Työttömyydestä
Onko teistä ok että ihminen elää minimi toimeentulotuella mahdollisimman halvassa asunnossa ja jättäytynyt pois työkkäristä ja työnhausta. Mitään diagnoosia ei ole mutta lukuisista yrityksistä huolimatta ei ole pärjännyt työelämässä.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Kuvasit tyypillisen diagnosoimattoman ja hoitamattoman psyykkisen tai neuropsykologisen häiriön.
Ihminen ei syrjäydy pelkästään työelämästä vaan elämästä muutenkin. Sitä ennen loisii, sotkee ja häiriköi. Nuo ihmiset ovat turvallisuusriski koko yhteiskunnalle mutta eniten tietenkin läheisilleen ja itselleen.
Kun taas diagnoosin saaneella on mahdollisuus hoidon avulla kuntoutua ja saada hyvä yksityiselämä, mutta myös toimeentulo.
En ole koskaan häiriköinyt ketään ja olen rakas läheisilleni. Enkä todellakaan ole mikään turvallisuusriski🙄 Päinvastoin, liian kiltti ja herkkä nainen. Kiltteys ja herkkyys on juuri se syy etten pärjää työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Kuvasit tyypillisen diagnosoimattoman ja hoitamattoman psyykkisen tai neuropsykologisen häiriön.
Ihminen ei syrjäydy pelkästään työelämästä vaan elämästä muutenkin. Sitä ennen loisii, sotkee ja häiriköi. Nuo ihmiset ovat turvallisuusriski koko yhteiskunnalle mutta eniten tietenkin läheisilleen ja itselleen.
Kun taas diagnoosin saaneella on mahdollisuus hoidon avulla kuntoutua ja saada hyvä yksityiselämä, mutta myös toimeentulo.
Ja mitä ajattelit kelan tai sosiaalitätien tälle voivan? Sellaista elämä on. Törkeää että meidän systeemi maksaa palkkaa siitä että akat kyttää, kyykyttää ja ovat itse suojatyöpaikoissa.
Paskapuhetta. Tässä tilanteessa kukaan madaltuneesti työkykinen ei saa töitä eikä kelan pelleilyt siinä auta. Diagnoosi ei sinulle tuloja tuo myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta. Tässä tilanteessa kukaan madaltuneesti työkykinen ei saa töitä eikä kelan pelleilyt siinä auta. Diagnoosi ei sinulle tuloja tuo myöskään.
Riittää jos on ollut vuoden työttömänä, on käytännössä työnantajien silmissä roskaa eikä töitä heru
Täällä toinen, jota eivät Kelan lekurit päästäneet työkyvyttömyyseläkkeelle. Joudun hakemaan työmarkkinatukea ja muuta en saa. Asumistuki otettiin pois vuosi sitten, kun rajat olivat nousseet.
Ei ole työnhakuvelvoitetta, kiitos pätevän virkailijan. Pari vuotta vanhuuseläkkeeseen. Tosikiva jäädä eläkkeelle kuitenkin vuosikymmeniä töitä tehneenä ja opiskelut opiskeltuina. Pitää itse itselleen keittää eläkkeellejäämiskaffeet ja ostaa kakku. Voishan sitä onnittelukortinkin itselleen ostaa. En ole katkera, mutta toisinkin olisivat asiat voineet mennä. Minkäs ihminen perinnöllisille vakaville sairauksille mahtaa, ei niin mitään.
Jos ihminen elää jollain 200e kuussa niin todellakin on ok. Mutta tavallaan käy sääliksi, ei voi olla kovin tyydyttävä elämä ja varmasti masennus on läsnä. Pitäisi työnhakua helpottaa ja kynnys palkata myös epäsosiaalisia. Nämä voivat olla ahkeria työntekijöitä ulosannista huolimatta.
Voitaisiin lopettaa 9e kokeilut sun muut ja palkata porukkaa vaikka tonnilla kuukaudessa tekemään suht yksinkertaista työtä.
Jopa kehitysvammaiset pääsee töihin ja autistit, mutta jos olet hiljainen ja ujo niin tulee vaan ei oota. Ei ole oikein.
On totta että moni on kykenemätön nykymaailman työelämään. Vaatimukset ovat suuret myös ns helpoissa töissäkin. Osa pärjää lääkkeillä mutta onko se elämää että aivot ovat sumua vain siksi että pystyy suoriutumaan töistä? No, jokaisen on kyettävä elättämään itsensä, eli silloin niitä lääkkeitä on popsittava jos se mahdollistaa työntekoon, koska työn puolesta ei helpotuksia ole luvassa. Jos valitsee lääkkeettömän, tunnerikkaan elämän työn sijaan on se väärin jos tämä elämä pitää toisten kustantaa.
Sitten on pienempi osa ne joilla on sellaisia haasteita mihin lääkkeetkään ei auta mutta ei päästetä eläkkeelle. Nämä sitten roikkuvat välillä työpaikalla, saikuttavat, lopettavat koeajalla jne. Näille ihmisille toivon sitä että sanovat työhaastatteluissa rajoitteensa suoraan koska se on kaikkien kannalta etu.
Miksi pitäisi pystyä työntekoon jos ei sillä elätä itseään? Pelkkää tilastojen kääntämistä
En ymmärrä logiikkaa miksi pitäisi jäädä pois työkkäristä? Eikö ole parempi olla työmarkkinatuella kuin toimeentulotuella? Työkkärin kautta on sentään joku 0,001% mahdollisuus työllistyä esim. jollakin rekrykoulutuksella kun taas tt-tuella tuo mahdollisuus on 0%.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä logiikkaa miksi pitäisi jäädä pois työkkäristä? Eikö ole parempi olla työmarkkinatuella kuin toimeentulotuella? Työkkärin kautta on sentään joku 0,001% mahdollisuus työllistyä esim. jollakin rekrykoulutuksella kun taas tt-tuella tuo mahdollisuus on 0%.
Ap n ongelma ei tainnut olla siinä ettei työllisty vaan ettei pärjää töissä. Mitä järkeä silloin on olla työelämässä jos ei siellä pysy. Työnhakijoita muutenkin liikaa vapaisiin työpaikkoihin nähden, sama se osan jättäytyä pois markkinoilta jos ovat kykenemättömiä työntekoon
Miksi on jättäytynyt pois työkkäristä? Se auttaisi työn saamisessa kuten koko elämässä. Saa valita itse miten haluaa asua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on jättäytynyt pois työkkäristä? Se auttaisi työn saamisessa kuten koko elämässä. Saa valita itse miten haluaa asua.
Koska ei pärjää töissä!! Usko jo tampio
Vierailija kirjoitti:
On totta että moni on kykenemätön nykymaailman työelämään. Vaatimukset ovat suuret myös ns helpoissa töissäkin. Osa pärjää lääkkeillä mutta onko se elämää että aivot ovat sumua vain siksi että pystyy suoriutumaan töistä? No, jokaisen on kyettävä elättämään itsensä, eli silloin niitä lääkkeitä on popsittava jos se mahdollistaa työntekoon, koska työn puolesta ei helpotuksia ole luvassa. Jos valitsee lääkkeettömän, tunnerikkaan elämän työn sijaan on se väärin jos tämä elämä pitää toisten kustantaa.
Sitten on pienempi osa ne joilla on sellaisia haasteita mihin lääkkeetkään ei auta mutta ei päästetä eläkkeelle. Nämä sitten roikkuvat välillä työpaikalla, saikuttavat, lopettavat koeajalla jne. Näille ihmisille toivon sitä että sanovat työhaastatteluissa rajoitteensa suoraan koska se on kaikkien kannalta etu.
No ei ole sen työkyvyttömän työttömän etu. Peruspäiväraha napsahtaa poikki, jos sanot mitään, mikä estäisi palkkaamisen.
Ainoa vaihtoehto on päästä töihin, saikuttaa vuosi, päästä työttömäksi työnhakijaksi ja saikuttaa vuosi.
Olisi kaikille hyvä, jos tästä päästäisiin pois ja olisi joku minimiturva, jonka päälle saisi ansaita vähän jos pystyy. Kun ei ihmisiä nyt haluta työkykyisiksikään hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa sellaisia töitä, joissa pärjäisi vähän heikommatkin eväät saaneet työntekijät.
Kyllä näitä on! Mutta miten niihin pääsee, SE on se todellinen ongelma.
Osoitan syyttävän sormen työnantajiin ja heidän ennakkoluuloihin.
Paikallinen sopiminen ja helpompi irtisanominen madaltaisi kynnystä palkata. Sen lisäksi tarvittaisiin sitä, että työtön ei joudu täysin tulottomaksi siitä että edes yrittää.
Miksi ammattiliitot eivät neuvottele lisäkirjauksista? Uskon, että moni työtön aloittaisi mielellään osapäiväisenä tonnilla pari kk, sen jälkeen täydellä työajalla vaikka 4kk palkankorotuksella ja lopulta täydellä palkalla jos hommat sujuvat. Irtisanomissuojaan selkeytyksiä, esim. työtehon oleellinen heikkous ja jatkuvat poissaolot > työterveys ja kolmikantakeskustelu > irtisanominen ja kuntoutus tai eläkkeelle. Ainakin minulle kelpaisi, jos olisin peruspäivärahalla.
Hallitus ei peräänny työelämäheikennyksistä, mutta uskon että neuvottelevat tarkennuksista ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei
Mun koko elämä on ollut tämmöistä. Aina joutunut saikulle ja loppujen lopuksi työttömäksi. Taisi pisin työsuhde kestää 2kk. Ja yleensä töihin pääsen mutta kuormitun liikaa todella lyhyessä ajassa ja sitten v*tuttaa taas. Nyt olen sanonut rehellisesti työhaastattelussa etten kestä yhtään ärsykkeitä, älkää palkatko.
Etsin kyllä osa-aikaista työtä jossa uskoisin jaksavan mutta huonon CV:n takia en ole niihin päässyt. Hassua että kokoaikaisiin pääsee helpommin ja niihin en halua. Harvoin saa myöskään töissä neuvoteltua edes lyhyempää päivää.
On, eihän se laitonta ole.
Ihmettelen aina kun ihmiset kiljuu kurkku suorana näille jotka elää tukien varassa. Ihmisillä on oikeus tukeen, se siitä. Ja todella pieni osa omasta palkasta menee Kelaan.
T.Itsekin työssäkäyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa toimeentulotukea. Sitä vähennetään, mutta alennukset eivät ole ikuisia. Miten luulet että Suomessa kaikki nämä kelan mukaan terveet mutta käytännössä työkyvyttömät pärjäävät esim?
No olen juurikin tuollainen Kelan mukaan terve työkyvytön, siksi kysyinkin. Ja työttömänä työnhakijana olen silti, ei ole työvelvoitetta sairauksien vuoksi.
Olen käsittänyt, että tämä on yleinen käytäntö, sanottu näin sekä Kelasta että työkkäristä. Siksi olen myös ihmetetllyt, keitä ovat ihmiset, jotka elävät pelkästään tt-tuella, kun me sairaatkin joudutaan sitä työmarkkinatukea hakemaan, jos Kela ei myönnä sairauspäivärahaa tai eläkettä.
Ja joo, en edes muistanut tuota leikattua tt-tukea. En tulisi sillä mitenkään toimeen, ja varmaan menisi viimeisetkin rippeet terveydestä, jos joutuisin sillä elämään.
&nbs
Kysymys: käytkö kuntouttavassa? Itse olen samassa tilanteessa, ja käyn silloin tällöin kuntouttavan jakson. Perussairaus pahenew siitä, mutta antavat ymmärtää sen olevan työmarkkinatuen saamisen edellytys.
Kävisin muuten ihan mielelläni, tai työkokeilussa, mutta kun kunto ei vaan kestä neljää tuntia ja siirtymiä...
Muuten kaikki ovt kyllä tosi ymmärtäväisiä, siis viranomiset ja lääkärit, heille kiitos siitä.
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi työmarkkinatuella saa olla säästöjä! Kukaan ei katso tiliotettasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi työmarkkinatuella saa olla säästöjä! Kukaan ei katso tiliotettasi.
Itse en pärjää edes työmarkkinatuella, miten siitä voi säästää sitten? Haen lisäksi toimeentulotukea
Kyllä näitä on! Mutta miten niihin pääsee, SE on se todellinen ongelma.
Osoitan syyttävän sormen työnantajiin ja heidän ennakkoluuloihin.