Köyhät miksi ette opiskele itsellenne korkeakoulututkintoa ja mene hyväpalkkaiseen työhön?
Opiskelu on Suomessa kaikille ilmaista. Tukien varassa loisimisella ei ole tarkoituskaan rikastua
Kommentit (245)
Voi hitsi, kiitos! En tajunnutkaan. Menen heti huomenna yliopistoon ja ylihuomenna varaamaan työpaikan.
Melko ylimielistä kuvitella, että kaikki köyhät olisivat kouluttamattomia. Minä opiskelin itselleni korkeakoulututkinnon, ja opiskeluaikana meille kehuttiin, että kun valmistutte, teille on varmasti töitä. Toisin kävi. Työura on ollut pelkkää pätkää ja silppua, ja niistäkin töistä on joutunut tappelemaan kynsin hampain. Nyt olen joutunut työkkärilimboon, ja pääsen oman alan töihin vain palkkatukisysteemin kautta. Luonnollisesti näiden pätkien jälkeen mitään uutta työpätkää oikealla palkalla ei ole luvassa, sillä miksi palkata ihmisiä töihin, jos heitä saa työkkärin kautta halpuutettuna. TE-toimiston ns. asiantuntijoilla on huono tietämys korkeastikoulutettujen töistä, ja kun olen kysynyt lisäkoulutuksen mahdollisuutta, se tyrmätään välittömästi, vaikka koulutustoiveissa olisi paremmin työllistävä ala.
Eiks hallitus ollut kaiken muun nerokkuuden ohessa heikentämässä mahdollisuutta kouluttautua uudelle alalle?
Koska en pärjäisi missään yliopistoissa, siksi en voi mennä ja sitä kautta hyväpalkkaiseen alaan. Olen heikkolahjainen ja tarvitsisin tukea tosi paljon. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Vilkaseppa varsin moniko hakija saa opiskelupaikan?
Sepä se. 30% korkeakoulupaikoista menee ulkomaalaisille joista 70% häipyy heti kotiinsa papereiden kanssa. Eiköhän suomalaisten veronmaksajien lapsilla pitäisi olla tässä kohti etuajo-oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Psykologia on erittäin haluttu yliopiston pääaineissa. Vaikea päästä opiskelijaksi.
En ymmärrä miksi. Joutuu työssänsä kaikenlaisten mielipuolien kanssa tekemisiin. Onko palkkakaan niin hyvä? Itsellä mt-ongelmia ja psykologia kiinnostaa siksi, opintomatka omaan psyykkeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Vilkaseppa varsin moniko hakija saa opiskelupaikan?
Sepä se. 30% korkeakoulupaikoista menee ulkomaalaisille joista 70% häipyy heti kotiinsa papereiden kanssa. Eiköhän suomalaisten veronmaksajien lapsilla pitäisi olla tässä kohti etuajo-oikeus.
Kokoomuslaisille rikkaiden pellekakaroille ne menee. Hyvä niin. Ei tarvitse olla hullujen kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Koska en pärjäisi missään yliopistoissa, siksi en voi mennä ja sitä kautta hyväpalkkaiseen alaan. Olen heikkolahjainen ja tarvitsisin tukea tosi paljon. Siksi.
Mielummin rahatta kuin Venäjän agenttien kanssa tekemisissä.
Koska ei riitä rahkeet. Pitäisi jaksaa päntätä, mutten ole pänttääjätyyppiä. Ja olen muutenkin väsynyt elämään, niin miten sitten jaksaisin opiskeluakaan.
Kouluun ei VAIN MENNÄ. Onnenpotku jos pääsee, vaikka siinäkin voi mennä pahasti pieleen kun huomaa ettei se ala tunnu omalta tai ei työllistä. Korkeakoulututkinto ei myöskään tarkoita automaattista rahavirtaa, murto-osa aloista on oikeasti rahakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko vielä minkä korkeakoulututkinnon opiskeltuaan pääsee hyväpalkkaisiin töihin. Olen yhden korkeakoulututkinnon opiskellut ja siitä jäi käteen vai paljon opintovelkaa joita makselen pienipalkkaisessa työssä.
Aalto-yliopiston kauppatieteellisestä 5v sitten valmistuneiden keskipalkka on 6500€ ja työttöminä on noin 1%. Viime syksynä tehdyssä kyselyssä 97% koulusta aiemmin valmistuneista suositteli kyseistä tutkintoa.
Entä mediaanipalkka? On kyllä jotenkin mielipuolista miten noin helpolla tutkinnolla voi päästä isoon kuukausiliksaan. Sisäänpääsykään ei ole kauhean vaikeaa.
ohis
Tällainen korkeakouluohjautuva ajatusmaailma on peräisin niiltä ajoilta kun valokuvia ei saanut vielä kehitettyä värillisiksi. Ei tätä päivää.
T. Yliopiston käynyt köyhä, jolla on tuttavina alemman koulutusasteen käyneitä rikkaampia
Jos aloittaja olisi todellakin lääkäri kuten väittää, niin hän ei pyörisi vauvapalstalla esittämässä typeriä kysymyksiä.
Ajattelin, että heti huomenna menen opiskelemaan. Ylihuomenna menen töihin.
Sopiiko tämä sinulle, ap?
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ovat köyhiä juurikin tyhmyyttään. Ei ollut lahjoja eikä motivaatiota kouluttautua.
Vaikka olisikin niin, että kaikki köyhät ovat köyhiä tyhmyyden vuoksi, niin ei se silti oikein olisi. Ihmisillä voi olla vaikka minkälaisia vahvuuksia ja älykkyys on vain yksi niistä, miksi sen perusteella on kuitenkin tehty tämä ranking, että kuka ansaitsee mitäkin? Ahkera ja tyhmä saakoon 2000e/kk ja laiskahko älykkö 5000e/kk. Kun fakta on, että maailma ei pyöri pelkillä älyköillä, niin pitäisikö systeemiä tehdä jo reilummaksi?
Syntymärikkaat lahtarien curling-kakarat ei tiedä elämästä mitään.
Olen KTM. Missä se minun korkeapalkkainen työpaikkani on, jonne ei olisi kymmeniä / jopa yli 200 muuta hakijaa?
Vierailija kirjoitti:
Melko ylimielistä kuvitella, että kaikki köyhät olisivat kouluttamattomia. Minä opiskelin itselleni korkeakoulututkinnon, ja opiskeluaikana meille kehuttiin, että kun valmistutte, teille on varmasti töitä. Toisin kävi. Työura on ollut pelkkää pätkää ja silppua, ja niistäkin töistä on joutunut tappelemaan kynsin hampain. Nyt olen joutunut työkkärilimboon, ja pääsen oman alan töihin vain palkkatukisysteemin kautta. Luonnollisesti näiden pätkien jälkeen mitään uutta työpätkää oikealla palkalla ei ole luvassa, sillä miksi palkata ihmisiä töihin, jos heitä saa työkkärin kautta halpuutettuna. TE-toimiston ns. asiantuntijoilla on huono tietämys korkeastikoulutettujen töistä, ja kun olen kysynyt lisäkoulutuksen mahdollisuutta, se tyrmätään välittömästi, vaikka koulutustoiveissa olisi paremmin työllistävä ala.
Aivan samat kokemukset. Ala oli haluttu ja loistava, eli oli vaikeata päästä sitä opiskelemaan. Pääsin kuitenkin ensi yrittämällä. Työuran alkuvuosien jälkeen koko ura oli pelkkää kynsin hampain töistä taistelua.ja pelkkiä menetyksiä. En todellakaan muistele hyvällä.
Miksi pitäisi? Alkaa yrittäjäksi, voi firma menestyä tai sitten ei. Moni kaverikin aloitti hiukan ennen kun mentiin euroon niin oman firman, ei ollut paljon mitään koulutuksia ja siitä se pikkuhiljaa lähti suurenemaan ja on jo myyty yritys muutamilla miljoonilla suuremille sen alan yrityksille.
Hyvä kun on ahkeria korkeakoulutettuja työssäkäyviä ihmisiä, niitä tarvitaan, ahkeria veronmaksajia. Itselle on työ onneksi vain harrastus.
Psykologia on erittäin haluttu yliopiston pääaineissa. Vaikea päästä opiskelijaksi.