Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Boomer-vanhempani kaataa vastuun OMISTA päätöksistään mun niskoille. En jaksa enää.

Vierailija
09.02.2024 |

En oikeasti jaksa. Olen ainoa lapsi, vanhempani on kahdeksankympin kieppeillä ja minä hoidan heidän kaikki viralliset asiat, laskujenmaksun jne. Siinä on paljon hommaa ja se vie aika paljon aikaa muutenkin kiireisestä elämästäni. Tekisin sen mielelläni, jos vanhempani osoittaisi edes jonkinlaista arvostusta tai kiitollisuutta. Tai olisi edes neutraaleja, sekin olisi parempi. Mutta he valittaa kaikesta. He ei muista mitä kaikkea on sovittu ja mitä kaikkia laskuja maksettu, ja sitten valittavat mulle, että heille ei kerrota mistään mitään. Kummallakaan ei ole muistisairautta, on testattu ja pää toimii molemmilla ihan normaalisti, kunhan syyttelevät huvikseen.

Mutta rasittavinta on, että kumpikaan ei ota mitään vastuuta elämänsä aikana tekemistään päätöksistä. Kuulen jatkuvasti, miten he ei voineet muuttaa kun olin 10-vuotias, että sain pitää kaverit ja harrastukset. Olin 10! En pyytänyt että ei muuteta, ei mun kanssa ole edes keskusteltu sellaisesta ja sain kuulla aikuisena, että taas on minun takia luovuttu siitä ja tästä. Järjestin heidät katsomaan palvelutaloja, kun itse sitä pyysivät. Aikamoinen homma oli etsiä sopivat ja järkätä kaikki. Nyt olen kuulemma dumppaamassa heitä vanhainkotiin. Lopulta he muuttivat maalta kaupunkiasuntoon, kun palveluasuminen oli liian kallista. Päätöksen teko muuttamisesta oli kuin tervanjuontia, mutta pidin huolen, etten missään vaiheessa sano mitään minkä voi tulkita painostamiseksi juuri tämän syyttelyn takia. SILTI nyt on minun syy, että he joutui omasta talostaan lähtemään. HE PÄÄTTI SEN ITSE. Yhtäkkiä nyt kaikki mikä on mennyt heidän elämässä vähänkään pieleen, vaikka ei edes olisi, on mun syytä.

Olen niin loppu. Tämä p***a alkaa jo tursuta korvista. Koko ajan joudun hoitamaan enemmän asioita heidän puolestaan, ja koko ajan siitä tulee valitusta. En voi lopettaakaan, koska ei ole ketään muuta, joka heitä auttaisi.

Olen viimeiset vuodet hokenut omille aikuisille lapsilleni, että kun vanhenen, en halua heidän hoitavan mitään mun puolesta. Eläkää omaa elämäänne, vanhustenhoidossa on liikaa taakkaa. En ihmettele hetkeäkään, että vanhuksia ei käydä katsomassa, kun jokainen keskustelu saa raivon partaalle ja joka kerta menee pitkän aikaa, että tasaantuu ja rauhoittuu. Aina kun puhelin soi, tulee sellainen "ei taas" fiilis. Tosi kurjaa, kun he on kuitenkin omat vanhemmat. Mä en vain jaksa enää.

Kommentit (299)

Vierailija
121/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Labrassa kävin joulukuussa.  Taksi toi vanhuksia mutta ei heillä mitään saattajia ollut.  Seisoskelin   ulkona vähän aikaa kun olin liian aikaisessa (ahtaat odotustilat)  ja kääntelin kyynärsauvan piikinkin sisäasentoon.

Odotushuoneessa oli vanhuspareja,  toinen oli toisen silmänä, korvana, saattajana.     Ei näkynyt viiskymppisiä kiukuttelijoita.

Itse tilasin ajan nettiajanvarauksesta kuten boomerina yleensä pyrin hyödyntämään nettiä puhelinsoiton sijaan.

Sama havainto kun itse käyn sairaalassa labrassa tai lääkärissä, toki en käy siellä jatkuvasti mutta kerran jouduin odottamaan päivystyksessä aika pitkään. Aina on saattajana joku vanha puoliso tai sitten ihan vaan taksikuski. Työikäiset ei tietenkään pääse, mutta valitus siitä että pitää mennä ei oikein mätsää tämän kanssa. 

Vierailija
122/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen muuttuu vanhetessaan jälleen lapseksi ja kerjää huomiota kiukuttelemalla ja valittamalla. Onneksi minulla ei ole lapsia joilie kiukutella ja valittaa ja joiden taakaksi heittäytyä ikääntyessäni vaan minun on järjestettävä asiani itse niin, että pärjään. Yhteiskunnan rahavarojen ehtyessä odotetaan ja toivotaan omaisten osallistuvan entistä enemmän läheisten vanhustensa hoivaan ja asioiden hoitoon. Kukaan ei voi kuitenkaan ottaa harteilleen isompaa taakkaa kuin jaksaa kantaa ja oman työn ja perhe-elämän ohessa läheisten vanhusten ja heidän asioidensa hoito voi käydä kenelie tahansa turhan raskaaksi ja näin ainakin jos taakkaa ei voi jakaa kenenkään kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Labrassa kävin joulukuussa.  Taksi toi vanhuksia mutta ei heillä mitään saattajia ollut.  Seisoskelin   ulkona vähän aikaa kun olin liian aikaisessa (ahtaat odotustilat)  ja kääntelin kyynärsauvan piikinkin sisäasentoon.

Odotushuoneessa oli vanhuspareja,  toinen oli toisen silmänä, korvana, saattajana.     Ei näkynyt viiskymppisiä kiukuttelijoita.

Itse tilasin ajan nettiajanvarauksesta kuten boomerina yleensä pyrin hyödyntämään nettiä puhelinsoiton sijaan.

Minä en jaksa uskoa, että boomerit eli Sauli Niinistön ikätoverit tarvitsisivat lastensa apua arkisissa asioissa. Saulikin toivoo, että voisi  auttaa lapsiaan ja lastenlapsiaan nyt, kun aikaa on enemmän.

Vierailija
124/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla villejä lapsia uhkailtiin koulukodilla. Kyllä muistan.

Uhkaile sinä kitiseviä vanhempiasi sillä huoli-ilmoituksella. 

Miksi pitää joku huoli-ilmoitus tehdä kun vanhustyöhön voi ottaa yhteyttä muutenkin.

Itse olen ajatellut pyytää tilanteeni kartoitusta, pyrkimyksenä lähinnä saada arvonlisäveroton siivous.  Mitään siivousseteleitä ei nykyisin ole.  Muuten pärjään ihan hyvin mutta kyllähän se kartoitus olisi hyvä.

Ei ihme että lehdissä on paljon jopa tuomioita kun lapset pahoinpitelevät vanhempiaan.   Eikö se oikeesti sitten ole parempi pysyä poissa kun hyökätä vanhusten kimppuun huitoen mitä käteen sattuu  tai rähjätä.

Vierailija
125/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama havainto kun itse käyn sairaalassa labrassa tai lääkärissä, toki en käy siellä jatkuvasti mutta kerran jouduin odottamaan päivystyksessä aika pitkään. Aina on saattajana joku vanha puoliso tai sitten ihan vaan taksikuski. Työikäiset ei tietenkään pääse, mutta valitus siitä että pitää mennä ei oikein mätsää tämän kanssa. 

Kunpa olisikin näin. Mutta kun yli 80-vuotias saa sen ensimmäisen vakavan sairauskohtauksensa ja menettää osan kyvyistään, niin kuljettajaa ja labran varaajaa aletaan tarvita. Puhumattakaan muista asioiden hoitamisesta. Mielelläni keskittyisin vain töihini, mutta en voi jättää vanhempaani heitteille tässä yhteiskunnassa. Hän nääntyisi hoidon puutteeseen. 

Vierailija
126/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota laskujen maksuvelvoitetta en ymmärrä! Lähes kaiken saa suoraveloitukseen niin, että ainakaan itselleni ei tule ns. paperilaskuja kuin 2-3/v. Mobiilin nettipankista voin tarkastella varoja/laskuja vaikka päivittäin.

75v boomeri

Vierailija
127/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauli Niinistö syntynyt 1948.  Se oli suurista ikäluokista suurin.  Mieheni (olen vanhempi kuin hän) ja veljeni ovat olleet jo kauan kiven alla.  ( 20- 10 vuotta) Sydänkohtaus vei molemmat. 

Terveys on noin vaihtelevaa, kuuskymppinen voi olla jo hoitolaitoksessa,  yli 90- vuotiaat asuu itsekseen hoitaen asiansa,  mutta itse en tunne tällä hetkellä kuin meitä hyvin pärjääviä boomereita.  Tietenkään ne hoidettavat ei tuki kauppojen käytäviä tai liikuskele yleensäkään. Meitä keppivanhuksia voi olla öljynvaihdossa, rengashotellissa,  uimahallissa , haittana.

Vierailija
128/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liian kiltti. Sua käytetään vain hyväksi. Onko tulevasta perinnöstä syyllistetty?

Harmillista. Mutta nykyään 70-vuotias voi joutua pitkään hoitamaan  90-vuotiaiden vanhempiensa asioita.

Vierailija
129/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta heitä tekemään suoraveloitussopimus säännöllisistä laskuista, niin menevät automaattisesti tililtä ilman että joutuu makselemaan niitä erikseen.

Vierailija
130/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt v. 1947. Tästä on aikaa, kun tyttäreni jäi yksin pienten kaksosten kanssa. Kävin kokopäivätyössä, mutta lupasin auttaa. Tein heti selväksi, että en päivystä heitä varten, mutta heidän on sovittava kanssani, milloin tarvitsevat apua. AP. Tee sinä samoin. Rajoita oma apusi minimiin. Sano myös suoraan, että heidän virheensä ei ole sinun vikasi. Eiköhän sitä arvostustakin ala tulla, kun huomaavat ettet ole itsestäänselvyys.  Voisivat  myös maksaa palveluistasi oikeaa rahaa.

Se on nähty, ettei teidän sukupolvi kyllä rupea ketään auttamaan ilman palkkaa tai kiitosta. Vähiten omia lapsiaan. Teiltä sitä kiitosta tai palkkaa on aivan turha odottaa, ei sitä saa vaatimallakaan. Mikään rajojen vetäminen ei auta. Itse panin välit poikki sinun ikäluokkaasi oleviin vanhempiini, koska he ovat täysin mahdottomia ihmisiä kaikin puolin.

Minusta tuo kommentti oli täysin asiallinen ja kannusti AP:ta vetämään rajoja.

Kannattaisiko sinun miettiä,mikä sinulla on vikana,kun vihaat noin paljon yhtä kokonaista ikäluokkaa 

Vierailija
131/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksikö olen kommentoinut?  Yleistyksen takia "kaikki boomerit"   on sitä ja tätä ja ilkeitä ja taakkana lapsilleen.

Onko aikuismaista yleistää ja kirjoittaa psykologista jargonia jostain ikäluokasta?

Meillä boomereilla voi olla rujo ulkonäkö, apuvälineitä mutta kuten olen sanonut, kun pää on kunnossa, jalat ei haittaa.

79 v boomeri ajaa tuossa autollaan vielä työajojakin, muuttoja ja muuta.  Virkeät "vanhukset",  vaimonsa taloyhtiön kantavia voimia vaikkapa pihan somistuksessa.

Siis tuo yleistäminen sai korvani soimaan.  Ja jos jollain on känkkärä viiskymppinen lapsi jonkun muun lapset eivät ole.

Vierailija
132/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä on toisinpäin. Koita jaksaa, vai oletko trolli? Vähän siltä näyttää?

Suurin osa kahdeksankymppisistä kyllä tarvitsee apua koko ajan. 

Vierailija
133/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, alkuunkaan.  

Vierailija
134/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höps! Katri-Helena, joka täyttää ensi vuonna 80 vuotta, sanoi äitinsä tarvinneen apua vasta 95 vuotta täytettyään. Yksilöllistä tietenkin, mutta kyllä suurin osa 80+ pärjää ilman kokoaikaista apua. 

Vierailija
135/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ne haluaa orjatyövoimaa. Eivät tarvitse sitä. Miksi sitä mitään tekisi itse, jos joku muu tulee ja tekee.

Vierailija
136/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketjussa tullut ilmi millaisista asioista vanhemmat tarkemmin lastaan moittivat. Siis esimerkiksi etteivät voineet muka muuttaa aikanaan kun ajattelivat lasta. Siis onko tullut ilmi mihin olisivat tahtoneet muuttaa yms.? Onko kiukuttelu sellaisista asioista jotka eivät kuitenkaan olisi toteutuneet tai muuttaneet mitään olennaista. Surevat sitä että heistäkin ei tullut it-miljönäärejä tai jotain.

Vierailija
137/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ne haluaa orjatyövoimaa. Eivät tarvitse sitä. Miksi sitä mitään tekisi itse, jos joku muu tulee ja tekee.

Kuules nyt, en tunne yhtään 80 v joka olisi autettava.   Kotihoitajat tietenkin tuntevat.  Tottakai heitä on , mutta kyllä me suuri osa pärjäämme omillamme.

Sukulainenkin vielä 89 v asui kesät kesämajassaan metsässä,  marjasti, sienesti, tyrkkäsi kottikärryllä vesitongat sinne, ilman mukavuuksia.    Nyt ei enää jaksa sinne mennä mutta pärjää kotonaan ilman apuja.  92 v.  Hoitaa asiansa,  pankin siten että tilisiirrot pankin kuoreen ja postiin.

Vierailija
138/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksikö olen kommentoinut?  Yleistyksen takia "kaikki boomerit"   on sitä ja tätä ja ilkeitä ja taakkana lapsilleen.

Onko aikuismaista yleistää ja kirjoittaa psykologista jargonia jostain ikäluokasta?

Meillä boomereilla voi olla rujo ulkonäkö, apuvälineitä mutta kuten olen sanonut, kun pää on kunnossa, jalat ei haittaa.

79 v boomeri ajaa tuossa autollaan vielä työajojakin, muuttoja ja muuta.  Virkeät "vanhukset",  vaimonsa taloyhtiön kantavia voimia vaikkapa pihan somistuksessa.

Siis tuo yleistäminen sai korvani soimaan.  Ja jos jollain on känkkärä viiskymppinen lapsi jonkun muun lapset eivät ole.

Kaikki nuoret vanhemmat on huonoja, kaikki lapset kauheita, kaikki nuoret vätyksiä. Onneksi boomerit eivät ikinä yleistä.

Vierailija
139/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari- kolmekymmentä vuotta eteenpäin, niin olet ap itse samanlainen. 

Tätähän te suuret ikäluokat jaksatte toistella. Ei. Tämä koskee teidän sukupolveanne. Ei teitä aiemmin eläneet vanhukset olleet tuollaisia, eikä mikään indikoi että tulevatkaan olisivat.

Tämä. Nuoremmat pelkäävät, että katkeroituvat samalla tavalla kuin te. Vaan tuskin katkeroituvat. Monelle tavoite ei ole maksimaalinen hyvä toiselle muiden kustannuksella, vaan maksimaalinen hyvä sekä itselle että jälkipolville. Monet joilla on lapsia sanovat, että ennemmin kärsivät nyt itse jotta lapsilla olisi sitten asiat paremmin

Tämä on joillekin ikäluokille täysin vieras ajatus.

Mutta kun ovat jo valmiiksi katkeria ja kasvattavat lapsensa yhtä katkeriksi .

Vierailija
140/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nuoret vanhemmat on huonoja, kaikki lapset kauheita, kaikki nuoret vätyksiä. Onneksi boomerit eivät ikinä yleistä.

Missä niin kirjoitin?  Lapseni ainakin ovat fiksuja ja myös lastenlapset.  Kirjoitin ettei kaikki viiskymppisetkään ole känkkäröitä vaikka osa on.

Eikä kaikki nuoremmat yleisesti vihaa vanhuksia,  vain nämä vauvapalstan kirkoittajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi