Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laihat ihmiset aina sanovat voivansa syödä mitä haluavat lihomatta

Vierailija
11.02.2024 |

Todellisuudessahan nuo ei syö yhtään mitään vaan kituuttavat jatkuvassa nälässä eivätkä osaa nauttia lainkaan elämästä

Kommentit (278)

Vierailija
161/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa syön kuinka paljon vain hyvää ruokaa. Mieleni ei tee karkkia, limua tai sokerirahkoja.

Jotkut tyhmät tuijottaa ja mulkoilee kun haen lisää. Olen hoikka ja todellakin haen lisää. Ei tarvitse yhtään laihduttaa.

Vierailija
162/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan he voivat syödä mitä haluavat eli ehkä joskus yksi suklaapatukka ja pullasiivu palaverissa, sitten voikin sanoa että on herkutellut koko viikon!

Eli niiden laihojen annosmäärät ja -koot ovat luonnostaan jotain ihan muuta kuin painonsa kanssa kamppailevien!

Tämä. Kyse on pitkälti myös opituista tavoista. Muistan kun olin kerran yhden ylipainoisen kaverini kanssa ostoksilla, ja valittiin iltaa varten herkkuja. Oli juuri joulun konvehtialet yms, ja kaveri heitti paketin lempikonvehtejaan kärryyn... Ja sitten myös toisen ja kolmannen paketin "jos ekat loppuu kesken". Itselleni tuli ihan hämmentynyt olo, en ollut ikinä ajatellutkaan että joku haluaisi hamstrata samaa herkkutyyppiä noin tai konvehtirasian loppumisen jälkeen tekisi mieli samaa herkkua. Saatan kyllä vetää omasta mielestäni ison määrän kerralla

Tämä. Meillä tuli työpaikalla puhetta jostain uutuusjätskistä. Kaikki kehui että on hyvää, mutta muutaman työkaverin mielestä aivan liian pienessä paketissa, että sellaisesta tulee vain paha mieli kun heti loppuu kesken. Olin aivan hämmentynyt, en edes kehdannut sanoa että olin itse syönyt siitä samasta paketista kahdesti. Ja että olen ostanut kotiin tarkoituksella mahdollisimman pieniä jätskipuikkoja, kun sellainen riittää aivan hyvin taltuttamaan sen jätskihimon. Tosiaan ne kohtuulliset, sopivat annoskoot on eri ihmisten mielestä erilaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luonnostasn hoikat" ja "voi syödä mitä vaan lihomatta"

Kumpikaan ei pidä paikkaansa. Asia on tutkittu lääketieteessä asettamalla ihmiset päiväkausiksi tyhjään huoneeseen valvonnan alle ja kehitettu lepäilemään ja olemaan harrastamatta liikuntaa, ja heitä on sitten tarkkailtu 24/7. Heille on kokeen aikana tarjottu ruokaa yli peruskulutuksen verran. Ylipainoiset ihmiset ovat kokeessa syöneet kaiken heille tarjotun ruuan, ja hoikat normaalipainoiset ovat joko a) jättäneet syömättä/syöneet vain osan b) alkaneet liikkua huoneessa kuluttaen ylimääräisen

Vierailija
164/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunnan hidastuminen on myytti:

https://www.science.org/doi/10.1126/science.abe5017

Aineenvaihdunta ei hidastu ihmisillä ennen kuin kuuskymppisiä, jolloin se hidastuu keskimäärin prosentin vuodessa. Ihmiset yksinkertaisesti liikkuvat vähemmän mitä vanhemmaksi tulevat. Aineenvaihdunta ei hidastu. Ymmärrän kyllä tämän myytin toiston koska se oli pitkään vallitseva käsitys.

Vierailija
165/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskien selityksiä. Voi hohhoijjaa

Vierailija
166/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen voin, mutta lopulta minullakin alkoi tulla kiloja, kun mässäilin liikaa. Ei ylipainoa, mutta suurimmillaan aika lähellä sen alarajaa kävin.

Vierailija
167/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksessa siis mitattiin nimenomaan täyttävyyttä/tyydyttävyyttä per kalori, eli tehokkain ruoka oli ruoka, joka tyydytti pienimmällä kalorimäärällä. Ja peruna on tosiaan yksi parhaista. Silkkaa hiilihydraattia. Pelkästään et syö kovin montaa perunaa ennen kun alkaa kyllästyttää, eli tulet kylläiseksi. Mutta mitäpä jos lisäät perunaan rasvaa vaikka majoneesin muodossa? Yhtäkkiä alkaakin maistua huomattavasti enemmän, ja voitkin alka ahtaa majoneesiperunoita yli kaloritarpeidesi.

Vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka paljon.

Ajatus, että rasva olisi jotenkin erityisen täyttävää, ei oikein kanna kun sitä alkaa lähemmin tutkimaan.

Eihän tuossa ole mitään järkeä - ei täyttävyys määrity sen mukaan milloin kyllästyn syömään sitä pelkkää perunaa vaan siitä kuinka kauan ruoka pitää nälkää! Kylläisyys ei todellakaan ole sama asia kuin kyllästyminen!

Jos syön tyhjään mahaan pelkkää keitettyä perunaa, nälkä tulee tunnin päästä uudestaan. Jos syön perunaa ja kunnolla majoneesia, pärjään jo tunteja. Jos vielä proteiininkin lähde siihen, puhutaan jo vähintään 5-6 tunnista. Rasva+proteiini on ylivoimaisesti täyttävin eli pisimpään kylläisenä pitävä yhdistelmä.

Peruna pelkästään ei ole koskaan täyttänyt mun mahaa kunnolla, samoin en ymmärrä sitä kun käsketään syömään valtavia annoksia lähes kalorittomia kasviksia. Maha kurnii hyvin nopeasti vaikka kuinka mättäisi jäävuorisalaattia kitusiin. Mutta jos syön kaksi kananmunaa voissa paistettuna, pysyn kylläisenä tunteja vaikka annos on alle nyrkin kokoinen. 

Vierailija
168/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikka usein kuvittelee voivansa syödä mitä vaan ja kuvittelee syövänsä kaikenlaista. Ero on kai se, että Hoikka ei kuitenkaan oikeasti syö mitä vaan. Hoikat yleensä tykkää aika terveellisestä ruoasta ja annoskoot on maltilliset. 

Vierailija
169/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee huono olo ja vatsa kipeäksi, jos mätän vatsani täyteen saakka. Siinä kai se "hoikkuuden salaisuus" omalla kohdalla. Töissä näverrän ruokiksella yhden voileivän, kun en pysty muuten liikkumaan. 

Juu, toki pystyn syömään mitä vaan ja usein syönkin, sekä korvaan ateriavajeet usein makeisilla, joilla sokeriarvot saa edes hetkeksi nostettua. Autossa on aina karkkipussi hanskalokerossa. 

Vierailija
170/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aidosti uskon, että äärimmäisyyksiin viety rasvan välttely on se, mikä ihmisiä on lihottanut. Rasvat on korvattu sokereilla ja muilla hiilareilla. Totuus on, että rasva pitää nälän poissa paljon kauemmin kuin sokeri.

Esim. jogurtit hyvä esimerkki. Rasvainen jogurtti pitäisi oikeasti nälän pois kauan, mutta rasvatonta sokerijogurttia saisi olla vetämässä jatkuvasti, eikä vie nälkää pois ollenkaan. Kaloreja sokeristakin kuitenkin kertyy mielettömästi.

Rasva on ongelma lähinnä sellaiselle, joka ei ollenkaan syö kasviksia (esim. jotkut miehet, jotka vetää vaan jotain pekonia, pizzaa ja makkaraa, joissa kahdessa jälkimmäisessä on aika paljon hiilareitakin). Kasviksia syövä nainen saa ihan huoletta syödä myös rasvaa ja kannattaakin, koska varsinkin naisissa on varmasti paljon niitä, ketkä välttelee rasvaa, mutta syö sitten mielin määrin sokeria. 

Se, että peruna on paras, tuskin tekee sokerista parempaa kuin rasvasta?

Vierailija
171/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä tuli työpaikalla puhetta jostain uutuusjätskistä. Kaikki kehui että on hyvää, mutta muutaman työkaverin mielestä aivan liian pienessä paketissa, että sellaisesta tulee vain paha mieli kun heti loppuu kesken. Olin aivan hämmentynyt, en edes kehdannut sanoa että olin itse syönyt siitä samasta paketista kahdesti."

Niinpä. Täällä oli jokin aika sitten ketju jossa raivottiin kuinka on täysin normaalia syödä litra jäätelöä kerralla ja että pienemmästä annoksesta tulee "paha mieli". Itse en tätä ymmärrä koska ei minulle tule koskaan ruoasta paha mieli. Voin syödä vaikka siskon kanssa munkin puoliksi ja nauttia joka suupalasta - mun ei tarvitse syödä neljää munkkia yksin. Litra jäätelöä kerralla ON aivan järjetön annos, oli sitten hoikka tai ylipainoinen.

Vierailija
172/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole mitään järkeä - ei täyttävyys määrity sen mukaan milloin kyllästyn syömään sitä pelkkää perunaa vaan siitä kuinka kauan ruoka pitää nälkää! Kylläisyys ei todellakaan ole sama asia kuin kyllästyminen!

Jos syön tyhjään mahaan pelkkää keitettyä perunaa, nälkä tulee tunnin päästä uudestaan. Jos syön perunaa ja kunnolla majoneesia, pärjään jo tunteja. Jos vielä proteiininkin lähde siihen, puhutaan jo vähintään 5-6 tunnista. Rasva+proteiini on ylivoimaisesti täyttävin eli pisimpään kylläisenä pitävä yhdistelmä.

Peruna pelkästään ei ole koskaan täyttänyt mun mahaa kunnolla, samoin en ymmärrä sitä kun käsketään syömään valtavia annoksia lähes kalorittomia kasviksia. Maha kurnii hyvin nopeasti vaikka kuinka mättäisi jäävuorisalaattia kitusiin. Mutta jos syön kaksi kananmunaa voissa paistettuna, pysyn kylläisenä tunteja vaikka annos on alle nyrkin kokoinen.

Proteiini on täyttävää, mutta ei rasvan täyttävyydelle oikein ole mitään näyttöä, josta olisin tietoinen. Saat linkata tietenkin. Susanna Holtin tutkimuksessa havaittiin, että proteiini-, kuitu-, ja vesipitoisuus ruoassa korreloi tyydyttymisen ja täyttävyyden, sekä nälän loitollapidon kanssa. Täyttäviä ruokia olivat ruoat kuten siika, peruna, kaurahiutaleet. Itse asiassa rasvan kohdalla havaittiin negatiivinen vaikutus nälkään ja kylläisyyteen.

Vierailija
173/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten ihan käytännön elämässä rasvaa syömällä pysyy kylläisenä ja esim. kaurahiutaleita syömällä ei? Suurin osa ihmisistä tietää sen karsean nälkäkiukun joka iskee pari tuntia puuron syömisen jälkeen, jos siis syö vain niitä kaurahiutaleita. Jos syö pelkkää rasvaa esim. rasvakahvin muodossa ei tarvitse syödä lounastakaan kuin vasta iltapäivällä.

En siis tarkoita että joka ikisellä on sataprosenttisesti samoin mutta erittäin moni kokee samoin kuin minä. Ja edelleenkään tuossa lauseessa ei ole mitään järkeä - että pelkkä peruna tekee kylläiseksi koska siihen kyllästyy nopeasti. Kylläisyys ei ole sama asia kuin kyllästyminen. 

Vierailija
174/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ihan käytännön elämässä rasvaa syömällä pysyy kylläisenä ja esim. kaurahiutaleita syömällä ei? Suurin osa ihmisistä tietää sen karsean nälkäkiukun joka iskee pari tuntia puuron syömisen jälkeen, jos siis syö vain niitä kaurahiutaleita. Jos syö pelkkää rasvaa esim. rasvakahvin muodossa ei tarvitse syödä lounastakaan kuin vasta iltapäivällä.

En siis tarkoita että joka ikisellä on sataprosenttisesti samoin mutta erittäin moni kokee samoin kuin minä. Ja edelleenkään tuossa lauseessa ei ole mitään järkeä - että pelkkä peruna tekee kylläiseksi koska siihen kyllästyy nopeasti. Kylläisyys ei ole sama asia kuin kyllästyminen. 

Lisään vielä että sillä puurollakin alkaa jaksaa kun siihen lisätään punaista maitoa ja voita. On aivan selkeä ero jonka voi itse testata. Itselläni menee ihan selkeästi näin:

Matalin täyttävyyden taso: pelkkä kaurahiutale - max 2h

Keskitaso: kaurahiutale ja proteiini - 2-3 h

Melko korkea taso: kaurahiutale ja rasva tai pelkkä proteiini - 3-4 h

Erittäin korkea taso: proteiini ja rasva - 5-6 h

Vierailija
175/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luonnostasn hoikat" ja "voi syödä mitä vaan lihomatta"

Kumpikaan ei pidä paikkaansa. Asia on tutkittu lääketieteessä asettamalla ihmiset päiväkausiksi tyhjään huoneeseen valvonnan alle ja kehitettu lepäilemään ja olemaan harrastamatta liikuntaa, ja heitä on sitten tarkkailtu 24/7. Heille on kokeen aikana tarjottu ruokaa yli peruskulutuksen verran. Ylipainoiset ihmiset ovat kokeessa syöneet kaiken heille tarjotun ruuan, ja hoikat normaalipainoiset ovat joko a) jättäneet syömättä/syöneet vain osan b) alkaneet liikkua huoneessa kuluttaen ylimääräisen

Niin, minkäs sille voi jos tulee oksettava olo ylensyönnistä. 

Vierailija
176/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveysruokia kuten pekonia ja juustoa ja eläinrasvaa ym voi syödä rajattomia määriä lihomatta. Hiilihydraatti lihottaa ihmistä.

Ihminen tarvitsee hiilihydraatteja aivojen ja lihasten sujuvaan toimintaan. Mutta niissä on eroja ja kannattaa syödä pitkäkestoisia hiilareita, niin verensokeri ei heittele.

Ei tarvitse. Keho pystyy pilkkomaan rasvasta ja proteiinista energiaa käytettäväksi koko keholle. 

Eihän kyseessä ole pelkkä energia vaan optimaalinen energia. Proteiinilla on tärkeämpiäkin käyttökohteita kuin olla pelkästään energia. Siitä tehdään esim uusia soluja. Aivojen polttoaine on glukoosi ja sitä saa parhaiten hitaista hiilareista. Jos et saa niitä, niin aivojen toiminta on hidasta ja tökkivää ja oppiminen kärsii. Ja juu kyllä saa näitä rasvasta ja proteiinista, mutta se ei ole ollenkaan optimaalista kehon kannalta. Mutta näitä taitaa miettiä ainoastaan ylipainon kanssa painivat ihmiset. 

Vierailija
177/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoikka usein kuvittelee voivansa syödä mitä vaan ja kuvittelee syövänsä kaikenlaista. Ero on kai se, että Hoikka ei kuitenkaan oikeasti syö mitä vaan. Hoikat yleensä tykkää aika terveellisestä ruoasta ja annoskoot on maltilliset. 

Ei pidä paikkaansa. Minä syön just tällä hetkellä jäätelöä suoraan purkista. Kohta mennyt puoli litraa. Hyvä ettei purkki ollut isompi koska olisin varmaan jatkanut jätskin mättämistä, vaikka oikeasti on jo vähän huono olo. 😂 Mutta itseni tuntien, tällä ähkyllä huonolla ololla pärjään taas kylläisenä ainakin iltakuuteen. En syö koko ajan. 

Vierailija
178/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä minun pitäisi vastata tuohon kun et tarjoa mitään tieteellistä näyttöä? Voin minäkin kirjoittaa tähän, että käytännön elämässö taivas on vihreä. Mutta ei sillä ole mitään merkitystä, jos en tarjoa mitään mihin pohjaan tämän väitteen. Minä voin kirjoittaa tähän, että "Suurin osa ihmisistä tietää sen nälkäkiukun, joka iskee kaksi tuntia sen jälkeen kun on syönyt pihvin" (en toki siis väittäisi näin). Siinä olisi yhden väite toista vastaan, eikä keskustelussa ole mitään järkeä. Minä tarjosin aiemmin tutkittua tietoa sille mitä sanoin. Tosin en väitä Holtin tutkimusta täydelliseksi - harvoin yksittäinen tutkimus Jumalan sanaa on muutenkaan. Se vaan antaa jotain dataa, jonka perusteella mallintaa maailmaa.

Kylläisyys on sitä, että syömisen voi ns. luonnollisesti lopettaa, eikä tee mieli syödä enempää. Tarkoituksenani oli osoittaa auko ehdottamassasi mallissa: sanot, että rasva tekee kylläiseksi, mutta esittämässäni skenaariossa, jossa perunaan lisätään majoneesia, lisätty rasva nimenomaan ajaa todennäköisemmin ylensyömään. Tämä on ristiriidassa ehdottamasi mallin kanssa, jonka mukaan rasva lisäisi kylläisyyttä. Ei ole loogista, että rasva lisäisi kylläisyyttä ja samalla ajaisi ylensyömään, eli laskisi syömiskontrollia. Ja vaikka lopettaisit majoneesiperunoiden syömisen nyt hetkeksi, syöt niitä hetken päästä todennäköisemmin uudestaan, versus se, että perunat olisivat perunaa pelkällään. Fyysisestä nälästähän harvoin täällä länsimaissa edes puhumme, vaan kyse on enemmänkin ruokahalusta.

Mallissasi on siis oltava jokin virhe. Sitä vain tarkoitin.

Vierailija
179/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laiha joka stressaa menettämällä ruokahalunsa. Ei tarvi miettiä syömisiään kun välillä stressitaso nousee, muina aikoina osaan nauttia hyvästä ruuasta ja hese sekä noutopöydät maittaa.

Sen olen huomannut, että monet lihavat ihmiset mättävät älyttömiä annoksia. Selkeä syy, totuttu syömään liikaa.

Vierailija
180/278 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perimästä ja geeneistähän se on kiinni. Ihmiset luulee että on samanlaisia.

Plus opituista ja omaksutuista elintavoista. Kuinka perheessä on toimittu tai onko mallioppinut jostain muualta hyvät tai huonot tavat elää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi