Olen Kristitty ja varhaiskasvatuksenopettaja, sana vapaa ja kysymyksiä otetaan vastaan
Moikka vaan kaikki ja toivottavasti viikonloppu on alkanut hyvin!
Olen siis Kristitty varhaiskasvatuksenopettaja. Olen myös erikoistunut lasten sosioemotionaaliseen kehitykseen, tykkään lukea psykologiaa ja filosofiaa vapaa-ajallani. Krisrinuskoon palaaminen oli minulle looginen ratkaisu parisen vuotta sitten. Näin kehityksen yhteiskunnassa ja miten moni ihminen etsi, noh, jotain ohjaamaan elämäänsä. Lopulta tulin siihen lopputulokseen, että paras keino vaikuttaa on liittyä takaisin kirkkoon ja olla ylpeä Kristitty.
Olen vakuuttunut siitä että tämä oli itselle aivan loistava ratkaisu. Se ei ole tehnyt elämstäni yhtään helpompaa, minusta on tullut henkisesti vahvempi, mutta samalla olen alkanut elää Kristityn elämää ja se tarkoittaa että ei katso vaikeita tilanteita läpi sormien, vaan koettaa löytää niihin ratkaisuja. Välillä onnistuu, välillä ei, mutta hiljaa oleminen on vaikeampaa.
En ole ajatellut lyödä ketään raamatulla kuuppaan ja kiihkomielisesti vauhkoa uskoon tulemisesta. En usko lainkaan että ketään voi pakottaa siihen. Mutta, keskustelen mielellään asiasta kaikkien halukkaiden kanssa. Siispä, sana on vapaa, koetan vastaa mahdollisemman moneen kysymykseen ja kommenttiin. Mielestäni ihan tavallisia Kristittyjä näkee ihan liian vähän äänessä, joten laitetaan keskustelunavausta kehiin. Jos sinä kunnioitat minua, teen sinulle samoin. Jos päätät olla hyökkäävä, en välttämättä vastaa ollenkaan.
Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä. Lapsiryhmässä en yritä vaivihkaa ujuttaa uskoani lapsille. En piiloita uskontoani mitenkään, mutta en tuputa sitä kenellekään.
Jumalan siunausta teille kaikille <3
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä."
Miksi se on vaikeaa? Jos laki sallisi, miksi haluaisit puhua uskonnosta lasten kanssa? Mitä olisi tarkoituksenasi saavuttaa sillä?
Nykyinen varhaiskasvatuslaki "katsomuskasvatuksineen" suorastaan painostaa puhumaan uskonnoista ja ottamaan ne esiin päiväkodeissa.
Samaan aikaan joulu- ja pääsiäiskirkot ovat tyhjentyneet päiväkotien lapsiryhmistä. Onko tarkoitus siis markkinoida kaikkea muuta kuin kristinuskoa?
Tuohon en osaa ottaa kantaa muutoin kun sanomalla että omassa kunnassa käydään sekä joulu- että pääsiäiskirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet uskontojen kirjosta työpaikallasi? Vaikuttaako se jotenkin työn tekemiseesi?
Kyllä! Jos niitä on monta, pitää huomioida kaikki. Huhtikuussa juhlitaan muslimeille tärkeää Idiä kun kysyin vanhemmalta onko mitään juhlia mitä hän haluaa että huomioidaan ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaan kysymykseen, jos ihminen on krisitty, hän ei ole paha muille.
No huhhuh miten paksua tuubaa. Kristityt syyllistyvät rikoksiin ihan siinä kuin muutkin, jopa valtaosa sodista ovat olleet uskonnollisin syin perusteltuja ja "oikeutettuja", julmaa ja raakaa on kristittyjen historia ristiretkineen. Kyllä se ymmärrys oikeasta ja värästä on ihan ihmiseen sisäänrakennettu, ei siihen jumalanpelkoa tarvita, vaan terve mieli ja äly riittää. Onko sellainen ihminen edes aidosti "hyvä", jonka ainoa motiivi pidättäytyä rikoksista on varmistaa oma taivaspaikka?! Teeskentelijä se sellainen on, sillä ihan aitoakin sydämen hyvyyttä on maailma pullollaan, ihan ilman uskontoja.
Voitko sitten selittää miksi esimerkiksi täällä kotimaassa lapset ovat muuttuneet entistä enemmän väkivaltaisemmiksi samaan tahtiin kun uskonnon merkitys on vähentynyt. Jos ihminen ei opi systemaattisesti mikä on olla hyvä ihminen, esim, kirkon kautta, niin mistä? Ja minua ei kiinnosta ollenkaan elämä kuoleman jälkeen, eikä kristinuskon pointti olekaan se että päästään taivaaseen. Kristinuskon pointti on olla hyvä ihminen sekä elää hyvää ja antoisaa elämää. Sinun koko kirjoituksesta paistaa läpi että et ole koskaan edes yrittänyt tutkia mitä tarkoittaa olla kristitty. Tiedan sen, koska itsekin olisin kirjoittanut samanlaista paksua tuubaa mitä sinä tuossa kirjoitit.
Joku palstafilosofi innostui näemmä pahuuden ongelmasta: jos Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, miksi maailmassa tapahtuu pahoja asioita? Miksi Jumala sallii kärsimyksen?
Hän teki sen kuitenkin epäkunnioittavaan, rienaavaan ja kiihkoilevaan tyyliin, mutta se lienee hänen vakaumuksensa mukaista käytöstä.
Itse pahuuden ongelmaa on pohdittu tuhansia vuosia eikä lopullista tai kaikkia tyydyttävää vastausta ole olemassa. Huomauttaisin kuitenkin, että kristinuskon Jumala ei ole ollut osallistumaton ihmisten kärsimyksiin ja pahuuteen, vaan hän tuli itse ja kärsi ristinkuoleman meidän edestämme. Kysymyksen voi siis kääntää myös muotoon: Miksi Jumala kärsii? Alunperinhän kärsimystä ja pahuutta ei ollut, eikä myöskään taivaassa ole.
Vierailija kirjoitti:
Luuliis varhaiskasvatuksen opettajan osaavan edes kirjoittaa sanan "kristitty" pienellä alkukirjaimella. Tiedän, että sinun tekee ihan hirveästi mieli kirjoittaa se aina isolla alkukirjaimella, koska kuvittelet olevasi parempi ihminen kuin muut, mutta yritä noudattaa suomen kielen sääntöjä.
Tämä Kristitty varhaiskasvatuksenopettaja voisi tosiaan miettiä, mitä tarkoittaa "sydämen kyllyydestä suu puhuu". Mitään järkevää hän ei vastaa, ei pohdi, pyrkii vain olemaan niin erinomainen. ja lopputulema on kuitenkin se, että viimeisenä päivänä ei ole merkitystä ei uskolla ei synneillä, vaan tärkeimmällä, lähimmäisenrakkaudella.
Vierailija kirjoitti:
Joku palstafilosofi innostui näemmä pahuuden ongelmasta: jos Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, miksi maailmassa tapahtuu pahoja asioita? Miksi Jumala sallii kärsimyksen?
Hän teki sen kuitenkin epäkunnioittavaan, rienaavaan ja kiihkoilevaan tyyliin, mutta se lienee hänen vakaumuksensa mukaista käytöstä.
Itse pahuuden ongelmaa on pohdittu tuhansia vuosia eikä lopullista tai kaikkia tyydyttävää vastausta ole olemassa. Huomauttaisin kuitenkin, että kristinuskon Jumala ei ole ollut osallistumaton ihmisten kärsimyksiin ja pahuuteen, vaan hän tuli itse ja kärsi ristinkuoleman meidän edestämme. Kysymyksen voi siis kääntää myös muotoon: Miksi Jumala kärsii? Alunperinhän kärsimystä ja pahuutta ei ollut, eikä myöskään taivaassa ole.
Niin, tässä se rienaaja, et ole sinäkään sitä Theodikean ongelmaa pohtinut. Et yksinkertaisesti uskalla.
Vierailija kirjoitti:
Luin aloituksen mielenkiinnolla, koska itsekin olen Kristukseen uskova varhaiskasvatuksen opettaja. Kirjoitit kirkkoon palaamisesta eli oletko ns. kulttuurikristitty vai uudesti syntynyt kristitty?
Itse työhömme eli varhaiskasvatukseen liittyen. Minua inspiroi Lutherin ajatus siitä, että me voimme kukin työllämme palvella Jumalaa, "kaikki mitä teette, tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle, eikä ihmisille". "Kaikki mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa".
Tästä on loogisesta seurannut ns. kutsumustyö, joka on tänä päivänä täysin tuntematon käsite monille. Kutsumustyön arvoa ei ymmärretä, vaan kaikki mitataan vain rahassa. Siihen päälle ay-propaganda "kutsumus ei elätä!" -iskulauseineen. Sitten uuvutaan siinä työssä. Sanoisin näille huutelijoille, että löytäkää ensin se kutsumus, koska todennäköisesti ette tiedä, mitä se tarkoittaa ja mitä etua siitä on teille itsellenne, asiakkaille ja koko työyhteisölle. Rahaaki
Uudelleen syntynyt, parisen vuotta kirkossa ja sitä ennen 100% kirkkoa vastaan sen ~20 vuotta. Meidän ala on joo täynnä tuota, mutta samalla asenteella menen itse ja onhan työ silloin paljon antoisempaa. Olisihan se kiva saada hiukka parempaa palkkaa, mutta jos tätä hommaa tekee sydämmellä eikä saa burn-outtia, antaahan tämä paljon sielulle. Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti löydät jokusen helmen tästä ketjusta mikä herättää uusia ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vaivaa nykyajassa se, että kaikki poikkeava on sallittava, mutta sinun tulee muka piilottaa ja hävetä sitä että uskot Jumalaan ja rukoilet.
Olin vuosia opiskelemassa (yli 4v) taidekoulussa. Siellä jos missä luulisi että ihmiset ovat ennakkoluulottomia ja sallivia. Ja yllensä olivatkin, kunnes viimesenä vuotena kävi ilmi ihan sattumalta että käyn kirkossa sunnuntaisin perheen kanssa Jumalanpalveluksissa. Sen jälkeen haihtui ihmiset ympäriltä ja eräskin sanoi : " No huhhuh. Olen kyllä tosi järkyttynyt, enpä olisi arvannut Sinusta."
Niinpä. Ja jo päiväkodissa opetetaan genderideologiaa, sukupuoli-identiteettejä ja useita sukupuolia, mutta Enkeli taivaan ei saa laulaa jouluna, kun siinä mainitaan Kristus.
Kyllä sukupuolen moninaisuudesta pitää saada opettaa, ja pitää saada laulaa Enkeli taivaan ja puhua uskosta. Ei ole kristinuskoa vastaan myöntää ettei kaikki ole mustavalkoista.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa vielä, kuka loi käärmeen?
Mitä olet mieltä näistä uutisista (en tiedä onko nää säännöt jo voimassa ja miten toteutuu) että lapset saa otse päättää mikä heidän nimi on? Ja sitten tämä masturbointihuone?
Entä kiroilu, onko se vapaata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Jumala ei välittäisi ihmisistä, miksi hän uhraisi ainoan poikans meidän puolesta?
Miten niin uhrasi, eihän Jeesus sen vanhan kirjanne mukaan edes kuollut, vaan istuu siellä valtaistuimellaan tälläkin hetkellä tuomitsemassa eläviä ja kuolleita helvettiin. Ja entäs se puhe pyhästä kolminaisuudesta, jossa isä, poika ja pyhä henki ovat yksi ja sama asia, eli Jeesus on jumala?! Ja jos näin on, kenelle se Jeesus ristillä huuteli uskonsa horjuessa tyyliin "jumalani jumalani, miksi minut hylkäsit?" Huusi itselleen? Hylkäsi itsensä?
Sitäkin voisi ihmetellä, että miksi Jeesuksesta ei löydy yhtään aikalaiskirjoituksia, moisen taikaukon jäljiltä luulisi ettei mistään muusta olisi kirjoiteltukaan. Mutta ei, ensimmäiset maininnat Jeesuksesta löytyy vasta vuosikymmeniä myöhemmin kun aikalaisia ei ole enää hengissä, ja koko tarina on muunneltu versio vanhemmista tarustoi
En aio vastaa tuohon kaikkeen, koska siinä ei ole muuta kun myrkkyä. Mutta, Jeesus tuli tänne maan päälle ihmisenä ja eli ihmisenä. Jumala rakastaa ihmisiä ja teki ainoasta pojastaan ihmisen, tietäen mitä hänelle tulee tapahtumaan. Symbolismi tässä on erittäin tärkeää minulle. Jumala teki ainoasta pojastaan ihmisen, joka uhrattiin meidän syntiemme puolesta. Miten voi olla suurempi uhri kun oma lapsi? Tämä näyttää että myös Jumala on antanut ihmiskunnan tähden äärettömän ison uhrauksen. Jeesus eli, kuoli ja syntyi uudelleen. Tuo kohta että "kuoli", se on tärkeää. Kristityt uskovat elämään kuoleman jälkeen, siispä kristityille tapahtuu samalla tavalla kun Jeesukselle. Eli tämä ei ole ollenkaan looginen ristiriita meille. Mutta, tämä on uskon asia. Joko tähän uskoo tai sitten ei.
Btw, seuraavaksi minulla on ohjelmassa ruokailu. En ole ajatellut olla koko päivää koneen edessä, vastailen sitä mukaan kun ehdin ja sorry jos en ole muistanut/ehtinyt/huomannut vastaa johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Minua vaivaa nykyajassa se, että kaikki poikkeava on sallittava, mutta sinun tulee muka piilottaa ja hävetä sitä että uskot Jumalaan ja rukoilet.
Olin vuosia opiskelemassa (yli 4v) taidekoulussa. Siellä jos missä luulisi että ihmiset ovat ennakkoluulottomia ja sallivia. Ja yllensä olivatkin, kunnes viimesenä vuotena kävi ilmi ihan sattumalta että käyn kirkossa sunnuntaisin perheen kanssa Jumalanpalveluksissa. Sen jälkeen haihtui ihmiset ympäriltä ja eräskin sanoi : " No huhhuh. Olen kyllä tosi järkyttynyt, enpä olisi arvannut Sinusta."
Miten voi uskoa sellaiseen jota ei voi todistaa, eikä kukaan ole nähnyt? Ihan kun uskoisi joulupukkiin. Raamattu on kirja, jota on moneen kertaan muokattu kulloistenkin suuntausten mukaan ja asioita jätetty pois. Mahdottomuuksia täynnä. Missä on taivas ja helvetti? Kun uskovilta kysyy, tulee vastaus , "pitää vain uskoa " . Ei se riitä vastauksesksi
Ap, voisit jo lopettaa, olet uskovainen typerys, joka et pysy asiassa.
Kristitty ope kirjoitti:
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoliin tällaisesta uskontoihin kohdistuvasta suvaitsemattomuudesta on hieman hankala vastata yleisesti, koska uskovaisuuden ja esimerkiksi kirkossa käymisen merkitys ovat hieman epäselviä ja yksilökohtaisia asioita.
Ylipäätänsä näkisin a
Hmm. Minä olen passiivinen uskossa, en evankelioi, eli kyseenalaistat uskoni. No, Jumala sen aikanaan arvioi, ehkä pelastun "kuin tulen kautta".
Syntihän ei ole pelkästään tekemistä, synti on ihmisen olemus.
Ap vois sanoa miten miesten kanssa maataan jos tämä kohta ohjelapuista otetaan tosissaan "Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko."
Ne ovat hyötyeläimiä, niitä pitääkin ohjata.
Vierailija kirjoitti:
Mitään järkevää ja tasapainoista vuoropuhelua ei pääse syntymään, koska kysymys on yhden osapuolen keksimästä olennosta, Jumalasta.
Vierailija kirjoitti:
Ne suitsit ja kuolaimet symbolisoivat hienosti raamattua, jonka avulla olette uskontonne ohjattavana. Ja mitä järjettömyyteen tulee, niin ei eläinkunta järjetöntä ole, tuntevia ja ajattelevia olentoja on metsät täynnä. Eikä se ihminenkään järjetön ja moraaliton ilman uskontoa ole, pikemminkin päin vastoin. Vaatii älykkyyttä kasvaa ulos lapsena pakkotuputetusta uskonnosta ja aivopesusta.
Aaah... Vihainen ihminen jolle kristinusko on punainen vaate. Koko kohta Raamatusta tarkoittaa nimenomaan sitä että pitää ajatella itse. Minulle ei ole ikinä tuputettu lapsena uskonta, ei koskaan. Jos joku aivopesee, se on media joka on kovasti nojautunut poliittisesti vasempaan päin. Puhumattakaan somesta ja algoritmit jotka ohjaa niitä. Eläinkuntaa tutkimalla voi muuten oppia ihan tajuttomasti ihmisistä! Kehoitan kaikkia lukemaan näita tutkimuksia.
Hän selitti asian jo. Äidinkielensä on muu kuin suomi ja monessa kielessä esim. kristitty kirjoitetaan isolla.
Ps. kuinka (kansanluonnettamme) kuvaavaa on, että kaikki juhlapyhätkin kirjoitetaan suomeksi pienellä alkukirjaimella.
Me madot matkamiehet maan...