Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laihat ihmiset aina sanovat voivansa syödä mitä haluavat lihomatta

Vierailija
11.02.2024 |

Todellisuudessahan nuo ei syö yhtään mitään vaan kituuttavat jatkuvassa nälässä eivätkä osaa nauttia lainkaan elämästä

Kommentit (278)

Vierailija
181/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillä tuli työpaikalla puhetta jostain uutuusjätskistä. Kaikki kehui että on hyvää, mutta muutaman työkaverin mielestä aivan liian pienessä paketissa, että sellaisesta tulee vain paha mieli kun heti loppuu kesken. Olin aivan hämmentynyt, en edes kehdannut sanoa että olin itse syönyt siitä samasta paketista kahdesti."

Niinpä. Täällä oli jokin aika sitten ketju jossa raivottiin kuinka on täysin normaalia syödä litra jäätelöä kerralla ja että pienemmästä annoksesta tulee "paha mieli". Itse en tätä ymmärrä koska ei minulle tule koskaan ruoasta paha mieli. Voin syödä vaikka siskon kanssa munkin puoliksi ja nauttia joka suupalasta - mun ei tarvitse syödä neljää munkkia yksin. Litra jäätelöä kerralla ON aivan järjetön annos, oli sitten hoikka tai ylipainoinen.

Sama! Itse syön Ben & Jerrys -jäätelöstä muutaman lusikallisen tyydyttämään jätskinhimoni, kun taas mieheni söisi koko purkillisen kerrallaan.

Vierailija
182/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ihan käytännön elämässä rasvaa syömällä pysyy kylläisenä ja esim. kaurahiutaleita syömällä ei? Suurin osa ihmisistä tietää sen karsean nälkäkiukun joka iskee pari tuntia puuron syömisen jälkeen, jos siis syö vain niitä kaurahiutaleita. Jos syö pelkkää rasvaa esim. rasvakahvin muodossa ei tarvitse syödä lounastakaan kuin vasta iltapäivällä.

En siis tarkoita että joka ikisellä on sataprosenttisesti samoin mutta erittäin moni kokee samoin kuin minä. Ja edelleenkään tuossa lauseessa ei ole mitään järkeä - että pelkkä peruna tekee kylläiseksi koska siihen kyllästyy nopeasti. Kylläisyys ei ole sama asia kuin kyllästyminen. 

Mitä minun pitäisi vastata tuohon kun et tarjoa mitään tieteellistä näyttöä? Voin minäkin kirjoittaa tähän, että käytännön elämässö taivas on vihreä. Mutta ei sillä ole mitään merkitystä, jos en t

Ei ole siitäkään mitään näyttöä että majoneesi perunoissa ajaa ylensyömään. Kolme perunaa pelkästään tai kolme perunaa majoneesilla ei ole ylensyöntiä, mutta jälkimmäinen pitää nälkää kauemmin. Eikä ole kyse kaloreistakaan, jos syö pelkkää perunaa enemmän niin että kalorit täsmäävät majoneesiperunoiden kaloreihin, nälkä tulee silti aikaisemmin. Ole hyvä ja kokeile itse. T. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meillä tuli työpaikalla puhetta jostain uutuusjätskistä. Kaikki kehui että on hyvää, mutta muutaman työkaverin mielestä aivan liian pienessä paketissa, että sellaisesta tulee vain paha mieli kun heti loppuu kesken. Olin aivan hämmentynyt, en edes kehdannut sanoa että olin itse syönyt siitä samasta paketista kahdesti."

Niinpä. Täällä oli jokin aika sitten ketju jossa raivottiin kuinka on täysin normaalia syödä litra jäätelöä kerralla ja että pienemmästä annoksesta tulee "paha mieli". Itse en tätä ymmärrä koska ei minulle tule koskaan ruoasta paha mieli. Voin syödä vaikka siskon kanssa munkin puoliksi ja nauttia joka suupalasta - mun ei tarvitse syödä neljää munkkia yksin. Litra jäätelöä kerralla ON aivan järjetön annos, oli sitten hoikka tai ylipainoinen.

Sama! Itse syön Ben & Jerrys -jäätelöstä muutaman lusikallisen tyydyttämään jätskinhim

Mä olen sitten varmaan joku ahmimishäiriöinen, kun en pysty lopettamaan jätskin syöntiä. Mutta en liho, koska ahmimisen jälkeen olen kylläinen todella pitkään, eli tavallaan skippaan monta ateriaa siinä. 

Vierailija
184/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Isoenergiset 1000 kJ (240 kcal) annokset 38 eri ruoasta jaettiin kuuteen ruokakategoriaan (hedelmät, leipomotuotteet, välipalat, hiilihydraattipitoiset ruoat, proteiinipitoiset ruoat, aamiaismurot), ja niitä tarjottiin 1113 henkilön ryhmille. Kylläisyyden arviot saatiin joka 15. minuutti yli 120 minuutin ajan, jonka jälkeen koehenkilöt saivat vapaasti syödä ad libitum -periaatteella valikoimasta tavallisia ruokia ja juomia. Kylläisyyden indeksi (SI) laskettiin jakamalla testiruoan kylläisyyden vasteen alue (AUC) ryhmän keskimääräisellä kylläisyyden AUC:llä valkoiselle leivälle ja kertomalla tulos sadalla. Näin ollen valkoisella leivällä oli SI-pistemäärä 100 % ja muiden ruokien SI-pisteet ilmaistiin prosentteina valkoisesta leivästä.

Kylläisyydessä oli merkittäviä eroja sekä kuuden ruokakategorian sisällä että niiden välillä. Korkein SI-piste saatiin keitetyistä perunoista (323 +/- 51 %), mikä oli seitsemän kertaa korkeampi kuin croissantin matalin SI-piste (47 +/- 17 %). Useimmilla ruoilla (76 %) oli SI-piste, joka oli suurempi tai yhtä suuri kuin valkoisella leivällä. Heti 120 minuutin jälkeen syödyn energian määrä korreloi negatiivisesti keskimääräisen kylläisyyden AUC-vasteiden kanssa (r = -0,37, P < 0,05, n = 43), mikä tukee subjektiivisia kylläisyyden arvioita. SI-pisteet korreloivat positiivisesti ruokien tarjoilupainon kanssa (r = 0,66, P < 0,001, n = 38) ja negatiivisesti miellyttävyysarvioiden kanssa (r = -0,64, P < 0,001, n = 38). Testiruokien proteiini-, kuitu- ja vesipitoisuudet korreloivat positiivisesti SI-pisteiden kanssa (r = 0,37, P < 0,05, n = 38; r = 0,46, P < 0,01; ja r = 0,64, P < 0,001; vastaavasti), kun taas rasvapitoisuus oli negatiivisessa yhteydessä (r = -0,43, P < 0,01)."

https://www.researchgate.net/profile/Peter-Petocz/publication/15701207_…

Vierailija
185/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ihan käytännön elämässä rasvaa syömällä pysyy kylläisenä ja esim. kaurahiutaleita syömällä ei? Suurin osa ihmisistä tietää sen karsean nälkäkiukun joka iskee pari tuntia puuron syömisen jälkeen, jos siis syö vain niitä kaurahiutaleita. Jos syö pelkkää rasvaa esim. rasvakahvin muodossa ei tarvitse syödä lounastakaan kuin vasta iltapäivällä.

En siis tarkoita että joka ikisellä on sataprosenttisesti samoin mutta erittäin moni kokee samoin kuin minä. Ja edelleenkään tuossa lauseessa ei ole mitään järkeä - että pelkkä peruna tekee kylläiseksi koska siihen kyllästyy nopeasti. Kylläisyys ei ole sama asia kuin kyllästyminen. 

Mitä minun pitäisi vastata tuohon kun et tarjoa mitään tieteellistä näyttöä? Voin minäkin kirjoittaa tähän, että käytännön elämässö taivas on vihreä. Mutta ei sillä ole mitään merkitystä, jos en t

Mihin perustat tuon että majoneesiperunoita ylensyödään tai syödään hetken päästä lisää? Sekin on vain jonkun henkilökohtainen kokemus asiasta vaikka peräänkuulutat tutkimuksia. En minä ainakaan ahmi majoneesiperunoita tai santsaa niitä lisää vain siksi että ne maistuvat hyvältä. Syön sen verran että olen kylläinen eikä se liity mitenkään siihen että pelkkä keitetty peruna olisi tylsää ruokaa joten söisin sitä vähemmän. Sitä paitsi - jos joku haluaa ahmia, niin hänhän ahmii niitä pelkkiä keitettyjä perunoita sitten. Se liittyy siihen että on ylipäätään ongelmia annoskoon säätelyn kanssa tai ihan syömishäiriötä. Siinä ei mikään tylsä ruoka auta tai estä ottamasta lisää. 

Vierailija
186/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihat ihmiset eivät halua syödä sen enempää kuin syövät. siksi. Ei tee mieli.

Vierailija
187/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luonnostasn hoikat" ja "voi syödä mitä vaan lihomatta"

Kumpikaan ei pidä paikkaansa. Asia on tutkittu lääketieteessä asettamalla ihmiset päiväkausiksi tyhjään huoneeseen valvonnan alle ja kehitettu lepäilemään ja olemaan harrastamatta liikuntaa, ja heitä on sitten tarkkailtu 24/7. Heille on kokeen aikana tarjottu ruokaa yli peruskulutuksen verran. Ylipainoiset ihmiset ovat kokeessa syöneet kaiken heille tarjotun ruuan, ja hoikat normaalipainoiset ovat joko a) jättäneet syömättä/syöneet vain osan b) alkaneet liikkua huoneessa kuluttaen ylimääräisen

No mutta eikö tuo koe juuri osoita oikeaksi, että osa ihmisistä on luontaisesti hoikkia, koska he syövät luontaisesti oikean määrän ruokaa? Eli syövät sen mitä haluavat. Jos olisi pakko syödä enemmän, niin se olisi luontaisen vastaista, eikä se siten olisi sitä syömistä mitä haluaa. Tässähän nyt jotkut näköjään kuvittelee, että tuo "syö mitä haluaa" tarkoittaa sitä, että syö kaiken mitä eteen tulee. Ei kaikki halua mässytä hervottomia määriä. Siitä tulee paha olo, eikä se ole yhtään mukavaa. Joten oletus, että sama mässytysmäärä olisi mahdollista kaikille ja osa vain ei jostain maagisesta syystä ikinä lihoisi, ei pidä paikkaansa. Tietenkin kaikki lihovat jos laitetaan syömään sama liiallinen määrä vääränlaista ruokaa mitä lihavat syö.

Vierailija
188/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ottavat syömisen vain nälän poistajina. Niin elettiin ennen maailmassa. Syöppöys on tullut vasta vuosikymmen pari sitten.

No tämä ei ainakaan minua koske. Rakastan ruokaa, se on yksi suurista nautinnoista elämässä. Leivokset, kermaiset pastat, pizza, upeasti valmistettu täydellisen puoliraaka pihvi, erilaiset juustot ja suklaat, ah, parempaa kuin s*ksi. 

Mutta pointti on siinä että syö sen mitä kuluttaa, rakastan rasvaista ruokaa mutten koskaan jaksaisi syödä esim kokonaista pizzaa. En siis fyysisesti kykenisi syömään niin isoa annosta ruokaa.  Se on hiukan sääli koska rakastan pizzaa. 

N154cm/46kg

Vierailija
189/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei nyt onnistu taas lainaaminen, mutta te ketkä puhutte kylläisyydestä ja nälästä, niin oletteko ikinä miettinyt, että ongelma on juuri siinä, että te ette pysty sietämään nälkää? Pelkäätte sitä kuin ruttoa ja ruuan koostumuksella tärkein osa on siinä kuinka pitkään se pitää nälkää pois. Ihan kuin nälkä olisi maailman hirvein asia.

Ehkä tekin voisitte olla hoikkia jos vain opettelisitte suhtautumaan nälkään eri tavalla. Se ei ole vaarallista, se ei satuta, se ei tapa ja se menee myös ohi.

Vierailija
190/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minulle kävi niin, että lihominen (lue "rasvoittuminen") alkoi salakavalasti sisältä päin. Nelikymppiseksi asti olin "hyi, miten laiha sä oot" ja söin hevosen annoksia sekä kaikkea mahdollista herkkua mahan täydeltä. Painoin hädin tuskin 50, siinäkin oli välillä tavoiteltavaa. 

Vaan sittenpä alkoikin näkyä, kilo kilolta. Maha on kuin odottavalla äidillä ja vaatekoko 32-34 on muuttunut niistä ajoista kokoon 44-46. Tunnen itseni tankiksi. Turhauttaa, sillä nyt herkuttelen vain harvoin ja ruoka- annokset ovat pieniä. Hengästyttää, väsyttää ja ottaa pumpusta. 

Olenkin sanonut, että kaikki elämäni aikana syömäni herkut näkyvät vasta nyt. Ehkä olisi pitänyt ajatella jo silloin nuorena.

Vierailija
191/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mihin perustat tuon että majoneesiperunoita ylensyödään tai syödään hetken päästä lisää? Sekin on vain jonkun henkilökohtainen kokemus asiasta vaikka peräänkuulutat tutkimuksia."

Tutkittuun tietoon: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9216571/

TOSIN oma uskomukseni ja käsitykseni on, että tämä on asia, jota emme ihan täysin ymmärrä vielä. Ja yksilökohtaistakin eroa on varmasti. Itse esim. pidän ihan jäätelöstä, mutta se ei ole varsinainen ylensyöntiruoka. Ja minulla voi olla pakkasessa jäätelöä, jota syön parisataa grammaa aina parin päivän välein. Sitten taas ihan maustamaton, rasvainen kreikkalainen jugurtti on semmoinen mikä ei kestä jääkaapissa päivääkään ennen kuin se on mennyt. Monilla taas voi olla aivan päinvastoin.

En siis usko, että tätä ymmärretään täysin. Siksi puutuinkin tuohon kun tarjosit aika valmiiksi pureskeltua olettamusta. Pahoittelen, jos olin aggressiivinen. En usko, että kyse on vain jostain yhdestä ruoka-aineesta. Se on varmaan enemmän asioiden kombo.

Sellainen hauska asia tiedetäänkin rottatutkimuksista, että eniten rotat lihoavat juuri ihmisten prosessoidulla "roskaruoalla"; mutta jos yrität eristää niistä minkä tahansa yhden asian, rotat eivät ylensyö. Toisin sanoen mikään yksittäinen suklaakeksin ruoka-aine ei aiheuta samaa reaktiota kuin suklaakeksi kokonaisena.

Se viittaisi siihen, että asioiden kombo on se, joka laukaisee ylensyönnin ja rikkoo ihmisen kylläisyys-reguloinnin jollain tapaa. En sano, että näin on, mutta se vaikuttaisi siltä.

Vierailija
192/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei nyt onnistu taas lainaaminen, mutta te ketkä puhutte kylläisyydestä ja nälästä, niin oletteko ikinä miettinyt, että ongelma on juuri siinä, että te ette pysty sietämään nälkää? Pelkäätte sitä kuin ruttoa ja ruuan koostumuksella tärkein osa on siinä kuinka pitkään se pitää nälkää pois. Ihan kuin nälkä olisi maailman hirvein asia.

Ehkä tekin voisitte olla hoikkia jos vain opettelisitte suhtautumaan nälkään eri tavalla. Se ei ole vaarallista, se ei satuta, se ei tapa ja se menee myös ohi.

Näin. Nälän sietäminen päivittäin edes jonkun aikaa on itseasiassa terveellistä, ei epäterveellistä. 

Vierailija
193/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sille kuka välttelee hiilareita: hiilihydraatit ovat tärkeitä elimistölle monessa suhteessa. Ne ovat kehon tärkein energianlähde ja tarjoavat polttoainetta solujen toimintaan. Lisäksi hiilihydraatit osallistuvat moniin elimistön toimintoihin, kuten aivojen toimintaan, lihasten liikkeisiin ja immuunijärjestelmän toimintaan. Hiilihydraatit voivat myös auttaa säätelemään verensokeritasoja ja ruoansulatuskanavan terveyttä, etenkin kuitupitoisina lähteinä. On tärkeää valita monipuolisesti erilaisia hiilihydraattilähteitä ja pitää ne osana tasapainoista ruokavaliota.

Vierailija
194/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauttikaa te läskit vain elämästä, jos se ylensyöminen ja terveyden rappeuttaminen sitä tarkoittaa. Itse ainakin syön oikeaa ruokaa niin paljon että nälkä lähtee, ja liikun 3-4 tuntia viikossa. Sillä tavalla paino on pysynyt samana ja normaalipainossa koko aikuisiän.

Vierailija
195/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Nälän sietäminen päivittäin edes jonkun aikaa on itseasiassa terveellistä, ei epäterveellistä. 

Ei ole. Olen syömishäiriöinen, BED, laukaisee minulla syömishimon. Säännöllinen syöminen 5x päivä auttoi minulla, kävin ravitsemusterapeutilla.

Vierailija
196/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämäkin on henkilökohtaista. Jos itse syön niin että verensokerit heilahtelevat, alan voida pahoin ja olen jopa pyörtynyt töissä. Ei ole kyse siitä että en kestä nälän kurnintaa vatsassa vaan siitä että silmissä sumenee ja kädet tärisevät holtittomasti. En voi olla asiakaspalvelussa töissä sellaisessa tilassa. Siispä syön niin että verensokeri pysyy tasaisena ja niin että nälkää ei tule ainakaan viiteen tuntiin, eli paljon rasvaa, sopivasti proteiinia ja maltillisesti hiilihydraatteja kasviksista ja harvoin kokojyvästä. Toki samalla pysyn myös hoikkana ja etu sekin, tykkään kevyestä olosta.

Vierailija
197/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni oli aina lihotuskuurilla. Sama oma poika. Siskoni on aina ollut laiha. Äitini suku ja minä toista mallia.  Kaikki aina sanoo, että pojalla on matoja tms koska syö valtavasti ja rasvaa ei ole. Lihaksia ja luita. Sama isäni. Vanhana isältä katosi pikkuhiljaa lihakset, vaikka hän liikkui koko ajan. Hänestä tuli luurankomainen. Hän kuoli pihatöissä. 

Poikani on aikuinen ja edelleen pelkkää lihasta, luuta ja nahkaa. Syö paljon ja ihan mitä vain. 

Vierailija
198/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sille kuka välttelee hiilareita: hiilihydraatit ovat tärkeitä elimistölle monessa suhteessa. Ne ovat kehon tärkein energianlähde ja tarjoavat polttoainetta solujen toimintaan. Lisäksi hiilihydraatit osallistuvat moniin elimistön toimintoihin, kuten aivojen toimintaan, lihasten liikkeisiin ja immuunijärjestelmän toimintaan. Hiilihydraatit voivat myös auttaa säätelemään verensokeritasoja ja ruoansulatuskanavan terveyttä, etenkin kuitupitoisina lähteinä. On tärkeää valita monipuolisesti erilaisia hiilihydraattilähteitä ja pitää ne osana tasapainoista ruokavaliota.

Muuten ihan totta monin osin, mutta hh't nimenomaan saavat verensokerin heittelehtimään, myös ne terveelliset ja kuitupitoiset. Silti niitä voi tietenkin syödä fiksusti ja osana terveellistä ruokavaliota etenkin jos liikkuu päivittäin, mutta kyllä se täysjyvä yms:kin aiheuttaa nimenomaan verensokerin nousua, ja siten insuliiniin tuotantoa jne.

Vierailija
199/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikka usein kuvittelee voivansa syödä mitä vaan ja kuvittelee syövänsä kaikenlaista. Ero on kai se, että Hoikka ei kuitenkaan oikeasti syö mitä vaan. Hoikat yleensä tykkää aika terveellisestä ruoasta ja annoskoot on maltilliset. 

Ei pidä paikkaansa. Minä syön just tällä hetkellä jäätelöä suoraan purkista. Kohta mennyt puoli litraa. Hyvä ettei purkki ollut isompi koska olisin varmaan jatkanut jätskin mättämistä, vaikka oikeasti on jo vähän huono olo. 😂 Mutta itseni tuntien, tällä ähkyllä huonolla ololla pärjään taas kylläisenä ainakin iltakuuteen. En syö koko ajan. 

Niin, luulen, että ns "luonnostaan hoikkia" on kahta tyyppiä: niitä, jotka ei tykkää syödä kerralla isoja määriä ja niitä, jotka ei tykkää syödä kovin usein. Lopputulos on sama, saatu kalorimäärä pysyy kohtuullisena. 

Vierailija
200/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Olen syömishäiriöinen, BED, laukaisee minulla syömishimon. Säännöllinen syöminen 5x päivä auttoi minulla, kävin ravitsemusterapeutilla.

No sinä olet marginaalissa. Ei kaikki ahmi. Kaikki ei myöskään ole laihoja tai normaalipainoisia. Mitäs jo te ketkä olette syömishäiriöisiä pidätte huolen omista syömisistä ja me ketkä ollaan hoikkia pidetään huoli omistamme? Miksi siitäkin täytyy vääntää kättä syökö normaalipainoinen oikeasti niin paljon kuin haluaa lihomatta? Minä väitän, että nälkä ei ole vaarallista, olo on raikas, kevyt ja ihana kun ei ole kylläinen, vaan on hieman ehkä nälkäinen. Sinä taas vältät nälkää ja pelkäät ahmimiskohtausta. Kumpikin saa elää sillä tavalla kuin haluaa. Eikö vain? Hämmästelen vain sitä miksi normaalin elämäntapaa saa täällä rääppiä, mutta lihavista ketjut katoaa heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi