää itkemään Marinin Instaa. Samaan aikaan persut saa rauhassa leikata duunarilta ja antaa veroalen ministereille.

Persut sitä ja persut tätä. Vaihda jo levyä. 

Suomen talous romahti koronan aikana ja korkojen nousun myötä suomen alamäki paheni.

Ei suomen hallitus kiusallaan keltään leikkaa vaan nyt on oikeasti pahat ajat niin suomella kuin myös eu:lla eli toimia on pakko tehdä. 

Vierailija
93/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän rahaa vain pakollisiin menoihin eli ruokaan,asumiseen,autoon ja laskuihin. Säästän noin 500e-800e joka kuukausi jotka rahat laitan joko sijoituksiin tai lyhennän asuntolainaa pois enemmän.

En ole vuosiin käynnyt enää baareissa,ravintoiloissa tai missään yleisötapahtumissa. Olen raitis ja syön vain kotiruokaa :)

Mitään ylimääräistä en osta vaan käytän vaatteet aina loppuun ja ostan vain uutta jos vanha hajoaa. Autona minulla toimii 2000e ritsa joka on toiminut ihan hyvin kohta jo 10 vuotta.

Elämäni saattaa kuullostaa tylsälle mutta sitä se ei ole koska on paljon asioita mitä voi tehdä ilman rahaa kuten luonnossa liikkuminen,lenkkeily,lihaskuntoa voi treenata myös kotioloissa sekä hyötyliikunta on parasta elokuvia näkee kotisohvalta ja pelaaminen ei ole kallista. 

Tämän voi ymmärtää vain toinen kitsas mies. Minulle säästäminen tuottaa hyvää oloa ja tuhlaaminen taas tuntuu pahalta varsinkin jos se raha palaa taivaan tuuliin jossain baarissa. Ainoastaan jotkut harvat ostokset esim tuote joka kestää lähes eliniän on hintansa wörtti. Käytän samoja vaatteita niin kauan kuin pystyn  -eri

Vierailija
94/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulutus Suomessa pysähtyy vissiin kokonaan.

Nyt on ihan sama, kuka on vallassa. Talouden romahdusta ei enää normaaleilla poliittisilla keinoilla pysty estämään.

(Ja silti päättäjät kehtaavat vielä jauhaa samaa paskaa, kuin ennenkin..)

Kansa tulee kärsimään kovan hinnan siitä, että eduskunnassa on ollut 30 vuotta pelkkiä jees-miehiä ja naisia.

Suomessa kulutus lähti laskuun korona aikana eli silloin kun hinnat lähti nousuun. Myös korkojen nousu vähensi kulutusta. 

Talouden alamäki alkoi korona aikana ja se paheni korkejen nousun myötä.

Heh, velkavetoinen kulutus tosiaan lähti laskuun koronan paikkeilla, mutta se olikin turhan myöhään sopeuttamisen kannalta. BKT:n synkkä käyrä kertoo paremmin menestyksestä, joskin sekin lienee doupattu keinotekoisesti ministeriön painostuksesta. Ei korona Suomen taloutta tappanut, sen tekivät typerät päättäjät.

Vierailija
95/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se sitten vaan niin karua kun en osta turhia kuteita kaappeihini joita ei koskaan tule käytettyä.

En todellakaan osta yhtäkään tuehaa vaatetta. Kun ostan, se saa maksaa hieman enemmän, koska haluan laatua.

Ostan harkiten, sitä mitä tarvitsen. 

Halpisbutiikkeja en käytä koska siellä myytävä vaate on kertakäyttökamaa. 

Minulla voi hyvin olla sama talvitakki useamman talven, ja kun hankin uuden, se vanha on vielä niin hyvässä kunnossa että voin hyvällä omallatunnolla viedä sen kierrätykseen.  Samoin kengät. Hyvän ja laadukkaan etu on se, että ne kestävät käyttöä senkin jälkeen kun haluan jotain uutta tilalle.

Väitänpä, että tulee ajanoloon halvemmaksi hankkia kallliimpaa ja kunnollista kuin ostaa retkua joka venyy ja vanuu ensimmäisen käyttökerran ja pesun jälkeen.

Mutta tämä on vain minun mielipiteeni...

Ei se pidä läheskään aina paikkaansa, että halvalla saa huonoa.

Toiset vaatteeni, jotka olen ostanut edullisesti 10 vuotta sitten ja joita käytän ja pesen usein, ovat vieläkin ihan uudenveroisia.

Nykyisin myytävät vaatteet tehdään joistakin kierrätyslumpuista ja ovat ihan kuraa niihin vanhempiin vaatteisiin verrattuna. 

Vierailija
96/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persut sitä ja persut tätä. Vaihda jo levyä. 

Suomen talous romahti koronan aikana ja korkojen nousun myötä suomen alamäki paheni.

Ei suomen hallitus kiusallaan keltään leikkaa vaan nyt on oikeasti pahat ajat niin suomella kuin myös eu:lla eli toimia on pakko tehdä. 

Suomen ei ole pakko antaa rikkaille veronalennuksia ja rahoittaa valtion asuntorahaston rahoilla Petterin miljardijunaa.

Eikä ole pakko tehdä työntekijöiden asemaa heikentäviä lakimuutoksia, joilla ei edes ole myönteisiä talousvaikutuksia.

"riikka" vetoaa siihen, että arkijärjen mukaan pitää tehdä asioita, joiden toimivuudesta ei ole minkäänlaista näyttöä. Samaa sanoo Satonen. Että uskovaisten pitää vain uskoa.

Nämä ovat valintoja. Hallitus tekee valintoja, jotka köyhdyttävät kansaa ja valehtelee vieläpä vaikutuksista.

Vierailija
97/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri kuin tuo jolle vastasin, mutta elän aika samalla tavalla. Säästäminen ja sijoittaminen on kyllä kaikkea muuta kuin tylsää. Enemmän siitä saa iloa ja onnistumisen elämyksiä kuin jostain nopeasti kulahtavasta ryysystä tai autosta, jossa istuu sen 15 min suuntaansa työmatkalla. Ihmiset jotka hakee iloa materiasta on jotenkin henkisesti köyhiä. Raha on vain turvallisuuden tunnetta varten, muuten siitä on aika vähän iloa.

Vierailija
98/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen ei ole pakko antaa rikkaille veronalennuksia ja rahoittaa valtion asuntorahaston rahoilla Petterin miljardijunaa.

Eikä ole pakko tehdä työntekijöiden asemaa heikentäviä lakimuutoksia, joilla ei edes ole myönteisiä talousvaikutuksia.

"riikka" vetoaa siihen, että arkijärjen mukaan pitää tehdä asioita, joiden toimivuudesta ei ole minkäänlaista näyttöä. Samaa sanoo Satonen. Että uskovaisten pitää vain uskoa.

Nämä ovat valintoja. Hallitus tekee valintoja, jotka köyhdyttävät kansaa ja valehtelee vieläpä vaikutuksista.

Mitäpä jos sinä vassari menisti vaan kiltisti töihin? Emme me oikeistolaiset enää halua elättää työnteolla tai yrittämisellä teitä valehtelevia työnvieroksujia eli vassareita. 

Tukia joutaa leikata roimasti lisää jotta te edes pyritte hakemaan niitä töitä.

Vierailija
99/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole varaa tuhlata vaatteisiin. Ostan käytettyjä laatuvaatteita sillon kun jotain on pakko ostaa. Tosin ostan käytettynä tai alennuksista kaiken muunkin. Alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta. Miehen kanssa molemmilla palkka n. 2600e/brutto ja kolme lasta, niin ei ole varaa kuluttaa miten vain. Eikä kyllä haluakaan. Kuka haluaa kaapit täyteen vain koska ne voi täyttää?

Vierailija
100/200 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! On joillekin ottanut koville Marinin pääministeriys ja menestys. 

Ja vaikka oma etu kärsisi nykyhallituksen toimesta, niin ei väliä. Kaikesta voi syyttää Marinia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä