Köyhät miksi ette opiskele itsellenne korkeakoulututkintoa ja mene hyväpalkkaiseen työhön?
Opiskelu on Suomessa kaikille ilmaista. Tukien varassa loisimisella ei ole tarkoituskaan rikastua
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Vilkaseppa varsin moniko hakija saa opiskelupaikan?
Opiskelupaikkoja jää joka vuosi täyttämättä. Aloita sellaisesta jos ei äly riitä parempaan. Vai oletko vaan laiska.
Maatalouslinjoille ainakin jää paikkoja, voisit alkaa vaikka maanviljelijäksi ja hakea EU-tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko vielä minkä korkeakoulututkinnon opiskeltuaan pääsee hyväpalkkaisiin töihin. Olen yhden korkeakoulututkinnon opiskellut ja siitä jäi käteen vai paljon opintovelkaa joita makselen pienipalkkaisessa työssä.
Suosittelen itse psykologiaa! Psykologeilla on tällä hetkellä erinomainen markkinatilanne ja käytännössä täystyöllisyys. Itse valmistuin psykologiksi viime vuonna ja nyt koulupsykologin työtä omassa lapsuuden lähikoulussani, en voisi olla tyytyväisempi. Palkat lähes kaikkialla alkaa nelosella.
https://www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikat/opiskeluhuollon-psykologi-hyvink…
Tässä haetaan lähialueelleni lisää koulupsykologeja. Lähtöpalkka kohtuullisen hyvä 4600 euroa.
Psykologeissa on poikkeuksellisen paljon psykopaatteja. Osuus on hämmästyttävän suuri.
Suomessa on yli 40 000 korkeakoulutettua työtöntä. Työttömien ja lomautettujen korkeasti koulutettujen määrä on kasvanut kolmanneksella vain yhdessä vuodessa.
Mitäs sitten pitää tehdä, kun on opintolainaa, tutkinto ja edelleen on työtön?
Vierailija kirjoitti:
Siksi en opiskele, kun olen köyhä. Vaikka opiskelu olisikin ilmaista, niin eläminen opiskelun aikana ei ole.
Opiskelua varten pitää myös hankkia kannettava tietokone joka täyttää vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko vielä minkä korkeakoulututkinnon opiskeltuaan pääsee hyväpalkkaisiin töihin. Olen yhden korkeakoulututkinnon opiskellut ja siitä jäi käteen vai paljon opintovelkaa joita makselen pienipalkkaisessa työssä.
Minkä alan korkeakoulututkinnon? Esimerkiksi antropologilla voi olla hankalaa, jos ei osaa markkinoida itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin aikoinaan ahkerasti ja nyt olen hyväpalkkainen lääkäri
ap
Vähän epäilen. Lääkäriksi aika rajoittunut ulostulo.
Mitä proosaa odotat lääkäriltä? Hyvä jos ne sanoo edes päivää.
Helsingin yliopistoon psykilogiaa opiskelemaan hakijoita lähes 3000, opiskelupaikkoja 50. Helppo homma. Auttaisiko jos kävisi lukion uudelleen paremmilla arvosanoilla?
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei automaattisesti tarkoita hyvää palkkaa. Kaduttaa etten itse mennyt johonkin amikseen kun putkarikin tienaa enemmän kuin minä.
Yliopistotutkinto ei todellakaan tarkoita automaattisesti hyvää palkkaa, eikä töihin myöskään noin vaan mennä. Työpaikka saadaan ja nykyään se saadaan yhä useammin suhteiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ovat köyhiä juurikin tyhmyyttään. Ei ollut lahjoja eikä motivaatiota kouluttautua.
En pidä itseäni tyhmänä, mutta köyhä tuplamaisteri olen. Koulutus ei ollenkaan aina tuo hyväpalkkaista työtä. Ja monet hyvin vähällä koulutuksella varustautuneet etenevät hyvin. Nuoruudessani tapasin muutaman miesmerkantin, jotka olivat hyvässä urakiidossa.
Vierailija kirjoitti:
Aalto-yliopiston kauppatieteellisestä 5v sitten valmistuneiden keskipalkka on 6500€ ja työttöminä on noin 1%. Viime syksynä tehdyssä kyselyssä 97% koulusta aiemmin valmistuneista suositteli kyseistä tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et voisi jo lopettaa kannabiksen polttelua? Pääsi on aivan sekaisin.
Vastaan kuitenkin myös asiallisesti vaikka aloitus onkin typerä provoiluyritys:
1. On todella typerää kouluttautua alalle mikä ei kiinnosta.
2. Vaikka sinäkin yrität muuta väittää, niin opiskelu Suomessa ei ole ilmaista peruskoulun jälkeen.
3. Todella iso osa hakijoista jää joka vuosi ilman koulupaikkaa, iästä riippumatta. Opiskelemaan ei siis tuosta vain "mennä".
1. Se ettei mikään kiinnosta, johtuu juurikin siitä tyhmyydestä, josta Suomessa ei saa puhua.
2. Kaikki toisen asteen opinnot on Suomessa ilmaisia. Ja myös kokopäivätyön ohessa on mahdollista opiskella. (Itse opiskelin kokopäivätyön ohessa ja yksinhuoltajana ensin tradenomiksi ja siitä maisteriksi.)
3. Jos ei pääse hausta tai pääsykokeista läpi, ammattikorkeaan voi mennä avoimen väylän kautta polkuopiskelijaksi ja sitä kautta tutkinto-opiskelijaksi. Jotakin pääsee opiskelemaan aina.
Tyhmyyteen ja laiskuuteen ei ikävä kyllä voi ottaa vakuutusta ja siksi Suomessa on tilanne monilla se mikä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aalto-yliopiston kauppatieteellisestä 5v sitten valmistuneiden keskipalkka on 6500€ ja työttöminä on noin 1%. Viime syksynä tehdyssä kyselyssä 97% koulusta aiemmin valmistuneista suositteli kyseistä tutkintoa.
Voi kun olisikin opiskellut vaikka kauppatieteilijäksi tai juristiksi. Valitsin vaikeamman, mutta ainakin silloin lähes varmaan työttömyyteen johtavan yliopistokoulutuksen, koska nuorena raha ei kiinnostanut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu maksaa, koska pitää elääkeseen ottaa lainaa. Eli se ilmainen opiskelu on ihan paskapuhetta.
Minä roikun tukien varassa kun en saa töitä, vaikka on jo yksi korkeakoulututkinto. Mitä toinen tutkinto auttaisi työllistymiseen alueella, jossa haetaan töihin lähinnä hoitajia, hitsaajia ja muita metallialan suorittavvia työntekijöitä, sekä kuorma-auton ja muiden ajopelien kuljettajia?
Opiskele joku edellä mainitsemistasi ammateista, niin työllistyt.
Ei ne vaadi korkeakoulututkintoa, joita ap kehottiopiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen itse psykologiaa! Psykologeilla on tällä hetkellä erinomainen markkinatilanne ja käytännössä täystyöllisyys. Itse valmistuin psykologiksi viime vuonna ja nyt koulupsykologin työtä omassa lapsuuden lähikoulussani, en voisi olla tyytyväisempi. Palkat lähes kaikkialla alkaa nelosella.
https://www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikat/opiskeluhuollon-psykologi-hyvink…
Tässä haetaan lähialueelleni lisää koulupsykologeja. Lähtöpalkka kohtuullisen hyvä 4600 euroa.
Tyypillistä palstaa. Ihan kuin psykologiaa vain mentäisiin opiskelemaan. Alalle
Ja mitkä ovat palkkakehitysmahdollisuudet?
4600€ on ihan hyvä palkka vastavalmistuneelle, mutta jos se ei tuosta selvästi nouse niin palkkaa ei voi pitää erityisen hyvänä korkekoulutetulle.
Voiko psykologi esim nostaa palkkansa 6500-7500 tasolle urakehityksen ja osaamisen kehittymisen myötä?
Opiskelin KTM:ksi, mutta sitten sairastuin pysyvästi ja jouduin sairaseläkkeelle. Elämä ei aina mene niin kuin suunnittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kaikki kaupankassat, hoitajat, siivoojat ja bussikuskit lääkäreiksi, juristeiksi ja diplomi-insinööreiksi. Niin kenenkään ei sitten tarvitse olla köyhä, koska kaikille riittää opiskelupaikkoja, ja tarve myydä, hoitaa, siivota ja kuljettaa busseja lakkaa olemasta!
Eiku.
Onko sun mielestä esim.bussikuskit ja hoitajat köyhiä?
No eipä nuo rikkaitakaan ole:
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sairaanhoitaja on 3,369 euroa kuukaudessa.
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Linja-autonkuljettaja on 2,742 euroa kuukaudessa.
Kannattaa valita opikelukohde tarkkaan.
Maistereitakin on työttöminä tai pikkupalkkaisissa töissä. Opiskelee sen väh kuusi vuotta maisteriksi ja sijoittuu parin tonnin palkalla toimisosihteeriksi. Toki pari tonniakin on silkkaa rahantuloa... mut kuuden yliopistovuoden jälkeen... maisteri konnarina, no, ainakin kielitaitoa löytyy englantiin... dear passengers... tai bussikuskiksi...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on yli 40 000 korkeakoulutettua työtöntä. Työttömien ja lomautettujen korkeasti koulutettujen määrä on kasvanut kolmanneksella vain yhdessä vuodessa.
Mitäs sitten pitää tehdä, kun on opintolainaa, tutkinto ja edelleen on työtön?
Elämässä on tärkeää yrittää parantaa itseään ja omaa elämäänsä, vaikka lopputulosta ei voikaan varmuudella tietää. Työtön, jolla on tutkinto on silti paremmassa asemassa työtä hakiessa kuin työtön, jolla ei ole tutkintoa.
Kaksi korkeakoulututkintoa eniten työllistäviltä aloilta. Tuttujen ja suhteiden lupauksista huolimatta uutta työpaikkaa ei saa, kun nuoremmat ajaa ohitse joka ikinen kerta. En tosin itsekään palkkaisi itseni ikäistä ihmistä nykysäännöillä. Eläkeputki poistettiin juuri ennen kun pitkäaikainen työpaikka lähti alta, joten 5000eur/kk tulot putosivat ansiosidonnaisen jälkeen 680 euroon kuukaudessa, muihin tukiin ei ole oikeutettu. Nuorena kannattaa opiskella työpaikankin takia mutta mitään varmuutta se ei loppuelämäksi takaa.
Siksi en opiskele, kun olen köyhä. Vaikka opiskelu olisikin ilmaista, niin eläminen opiskelun aikana ei ole.