Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Boomer-vanhempani kaataa vastuun OMISTA päätöksistään mun niskoille. En jaksa enää.

Vierailija
09.02.2024 |

En oikeasti jaksa. Olen ainoa lapsi, vanhempani on kahdeksankympin kieppeillä ja minä hoidan heidän kaikki viralliset asiat, laskujenmaksun jne. Siinä on paljon hommaa ja se vie aika paljon aikaa muutenkin kiireisestä elämästäni. Tekisin sen mielelläni, jos vanhempani osoittaisi edes jonkinlaista arvostusta tai kiitollisuutta. Tai olisi edes neutraaleja, sekin olisi parempi. Mutta he valittaa kaikesta. He ei muista mitä kaikkea on sovittu ja mitä kaikkia laskuja maksettu, ja sitten valittavat mulle, että heille ei kerrota mistään mitään. Kummallakaan ei ole muistisairautta, on testattu ja pää toimii molemmilla ihan normaalisti, kunhan syyttelevät huvikseen.

Mutta rasittavinta on, että kumpikaan ei ota mitään vastuuta elämänsä aikana tekemistään päätöksistä. Kuulen jatkuvasti, miten he ei voineet muuttaa kun olin 10-vuotias, että sain pitää kaverit ja harrastukset. Olin 10! En pyytänyt että ei muuteta, ei mun kanssa ole edes keskusteltu sellaisesta ja sain kuulla aikuisena, että taas on minun takia luovuttu siitä ja tästä. Järjestin heidät katsomaan palvelutaloja, kun itse sitä pyysivät. Aikamoinen homma oli etsiä sopivat ja järkätä kaikki. Nyt olen kuulemma dumppaamassa heitä vanhainkotiin. Lopulta he muuttivat maalta kaupunkiasuntoon, kun palveluasuminen oli liian kallista. Päätöksen teko muuttamisesta oli kuin tervanjuontia, mutta pidin huolen, etten missään vaiheessa sano mitään minkä voi tulkita painostamiseksi juuri tämän syyttelyn takia. SILTI nyt on minun syy, että he joutui omasta talostaan lähtemään. HE PÄÄTTI SEN ITSE. Yhtäkkiä nyt kaikki mikä on mennyt heidän elämässä vähänkään pieleen, vaikka ei edes olisi, on mun syytä.

Olen niin loppu. Tämä p***a alkaa jo tursuta korvista. Koko ajan joudun hoitamaan enemmän asioita heidän puolestaan, ja koko ajan siitä tulee valitusta. En voi lopettaakaan, koska ei ole ketään muuta, joka heitä auttaisi.

Olen viimeiset vuodet hokenut omille aikuisille lapsilleni, että kun vanhenen, en halua heidän hoitavan mitään mun puolesta. Eläkää omaa elämäänne, vanhustenhoidossa on liikaa taakkaa. En ihmettele hetkeäkään, että vanhuksia ei käydä katsomassa, kun jokainen keskustelu saa raivon partaalle ja joka kerta menee pitkän aikaa, että tasaantuu ja rauhoittuu. Aina kun puhelin soi, tulee sellainen "ei taas" fiilis. Tosi kurjaa, kun he on kuitenkin omat vanhemmat. Mä en vain jaksa enää.

Kommentit (299)

Vierailija
61/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hoidin edesmenneitten vanhempieni juoksevia asioita, kaikki sujui hyvin. Juoksetko laskupinon kanssa pankkiin jonottamaan. 

Samaa ihmettelen, miten kahden vanhuksen laskut voi viedä noin paljon energiaa? Itsekin hoidan vanhempien ja appivanhempien laskut ja raha-asiat ja tuskin niihin menee kuukaudessa aikaa kuin 5-10min. kun nykyään kaikki laskut saa e-laskuna, jonka veloituksen voi laittaa automaattiseen veloitukseen eräpäivänä. Luulen, että ap. taustalla on nyt aivan muuta kuin laskut. 

Niin. Hänhän selkeästi kertoi, että vanhempansa syyttävät häntä joka asiasta. Ei kovinkaan mukavaa, vai mitä?

Vähän enemmän ymmärrystä ja sanomiset pitää laskea to

Yläikäraja olis oikeasti hyvä olla, niin kuin on alaikärajakin. 80+ vuotiaat ei tule ikinä näkemään seurauksia siitä politiikasta, millä nuorempiaan kurjistavat.

Vierailija
62/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ta hand om den ena och meddela att det andra barnet tar hand om den andra. Oho - blev också det ogjort?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän asioiden hoito kaikille nuoremmillekaan ole helppoa.   Itse siis 80 v vanhempana selviän vielä hyvin asioistani,  metsätilaan liittyvistä maksuuusta ja veroilmoituksesta,  samoin kaupunkielämään liittyvistä, lääkkeistä, terveydenhoidostani, kauppa_asioista jne.

Lspsillani kuitenkin perehtymiseen voi hetki kulua, olen kyllä yrittänyt näyttää ja kertoa heille .

En siis kehu, toki tiedän että milloin tahansa voi humeeti heikentyä.

Suurin osa vanhuksista pärjää onneksi uutisten mukaan kotonaan loppuun asti. Itsellänikin on toinen vanhempi jo reilu 80, hyvin selviää vielä. Harrasteleekin kodin ulkopuolella. Molempien vanhempien sisaruksissa alkaa olla jo pian 90-vuotiaita ja nekin pärjää hyvin omakotitaloissaan itsenäisesti vielä. Osalla on edelleen ajokorttikin. Ovat jotenkin paljon

Hoitajana käyt heidän luonaan joilla on ollut perusteet saada hoitaja käymään.

Kerroin 93 v neidistä naapurissa,  teräväpäisempiä ihmisiä saa hakea nuoremmistakin.  Pärjää ilman apua,  paitsi siivooja käy kerran kahdessa viikossa.

Vierailija
64/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläikäraja olis oikeasti hyvä olla, niin kuin on alaikärajakin. 80+ vuotiaat ei tule ikinä näkemään seurauksia siitä politiikasta, millä nuorempiaan kurjistavat.

Niinpä. Esim sdp ei olisi viime kaudella ollut vallassa, ellei rinteen vappusatashuijaus olisi mennyt ikäihmisillä läpi. Olisi jäänyt kärsimättä marinit ja muut sähläykset, eikä sotekaan olisi nykyisen kaltainen susi.

Mielestäni äänioikeus pitäisi antaa vain työikäisille. Siinä tulisi kaikkien asiat kyllä hoidettua, sillä pian eläkkeelle jääviä kiinnostaa eläkeläisten asiat, pikkulasten vanhempia lasten asiat ja yleensä myös opiskelijoiden asiat jne. 

Se tasaisi sitä ylivoimaa, mikä ikäihmisillä äänestyksessä lukumääränsä puolesta on. Sanomattakin selvää, että eläkeläisten asiat on aina hoidossa, kun ovat suurin äänestäjäryhmä.

Vierailija
65/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että nimität vanhempiasi boomereiksi on sinulta alentavaa. Toivottavasti joudut hotamaan heidän asioitaan elämäsi loppuun saakka ja toivottavasti he ovat sinulle ilkeitä elämänsä loppuun saakka. Ihan oikein sinulle kiittämätön p*ska!

Vierailija
66/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko heillä rahaa? Hankkikoot apua ja maksakoot siitä. Vai odotatkp perintöä ja et siksi halua heidän hankkivan maksullista apua?

Vierailija
67/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo että nimität vanhempiasi boomereiksi on sinulta alentavaa. Toivottavasti joudut hotamaan heidän asioitaan elämäsi loppuun saakka ja toivottavasti he ovat sinulle ilkeitä elämänsä loppuun saakka. Ihan oikein sinulle kiittämätön p*ska!

👍

Vierailija
68/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat käyvät heidän luonaan jotka tarvitsevat apua.  Eivät meidän jotka pärjäämme arkemme itse.  En tiedä olenko vielä vanha,  80 v.  Ajokortti on ja ajan, selviän netissä niin pankin, reseptit, ajanvaraukset jne. Verojutut metsätilastani ym.ym

Naapurissa kaksi n. 88 vuotiasta pariskuntaa, kumpikin herra ajelee autolla,  rouvat hoitavat huushollinsa.  Ainakaan seinänaapurilla ei käy edes ainoa lapsi ruotsista auttamassa.   Tuossa parkkipaikalla on useammankin yli 80 v auto,  etteivät kovin pöhelöitä voi olla.

Siis eihän nää hoitajat näe meitä, he käyvät niillä jotka apua tarvitsevat.

Vierailija
69/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol mamma tuskailee kun pitää maksaa laskuja. Siihen menee max. 5 min kuussa.

Vierailija
70/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomer ei ole sen kummallisempi sana kuin milleniaali, zoomeri tai hiljainen sukupolvi. Nimitys sukupolvelle. Luulen että boomerit suuttuvat siitä boomeriksi kutsumisesta, kun tietävät itsekin että kyseisestä sukupolvesta ei ole juuri mitään hyvää sanottavaa.

Vai moniko on törmännyt milleniaaliin tai zoomeriin tai hiljaisen sukupolven edustajaan, jotka alkavat ulista jos heitä sellaiseksi kutsutaan?

Tämä on vähän kuin lääkäriä ei saisi sanoa lääkäriksi eikä roskakuskia roskakuskiksi.

Vierailija
71/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain aloituksen, en muita vastauksia. Yleensä luen muita vastauksia että saisin perspektiiviä asiaan, mutta ihan oikeesti, tähän ainoa oikea perspektiivi on se että mitä hel.ettiä, tyhmäkö olet että tuota olet noin kauan kestänyt. Ei tätä voi muulla tavalla katsoa. Uskomatonta mitä jotkut kestävät vain sukulaisuussuhteen perusteella. Sun vikahan se ei toisaalta ole, ei tuollaiset vanhemmat ole sinulle itsekunnioitusta opettaneet, päinvastoin. Mutta nyt sun on aika oppia. Helppoa se ei ole kun on aina syyllistetty mutta sen pitkän tien jälkeen kun helpottaa, se taakan poistuminen on uskomattoman hienoa.

Vierailija
72/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ole lapanen

En todellakaan ole lapanen. Sanon vanhemmilleni ihan suoraan, että en ole vastuussa heidän valinnoistaan ja että he tekevät päätöksensä itse. Ei sillä ole mitään vaikutusta. He eivät pysty enää käyttämään verkkopankkia sun muita, vaikka pää muuten toimiikin. En tiedä mikä siinä on, mutta numerot alkoi mennä väärin ja tuli ongelmia maksujen kanssa, joten pyysivät minua auttamaan. Se oli heille vaikea paikka, niin totta kai suostuin. 

En oikeasti tiedä, miten pystyisin ottamaan etäisyyttä. He ei ole edunvalvontakunnossa, mutta tarvitsevat kuitenkin aika paljon apua. Julkiselta puolelta on palveluseteli muutamaksi tunniksi kuussa. Mitään muuta ei ole saatavilla, olen kyllä kaikki selvittänyt. Eivät he he pysty enää itse soittelemaan ja järjestelemään ja täyttelemään kaavakkeita. Asunnon katsomiset järjestin alusta loppuun asti, vein h

Mun äidin muistisairaus alkoi juuri noin: apua tarvitsi laskujen maksuun. Kaikki oli hänellä aina huonosti, sai masennuslääkityksenkin. Lopetti myös ruoanlaiton ja harrastuksensa. Vieläkö vanhempasi laittavat ruokaa? Ovatko laihtuneet? 

Jos muistitesteistä on enemmän kuin vuosi aikaa, sinuna veisin uudelleen.

Vierailija
73/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse jaksaa. Vanhempasi eivät pärjää enää itsenäisesti ja vuoden päästä tilanne on todennäköisesti huonompi tai sitten ei, ja porskuttavat vielä seuraavat 20 vuotta. Jos et hoitaisi heidän laskujaan, pikkuhiljaa ne alkaisivat mennä ulosottoon, voisit nopeuttaa edunvalvonta-asiaa hakemalla heille edunvalvontaa ja tällöin siihen olisi hyvät perusteet. Julmaa, mutta toinen vaihtoehto on hoitaa laskut, pian lääkärit (hoidatko jo kaupassa käynnit yms menemiset?), äitisi ei enää pysty siivoamaan itse ja hiljalleen asunto menee sotkuiseksi. Omasta hygieniasta huolehtiminen jää, tulee monenlaista sairautta, taakkasi kasvaa. Valitus ei lopu.

Jos sinulla ei ole valtuuksia minkään asian hoitamiseen, voi jatkossa tulla ongelmia. Jos omassa elämässäsi tapahtuu jotain kuormittavaa, vanhempien asioiden hoidosta et saa lomaa. Edunvalvonnalla pääsisitte kaikki helpoimmalla ja voisit ehkä tavata vanhempiasi ilman velvollisuuksia. 

Oman isän kanssa meni välit kokonaan, kun oletti minun hoitavan laskut, siivoukset yms, eikä suostunut minkään avun piiriin. Lopulta sairaalareissun kautta tuli palvelutarpeen arviointi, edunvalvonta ja nyt asuu vanhainkodissa. Hyvä niin, kotihoidon ja milloin minkäkin puhelut loppuivat. 

Vierailija
74/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmrrän täysin ap:ta. Itselläni lähes sama tilanne vaikka se mustista mustin - äitini- onneksi jo nukkui pois. Isän lisäksi on pari läheistä tätiä, joita auttelen silloin tällöin.

Vaikka varsiniset työtehtävät eivät niin paljoa aikaa veisikään niin pahempaa on se jatkuva negatiivisuus. K a i k e s s a. Ei mitään niin iloista asiaa ole, etteikö siitä huonoa puolta löytyisi. Kaikki tulkitaan huonoimman kautta ja kaikista ihmisistä on pahaa sanottavaa. Se on se mikä kuormittaa, ei käytännön asiat.

Olen tehnyt selväksi, että minun kuulteni ei enää puhuta pahaa kenestäkään, ei haukuta naisia, ei manata piruja seinillä sinne missä niitä ei ole. Yksinkertaisesti käskenyt olla hiljaa, jos ei ole mitään hyvää sanottavaa. Helpotti kummasti.

Vierailija
75/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet jo siis eläkkeellä, hassu aloitus eikä totuuden häivää keksi jotain muuta🤣

Miksi ap olisi eläkkeellä? Minä olen täysillä työelämässä ja olen 59. Vanhempani olisivat 92 ja 93, jos vielä eläisivät. 

Vierailija
76/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia lukiessa huomaan, että monet eivät voi samaistua siihen, että jollain oudolla psykologisella tavalla aikuinen lapsi taantuu lapsen asemaan vanhempiensa kanssa. Vanhat vanhemmat ottavat päähän ja siinä vaiheessa, kun lähdet vanhempien asunnosta tai laitat puhelimen kiinni, olet aivan raivona, ahdistunut ja itkuinen, vaikka muuten olisit täysjärkinen, vastuullisessa työssä oleva aikuinen.

Ei tässäkään aloituksessa ongelma ole laskujen maksu, vaan kaikki se henkinen taakka mitä siellä taustalla on ja mitä me ei voida tietää. Ystäväpiirissäni on monia samanlaisessa asemassa olevia naisia.  Ei vanhoja vanhempia noin vain voi jättää oman onnensa nojaan, ei ole henkistä mahdollisuutta tehdä sitä. Yhden tarrautujaäiti kuoli, ja ystäväni on silminnähden paremmassa kunnossa.

Vierailija
77/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sä et oikeasti jaksa niin sä tietysti lopetat ton kynnysmattona olemisen. Mutta jos keräät vaan huomiota sille miten " hyvä" ihminen ja uhri sä oot niin jatka.

Vierailija
78/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärähdät että et jaksa enää ja tilaat kotihoidon. Joo sitä ei niin vaan tilata, mutta joku arviointikäynti, ja kerrot rehellisesti että niitä pitää auttaa kaikessa.

Vierailija
79/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksia lukiessa huomaan, että monet eivät voi samaistua siihen, että jollain oudolla psykologisella tavalla aikuinen lapsi taantuu lapsen asemaan vanhempiensa kanssa. Vanhat vanhemmat ottavat päähän ja siinä vaiheessa, kun lähdet vanhempien asunnosta tai laitat puhelimen kiinni, olet aivan raivona, ahdistunut ja itkuinen, vaikka muuten olisit täysjärkinen, vastuullisessa työssä oleva aikuinen.

Ei tässäkään aloituksessa ongelma ole laskujen maksu, vaan kaikki se henkinen taakka mitä siellä taustalla on ja mitä me ei voida tietää. Ystäväpiirissäni on monia samanlaisessa asemassa olevia naisia.  Ei vanhoja vanhempia noin vain voi jättää oman onnensa nojaan, ei ole henkistä mahdollisuutta tehdä sitä. Yhden tarrautujaäiti kuoli, ja ystäväni on silminnähden paremmassa kunnossa.

Kaikki boomerien lapset tietää mistä tässä on kyse ja myös sen ainoan reitin ulos: ei auteta eikä kuunnella tuntien itkuvirsiä puhelimessa. Irkekööt kuntaan.

Vierailija
80/299 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy vanhuksien kielteisyyteen ja syyttelyyn on hallitsemattomuuden tunne. Muutokset, muutot, kaikki elämä siirtyy muiden vastuulle,jolloin ein sanominen ja syyttely estää uudet muutokset tai ehdotukset. Elettyä elämää kelataan ja syyttelyt ovat osa sitä samaa tunnetta, ettei olekaan osattu pyörittää elämää silloin saati nytkään.

Koska olet yksin tulet kokemaan olosi entistä turhautuneemmaksi vanhempiesi kunnon heikentyessä. JOs mahdollista palkatkaa yksityistä kotiapua edes muutama tunti viikossa ns siivoamaan ja myös kuuntelemaan vanhempiesi valitusta. Sillä on suuri vaikutus .Tiedän sen omasta takaa. Omaisten tukeminen on tärkeä osa vanhustyötä sekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän