Voiko vuokranantaja kieltää reikien tekemisen seinään?
Ilmoituksessa lukee ettei ole lupa ripustaa edes tauluja seinälle, mutta voiko oikeasti vuokranantaja kieltää sen? Turvallisuussyistä jotkut huonekalut täytyy kiinnittää seinään, joten miten sen käytännössä voi kieltää? Eikö vuokralaisella ole tässä mitään oikeuksia? Vai voiko vuokrasopimukseen kirjata tällaisen ja sitten pitää vaan suostua jos nimi on alla?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi kieltää, on hyvä mainita asiasta jo näytössä sekä muutoin kaikki ehdot kirjata vuokrasopimukseen. Meille on kyllä sattunut pelkästään hyviä fiksuja vuokralaisia, joiden kanssa kaikista asioista on voitu neuvotella järkevästi. Itse olen valinnut vuokralaiset, eikä ole vielä sattunut huteja.
Ei kyllä voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
ONko sellainen sanonta tuttu, että oma tupa, oma lupa. Eli ostakaa oma, jos haluatte niin järjettömän paljon porata ja laitella sitä kämppää. Muiden omaisuutta kenelläkään ei ole lupa tärvellä.
Älä vuokraa omaa tupaasi muille jos siellä ei saa elää normaalisti. Ei se seinä pysy uudenveroisena kyllä edes tyhjässä asunnossa.
Eiköhän se kohtuuden raja mene siinä, että muutaman taulun saa kiinnittää jopa ilman lupaa. Mutta ei mitään taulu TV.n kiinnitystelineen proppaamisia tai Ikean hyllyjä. Näin olen sanonut vuokralaielleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kuin joku kysyisi: vuokrasopimuksessa lukee: ei lemmikkejä.
Saanko silti viedä 3 kissaani asuntoon? Ei kai vuokranantaja sitä voi kieltää, eihän?
No ei ole ihan sama. Lemmikit aiheuttaa aina enemmän tai vähemmän vahinkoa, eikä kotivakuutus useinkaan korvaa.
Ei se lemmikki sitä aiheuta vaan omistaja. Jos koira puree listoja ja seiniä niin sillä on joko nälkä (omistaja. anna ruokaa), sen hampaisiin koskee (omistaja, anna purulelu), sillä on tylsää (omistaja, leiki sen kanssa), sillä on pissahätä (omistaja, vie ulos) jne.
Tottakai taulun voi ripustaa ilman erillistä lupaa.
Siistit reiät seinässä kuuluvat normaaleihin asumisen jälkiin. Jos vuokrasopimuksessa on ripustamisen kieltävä kohta, se on siltä osin mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi kieltää, on hyvä mainita asiasta jo näytössä sekä muutoin kaikki ehdot kirjata vuokrasopimukseen. Meille on kyllä sattunut pelkästään hyviä fiksuja vuokralaisia, joiden kanssa kaikista asioista on voitu neuvotella järkevästi. Itse olen valinnut vuokralaiset, eikä ole vielä sattunut huteja.
Ei kyllä voi kieltää.
No fiksut ihmiset on osannut tätä toivetta noudattaa, ei ole ollut ongelmia. On mietitty yhdessä muita kiinnitystapoja, kaikki eivät osaa neuvotella tai ottaa muita huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se kohtuuden raja mene siinä, että muutaman taulun saa kiinnittää jopa ilman lupaa. Mutta ei mitään taulu TV.n kiinnitystelineen proppaamisia tai Ikean hyllyjä. Näin olen sanonut vuokralaielleni.
Aina voi esittää pyynnön, mutta jos oikeus katsoo että on kohtuullinen, normaali kuluminen niin ei ne vuokralaiset sulle korvaa niitä Ikean hyllyjen reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kuin joku kysyisi: vuokrasopimuksessa lukee: ei lemmikkejä.
Saanko silti viedä 3 kissaani asuntoon? Ei kai vuokranantaja sitä voi kieltää, eihän?
No ei ole ihan sama. Lemmikit aiheuttaa aina enemmän tai vähemmän vahinkoa, eikä kotivakuutus useinkaan korvaa.
Ei se lemmikki sitä aiheuta vaan omistaja. Jos koira puree listoja ja seiniä niin sillä on joko nälkä (omistaja. anna ruokaa), sen hampaisiin koskee (omistaja, anna purulelu), sillä on tylsää (omistaja, leiki sen kanssa), sillä on pissahätä (omistaja, vie ulos) jne.
Vakuutusyhtiö lienee eri mieltä kanssasi.
tähänkin olísit ää liö löytänyt vastaukses googlaamalla.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000008971573.html
Pientä pintaremonttia tai ei sittenkään?
Toinen epäselvyyttä aiheuttava seikka koskee vuokralaisen oikeuksia. Etenkin se, mitä sisustus- ja tuunaustoimenpiteitä asunnossa saa tehdä omin luvin, herättää Flinckin mukaan aika ajoin kysymyksiä.
Seinien maalaaminen vaatii aina vuokranantajan luvan, kun taas taulujen ja peilien ripustaminen tai hyllyjen kiinnittäminen seinään ei vaadi erillistä lupaa.
Sisustusinnostuksen iskiessä osa vuokralaisista tuppaa unohtamaan sen, mitkä muutokset asunnossa vaativat vuokranantajan lupaa. Esimerkiksi seinien maalaaminen vaatii aina vuokranantajan luvan. KUVA: COLOURBOX
Kohtuullinen määrä kiinnitysjälkiä seinässä lukeutuu asunnon normaaliin kulumiseen. Toki vuokranantajien mielipiteet kiinnitysjäljistä voivat vaihdella, ja aiheesta on fiksua puhua etukäteen.
Tilapäisesti nyt vuokralla asuvana ärsyttää, että seinät on täynnä edellisten asukkaiden tekemiä reikiä. Antaa asunnosta kulahtaneet ja loppuunkäytetyn olon. Onneksi pääsee taas kohta kotiin, kun 2 kk työkomennus loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä voi kieltää.
No fiksut ihmiset on osannut tätä toivetta noudattaa, ei ole ollut ongelmia. On mietitty yhdessä muita kiinnitystapoja, kaikki eivät osaa neuvotella tai ottaa muita huomioon.
No sinä et ilmeisesti ole kovin fiksu, jos haluat väkisin vuokralaisen käyttävän jotain tuhoisampaa ja vaikeammin paikattavaa kiinnitystapaa kuin siisti reikä.
Huvittavia nämä teidän argumentit. Ei vuokralaisella ole oikeutta tuhota sun kämppää esim. poraamalla sähköjohtoon, mutta jos vuokraat sen kämppäsi niin silloin sun on pakko hyväksyä se, että se vuokralainen maksaa sulle siitä että saa asua siellä, eikä maksa sulle siitä että pitää huolta sun kämpästä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn nyt faktapohjaista tietoa, enkä mitään "mun kämppä, mun säännöt" -mutuilua.
Fakta on se, että vuokranantaja määrittää sopimuksella mikä on sallittua. Jos laitat nimesi alle se on suostumus. Tässä ei ole kyseessä ns. kohtuuton sopimusehto, joten näin on. Suomi on sopimusyhteiskunta. Jos Ikean hyllyä ei saa laittaa vuokra-asuntoon, vaihda asuntoa, osta oma tai hävitä hylly.
Tai säästää ja ostaa oikean kirjahyllyn eikä mitään Ikean
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä voi kieltää.
No sinä et ilmeisesti ole kovin fiksu, jos haluat väkisin vuokralaisen käyttävän jotain tuhoisampaa ja vaikeammin paikattavaa kiinnitystapaa kuin siisti reikä.
Ihan kuinka vaan haluat ajatella aggressiossa ja riidanhakuisuudessasi, hyvää päivänjatkoa sinulle😄
Taloyhtiön säännöissä on kielto ripustaa itse mitään seinille, yhtään naulaa tai ruuvia ei saa porata tai lyödä ilman huoltoyhtiön käyntiä. Jokaisesta käynnistä yhtiö laskuttaa alkavalta tunnilta täyden tuntimaksun. Tämä on rajannut aika tehokkaasti taulujen määrää - minä asennutin yhdelle seinälle taulukiskon kiertääkseni sääntöä.
Minä vuokralaisena osallistun jo asuntosijoittajan velan maksuun. Maksan hänen asuntolainaansa, mutta en saa asuntoa silti ikinä omakseni. Mielestäni siihen kyllä kuuluu minullekin edes vähän oikeuksia. Esimerkiksi oikeus varmistaa perheeni turvallisuus kiinnittämällä hutera hylly seinään, ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi esittää pyynnön, mutta jos oikeus katsoo että on kohtuullinen, normaali kuluminen niin ei ne vuokralaiset sulle korvaa niitä Ikean hyllyjen reikiä.
Hyvä tietää, minäpä nostan heti vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä pitää kiinnittää seinään?
Käsittääkseni asunnon omistaja määrää, miten asuntoa tulee kohdella, ei vuokralaiset. Ilmeisesti kyseessä oli erittäin hyväkuntoinen ja siisti asunto. Vuokranantaja ei halua rempata joka vuokralaisen jälkeen, mikä on ihan ymmärrettävää tai hän aikoo muuttaa jonkin ajan kuluttua sinne itse suuremmitta kuluitta.
Esim. Ikean kirjahylly pitää ohjeiden mukaan kiinnittää ehdottomasti seinään.
Kysyn nyt faktapohjaista tietoa, enkä mitään "mun kämppä, mun säännöt" -mutuilua.
Tällaisesta voi neuvotella vuokranantajan kanssa. Hän kertoo, voitko tehdä, ei vauvapalsta.
En ole yhteydessä vuokranantajan kanssa, en ole edes vuokrannut tätä kyseistä asuntoa. Mielenkiinnosta kysyn. Ajattelin että täällä saattaa olla jollain kokemusta.
Ilmeisesti fakta on, että sopimuksella ei voi kiertää lakia ja lain mukaan vuokralainen saa kiinnittää seinään taulun tai hyllyn, kohtuuden rajoissa ja jos ottaa seinän materiaalin huomioon. Vuokranantaja voi esittää pyynnön ettei reikiä tehdä, mutta ei voi lain mukaan kieltää sitä.