Menin työkaverin houkuttelemana helluntailaisten tilaisuuteen
En kääntynyt uskoon, mutta mieleen jäi nykyaikainen tekniikka, laulujen sanat tuli seinälle heijastettuna, mukavat penkit ja kaunis kirkkosali. Luterilaisissa missä olen käynyt on vanhanaikaisesti paperikopioita ja epämukavat puupenkit. Muutenkin tilaisuus oli rento. Miksi meidän valtakirkko on jäykkä ja tylsä?
Kommentit (108)
Joskus tuntuu, että saarnaaja puhuu outoja. Jos vaikka itsellä on kokemusta niistä asioista tai on juuri käynyt tapahtumaa läpi, niin ohjeet voivat olla melko kummallisia. Lapsellisia.
Vierailija kirjoitti:
Herra kutsuu sinuakin, joka et vielä ole uskossa. 💖
Mene katsomaan TV7:ää, kanavapaikka 42 tai netissä tv7.fi
Rukousohjelma menossa.
Minulla on kanava 68.
Valtakirkko ei seuraa Jumalan sanaa eikä noudata Jumalan käskyjä.
Vierailija kirjoitti:
50 vuoden kokemuksella sanon, että mistään ei löydy niin kipeitä ihmisiä kuin tuosta uskonnosta.
Jos ei ole hoksannut vielä, että itse on ihan yhtä kipeä ja sairas kuin kaikki muutkin heikot ja syntiset tässä maailmassa, niin kannattaa lukea lisää Raamattua ja rukoilla enemmän. Jos ei itse tajua olevansa sairas, niin se todella aika vakavaa. Kuin syöpäsairas, joka kieltää olevansa sairas eikä käy lääkärissä hoitamassa itseään. Jokainen ihminen tässä maailmassa on rikki, kipeä, sairas ja huonosti voiva. En tunne ketään muuta tasapainoista, kuin joitain sellaisia, jotka ovat pienestä pitäen kasvaneet tasapainoisessa, uskovassa perheessä, ja jotka ovat pysyneet tiiviisti uskossa ja Jumalan yhteydessä. Itse en kasvanut tasapainoisessa, kristityssä ympäristössä, ja eron huomaa. Vielä enemmän huomaan, kun katson vanhoja tuttuja, jotka kasvoivat kuten minäkin, mutta eivät ole kristittyjä. Kaikki asiat ovat ihan sekaisin. Ihmiset tavoittelevat diagnooseja, mielenterveysongelmista tehdään normaaleja ja muodikkaita asikaita, kaikilla on nykyään masennusta, persoonallisuushäiriöitä ja ties mitä. Aivan käsittämätöntä. Masennus ei todellakaan ole mikään parantumaton tila, vaan sielun pahoinvointia, kun ihmisen elämässä ei ole päämäärää eikä yhteyttä Luojaan.
Minä käyn seurakunnassa, koska huomaan tarvitsevani Jeesusta. Olen sairas, rikki, heikko ja huono tyyppi. Olen huomannut suoran yhtälön: mitä vähemmän aikaa vietän seurakunnassa, rukouksessa ja uskovien yhteydessä, sitä kamalampi olen muita kohtaan ja sitä enemmän koen oloni masentuneeksi. Kun seurakuntayhteys ja Jumala-yhteys on oikeasti hyvä ja tiivis, ja nöyrtyy rukouksessa joka päivä Jumalan edessä, niin silloin pystyy toimimaan hieman paremmin muitakin kohtaan ja tuntemaan oikeasti sydämestä myötätuntoa. Ilman Jeesusta ei voi rakastaa ja tuntea myötätuntoa. Maailman ihmiset vain vihaavat toisiaan ja itseään, sen lisäksi että he vihaavat uskovia.
Maailma on sairas, ja sen ihmiset ovat jokainen kipeitä ja sairaita, ja silti kieltäytyvät etsimästä apua Jeesukselta. Sitten he naureskelevat niille sairaille, jotka tunnustavat olevansa sairaita ja etsivät apua Jeesuksen luota.
Vierailija kirjoitti:
Itse koen helluntailaisen elämöinnin kiusaannuttavana. Siis kuuntelijat saavat "kohtauksia" ja alkavat rukoilla ääneen.
joo, eikö tuo ole pelottavan näköistä lapsen näkökulmasta katsoen ? Mun serkun lapsen äiti hurahti helluntailaisuuteen ja alkoi kuljettaa lasta näissä helluntailaisten kokouksissa ja mun serkun sisko, eli lapsen täti, oli kovin huolissaan siitä, että onko tuo kovin hyvä idea viedä alle kouluikäinen lapsi katselemaan sellaista touhua ?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin kerran, siellä vetäjäpariskunta puhui todella ylimielisesti omaa paremmuuttaan korostaen ja ympäröivää yhteiskuntaa ivaten.
Onko kyseinen seurakunta Vantaalla? Jos on,saatan tietää keistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rukouksessa sanotaan anna meille meidän jokapäiväinen leipämme jne? Miksi ei anna minulle? Tällöin suhde jumalaan tuntuisi henkilökohtaisemmalta ja lähemmältä. Ainakin minusta.
Onko sinulla nälkä?
Joka päivä on esim. klo 11 maissa.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koen helluntailaisen elämöinnin kiusaannuttavana. Siis kuuntelijat saavat "kohtauksia" ja alkavat rukoilla ääneen.
joo, eikö tuo ole pelottavan näköistä lapsen näkökulmasta katsoen ? Mun serkun lapsen äiti hurahti helluntailaisuuteen ja alkoi kuljettaa lasta näissä helluntailaisten kokouksissa ja mun serkun sisko, eli lapsen täti, oli kovin huolissaan siitä, että onko tuo kovin hyvä idea viedä alle kouluikäinen lapsi katselemaan sellaista touhua ?
Moni lapsi on nähnyt näitä, ihan normaaleja niistä tuntemistani on tullut. Jopa heidän kotona saatettiin joutua hengen valtaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monia uskovaisia, eivätkä he puhu kielillä. Miksi vain helluntailaiset niin tekevät?
Kyllä hyvin monet muidenkin seurakuntien uskovista puhuvat kielillä. Ei ole helluntailaisten "yksinoikeus". Ja toisaalta, kaikki helluntailaiset ei puhu.
Vierailija kirjoitti:
Jumalanpalvelus on mielestäni tylsä ja passivoiva tilaisuus.
Niin on silloin, jos puhujat eivät ole saaneet Jumalalta sydämelleen asioita, joista tulisi puhua seurakunnan tilaisuudessa.
Uskossa oleva puhuja kuitenkin on ensin Herran edessä ja rukoilee ennen kuin menee sinne yleisön eteen, ja Herra vastaa hänelle, antaa hänelle inspiraation siitä, mistä Raamatun kohdasta on puhuttava. Silloin yleisökin kokee, että Jumala itse on puhunut ja sydämet elähtävät, ihmiset saavat vastauksia kysymyksiinsä ja elämäntilanteisiinsa jne. Näin toimitaan mm. helluntaiseurakunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut monta kertaa kokouksissa on muuten hlvetin vaivaannuttavaa kun ihmiset noissa "puhuu kielillä" saavat henkisiä näkyjä yms ja rukoilevat kovaan ääneen ja itse olen siellä et öööhh...Ei tapahdu mitään tms. En yksinkertaisesti tunne mitään tai ole kokenut mitään hengellistä. Kai sitten olen niin estynyt. Joka tapauksessa en ole uskossa ja luultavasti en koskaan tulekaan.
Saatat olla enemmän terveessä uskossa kuin kukaan niistä kokouksissa olijat. Viimeiset tulevat ensimmäiseksi ja ensimmäiset viimeiseksi.
Uskossa oleminen on henkilökohtainen suhde Jumalaan, ei uskon suorittamista ulkoisilla kehyksillä. Kokeile puhumista ihan vain kuten puhuisit kenelle vain. Jumala kyllä kuuntelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin joskus koulukaverin mukana helluntailaisten nuortenillassa. Oli ahdistava ja pelottavakin kokemus.
En kaipaa hurmoksellista uskonnollisuutta.
Kyse ei ole ihmisen hurmoksellisuudesta tai uskonnollisuudesta.
Kyse on Jumalan voimasta.
Lopeta se raamatulla päähän hakkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rukouksessa sanotaan anna meille meidän jokapäiväinen leipämme jne? Miksi ei anna minulle? Tällöin suhde jumalaan tuntuisi henkilökohtaisemmalta ja lähemmältä. Ainakin minusta.
Onko sinulla nälkä?
Joka päivä on esim. klo 11 maissa.
Onko Jumala antanut ruokaa?
Olen nuorena kerran käynyt Helluntaiseurakunnan tilaisuudessa. Minun makuuni liian levotonta. Jotkut alkoivat yhtäkkiä "puhumaan kielillä". Siinä kovaäänisessä pölinässä oli jotain pelottavaakin.
Itse pidän Luterilaisuuden rauhallisuudesta ja hartaasta ilmapiiristä. Toki riippuu tietysti mihin on tottunut.
Ja mitä tuohon "kielillä puhumiseen" tulee, niin mielestäni se on joiltakin näyteltyä. Yksi keino huomionhakuisille persoonille hakea ja saada huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monia uskovaisia, eivätkä he puhu kielillä. Miksi vain helluntailaiset niin tekevät?
Sitä tapahtuu kaikissa kristillisissä suuntauksissa. Helluntailaisuudessa ja karismaattisissa suuntauksissa se on myös valtavirtaa. Kielillä puhuminen on yksi Pyhän Hengen armolahja.
Kielillä puhumisella näytetään muille seurakuntalaisille ja papille, että olen kovemmin uskossa kuin monet muut.
Olen tätä ihmetellyt useasti. Tunnen ihmisen jonka kielilläpuhuminen kuulostaa "De de de de de de de de de..", eikä mitään muuta.
Sitten taas joidenkin ihmisten kielilläpuhuminen on erittäin kaunista ja siitä erottaa lauserakenteet helposti.
Vierailija kirjoitti:
Rukousohjelma menossa.
Mutta karttakaa mellerin leksan puljun, patmoksen ohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä avoimella mielellä helluntailaisten tilaisuuksissa.
Sanoisin että kannattaa olla hyvinkin varuillaan siellä. Ei koskaan tiedä mitkä voimat siellä pyörivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin joskus koulukaverin mukana helluntailaisten nuortenillassa. Oli ahdistava ja pelottavakin kokemus.
En kaipaa hurmoksellista uskonnollisuutta.
Kyse ei ole ihmisen hurmoksellisuudesta tai uskonnollisuudesta.
Kyse on Jumalan voimasta.
Lopeta se raamatulla päähän hakkaaminen.
"Minun sanani on niinkuin tuli, sanoo Herra, ja niinkuin vasara, joka kallion murtaa"
"Teidän päällenne puetaan voima korkeudesta"
"Älä pelkää, minä se olen", sanoo Jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rukousohjelma menossa.
Mutta karttakaa mellerin leksan puljun, patmoksen ohjelmia.
Miksi?
Miten? Ei mun elämässä radikaaleja muutoksia ole tapahtunut enkä ole koskaan kokenut mitään erikoista. Silti uskon.