Voiko vuokranantaja kieltää reikien tekemisen seinään?
Ilmoituksessa lukee ettei ole lupa ripustaa edes tauluja seinälle, mutta voiko oikeasti vuokranantaja kieltää sen? Turvallisuussyistä jotkut huonekalut täytyy kiinnittää seinään, joten miten sen käytännössä voi kieltää? Eikö vuokralaisella ole tässä mitään oikeuksia? Vai voiko vuokrasopimukseen kirjata tällaisen ja sitten pitää vaan suostua jos nimi on alla?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Kuluttajariitalautakunta, diaarinro 2304/83/2008
Asumisen aikana seinäpinnoille tehdyt kiinnitykset esimerkiksi tauluille, peileille ja verhotangoille kuuluvat tavanomaiseen asumiseen ja syntyneet reiät ovat normaalia kulumista. Myös huonekalujen kokoamisen ja asentamisen yhteydessä porauksesta aiheutuneet jäljet ovat luonnollista kulumista. Sen sijaan seinäpinnoista ilmenevät mustekynäjäljet eivät ole tavanomaista kulumista, sillä vuokralainen on ne tahallisuudellaan tai huolimattomuudellaan aiheuttanut.
https://www.vuokralaiset.fi/tietopaketti-vuokralaisille/asuinhuoneiston…
Tässähän ei ollut kyse sopimusehtojen rikkomisesta.
Jos on sopimuksella sitouduttu olemaan reiittämättä seiniä, silloin sopimusehto sitoo.
Voi kieltää reijät ja myös kolot.
Normaaliin asumiseen kuuluu mielestäni se, että on tauluja seinällä muttei tietenkään mitään ihan älyttömiä määriä.. Itse olen ripustanut muutamia tauluja ja olen käyttänyt taulukoukkuja sekä varmistanut etteivät taulujen kehykset hinkkaa jälkiä seinään. Jos muutan pois jälkeeni jää siistit seinät, joissa muutama taulukoukku joihin voi seuraavakin asukas ripustaa taulunsa. Joskus olen nähnyt jossakin asunossa, että siellä on ripustuskiskot tauluille tai vuokranantaja on laittanut niin sanottuja tauluhyllyjä ja silloin käytetään näitä vaihtoehtoja taulujen esille laittoon.
.
Vuokra-asunnon saa vaikka polttaa ja tappio jää vuokranantajalle. Näin on juuri oikeus todennut. Pitää vaan sanoa, että iski mielenhäiriö, niin ei joudu maksamaan mitään ja vakuuutusyhtiönkään ei tarviitse korvaa, joten kaikki jää vuokraloordin tappioksi.
Voi tietysti kieltää, ja kannattaakin. Kysy vuokranantajalta olisiko hänen mahdollista asentaa jollekin seinälle taulukisko? Itse vuokranantajana olen laittanut sellaisia, säästää seiniä ja näin pitää vuokraa alempana kun ei jokaisen vuokralaisen jäljiltä tarvi remontoida seiniä.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuudella voi laittaa seinille tauluja. Porausjälki pitää olla siististi tehty.
Ei mitään seinän läpi mentävää reikää.
Ei voi jos on nimensä kirjoittanut vuokrasopimukseen jossa sanotaan että reikiä ei tehdä.
Periaatteesa kyllä, mutta kun luovutat asunnon, seinässä ei saa olla reikiä, jos se on kielletty eli joudut tekemään rempan siihen huoneeseen. Ne reiät ei nimittäin paikkauksella yms. lähde ja joudut tapetoimaan tai maalaamaan kaikki seinät, samalla värikoodilla tai tapetilla.
Lattiasta ei puhuttu mitään joten tein lattiaan aukon. Säästän vesimaksussa kun ei tarvitse huuhdella vessaa.
T: Urpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä pitää kiinnittää seinään?
Käsittääkseni asunnon omistaja määrää, miten asuntoa tulee kohdella, ei vuokralaiset. Ilmeisesti kyseessä oli erittäin hyväkuntoinen ja siisti asunto. Vuokranantaja ei halua rempata joka vuokralaisen jälkeen, mikä on ihan ymmärrettävää tai hän aikoo muuttaa jonkin ajan kuluttua sinne itse suuremmitta kuluitta.
Esim. Ikean kirjahylly pitää ohjeiden mukaan kiinnittää ehdottomasti seinään.
Kysyn nyt faktapohjaista tietoa, enkä mitään "mun kämppä, mun säännöt" -mutuilua.
Mutta järjen mukaan se on jätettävä Ikeaan.
Täällä ainakin vuokranantaja oli sitä mieltä ettei seinään olisi saanut tehdä reikää, kun romanit tekivät kerrostalon 3. kerroksessa reiän huoneistojen välille että hevonen pääsee kulkemaan.
Suullisesti on sovittu että käyn poraamassa jos vuokralainen haluaa ja kahdesti olen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni asunnon omistaja määrää, miten asuntoa tulee kohdella, ei vuokralaiset. Ilmeisesti kyseessä oli erittäin hyväkuntoinen ja siisti asunto. Vuokranantaja ei halua rempata joka vuokralaisen jälkeen, mikä on ihan ymmärrettävää tai hän aikoo muuttaa jonkin ajan kuluttua sinne itse suuremmitta kuluitta.
Kysyn nyt faktapohjaista tietoa, enkä mitään "mun kämppä, mun säännöt" -mutuilua.
Kirjahyllyä ei ole pakko ostaa ikeasta.
Minun kirjahylly on vuosia pysynyt pystyssä, vaikkei ole seinään kiinnitetty.
Ostin hiljan kämpän ihan omaksi kodiksi. Hyvin pidetty, mutta seinissä oli aika paljon kiinnitysjälkiä, mm. Ikean seinähyllystä. Meni jotain varttti, kun vedin proput seinästä ja kittasin reiät (iso tuubi maksoi 9 euroa). Valkoisesta seinästä ei paljon erottunut sen jälkeen, mutta koska halusin tehosteseinät, maalasin niitä 3 kpl. Maalit maksoivat pari sataa. Tämän jälkeen seinät olivat kuin uudet, asunto on 10 vuotta vanha.
Jos ikinä pistän tätä vuokralle, niin totta mooseksessa vuokralainen saa kiinnittää asioita seinään. Se on hänen kotinsa sitten.
Edellisissä kämpissä on ollut taulukiskot, ja niissäkin on puolensa, mutta ei noiden seinien paikkaus ja maalaaminen mikään iso juttu ole, edes ulkopuolisella teetettynä. Ja paljon remppakuluja voi vähentää veroistakin. Ihan kaikesta ei ole pakko tehdä ongelmaa, omistavankaan osapuolena. Seinäkiinnitykset kun ovat se aivan pienin harmi, mitä vuokralainen voi aiheuttaa.
Ärsyttää kun ihmiset vastaavat, vaikka eivät tiedä asiasta. Uhoavat vaan jotain oma tupa oma lupa höttöä. Kyllä vuokralaisella on myös oikeuksia. Tarkista kuluttujansuojan sivuilta ja vuokralaisen oikeuksista. Ei kaikki mitä vuokrasopimuksessa lukee ole laillisesti pätevää. Voihan sitä kirjallisesti sopia vaikka mitä asioita ihan kenen kanssa vain haluaa, mutta on eri asia onko se myös lain mulaan pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on iskuporakone ja poravasara laukussa aina kun muutan uuteen kämppään.
Tykkään remontoida kaikenlaista...
Varmaan yölläkin...? Porailet ehkä myös reikiä seinien läpi tirkistelläksesi naapuriin?? 👹
Miksi haluatte vahingoittaa toisen omaisuutta? Kun asuin vuokralla, kunnioitin omistajaa ja pidin mahdollisimman hyvää huolta arvokkaasta omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa pitää kysyä siltä vuokraisännältä/emännältä! :D Jotkut antaa luvan, jos asunto on tarkoitus rempata kuitenkin vuokralaisen lähdettyä, toiset taas ei. Jos on juuri kaikki pinnat laitettu, ja esim. kauniisti tapetoitu, niin pilallahan se kaikki on ja alkaa pintaremppa taas. Ja se maksaa. Vuokralainen maksellee sitten sen kaiken omasta pussistaan, jos ei takuuvuokra riitä kattamaan niitä reikiä ja muita sotkuja.
Omistajan tarkoitus on saada asunnollaan rahaa, ei huolehtia sinun hyvinvoinnistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunnon saa vaikka polttaa ja tappio jää vuokranantajalle. Näin on juuri oikeus todennut. Pitää vaan sanoa, että iski mielenhäiriö, niin ei joudu maksamaan mitään ja vakuuutusyhtiönkään ei tarviitse korvaa, joten kaikki jää vuokraloordin tappioksi.
No tuo oli joku ihan kammottava tapaus, ei kukaan tervejärkinen halua asua moisessa saastaluukussa tai hajota kaikkea pohjarakenteisiin asti. Oli hirvittävä näky. Miksi täytyy aina nämä ääriesimerkit ottaa esiin, aloituksessa on kyse normaalista ja työssäkäyvästä/maksukykyisestä vuokralaisesta. Tuo oli jättänyt vuokratkin maksamatta. Mielenterveystapaus, paha sellainen.
Reikä seinässä -> kittaus, koko seinän maalaus ja työkulut takuuvuokrasta. Jos ei riitä niin vukralainen maksaa vielä lisää.