Voiko vuokranantaja kieltää reikien tekemisen seinään?
Ilmoituksessa lukee ettei ole lupa ripustaa edes tauluja seinälle, mutta voiko oikeasti vuokranantaja kieltää sen? Turvallisuussyistä jotkut huonekalut täytyy kiinnittää seinään, joten miten sen käytännössä voi kieltää? Eikö vuokralaisella ole tässä mitään oikeuksia? Vai voiko vuokrasopimukseen kirjata tällaisen ja sitten pitää vaan suostua jos nimi on alla?
Kommentit (123)
Nyrkin kokoiset ja läpireiät kiellettyjä. Muutoin on ihan normaalia asumista.
Itse teen aina vuokra-asunnoissa tarvittavat reiät seiniin tai kattoon ilman mitään kyselyitä asunnon vuokraajalta. Osaan tehdä ne sillä tavalla että en varmasti poraa sähköjohtoihin tai putkiin tms.
Tosin pois muuttaessani myös hoidan asiat sillä tavalla että vuokranantaja ei ikipäivänä tiedä että mitään reikiä on missään seinissä tai katossa ollutkaan eli osaan myös siivota omat jälkeni ennen kuin lähden pois.
Olen yksityinen vuokranantaja. Huoneenvuokralaki kieltää reikien teon seiniin elu vuokralainen ei saa laittaa ruuveja, nauloja tai koukkuja seiniin. Sitä ei edes tarvitse erikseen mainita vuokrasopparissa.
Minä en anna vuokralaisten tehdä reikiä seiniin koska vuokraamani asunnot ovat uusia ja haluan että ne pysyvät siistinä.
Jos vuokralainen tekee reikiä seiniin niin poismuuttaessa vähennän seinien remonttikulut (maalit, telat, pakkelit jne) takuuvuokrasta. Olen joutunut joskus tekemään näin.