Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vuokranantaja kieltää reikien tekemisen seinään?

Vierailija
11.02.2024 |

Ilmoituksessa lukee ettei ole lupa ripustaa edes tauluja seinälle, mutta voiko oikeasti vuokranantaja kieltää sen? Turvallisuussyistä jotkut huonekalut täytyy kiinnittää seinään, joten miten sen käytännössä voi kieltää? Eikö vuokralaisella ole tässä mitään oikeuksia? Vai voiko vuokrasopimukseen kirjata tällaisen ja sitten pitää vaan suostua jos nimi on alla?

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin omistaja määrää säännöt.

Vierailija
2/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kämppä, mun säännöt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
4/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä pitää kiinnittää seinään?

Käsittääkseni asunnon omistaja määrää, miten asuntoa tulee kohdella, ei vuokralaiset. Ilmeisesti kyseessä oli erittäin hyväkuntoinen ja siisti asunto. Vuokranantaja ei halua rempata joka vuokralaisen jälkeen, mikä on ihan ymmärrettävää tai hän aikoo muuttaa jonkin ajan kuluttua sinne itse suuremmitta kuluitta.

Vierailija
5/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipäs siltä kannalta että olet ostanut juuri asunnon. Lainaa on 200,000euroa. Joudut ulkomaille pariksi vuodeksi töihin ja vuokraat asuntosi. Saako sinun asuntoon ruuvata ja hakata nauloja seiniin? 

Vuokraanantaja voi ja saa kieltää seinien reittämisen. Jos ei vuokralaiselle sovi, etsii toisen asunnon. Jos sopimisesta huolimatta kiinnittää hyllyn seinään yms. lähtee kuittaus ja maalauskulut tai kipsilevyjen vaihdot takuuvuokrasta. Jos se ei riitä oikeusteitse loppukulut. 

Vierailija
6/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni asunnon omistaja määrää, miten asuntoa tulee kohdella, ei vuokralaiset. Ilmeisesti kyseessä oli erittäin hyväkuntoinen ja siisti asunto. Vuokranantaja ei halua rempata joka vuokralaisen jälkeen, mikä on ihan ymmärrettävää tai hän aikoo muuttaa jonkin ajan kuluttua sinne itse suuremmitta kuluitta.

Esim. Ikean kirjahylly pitää ohjeiden mukaan kiinnittää ehdottomasti seinään.

Kysyn nyt faktapohjaista tietoa, enkä mitään "mun kämppä, mun säännöt" -mutuilua.

Vierailija
7/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekin teen reiän taulua varten kun olen vaikka Air BB kämpässä;p

Vierailija
8/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kieltää. Kysy lupa asiaan niin eiköhän se heltiä

Vierailija
9/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuudella voi laittaa seinille tauluja. Porausjälki pitää olla siististi tehty. 

Ei mitään seinän läpi mentävää reikää. 

Vierailija
10/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus kertoo kyllä nykyajan menosta. Tyhmyydessään vailla vertaa. Mut ku mä haluun naulata tauluja ja kiinnittää asioita seiniin. Kyseenalaistetaan sopimuksia ja yritetään mankua oman mielen mukaiseksi. 

Vierailija
11/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipäs siltä kannalta että olet ostanut juuri asunnon. Lainaa on 200,000euroa. Joudut ulkomaille pariksi vuodeksi töihin ja vuokraat asuntosi. Saako sinun asuntoon ruuvata ja hakata nauloja seiniin? 

Vuokraanantaja voi ja saa kieltää seinien reittämisen. Jos ei vuokralaiselle sovi, etsii toisen asunnon. Jos sopimisesta huolimatta kiinnittää hyllyn seinään yms. lähtee kuittaus ja maalauskulut tai kipsilevyjen vaihdot takuuvuokrasta. Jos se ei riitä oikeusteitse loppukulut. 

Sitten ei varmaan kannata vuokrata ja/tai sitten voi huomioida tämän vuokran määrässä tai takuuvuokrassa. Kyllä kai vuokralaisella on lain mukaan oikeus elää siellä kämpässä? Ymmärrän ettei isoja reikiä saisi porata, mutta tauluja? Haloo.

Vierailija
12/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn nyt faktapohjaista tietoa, enkä mitään "mun kämppä, mun säännöt" -mutuilua.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Jos vuokranantaja (ilmeisesti yksityinen) haluua vuokralaisen toimivan tietyllä tavalla mihin et halua sitoutua niin sitten etsit toisen kämpän. Ei sun ole mikään pakko juuri kyseiseen asuntoon muuttaa, Vai meinaatko ettei vuokraakaan tartte maksaa kun omistaja on kuitenkin fasistisika ja sinä oelt parempi ihminen.

Vierailija
13/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauluja varten on kyllä sellaisia koukkuja ripustukseen, mistä ei jää reikää. Mutta joku korkeampi kirjahylly onkin sitten hankalampi rasti, kun se pitäisi saada ylhäältä tuettua seinään kiinni.

Uskoisin, että asia on vuokranantajan kanssa neuvoteltavissa. Kysehän on vain siitä, että reikien paikkaaminen ja seinän uudelleenmaalaaminen maksaa rahaa ja vie toki aikaakin. Jos on vaarana, että vuokralaisten välillä joutuu tekemään remontin, joka estää asunnon vuokrauksen välittömästi uudestaan, niin silloin vuokranantajalta jää yhden kuukauden vuokra saamatta. Ja lisäksi tulee ne paikkaus- ja maalauskulut siihen päälle.

Reikien poraamisessa on kyllä sitten vielä sekin, että joku uuno onnistuu tietenkin poraamaan suoraan sähköjohtoon. Porauskielto voi siis olla myös riskienhallintaa vuokranantajan taholta. 

Jos haluat porata vapaammin, niin osta oma asunto. Mutta silloinkin pitää osata katsoa, ettei poraa väärään kohtaan.

Vierailija
14/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla joku Ikea-hylly, niin muuta sen kanssa asuntoon, jossa saat sen kiinni seinään. Eli huonolaatuinen huonekalu ja huonolaatuinen asunto sopivat yhteen.

Vierailija
15/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fakta on se, että vuokranantaja määrittää sopimuksella mikä on sallittua. Jos laitat nimesi alle se on suostumus. Tässä ei ole kyseessä ns. kohtuuton sopimusehto, joten näin on. Suomi on sopimusyhteiskunta. Jos Ikean hyllyä ei saa laittaa vuokra-asuntoon, vaihda asuntoa, osta oma tai hävitä hylly.

Vierailija
16/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on iskuporakone ja poravasara laukussa aina kun muutan uuteen kämppään.

Tykkään remontoida kaikenlaista...

Vierailija
17/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pitäisi tietää mihin tekee reikää. Seinän sisällä voi kulkea sähköjohtoja tai kaapeleita.

Vierailija
18/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei varmaan kannata vuokrata ja/tai sitten voi huomioida tämän vuokran määrässä tai takuuvuokrassa. Kyllä kai vuokralaisella on lain mukaan oikeus elää siellä kämpässä? Ymmärrän ettei isoja reikiä saisi porata, mutta tauluja? Haloo.

Ei vuokranantajalla ole mitään velvollisuutta huomioida vuokran määrässä tai muutenkaan tuollaisia asioita. Omistaja vuokraa asuntoa niillä säännöillä mitä haluaa ja sillä summalla mitä haluaa ja vuokralainen on se, joka päättää voiko sopimukseen suostua tai ei. Vuokralaisella ei ole vuokrauksen ehdoissa päätäntävaltaa.

Vierailija
19/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se, että vuokranantaja määrittää sopimuksella mikä on sallittua. Jos laitat nimesi alle se on suostumus. Tässä ei ole kyseessä ns. kohtuuton sopimusehto, joten näin on. Suomi on sopimusyhteiskunta. Jos Ikean hyllyä ei saa laittaa vuokra-asuntoon, vaihda asuntoa, osta oma tai hävitä hylly.

Vierailija
20/123 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itekin teen reiän taulua varten kun olen vaikka Air BB kämpässä;p

Se että sinä et ymmärrä mitä eroa on "Air BB":llä ja normaalilla vuokrasuhteella, ei tarkoita että kukaan muukaan ei ymmärrä eroa.