Olen Kristitty ja varhaiskasvatuksenopettaja, sana vapaa ja kysymyksiä otetaan vastaan
Moikka vaan kaikki ja toivottavasti viikonloppu on alkanut hyvin!
Olen siis Kristitty varhaiskasvatuksenopettaja. Olen myös erikoistunut lasten sosioemotionaaliseen kehitykseen, tykkään lukea psykologiaa ja filosofiaa vapaa-ajallani. Krisrinuskoon palaaminen oli minulle looginen ratkaisu parisen vuotta sitten. Näin kehityksen yhteiskunnassa ja miten moni ihminen etsi, noh, jotain ohjaamaan elämäänsä. Lopulta tulin siihen lopputulokseen, että paras keino vaikuttaa on liittyä takaisin kirkkoon ja olla ylpeä Kristitty.
Olen vakuuttunut siitä että tämä oli itselle aivan loistava ratkaisu. Se ei ole tehnyt elämstäni yhtään helpompaa, minusta on tullut henkisesti vahvempi, mutta samalla olen alkanut elää Kristityn elämää ja se tarkoittaa että ei katso vaikeita tilanteita läpi sormien, vaan koettaa löytää niihin ratkaisuja. Välillä onnistuu, välillä ei, mutta hiljaa oleminen on vaikeampaa.
En ole ajatellut lyödä ketään raamatulla kuuppaan ja kiihkomielisesti vauhkoa uskoon tulemisesta. En usko lainkaan että ketään voi pakottaa siihen. Mutta, keskustelen mielellään asiasta kaikkien halukkaiden kanssa. Siispä, sana on vapaa, koetan vastaa mahdollisemman moneen kysymykseen ja kommenttiin. Mielestäni ihan tavallisia Kristittyjä näkee ihan liian vähän äänessä, joten laitetaan keskustelunavausta kehiin. Jos sinä kunnioitat minua, teen sinulle samoin. Jos päätät olla hyökkäävä, en välttämättä vastaa ollenkaan.
Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä. Lapsiryhmässä en yritä vaivihkaa ujuttaa uskoani lapsille. En piiloita uskontoani mitenkään, mutta en tuputa sitä kenellekään.
Jumalan siunausta teille kaikille <3
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahuus on jokaisen ihmisen omassa sydämessä. Ihmisen on valittava omalta kohdaltaan tekemisensä. Hän sai vapaan valinnan elämässän joko rakentaa tai rikkoa.
Jumala on Rakkaus joka kutsuu ihmistä rakentamaan. Ensin itseään henkisesti hyvän tekemiseen ja osoittaen sitä ympärilleen.
Jokainen itse valitsee ihan vapaasti mitä elämässään harjoittaa. Jokainen uskoo johonkin. Rahaan, paholaiseen, kumisaappaaseen, you name it. Tyhjyyttään täyttää millä nyt keksiikään.
Hedelmistään puu tunnetaan.
Henkinen testamentti ei periydy ehkä enää kovin moneen sukupolveen. Tekoäly tulevaisuudessa antaa vastauksen millä ihminen saa olon ASAP kivaksi.
En muuten usko hetkeäkään että tekoäly auttaa tässä. Tekoäly tekee arvauksia ja jotkut ehkä osuvat oikeaan. Mutta oikea, t
Kaikki työ ei tarkoita sitä että menee 8-16 töihin tienaamaan rahaa. Tarkoitan sitä että jos ihminen ei tee mitään onnelisuutensa eteen, hän ei ole onnellinen. Jos itse voittaisin lotossa, lopettaisin työt heti seuraavana kesänä ja menisin joko opiskelemaan lisää taikka tekemään jonkinlaista vapaehtoistyötä kirkolle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet ns. mandela-efektistä?
Meinaan että olisiko hyvä opettaa lapsille jo pienestä pitäen, että vaikka itse muistaa oikein, niin menneisyys voi muuttua joten ei kannata harrastaa esim. vedonlyöntiä myöskään sellaisista asioista jotka ovat jo tapahtuneet mutta ei vain voi nyt ihan heti tarkistaa? Siinä saattavat terävämmätkin ihmiset 'erehtyä' vaikka kuinka olisivat tarkkana kuin porkkana.
Niitä muutoksia tulee kaiken aikaa vähitellen lisää, ja kaikkihan eivät näe samoja muutoksia, joten ei voi sanoa että jompikumpi olisi oikeassa ja toinen väärässä. Onneksi ne yleensä silti ovat vähäisiä ja luonteeltaan triviaaleja, usein populaarikulttuurissa tapahtuvia.
Esimerkiksi viimeisin muutos jonka itse olen havainnut on Kunniattomien paskiaisten alkuperäisnimen muuttuminen (vain yhdellä kirjaimella tosin). Mutta onpa kumma että se on ilmeisesti aina ollut samalla tavalla 'väärin' myö
Varsin kiehtovaa, mutta lapset joiden kanssa minä teen työtä, ovat niin pieniä että minun on hirveän vaikeaa soveltaa tätä työhöni. Noin yleisesti, ihmisen muisti on jännä asia ja tulkinnat sekä miten ne vaikuttaa meidän muistiin on aivan uskomatonta. Tämä efekti on myös syy siihen miksi en usko ollenkaan että Raamattua pitää lukea sanantarkasti. Viesti on tärkein sekä oma tulkinta ja miten tämä tulkinta auttaa sinua ymmärtämään itseäsi.
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin aloituksen mielenkiinnolla, koska itsekin olen Kristukseen uskova varhaiskasvatuksen opettaja. Kirjoitit kirkkoon palaamisesta eli oletko ns. kulttuurikristitty vai uudesti syntynyt kristitty?
Itse työhömme eli varhaiskasvatukseen liittyen. Minua inspiroi Lutherin ajatus siitä, että me voimme kukin työllämme palvella Jumalaa, "kaikki mitä teette, tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle, eikä ihmisille". "Kaikki mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa".
Tästä on loogisesta seurannut ns. kutsumustyö, joka on tänä päivänä täysin tuntematon käsite monille. Kutsumustyön arvoa ei ymmärretä, vaan kaikki mitataan vain rahassa. Siihen päälle ay-propaganda "kutsumus ei elätä!" -iskulauseineen. Sitten uuvutaan siinä työssä. Sanoisin näille huutelijoille, että löytäkää ensin se kutsumus, koska todennäköisesti ette tiedä, mitä se tarkoittaa ja mitä etua siitä on teille itse
Kiitos, samoin sinulle!
Tiedät siis, mistä puhun, kun kirjoitin kutsumuksesta ja Jumalan palvelemisesta työmme kautta.
Varhaiskasvatuksessa on kristittynä vieläpä hyvin helppo löytää työn arvo ja merkitys. Jeesus oli lasten ystävä, hän otti heidät syliinsä ja siunasi heitä. Hän kehotti meitä tulemaan lasten kaltaisiksi.
Jaksamiseen liittyen vielä, kun mainitsit sen. Moni voi yhdistää toisiinsa kutsumustyön ja uupumisen, mutta oma kokemukseni on päinvastainen. Toki pitää pitää huolta reunaehdoista eli omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Työ ilo on hyvä mittari. Jos se katoaa, ollaan uupumuksen tiellä. Jos työn iloa löytyy, silloin jaksaa hyvin.
"Ilo Herrassa on teidän voimanne".
Hetko... Miten en ole vastannut tähän kysymykseen ja miten kiertelen aihetta? Olen sanonut miten kohtaisin nämä kysymykset, sanonut että en tiedä niistä tarpeeksi ja että ne eivät ole minulle mielenkiinnon kohde. Voisitko kertoa minulle mitä vielä haluat tietää? Kirjoitin varmaan lähemmäs tuhat sanaa vastaukseksi ja kävin jokusen todennäköisen skenaarion mitä keksin. Paitsi sen jos keskustelua vanhemman kanssa. Omasta mielestäni en ole kierrellyt aihetta ollenkaan.
Tarinat tulevat Raamatusta, ne ovat 2000 vuotta vanhoja ja tarkoitettu aikuisille. Tietenkin niissä on uhkailua ja kiristämistä. Mutta niitä voi soveltaa nykyaikaan. Ihmisillä pitää olla seurauksia. Miten sinä kasvattaisit lapsia jos heidän teoillaan ei ole seurauksia? Ja vielä, kuinka paljon sinulla on kokemusta varhaiskasvatusikäisten pedagogiikasta? Sekä miten heitä opetetaan ja opastetaan?
Sinä haluat minulta kovasti jotain, mutta olen melkoisen varma kysymystesi perusteella että et itsekään tiedä mitä haluat. Muuta kun laittaa sekä minut että kristinuskon huonoon valoon. Kysyn siis sinulta, miltä näyttää suora vastaus näihin hurjan isoihin kysymyksiin?
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne suitsit ja kuolaimet symbolisoivat hienosti raamattua, jonka avulla olette uskontonne ohjattavana. Ja mitä järjettömyyteen tulee, niin ei eläinkunta järjetöntä ole, tuntevia ja ajattelevia olentoja on metsät täynnä. Eikä se ihminenkään järjetön ja moraaliton ilman uskontoa ole, pikemminkin päin vastoin. Vaatii älykkyyttä kasvaa ulos lapsena pakkotuputetusta uskonnosta ja aivopesusta.
Aaah... Vihainen ihminen jolle kristinusko on punainen vaate. Koko kohta Raamatusta tarkoittaa nimenomaan sitä että pitää ajatella itse. Minulle ei ole ikinä tuputettu lapsena uskonta, ei koskaan. Jos joku aivopesee, se on media joka on kovasti nojautunut poliittisesti vasempaan päin. Puhumattakaan somesta ja algoritmit jotka ohjaa niitä. Eläinkuntaa tutkimalla voi muuten oppia ihan tajuttomasti ihmisistä! Kehoitan kaikkia lukemaan näita tutkimuksia.
Mitä tutkimuksia? Sinulla on aika huonot lähdeviitteet.
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahuus on jokaisen ihmisen omassa sydämessä. Ihmisen on valittava omalta kohdaltaan tekemisensä. Hän sai vapaan valinnan elämässän joko rakentaa tai rikkoa.
Jumala on Rakkaus joka kutsuu ihmistä rakentamaan. Ensin itseään henkisesti hyvän tekemiseen ja osoittaen sitä ympärilleen.
Jokainen itse valitsee ihan vapaasti mitä elämässään harjoittaa. Jokainen uskoo johonkin. Rahaan, paholaiseen, kumisaappaaseen, you name it. Tyhjyyttään täyttää millä nyt keksiikään.
Hedelmistään puu tunnetaan.
Henkinen testamentti ei periydy ehkä enää kovin moneen sukupolveen. Tekoäly tulevaisuudessa antaa vastauksen millä ihminen saa olon ASAP kivaksi.
En muuten usko hetkeäkään että tekoäly auttaa tässä. Tekoäly tekee arva
Kyllä aika moni on oikein onnellinen tekemättä sen eteen mitään. Vai sinäkö määrittelet muiden onnellisuuden luonteen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet mieltä näistä uutisista (en tiedä onko nää säännöt jo voimassa ja miten toteutuu) että lapset saa otse päättää mikä heidän nimi on? Ja sitten tämä masturbointihuone?
Entä kiroilu, onko se vapaata?
Tuo että lapset saa päättää mikä heidän nimensä on... Ei kuulosta minun mielestä kovin fiksulta. En perusta tätä uskontoon, vaan ihan maalaisjärkeen. Aivan liikaa valtaa lapsille. Masturbointihuoneesta en ole kuullutkaan. En osaa sille muuta kun nauraa ilman kontekstia.
Kiroiluun ei minun mielestä pitäisi puuttua mitenkään. Mutta siitä ei pääse mihinkään että ihminen joka kiroilee ei anna itsestään kovin sivistynyttä kuvaa.
Mutta... Jo itse nimi... Uskonto... Siihen pitää uskoa. Jos olet päättänyt että et halua uskoa, miten voisit uskoa? Jos päätät olla vastaan uskontoa, et voi ikinä avaa sydäntäsi sille ja siinä sitä sitten ollaan. Kukaan ei voi antaa sinulle vastausta tähän johon tyydyt niin kauan kun sinulla on tuo asenne.
Vierailija kirjoitti:
Ap, voisit jo lopettaa, olet uskovainen typerys, joka et pysy asiassa.
Miten niin? Vastaan kysymyksiin uskosta ja miten suhtaudun niihin. Tässä ketjussa vajaa 200 viestiä. Jatkan kunnes mielenkiinto loppuu tai kysymykset loppuu. Kumpi nyt ensin tulee vastaan. Ja jos meinaat loukkaa minua haukkumalla typerykseksi, kerro edes miksi olen typerys.
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vaivaa nykyajassa se, että kaikki poikkeava on sallittava, mutta sinun tulee muka piilottaa ja hävetä sitä että uskot Jumalaan ja rukoilet.
Olin vuosia opiskelemassa (yli 4v) taidekoulussa. Siellä jos missä luulisi että ihmiset ovat ennakkoluulottomia ja sallivia. Ja yllensä olivatkin, kunnes viimesenä vuotena kävi ilmi ihan sattumalta että käyn kirkossa sunnuntaisin perheen kanssa Jumalanpalveluksissa. Sen jälkeen haihtui ihmiset ympäriltä ja eräskin sanoi : " No huhhuh. Olen kyllä tosi järkyttynyt, enpä olisi arvannut Sinusta."
Huoliin tällaisesta uskontoihin kohdistuvasta suvaitsemattomuudesta on hieman hankala vastata yleisesti, koska uskovaisuuden ja esimerkiksi kirkossa käymisen merkitys ovat hieman epäselviä ja yksilö
Ja aion kyseenalaistaa lisää! Miten voi olla uskossa ja passiivinen? Mitä se tarkoittaa sinulle olla kristitty? Milloin olet aktiivinen uskossa? Ja mikä on este siihen että et ole aktiivinen? Jumala tuomitsee kaikki loppupeleissä, siinä olet oikeassa. Mutta minä en vain oikein ymmärrä miten voi olla passiivinen kristitty. Tietty voi olla että itse tulkitsee olevansa passiivinen, mutta hetken aikaa kun juttelee mitä on olla kristitty, huomaakin että onkin erittäin aktiivinen. Toivottavasti löydät mielenkiinnon ja intohimon ryhtyä aktiivisemmaksi kristityksi tai todeta olevasi sellainen jo nyt
Kristitty ope kirjoitti:
Hetko... Miten en ole vastannut tähän kysymykseen ja miten kiertelen aihetta? Olen sanonut miten kohtaisin nämä kysymykset, sanonut että en tiedä niistä tarpeeksi ja että ne eivät ole minulle mielenkiinnon kohde. Voisitko kertoa minulle mitä vielä haluat tietää? Kirjoitin varmaan lähemmäs tuhat sanaa vastaukseksi ja kävin jokusen todennäköisen skenaarion mitä keksin. Paitsi sen jos keskustelua vanhemman kanssa. Omasta mielestäni en ole kierrellyt aihetta ollenkaan.
Tarinat tulevat Raamatusta, ne ovat 2000 vuotta vanhoja ja tarkoitettu aikuisille. Tietenkin niissä on uhkailua ja kiristämistä. Mutta niitä voi soveltaa nykyaikaan. Ihmisillä pitää olla seurauksia. Miten sinä kasvattaisit lapsia jos heidän teoillaan ei ole seurauksia? Ja vielä, kuinka paljon sinulla on kokemusta varhaiskasvatusikäisten pedagogiikasta? Sekä miten heitä opetetaan ja opastetaan?
Sinä haluat minulta kovasti jotain, mutta olen melkoisen varma k
Suoraselkäiseksi kasvattamiseen ei tarvita mielikuvitusolentoja, varsinkaan sellaisia, jotka esitellään siloitellen ja joiden verenhimo selviää vasta myöhemmin - kun joidenkin kohdalla on jo liian myöhäistä.
Olen filosofian maisteri ja kasvatustieteen kandidaatti. Olen työskennellyt koulutuksen parissa kolmekymmentä vuotta. Tällä kokemuksella väitän, että erityisesti aikuisiällä intohimoisen uskovaisiksi ryhtyneitä ei pitäisi päästää lasten pariin ilman valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap vois sanoa miten miesten kanssa maataan jos tämä kohta ohjelapuista otetaan tosissaan "Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko."
Oudosti muotoiltu kysymys, mutta ok. Ensin suosittelisin että selvittää top/vers/bottom kuviot. Sitten sanoisin että hoitaa hygienian kuntoon, suolityhjennys tärkeää. Seuraavaksi muistaa että kondomia käytetään aina, sekä suu- että anaaliseksissä. Liukastetta tuskin voi olla liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Sinä halu
Eli voimme siis kiittää sinua että Pisa-tulokset romahtivat, kouluissa opettajat ovat burn-outin partailla kun heille ei enää anneta auktoriteettia, lapsia kasvatetaan nykyään ilman mitään rajoja ja se purkautuu myöhemmin aggressiona, inkluusio on iso vitsi jonka takia he jotka tarvitsevat tukea eivät saa sitä ja he jotka eivät tarvitse tukea eivät voi edetä oppimisessa koska heille ei ole aikaa?
Kerro sitten, miten sinun mielestä saisimme yhteiskuntaa rauhallisemmaksi paikaksi jossa lapset kunnioittavat toisia, aikuiset asettavat lapsilleen rajoja ja kouluihin palaa koulurauha? Filosofian maisterina sinulla lienee olevan siihen ainakin jonkinlaista ajatusta jota voit mielellään jakaa? Olet kritisoinut minua ja uskontoa erittäin paljon. Minä olen saanut vanhemmilta pelkkää hyvää palautetta ja he ovat kaikki tietoisia että olen kristitty.
Olet antanut kritiikkiä kritiikin perään josta paistaa läpi sinun inho kristinuskoa kohti. Minun mielestä sinunlaisia suvaitsemattomia ihmisiä ei pitäisi päästää lähellekään ketään tai mitään mikä liittyy lapsiin, kouluihin tai yliopistoihin/korkeakouluihin/vastaaviin, vaikutat levittävän pelkkää vihaa uskontoon johon suurin osa Suomen kansalaisista kuuluu.
Jos sinulla on huonoja kokemuksia kristinuskosta, se ei ole muiden ongelma. Se on sinun henkilökohtainen demoni joka sinun pitää kohtaa, nujertaa ja hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuliis varhaiskasvatuksen opettajan osaavan edes kirjoittaa sanan "kristitty" pienellä alkukirjaimella. Tiedän, että sinun tekee ihan hirveästi mieli kirjoittaa se aina isolla alkukirjaimella, koska kuvittelet olevasi parempi ihminen kuin muut, mutta yritä noudattaa suomen kielen sääntöjä.
Hän selitti asian jo. Äidinkielensä on muu kuin suomi ja monessa kielessä esim. kristitty kirjoitetaan isolla.
Ps. kuinka (kansanluonnettamme) kuvaavaa on, että kaikki juhlapyhätkin kirjoitetaan suomeksi pienellä alkukirjaimella.
Me madot matkamiehet maan...
Olen hyvinkin tietoinen siitä, että sana "kristitty" kirjoitetaan isolla alkukirjaimella monessakin kielessä - ei tosin ruotsissa, jonka ap väittää olevan äidinkielensä.
Kansanluonteen kanssa tuolla ei liene paljoa tekemistä...
On kristittyjä ja kristittyjä oletko tosi uskova Jeesukseen Kristukseen ja kilvoitteletko päivittäin .Aito Kristitty hylkää kaiken maallisen ,antaa koko sydämmensä Jeesukselle.
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Tarinat tulevat Raamatusta, ne ovat 2000 vuotta vanhoja ja tarkoitettu aikuisille. Tietenkin niissä on uhkailua ja kiristämistä. Mutta niitä voi soveltaa nykyaikaan. Ihmisillä pitää olla seurauksia. Miten sinä kasvattaisit lapsia jos heidän teoillaan ei ole seurauksia? Ja vielä, kuinka paljon sinulla on kokemusta varhaiskasvatusikäisten pedagogiikasta? Sekä miten heitä
Ihan näin sivusta voin kertoa, että on täysin mahdollista kasvattaa lapsista hyvin käyttäytyviä ja kunnollisia täysin ilman mielikuvitusolentoja tai vanhoja juutalaisia satuja.
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Sinä halu
Sivusta. Ymmärrän tuon ajatuksesi että ei pitäisi päästää lasten pariin valvomatta. Mutta se herättää heti vastakysymyksen. Kuka määrittelee ketä ei pidä päästää lasten lähelle? Koska aivan samalla tavalla löytyy joiltakin mielipiteitä että esim seta-porukkaa ei pitäisi päästää lasten lähelle. Joidenkin mielestä tämän sukupuoliasian opettaminen on haitallista.
Kenen ohjeita tulisi kuunnella? Sillä mielipiteitä on monia. Ehkä vastaus on tähän mielestäsi että koulutetun asiantuntijan. Siinäkin on pikku ongelma, sillä koulutuksessa vaikuttaa vahvasti tietty ideologia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuliis varhaiskasvatuksen opettajan osaavan edes kirjoittaa sanan "kristitty" pienellä alkukirjaimella. Tiedän, että sinun tekee ihan hirveästi mieli kirjoittaa se aina isolla alkukirjaimella, koska kuvittelet olevasi parempi ihminen kuin muut, mutta yritä noudattaa suomen kielen sääntöjä.
Hän selitti asian jo. Äidinkielensä on muu kuin suomi ja monessa kielessä esim. kristitty kirjoitetaan isolla.
Ps. kuinka (kansanluonnettamme) kuvaavaa on, että kaikki juhlapyhätkin kirjoitetaan suomeksi pienellä alkukirjaimella.
Me madot matkamiehet maan...
Olen hyvinkin tietoinen siitä, että sana "kristitty" kirjoitetaan isolla alkukirjaimella monessakin kielessä - ei tosin ruotsissa, jonka ap väittää olevan äidinkielensä.
Kansanluonteen kanssa tuolla ei liene paljoa tekemistä...
Jännää että näistä kielioppijutuista innostutaan niin paljon. En vain voi ymmärtää mikä näissä niin kiehtoo. Varsinkin että "väittää olevan äidinkielensä". Mutta, onko sinulla enemmän haasteita luetun ymmärtämisessä vai siinä että tässä on niin paljon viestejä että ei jaksa etsiä/lukea kaikkea? Koska olen melkoisen varma että ainakin yhdessä, ellei molemmissa, on haasteita jos näitä vielä miettii ;)
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Tarinat tulevat Raamatusta, ne ovat 2000 vuotta vanhoja ja tarkoitettu aikuisille. Tietenkin niissä on uhkailua ja kiristämistä. Mutta niitä voi soveltaa nykyaikaan. Ihmisillä pitää olla seurauksia. Miten sinä kasvattaisit lapsia jos heidän teoillaan ei ole seurauksia? Ja vielä, kuinka paljon sinulla on kokemusta varhaiskasvatusikäisten pedagogiikasta? Sekä miten heitä
En minä inhoa kristinuskoa sen enempää kuin muitakaan uskontoja, mutta pidän niitä kaikkia henkisen väkivallan välineinä.
Suutuspäissäsi syytät minua Pisa-tuloksista. Olet väärässä. Tulit nyt kuitenkin paljastaneeksi sen, että sen lisäksi, että yleistät yksilön perusteella, teet päätelmäsi sokealla tunteella. Suhtaudut uskontoosi intohimoisesti, joten ajattelusi on jo lähtökohtaisesti vinksallaan. Ehkäpä pystyt pitämään edellä näkyvän kaltaiset purkaukset kurissa työympäristössäsi.
Kerrot saaneesi lasten vanhemmilta pelkkää hyvää palautetta. Huomaa, että suuri osa ihmisistä pitää kritiikin omana tietonaan ja mainitsee vain myönteiset asiat. Uskonnosta on perinteisesti kohteliasta olla sanomatta mitään. Erityisen varovaisia ollaan, kun kyseessä on ihminen, jonka hoiviin lapset jätetään pitkiksi ajoiksi. Mutta mistä nuo vanhemmat ovat saaneet tietää sinun uskonnollisuudestasi, jollet tuputa sitä mitenkään, kuten aloituksessasi sanot?
Juuri näin! Eivät ne sanat tai pelkkä usko riitä vaan nimenomaan pyyteetön lähimmäisenrakkaus on se tärkein juttu. Ketä rakastit, ketä autoit pyyteettömästi, se on se asian ydin.