Köyhät miksi ette opiskele itsellenne korkeakoulututkintoa ja mene hyväpalkkaiseen työhön?
Opiskelu on Suomessa kaikille ilmaista. Tukien varassa loisimisella ei ole tarkoituskaan rikastua
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kaikki kaupankassat, hoitajat, siivoojat ja bussikuskit lääkäreiksi, juristeiksi ja diplomi-insinööreiksi. Niin kenenkään ei sitten tarvitse olla köyhä, koska kaikille riittää opiskelupaikkoja, ja tarve myydä, hoitaa, siivota ja kuljettaa busseja lakkaa olemasta!
Eiku.
Onko sun mielestä esim.bussikuskit ja hoitajat köyhiä?
Opiskelu maksaa, koska pitää elääkeseen ottaa lainaa. Eli se ilmainen opiskelu on ihan paskapuhetta.
Minä roikun tukien varassa kun en saa töitä, vaikka on jo yksi korkeakoulututkinto. Mitä toinen tutkinto auttaisi työllistymiseen alueella, jossa haetaan töihin lähinnä hoitajia, hitsaajia ja muita metallialan suorittavvia työntekijöitä, sekä kuorma-auton ja muiden ajopelien kuljettajia?
Kaikille raha ja maallinen mammona ei ole kaikki kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulututkinto opiskellaan nykyään velaksi. Kaikist ei ole opiskelemaan korkeakouluissa ja on sulaa hulluutta opiskella velkarahalla tutkinto, jos ei ole takeita työllistymisestä.
Esimerkiksi itse olen 45 ja korkeakoulutettu. Valmistumisen jälkeen olin 10 vuotta pätkätöissä ja työttömänä ennen kuin sain vakityön ja minä sentään olin nuori ja työkyky erinomainen.
Nyt nuoremmat menevät ohi työnhaussa. Olisi sulaa hulluutta lähteä opiskelemaan velkarahalla ellei jotain lääkärikoulutustasolta lasketa. Sinne taas on erittäin vaikea päästä.
Ei opintolaina ole mikään nykyajan ilmiö, lainaa on aina otettu, aikoinaan opintotukea ei edes saanut.
Vierailija kirjoitti:
Menisin heti jos koulutusjärjestelmä olisi fiksumpi. Eli opiskeltaisi sitä alaa, eikä mukana olisi turhia pakollisia aineita, jotka eivät liity alaan tasan millään tavalla esim. pakkoruotsi. Ei ole mielestäni fiksua, että vielä korkeakoulutasollakin on se ala-astemainen teesi "kyllä pitää opetella syömään kaikkea". Vähän kuin sellainen nännännäää, etpäs saa tätä jos et tee tota, nännäsnää!!. Todella, todella typerää. Tappaa motivaation ja pakkopulla on tehottomin oppimiskeino ikinä.
Eli mieluumin makaat kotona tukien varassa tai käyt huonopalkkaisessa työssä ja valitqt siihen päälle saamiesi tukien pienuudesta?
Ei tuo aloituksen tehnyt lääkärikään varmaan yliopistossa ollut kiinnostunut kaikista kursseista, mutta kävi ne oman tulevaisuutensa takia=sai ammatin.
Köyhyys tulee lyhytnäköisyydestä. Ei viitsitä nähdä vaivaa, koska ei osata ajatella asioita kuin 2kk eteenpäin.
Täällä on keskusteltu opintolainasta. Kyllä itsekin otin opiskeluihin opintolainaa mutta maksoin sen pois 1,5 vuodessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu maksaa, koska pitää elääkeseen ottaa lainaa. Eli se ilmainen opiskelu on ihan paskapuhetta.
Minä roikun tukien varassa kun en saa töitä, vaikka on jo yksi korkeakoulututkinto. Mitä toinen tutkinto auttaisi työllistymiseen alueella, jossa haetaan töihin lähinnä hoitajia, hitsaajia ja muita metallialan suorittavvia työntekijöitä, sekä kuorma-auton ja muiden ajopelien kuljettajia?
Opiskele joku edellä mainitsemistasi ammateista, niin työllistyt.
Monilla köyhillä on juurikin korkeakoulututkinto.
Miksi pitää päästä hyväpalkkaiseksi? Köyhyydestä pystyy kuka tahansa ponnistamaan pois, käymällä edes yhden minkä tahansa koulun peruskoulun jälkeen. Kaikille löytyy koulupaikka ja työ.
Eri asia, josta tässä varmaan ei puhuta, on että keskiluokasta voi perheenlisäysten takia pudota köyhyysrajan alle. Mutta sellaista on kuihtuvan maan perhepolitiikka ja kyllä sitä köyhäkin voi voida hyvin, ja tuloja ehkä voi nostaa työtunteja lisäämällä tai yrittämisellä. Ei sekään täysin mahdotonta ole, vaikka ei olisi hyvätuloinen, niin saada kuvio rullaamaan. Ja suurin osa varmaan kuitenkin rajoittaa lapsilukua, niin että pärjäilee. Tosin säästääkin pitäisi voida, mutta tämä nyt on tätä politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et voisi jo lopettaa kannabiksen polttelua? Pääsi on aivan sekaisin.
Vastaan kuitenkin myös asiallisesti vaikka aloitus onkin typerä provoiluyritys:
1. On todella typerää kouluttautua alalle mikä ei kiinnosta.
2. Vaikka sinäkin yrität muuta väittää, niin opiskelu Suomessa ei ole ilmaista peruskoulun jälkeen.
3. Todella iso osa hakijoista jää joka vuosi ilman koulupaikkaa, iästä riippumatta. Opiskelemaan ei siis tuosta vain "mennä".
En käytä laittomia päihteitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä on keskusteltu opintolainasta. Kyllä itsekin otin opiskeluihin opintolainaa mutta maksoin sen pois 1,5 vuodessa.
Ap
Kymmenien tuhansien lainoja ei makseta pois vuodessa eikä välttämättä edes viidessä vuodessa.
Aikuinen perheellinen tuskin muuttaa soluasuntoon ja vie lapsiaan lastenkotiin opiskeluajaksi. Rahaa kuitenkin tarvitaan ja laina on silloin suuri.
Yksi asia mikä mielestäni on täysin vastuutonta on se, että nuorille hoetaan että seuraat vaan unelmaasi ja tarjotaan koulutuksia joiden tarjoamat työllistymis-, ansio- tai uramahdollisuudet ovat todella rajalliset.
Mitä olen omilta lapsilta kuullut niin opintojenohjauksessa ei puhuta ollenkaan rahasta tai siitä, minkälaisen elämän mikäkin jatkokoulutus voi mahdollistaa.
Matemaattisesti lahjakkaalle ja tilastotieteessä kiinnostuneelle lukiolaiselle saatetaan suositella tutkijan uraa yliopistolla (palkka 2800/kk) kun hän yhtä hyvin voisi toteuttaa numeerista lahjakkuuttaan kauppakorkean rahoituksenlaitoksella ja työllistyä rahoitusalalle (palkka 6500-25000€/kk).
Tämä johtaa siihen, että elämässään menestyneet ja eri koulutusputkien erilaiset lopputulemat ymmärtävät vanhemmat osaavat työntää lapsiaan oikeaan suuntaan, mutta ne nuoret joilla ei tälläistä ohjausta ole päätyvät helposti lukemaan jotain millä ei työelämässä ole arvoa. Tämä edesauttaa pienituloisuuden periytymistä sukupolvelta toiselle.
Kaikista ei voi tulla lääkäreitä, ekonomeja tai DI:tä, mutta yhteiskunnankin kannalta järkevintä olisi, että joka ikäluokasta saataisiin nimenomaan ne lahjakkaimmat ohjattua korkeimman lisäarvon tuoviin tehtäviin. Ettei kukaan hyvän potentiaalin omaava nuori päätyisi matalapalkka-alalle vain siksi, ettei kukaan ole kertonut hänelle mitä vaihtoehtoja hänellä on, ja minkälaisia taloudellisia seurauksia hänen valinnoillaan voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ap
30 000 laina pois 1.5 vuodessa, sellanen 1666 egee lyhennystä per kk plus korot. Trolli.
Samaa trollijankkausta kun nää loputtomat menkää töihin ja kyylätään kelarottia jutut. Jankuttaa jankuttaa aamusta iltaan, muuta sisältöä ei elämässä ole.
Ei ole Suomen laissa sellaista kohtaa, että jokaisen on PAKKO työskennellä valtion virkamiehenä valtionhallinnossa/EU:ssa ja tai politiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Vilkaseppa varsin moniko hakija saa opiskelupaikan?
Mikseivät hommanneet itselleen hyviä geenejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulututkinto opiskellaan nykyään velaksi. Kaikist ei ole opiskelemaan korkeakouluissa ja on sulaa hulluutta opiskella velkarahalla tutkinto, jos ei ole takeita työllistymisestä.
Esimerkiksi itse olen 45 ja korkeakoulutettu. Valmistumisen jälkeen olin 10 vuotta pätkätöissä ja työttömänä ennen kuin sain vakityön ja minä sentään olin nuori ja työkyky erinomainen.
Nyt nuoremmat menevät ohi työnhaussa. Olisi sulaa hulluutta lähteä opiskelemaan velkarahalla ellei jotain lääkärikoulutustasolta lasketa. Sinne taas on erittäin vaikea päästä.
Ei opintolaina ole mikään nykyajan ilmiö, lainaa on aina otettu, aikoinaan opintotukea ei edes saanut.
Ennen oli korkotuettu opintolaina ja lisäksi korkeakouluopiskelijoita paljon vähemmän. Lyhyemmilläkin tutkinnoilla sai töitä.
Harva korkeakoulututkinto työllistää varmasti. Esimerkiksi insinöörejä on pilvin pimein työttöminä.
Ne alat, jotka työllistävät, ovat hyvin vaikeita päästä sisään ja vaativat vuosien pohjatyön esim. lukion pitkän matematiikan, fysiikan ja kemian opintoja ja laskurutiinia, jotta pääsee edes yrittämään opiskelupaikan saamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
30 000 laina pois 1.5 vuodessa, sellanen 1666 egee lyhennystä per kk plus korot. Trolli.
Lainaa oli muistaakseni 16 000 euroa. Helposti maksoin sen pois tuossa ajassa. Ei todellakaan ollut mikään ongelma.
Tässä on juuri se asenneongelma. Kun on joku ikävä asia, niin heti hanskat naulaan. Vanha luokkakaverini oli tavallinen amistyyppi ja peruskouluruotsi vitonen. Siis ei käytännössä osannut yhtään ruotsia. Kun lopulta löysi unelmansa 36-vuotiaana, niin ongelmana oli, että pitäisi selvitä ruotsin suullisesta kokeesta. Sitkeydellä opetteli ruotsia sen verran, että sai jotenkin klaarattua hyväksytyksi ruotsin suullisen testin. Kova työ kannatti, pääsi unelmaansa. Esteenä oli tosiaan vain ensin ruotsi ja vuoden opiskelu ja kurssittelu työn ohessa antoi sen verran pohjaa, että selvisi siitä osasta, joka oli se hänelle painajaismainen.