Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen Kristitty ja varhaiskasvatuksenopettaja, sana vapaa ja kysymyksiä otetaan vastaan

Kristitty ope
10.02.2024 |

Moikka vaan kaikki ja toivottavasti viikonloppu on alkanut hyvin!

Olen siis Kristitty varhaiskasvatuksenopettaja. Olen myös erikoistunut lasten sosioemotionaaliseen kehitykseen, tykkään lukea psykologiaa ja filosofiaa vapaa-ajallani. Krisrinuskoon palaaminen oli minulle looginen ratkaisu parisen vuotta sitten. Näin kehityksen yhteiskunnassa ja miten moni ihminen etsi, noh, jotain ohjaamaan elämäänsä. Lopulta tulin siihen lopputulokseen, että paras keino vaikuttaa on liittyä takaisin kirkkoon ja olla ylpeä Kristitty.

Olen vakuuttunut siitä että tämä oli itselle aivan loistava ratkaisu. Se ei ole tehnyt elämstäni yhtään helpompaa, minusta on tullut henkisesti vahvempi, mutta samalla olen alkanut elää Kristityn elämää ja se tarkoittaa että ei katso vaikeita tilanteita läpi sormien, vaan koettaa löytää niihin ratkaisuja. Välillä onnistuu, välillä ei, mutta hiljaa oleminen on vaikeampaa.

En ole ajatellut lyödä ketään raamatulla kuuppaan ja kiihkomielisesti vauhkoa uskoon tulemisesta. En usko lainkaan että ketään voi pakottaa siihen. Mutta, keskustelen mielellään asiasta kaikkien halukkaiden kanssa. Siispä, sana on vapaa, koetan vastaa mahdollisemman moneen kysymykseen ja kommenttiin. Mielestäni ihan tavallisia Kristittyjä näkee ihan liian vähän äänessä, joten laitetaan keskustelunavausta kehiin. Jos sinä kunnioitat minua, teen sinulle samoin. Jos päätät olla hyökkäävä, en välttämättä vastaa ollenkaan.

Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä. Lapsiryhmässä en yritä vaivihkaa ujuttaa uskoani lapsille. En piiloita uskontoani mitenkään, mutta en tuputa sitä kenellekään. 

Jumalan siunausta teille kaikille <3

Kommentit (312)

Vierailija
261/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

258:le

selitän niin että ehkä ymmärrät hyvän ja pahan tiedon joka meillä kaikilla on

Ajatellaan tilanne jossa juuri kävelemään oppinut lapsi ilmaisee itseään seuraavasti.(eli noin 1-1,5 vuotias) ei siis osaa juuri puhua eikä käynyt kouluja.

Nyt tarkkana.

Tilanne:

Toinen lapsi leikkii saamallaan lahjalla ja tämä juuri kävelemään oppineelle selitetään että se ei ole hänen lahja-lelu

Siitä harmiintuneena työntää  nurin tämän toisen joka loukkaa itsensä, vie tämän lelun ja rikkoo sen

Mistä tämä kateus lahjasta syntyi? Miten niin pieni lapsi tuntee näin? Se että kun ei itse saa ja sitten rikkoo toisen omaisuutta kertoo sen että pienellä lapsella on tieto, paha olo ja mieli kun ei saanut mitä toinen sai. Rikkominen kertoo sen että jos en minä, niin ei kukaan muukaan saa sitä. Tästä varmasti seurasi hetken hyvän olon tunnetila. Tämä sama toistuu aikuisilla eri asioissa, mutta vertaus jonka olisin aikuisesta kertonut, olisit vedonnut opittuun hyvään ja pahaan. Ironisesti paha teko voi tuottaa hetken hyvän olon. 

Ne siis voivat olla tunnetiloja lapsella kuten aikuisellakin, lapsi, lähes vauva ei ole niitä keneltäkään oppinut vaan hänellä on sisäisesti ymmärrys hyvästä ja pahasta joka raamatussa tuli meihin kaikkiin Eevan maisteltua tätä kiellettyä hedelmää. {Sinun maailmassa tiede selittää tämän perintönä, kuten eläimillä saalistusvietti tai käyttäytymismalli.Tämä ei ole ristiriidassa kuitenkaan raamatun kanssa.}

Eevaa taas houkutti toinen ( kateellinen Eevalle) tekemään näin, Tämä tekijä muutettiin ikiajoiksi kiemurtelemaan ja matelemaan maan päällä, me tunnemme sen käärmeenä. Huomioikaa tässäkin siis vertauskuva. Eeva ei siis itse keksinyt maistaa hyvän ja pahan tiedon puusta. Älkäämme siis syyttäkö nais-sukukuntaa..

Raamattu sinällään jättää auki monia asioita vertauskuvillaan joita ei aina tarvitse yrittää tulkita tai vääntää. Yksi aihe mikä on mielenkiintoinen luomiskertomuksessa, luominen tehtiin 7 päivän aikana miinus lepopv. Emme vain tiedä mikä oli päivän pituus, oliko se tieteen mainitsemassa ajassa miljardi tai kuten raamatussa päivä oli kuin tuhat vuotta.

Vertauskuvia on käytetty paljon sekä mainittu että kaikkialla maan päällä ihmiset saavat tiedon samaan aikaan, ( sen ajan ihmiset pitivät sitä mahdottomana) sopii todella hyvin satelliittiaikaan ja tv:seen. Silloin kun se on kirjoitettu ei tiedetty mikä on satelliitti tai tv.Tämän takia on asioita kuvattu eri sanakääntein ja vertauskuvat kestävät aikaa.

Vierailija
262/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko AP:n pahoinpidelleen lapsia. Vaikka Kuopiossa se elämäänsä kyllästynyt ulkoisesti menestyvä nelikymppinen nainen, joka oli muuttanut Kuopioon "jäähdyttelemään" stressaavasta työelämästä etelässä, hukuttikin kaksi pientä lastaan.

Tämä opettaja on katsonut vierestä, ehkä yrittänyt estää, kun kärsivä vanhempi on äkkipikaisuuksissaan hakannut lapsiaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaan tilanne jossa juuri kävelemään oppinut lapsi ilmaisee itseään seuraavasti.(eli noin 1-1,5 vuotias) ei siis osaa juuri puhua eikä käynyt kouluja.

Nyt tarkkana.

Tilanne:

Toinen lapsi leikkii saamallaan lahjalla ja tämä juuri kävelemään oppineelle selitetään että se ei ole hänen lahja-lelu

Siitä harmiintuneena työntää  nurin tämän toisen joka loukkaa itsensä, vie tämän lelun ja rikkoo sen

Mistä tämä kateus lahjasta syntyi? Miten niin pieni lapsi tuntee näin? Se että kun ei itse saa ja sitten rikkoo toisen omaisuutta kertoo sen että pienellä lapsella on tieto, paha olo ja mieli kun ei saanut mitä toinen sai. Rikkominen kertoo sen että jos en minä, niin ei kukaan muukaan saa sitä. Tästä varmasti seurasi hetken hyvän olon tunnetila. Tämä sama toistuu aikuisilla eri asioissa

Olipa höpöhöpöjuttu satukirjasta.

Vierailija
264/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarkkana.

Tilanne:

Mistä tämä kateus lahjasta syntyi? Miten niin pieni lapsi tuntee näin? Se että kun ei itse saa ja sitten rikkoo toisen omaisuutta kertoo sen että pienellä lapsella on tieto, paha olo ja mieli kun ei saanut mitä toinen sai. Rikkominen kertoo sen että jos en minä, niin ei kukaan muukaan saa sitä. Tästä varmasti seurasi hetken hyvän olon tunnetila. Tämä sama toistuu aikuisilla eri asioissa

En pyytänyt vertauskuvia vaan määritelmän. Etkö tosiaan ymmärrä niiden eroa?

Vierailija
265/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä samoja asioita eri versioina kuitenkin samankaltaisena kuin alunperin sana oli.

https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/miina-ja-ville-opettajan-oppaita/m…

Vierailija
266/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä samoja asioita eri versioina kuitenkin samankaltaisena kuin alunperin sana oli.

Siitä sitten vain määrittelemään. :)

Vierailija
267/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä sitten vain määrittelemään. :)

Jopa kaikki sanasta erkaantuneet ovat kopioineet sen omaansa 

Vierailija
268/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarkkana.

Tilanne:

Itse entisenä kristittynä toivon että et kertoilisi näitä juttuja lapselleni. En nyt ala avaamaan omaa mielipidettäni ja käsitystäni kristinuskosta ja Raamatusta (sama sopii hälyyttävän moneen uskoon) ihan vain että kaikilla olisi mukavaa ja vaikutat mukavalta ihmiseltä. Uskon asiat ovat henkilökohtaisia, enkä näe tilannetta varhaiskasvatuksessa missä se tulisi esiin. Joo, saatat pitää ristiä kaulassa, mutta jos lapsi kysyy siitä, ei tarvitse pitää esitelmää. Voi kertoa että se on ristikoru. Haluan itse hoitaa neutraalilla tavalla eri uskontojen esittelyn lapselleni.

Vierailija
269/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kaverivanhemmuus näkyy työssäsi? Pystyvätkö lapset kohtaamaan auktoriteetteja nykyään? 

Kaverivanhemmuus on yksi suurimmista syistä miksi liityin takaisin kirkkoon ja laitoin tämän ketjun pystyyn. Lapset eivät tarvitse vanhemmistaan kavereita. He tarvitsevat rutiineja, sääntöjä, ohjeistusta sekä rakkautta. Näiden avulla kasvatetaan lapsia jotka pärjäävät yhteiskunnassa. Valtaosa psykologeista ja pedagogeista samaa mieltä. 

Lapset kyllä pystyvät kohtaamaan auktoriteetteja päiväkodissa. Ongelma on se että sielläkin niitä on liian vähän. Tai vaihtoehtoisesti vääränlaisia auktoriteetteja joita totellaan seurausten takia, ei siksi että heitä kunnioitetaan. 

Sitten kun lapset ovat koulussa/yläasteella, nykypäivänlapset tietävät hyvin oikeutensa, mutta vastuut ovat hukassa. Tämä taas soppa josta ei seuraa mitään hyvää.

Miten sun kirkkoonkuuluminen ja kaverivanhemmuus liittyvät toisiinsa? Ja miten ihmeessä kirkkoon kuulumisella on mitään merkitystä sun työn kannalta?

Raamatustako otat periatteet ja linjat työhösi? 

Itseäni ärsytti aivan hirveästi omien lasteni hoidossa (6-12 vuotta sitten) kun uskova lastentarhanjohtaja otti seurakunnasta työntekijän pitämään pyhäkoulua päiväkotiin.

Kyseessä kunnallinen päiväkoti jota koskee se uskonnonvapaus aivan kuten koulujakin. Ärsytti jo silloin kun vielä esikoisen kohdalla kuuluttiin kirkkoon koko perhe ja vielä enemmän kun kirkosta erottuamme sama jatkui kuopuksen kohdalla.  Pyhäkoulu on tunnutuksellista uskonnonharjoittamista ja se pitäisi jokaisen perheen hoitaa itsenäisesti eikä kunnallisen päivähoidan toimesta enemmän tai vähemmän kysymättä.

ja ei, meillä ei kaverivanhemmuutta harrasteta. 

Vierailija
270/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestisi 269

Itse entisenä kristittynä toivon että et kertoilisi näitä juttuja lapselleni. En nyt ala avaamaan omaa mielipidettäni ja käsitystäni kristinuskosta ja Raamatusta (sama sopii hälyyttävän moneen uskoon) ihan vain että kaikilla olisi mukavaa ja vaikutat mukavalta ihmiseltä. Uskon asiat ovat henkilökohtaisia, enkä näe tilannetta varhaiskasvatuksessa missä se tulisi esiin. Joo, saatat pitää ristiä kaulassa, mutta jos lapsi kysyy siitä, ei tarvitse pitää esitelmää. Voi kertoa että se on ristikoru. Haluan itse hoitaa neutraalilla tavalla eri uskontojen esittelyn lapselleni.

En ole AP enkä opettaja. Vastaukseni oli selvennys kysyjälle , oletetusti aikuinen, joka pyysi määrittelemään hyvän ja pahan ja määritin mistä se on tullut ja laitoin linkit ( {harha-}opit jotka eriytyneet sanasta) noudattavat lähes samoja metodeja pääsääntöisesti.

Enkä käytä enää mitään allekirjoitusta/tunnistetta koska sekin aiheutti mielipahaa

Sinun menetyksesi se on että mitä et opeta lapsillesi tai mitä opetat, erotat kyllä hyvän ja pahan 

Vierailija
271/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestisi 269

En ole AP enkä opettaja. Vastaukseni oli selvennys kysyjälle , oletetusti aikuinen, joka pyysi määrittelemään hyvän ja pahan ja määritin mistä se on tullut ja laitoin linkit ( {harha-}opit jotka eriytyneet sanasta) noudattavat lähes samoja metodeja pääsääntöisesti.

Enkä käytä enää mitään allekirjoitusta/tunnistetta

"Vastaukseni oli selvennys kysyjälle --"

Ei se ollut selvennys. Sinä et ymmärrä, mitä määritelmä tarkoittaa. Se ei ole esimerkkejä eikä vertauskuvia, koska näiden tulkinnanvaraisuuksien pohjalta on turha viritellä keskustelua.

Vierailija
272/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus itse sanoi että "sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkää estäkö heitä, sillä lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta" Eli Raamatussa on selkeästi perusteet että lapsille tulisi kertoa Jeesuksesta.

Vierailija
273/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus itse sanoi että "sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkää estäkö heitä, sillä lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta" Eli Raamatussa on selkeästi perusteet että lapsille tulisi kertoa Jeesuksesta.

Ok, mutta vain vanhemmat kertoo tai vievät paikkaan jossa kerrotaan. Ei kuulu kunnalliseen varhaiskasvatukseen.

Vierailija
274/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän Koraanissa ja muutamassa muussakin uskonnon ohjekirjassa kehoteta samaan. Sopiihan sinulle, että lapsesi viedään tutustumaan moskeijaan? Tytöille tietysti huivi päähän ja eroon pojista.

Vierailija
275/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ääliö nosti tämän ketjun?

Tämä on sitä samaa soopaa kuin taannoinen apteekin asiakaspalvelija kirjoitti.

Vierailija
276/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsikin tietää syntiinlankeemuksenai niin kun siitä ei saa puhua, mutta

Eeva kuitenkin sai silloin tiedon hyvästä ja pahastamaistettuaan hyvän ja pahan tiedon puusta hedelmää.tieto on siis meillä jokaisella riippumatta mihin uskoo, ja se kulkee sukupolvelta toiselle ilman uskontoa tai sitoumusta sinällään mihinkään.

Määrittele "hyvä" ja "paha".

Kuka lie jo määritellyt, että hyvä on pahan poissaoloa, ja paha on hyvän poissaoloa. Hyvä ja paha ovat aina läsnä.

Vierailija
277/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsikin tietää syntiinlankeemuksenai niin kun siitä ei saa puhua, mutta

Eeva kuitenkin sai silloin tiedon hyvästä ja pahastamaistettuaan hyvän ja pahan tiedon puusta hedelmää.tieto on siis meillä jokaisella riippumatta mihin uskoo, ja se kulkee sukupolvelta toiselle ilman uskontoa tai sitoumusta sinällään mihinkään.

Määrittele "hyvä" ja "paha".

Kuka lie jo määritellyt, että hyvä on pahan poissaoloa, ja paha on hyvän poissaoloa. Hyvä ja paha ovat aina läsnä.

Ja mitä ne siis ovat? Kainostelevatko uskovaiset täsmällistä kielenkäyttöä, vai mikä tässä on niin kauhean vaikeaa?

Vierailija
278/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, mutta vain vanhemmat kertoo tai vievät paikkaan jossa kerrotaan. Ei kuulu kunnalliseen varhaiskasvatukseen.

Ja siksi lapset kantavat isiensä synnit, kun niille ei kerrota raamatun totuutta

ottakaa Jeesus vastaan se vapauttaa ja avaa silmänne näkemään myös hyvän ja pahan ja sen määritelmän

Vierailija
279/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

278

Juu, jos mulla olis ristikoru sanoisin skidille et se on niin tabu juttu et siit ei saa puhua kellekään🤫🤫🤫

Vierailija
280/312 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeks tää ristikorujuttu niitäkin jotka pitää sitä ylösalaisin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi