Köyhät miksi ette opiskele itsellenne korkeakoulututkintoa ja mene hyväpalkkaiseen työhön?
Opiskelu on Suomessa kaikille ilmaista. Tukien varassa loisimisella ei ole tarkoituskaan rikastua
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin aikoinaan ahkerasti ja nyt olen hyväpalkkainen lääkäri
ap
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mikä mielestäni on täysin vastuutonta on se, että nuorille hoetaan että seuraat vaan unelmaasi ja tarjotaan koulutuksia joiden tarjoamat työllistymis-, ansio- tai uramahdollisuudet ovat todella rajalliset.
Mitä olen omilta lapsilta kuullut niin opintojenohjauksessa ei puhuta ollenkaan rahasta tai siitä, minkälaisen elämän mikäkin jatkokoulutus voi mahdollistaa.
Matemaattisesti lahjakkaalle ja tilastotieteessä kiinnostuneelle lukiolaiselle saatetaan suositella tutkijan uraa yliopistolla (palkka 2800/kk) kun hän yhtä hyvin voisi toteuttaa numeerista lahjakkuuttaan kauppakorkean rahoituksenlaitoksella ja työllistyä rahoitusalalle (palkka 6500-25000€/kk).
Tämä johtaa siihen, että elämässään menestyneet ja eri koulutusputkien erilaiset lopputulemat ymmärtävät vanhemmat osaavat työntää lapsiaan oikeaan suuntaan, mutta ne nuoret joilla ei tälläistä ohjausta ole päätyvät helposti lukemaan jotain millä
Ekokomeja ja diplomi-insinöörejä on paljon työttömänä. Kun vaihtoehtona on valita nuori ja innokas tai vanha vastavalmistunut, jolla työttömyystausta, ei työnantajilla ole vaikeuksia tehdä valintaa.
Maksoin lähes 100 000 markan (itsenäisen Suomen raha!) opintolainat raataen, nälkävyöta kiristäen noin 1-2 vuodessa. Pullamössöt, höhöhö, onko teistä samaan?
Vierailija kirjoitti:
ap
Vähän epäilen. Lääkäriksi aika rajoittunut ulostulo.
Leikitään, että kaikki suorittavat korkeakoulututkinnon. Akateemisia töitä ei kuitenkaan riitä kaikille. Lähteekö kauppatieteuden maisteri kaupan kassalle tai lääkäri sairaala-apulaiseksi?
Takavuosien Putous-hahmoa mukaellen: Ei se yhteiskunta pyöri niin, että me kaikki ollaan vaan akateemisia.
Kertoisitko vielä minkä korkeakoulututkinnon opiskeltuaan pääsee hyväpalkkaisiin töihin. Olen yhden korkeakoulututkinnon opiskellut ja siitä jäi käteen vai paljon opintovelkaa joita makselen pienipalkkaisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on keskusteltu opintolainasta. Kyllä itsekin otin opiskeluihin opintolainaa mutta maksoin sen pois 1,5 vuodessa.
Ap
30 000 laina pois 1.5 vuodessa, sellanen 1666 egee lyhennystä per kk plus korot. Trolli.
Lainaa oli muistaakseni 16 000 euroa. Helposti maksoin sen pois tuossa ajassa. Ei todellakaan ollut mikään ongelma.
Tämä kuvaa hyvin vieraantumista todellisuudesta. Jaapa 16 000 euroa neljälle ja viidelle vuodelle, ei riitä alkuunkaan aikuisen ihmisen elinkustannuksiin nykyään. Lainaa on otettava vähintään tuplasti tuon ja silti jää alle toimeentulominimin ilman lisätuloja.
Miten voi olla niin vaikeaa tajuta, että alanvaihtajalle korkeakoulututkinto ei tuo varmaa työpaikkaa, ellei valmistu esim. lääkäriksi? Muut kilpailee jokaisesta heikosti palkatusta pätkätyöstä itseään nuorempien ja kysytympien hakijoiden kanssa. Samalla opintolainat kasvavat korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei yllätä, lääkäreillä usein on, rajoittuneiden käytöstapojen ohessa.
Siksi että olen tyhmä.
Toisaalta ne hyväpalkkaiset työt loppuisivat kesken jos kaikki opiskelisivat.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin lähes 100 000 markan (itsenäisen Suomen raha!) opintolainat raataen, nälkävyöta kiristäen noin 1-2 vuodessa. Pullamössöt, höhöhö, onko teistä samaan?
Ja muita satuja. Ennen ei vastavalmistunut saanut edes tuollaisia vuosipalkkoja. Paitsi tietenkin insinööri-lentäjä-kirurgit, joita palsta on pullollaan.
Ajattelin opiskelun ja "työnteon" sijaan myydä metsää.
Eipä sinne töihin nykyään mennä, vaikka olisi monta korkeakoulututkintoa. Hakuprosessia voi kestää vuosiakin. Aloittaja taitaa elää harhoissa.
Varmaan laittaisit neliraajahalvaantuneenkin yliopistoon. Tajusitko, että jotkut jopa syntyvät työkyvyttömiksi tai joutuvat nuorena onnettomuuden tai rikoksen uhriksi ja vammautuvat siten tms. ? Millä sinä teet köyhästä silloin muun kuin köyhän?
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko vielä minkä korkeakoulututkinnon opiskeltuaan pääsee hyväpalkkaisiin töihin. Olen yhden korkeakoulututkinnon opiskellut ja siitä jäi käteen vai paljon opintovelkaa joita makselen pienipalkkaisessa työssä.
Suosittelen itse psykologiaa! Psykologeilla on tällä hetkellä erinomainen markkinatilanne ja käytännössä täystyöllisyys. Itse valmistuin psykologiksi viime vuonna ja nyt koulupsykologin työtä omassa lapsuuden lähikoulussani, en voisi olla tyytyväisempi. Palkat lähes kaikkialla alkaa nelosella.
https://www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikat/opiskeluhuollon-psykologi-hyvink…
Tässä haetaan lähialueelleni lisää koulupsykologeja. Lähtöpalkka kohtuullisen hyvä 4600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei yllätä, lääkäreillä usein on, rajoittuneiden käytöstapojen ohessa.
Tämä on muuten todella totta. Lääkäreissähän on jopa paljon psykopaatteja, kuten mm. toimittajissa, poliitikoissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Monilla köyhillä on juurikin korkeakoulututkinto.
Osa ongelmaa on juuri se, että hoetaan vain korkeakoulututkintoja eikä ollenkaan ymmärretä että tulotason ja työmahdollisuuksien kannalta on aika eri asia onko henkilöllä filosofianmaisterin paperit uralilaisesta lingvistiikasta vai DI:n paperit tuotantotalouden laitokselta.
Osa ongelmaa on se, että amk:t ja yliopistot saavat rahoituksensa valtiolta valmistuneiden opiskelijoiden määrän perusteella riippumatta siitä työllistyvätkö valmistuneet ikinä koulutusta vastaaviin tehtäviin tai paljonko lisäarvoa he tuottavat kansantaloudelle valmistumisensa jälkeen. Tästä syystä oppilaitosten (varsinkin amk:t joista monet ovat osakeyhtiöitä) kannattaa kehitellä vaikka minkälaisia tutkintoja jotka vain vetoavat nuoriin.
Mielestäni koulujen rahoitus pitäisi sitoa valmistuneiden opiskelijoiden maksamien verotulojen määrään, ja jokaisessa nuorille suunnatussa koulutusmainoksessa pitäisi olla pakollisena tietona valmistuneiden työllisyysprosentti sekä keskipalkka 5v ja 10v valmistumisen jälkeen. Vähän samaan tapaan kuin sijoitusrahastoja markkinoitaessa pitää antaa tietyt perustiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen itse psykologiaa! Psykologeilla on tällä hetkellä erinomainen markkinatilanne ja käytännössä täystyöllisyys. Itse valmistuin psykologiksi viime vuonna ja nyt koulupsykologin työtä omassa lapsuuden lähikoulussani, en voisi olla tyytyväisempi. Palkat lähes kaikkialla alkaa nelosella.
https://www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikat/opiskeluhuollon-psykologi-hyvink…
Tässä haetaan lähialueelleni lisää koulupsykologeja. Lähtöpalkka kohtuullisen hyvä 4600 euroa.
Tyypillistä palstaa. Ihan kuin psykologiaa vain mentäisiin opiskelemaan. Alalle on kaikkein vaikein päästä opiskelemaan kaikista koulutusaloista. Se on juuri niitä aloja, jotka vaativat vuosien pohjatyön että voi edes haaveilla opiskelupaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Vilkaseppa varsin moniko hakija saa opiskelupaikan?
Opiskelupaikkoja jää joka vuosi täyttämättä. Aloita sellaisesta jos ei äly riitä parempaan. Vai oletko vaan laiska.
Olen liian laiska, vaikka äly riittäisi. On mukavamapaa vain makoilla kotona tuilla eläen.
Samaa trollijankutusta keväästä 2012 tähän päivään saakka JOKA IKINEN PÄIVÄ kun en hakenut vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti Uudenmaan ELY-keskukseen Pasilaan hankesihteeriksi.