Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Boomer-vanhempani kaataa vastuun OMISTA päätöksistään mun niskoille. En jaksa enää.

Vierailija
09.02.2024 |

En oikeasti jaksa. Olen ainoa lapsi, vanhempani on kahdeksankympin kieppeillä ja minä hoidan heidän kaikki viralliset asiat, laskujenmaksun jne. Siinä on paljon hommaa ja se vie aika paljon aikaa muutenkin kiireisestä elämästäni. Tekisin sen mielelläni, jos vanhempani osoittaisi edes jonkinlaista arvostusta tai kiitollisuutta. Tai olisi edes neutraaleja, sekin olisi parempi. Mutta he valittaa kaikesta. He ei muista mitä kaikkea on sovittu ja mitä kaikkia laskuja maksettu, ja sitten valittavat mulle, että heille ei kerrota mistään mitään. Kummallakaan ei ole muistisairautta, on testattu ja pää toimii molemmilla ihan normaalisti, kunhan syyttelevät huvikseen.

Mutta rasittavinta on, että kumpikaan ei ota mitään vastuuta elämänsä aikana tekemistään päätöksistä. Kuulen jatkuvasti, miten he ei voineet muuttaa kun olin 10-vuotias, että sain pitää kaverit ja harrastukset. Olin 10! En pyytänyt että ei muuteta, ei mun kanssa ole edes keskusteltu sellaisesta ja sain kuulla aikuisena, että taas on minun takia luovuttu siitä ja tästä. Järjestin heidät katsomaan palvelutaloja, kun itse sitä pyysivät. Aikamoinen homma oli etsiä sopivat ja järkätä kaikki. Nyt olen kuulemma dumppaamassa heitä vanhainkotiin. Lopulta he muuttivat maalta kaupunkiasuntoon, kun palveluasuminen oli liian kallista. Päätöksen teko muuttamisesta oli kuin tervanjuontia, mutta pidin huolen, etten missään vaiheessa sano mitään minkä voi tulkita painostamiseksi juuri tämän syyttelyn takia. SILTI nyt on minun syy, että he joutui omasta talostaan lähtemään. HE PÄÄTTI SEN ITSE. Yhtäkkiä nyt kaikki mikä on mennyt heidän elämässä vähänkään pieleen, vaikka ei edes olisi, on mun syytä.

Olen niin loppu. Tämä p***a alkaa jo tursuta korvista. Koko ajan joudun hoitamaan enemmän asioita heidän puolestaan, ja koko ajan siitä tulee valitusta. En voi lopettaakaan, koska ei ole ketään muuta, joka heitä auttaisi.

Olen viimeiset vuodet hokenut omille aikuisille lapsilleni, että kun vanhenen, en halua heidän hoitavan mitään mun puolesta. Eläkää omaa elämäänne, vanhustenhoidossa on liikaa taakkaa. En ihmettele hetkeäkään, että vanhuksia ei käydä katsomassa, kun jokainen keskustelu saa raivon partaalle ja joka kerta menee pitkän aikaa, että tasaantuu ja rauhoittuu. Aina kun puhelin soi, tulee sellainen "ei taas" fiilis. Tosi kurjaa, kun he on kuitenkin omat vanhemmat. Mä en vain jaksa enää.

Kommentit (299)

Vierailija
41/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vauvalla kuitenkin lohdullista, kaikilla on varakkaat vanhemmat jätte-eläkkeillä, kun kuolo korjaa tulee omakotitaloja ja kesämökkejä ja kerrostaloasuntoja.  

Ja järjestään keskimääräistä kykenemättömät vanhemmat hoitamaan asioitaAn .   Sitä ihmettelen teräväpäiset hyvät geenit saaneen sisarusparveen kuuluvana.    Vanhin 96,  sitten yhdeksänkympin kahta puolta, itse 10 v nuorempi.

Toki olen nöyrä , tänä iltana voi ratketa verisuoni päästä ja siinäpä olen autettava.

Vierailija
42/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoidin edesmenneitten vanhempieni juoksevia asioita, kaikki sujui hyvin. Juoksetko laskupinon kanssa pankkiin jonottamaan. 

Ei vissiin ole kuullut e-laskuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoidin edesmenneitten vanhempieni juoksevia asioita, kaikki sujui hyvin. Juoksetko laskupinon kanssa pankkiin jonottamaan. 

Samaa ihmettelen, miten kahden vanhuksen laskut voi viedä noin paljon energiaa? Itsekin hoidan vanhempien ja appivanhempien laskut ja raha-asiat ja tuskin niihin menee kuukaudessa aikaa kuin 5-10min. kun nykyään kaikki laskut saa e-laskuna, jonka veloituksen voi laittaa automaattiseen veloitukseen eräpäivänä. Luulen, että ap. taustalla on nyt aivan muuta kuin laskut. 

Vierailija
44/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen, miten kahden vanhuksen laskut voi viedä noin paljon energiaa? Itsekin hoidan vanhempien ja appivanhempien laskut ja raha-asiat ja tuskin niihin menee kuukaudessa aikaa kuin 5-10min. kun nykyään kaikki laskut saa e-laskuna, jonka veloituksen voi laittaa automaattiseen veloitukseen eräpäivänä. Luulen, että ap. taustalla on nyt aivan muuta kuin laskut. 

Niin. Hänhän selkeästi kertoi, että vanhempansa syyttävät häntä joka asiasta. Ei kovinkaan mukavaa, vai mitä?

Vierailija
45/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tod, näk, mielenterveysongelmia.

Vierailija
46/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahden aikuisen ihmisen asioiden hoito on aika paljon muutakin kuin laskujen maksua. Varsinkin kun tarvitaan jo kotihoitoa ja muuta. Siinä on Kela mukana, verotus, omaisuudenhoito, asuminen jne. jne. jne.

Mitä ihmeen juttuja Kelan kanssa, kun lääke- ja lääkäri yms. hoidetaan jo siinä vaiheessa, kun käytetään palveluita. 

Eikä nykyään veroilmoituksia tehdä, kun tiedot verohallinnolta tulee eri viranomaisilta suoraan verottajalle ja ilmoitus on verottavan puolelta esitäytetty. Ja mitkä ovat nämä omaisuudenhoito ja asuminen? 

Vierailija
47/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me emme ole vielä ihan vanhuusiässä, mutta laskuja ei kovin paljon ole. Koteihin liittyvät peruslaskut menevät automaattisesti, e-laskut. Mahdolliset lääkärissäkäynnit ym. maksetaan kortilla, ei tule laskuja jälkeenpäin. Auton huollot hoitaa firma, kortilla maksetaan, ei tule laskuja. Ei niiden hoitoon saa oikein aikaa tuhlattua. 

Vierailija
48/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP liioittele tässä rankasti, miksihän.

Vierailija
49/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän asioiden hoito kaikille nuoremmillekaan ole helppoa.   Itse siis 80 v vanhempana selviän vielä hyvin asioistani,  metsätilaan liittyvistä maksuuusta ja veroilmoituksesta,  samoin kaupunkielämään liittyvistä, lääkkeistä, terveydenhoidostani, kauppa_asioista jne.

Lspsillani kuitenkin perehtymiseen voi hetki kulua, olen kyllä yrittänyt näyttää ja kertoa heille .

En siis kehu, toki tiedän että milloin tahansa voi humeeti heikentyä.

Vierailija
50/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ole lapanen

En todellakaan ole lapanen. Sanon vanhemmilleni ihan suoraan, että en ole vastuussa heidän valinnoistaan ja että he tekevät päätöksensä itse. Ei sillä ole mitään vaikutusta. He eivät pysty enää käyttämään verkkopankkia sun muita, vaikka pää muuten toimiikin. En tiedä mikä siinä on, mutta numerot alkoi mennä väärin ja tuli ongelmia maksujen kanssa, joten pyysivät minua auttamaan. Se oli heille vaikea paikka, niin totta kai suostuin. 

En oikeasti tiedä, miten pystyisin ottamaan etäisyyttä. He ei ole edunvalvontakunnossa, mutta tarvitsevat kuitenkin aika paljon apua. Julkiselta puolelta on palveluseteli muutamaksi tunniksi kuussa. Mitään muuta ei ole saatavilla, olen kyllä kaikki selvittänyt. Eivät he he pysty enää itse soittelemaan ja järjestelemään ja täyttelemään kaavakkeita. Asunnon katsomiset järjestin alusta loppuun asti, vein h

Raha-asioiden hoitamiseksi tilaa palvelu joltain tilitoimistolta tai asianajalta. Laskut ohjataan sinne ja valtuutetaan tilitoimisto maksamaan laskut pankissa. Tilitoimistojen työ ei ole kovin kallista edes, asianajajan vähän tyyriimpää. Lääkäri- yms. aikojen hoitamiseksi tilaa palvelu joltain kotihoivaelsa -tyyppiseltä palveluntarjoajalta. Ei sekään ole ammattilaiselle kovin työlästä. Laskut molemmista palveluista tietenkin heille. Sitten jos sinun pitäisi ruveta auttamaan kotona kun eivät pärjää, niin huoli-ilmoitus sosiaalityöntekijälle. Ja muuten luuri korvaan heti kun valitusta kuuluu.

Vierailija
51/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tod, näk, mielenterveysongelmia.

Siltähän vanhempien käytös kuulostaa, mutta veikkaan että ovat vain hyvin tyypillisiä ikäpolvensa edustajia.

Vierailija
52/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin laskuista, koska ne on sellainen jokapäiväinen valituksen asia. En siksi, että en osaisi niitä hoitaa. Kyllä ne on e-laskuina, en kiikuta niitä pankkiin. Joudun hoitamaan ihan kaiken muunkin aina tarpeen mukaan. Kuormittavinta on kuitenkin se iänkaikkinen ja loputon valitus. Asioiden hoitaminen menisi ilman sen suurempaa stressiä, jos tietäisi että niistä ei kiukutella mulle kuukausikaupalla sen jälkeen, kun ne on hoidettu.

En varmaan osaa edes selittää, mikä tässä oikein kuormittaa. Ehkä se suurin asia on se, että tuntee olevansa vastuussa kahden aikuisen ihmisen elämästä. Varsinkin nyt, kun olen nähnyt, että jos minä en niitä asioita hoida he jää heitteille ja oman onnensa nojaan.

Mun lapset on just muuttaneet kotoa ja haluaisin olla tukemassa heidän aikuiseksi kasvamistaan. Toisaalta haluaisi nauttia siitä hiljaisuudesta ja vapaudesta, mikä tässä elämänvaiheessa kuuluisi olla ja omilla vanhemmillani oli. Kun ei ole enää jokapäiväistä vastuuta lapsista, mutta on vielä täysin terve ja periaatteessa pystyisi tekemään mitä vain. Mutta en voi tehdä mitän vain, kun vanhempieni asiat sitoo koko ajan. He itse sitoo minua kaikkeen. Tuntuu kuin joku olisi koko ajan kuristamassa kurkusta, vaikka nyt pitäisi olla aikaa ja energiaa itselle.

ap

Vierailija
53/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahden aikuisen ihmisen asioiden hoito on aika paljon muutakin kuin laskujen maksua. Varsinkin kun tarvitaan jo kotihoitoa ja muuta. Siinä on Kela mukana, verotus, omaisuudenhoito, asuminen jne. jne. jne.

Mitä ihmeen juttuja Kelan kanssa, kun lääke- ja lääkäri yms. hoidetaan jo siinä vaiheessa, kun käytetään palveluita. 

Eikä nykyään veroilmoituksia tehdä, kun tiedot verohallinnolta tulee eri viranomaisilta suoraan verottajalle ja ilmoitus on verottavan puolelta esitäytetty. Ja mitkä ovat nämä omaisuudenhoito ja asuminen? 

No maa - ja metsätaloudesta on vuosittain jätettävä veroilmoitus.

Mutta jos on raskasta, voisivatko he saada virallisen edunvalvojan hoitamaan asiat?  Se on kyllä kallista.

Vierailija
54/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin on keksitty. Eiköhän kohta sata vuotiailla ala olla muuta mielessä ,kuin ainokaisen pojan vauva-aika. Jotain pielessä ap hae apua.

Vierailija
55/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sitä aikaa itsellesi. Säästä ja varaa loma ulkomaille vaikka. Vanhempasi ovat selvinneet jo 80v asioistaan, joten tuskin viikko maata kaataa. 

Vanhuksien kanssa pitää olla varovainen, ettei ala hyysätä liikaa. He passivoituvat helposti ja sitten menee kaikki toimintakyky arkiaskareissa.

Vierailija
56/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Hänhän selkeästi kertoi, että vanhempansa syyttävät häntä joka asiasta. Ei kovinkaan mukavaa, vai mitä?

Vähän enemmän ymmärrystä ja sanomiset pitää laskea toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. 80v on aivoissa paljon harmaita alueita, eivätkä he toimi samalla tavalla kuin keskiverto aikuinen. Dementian oireet alkavat jo 20v aikaisemmin, joka muuttaa persoonallisuutta, on kipua ja kolotusta, kuoleman pelkoa jne. 

Ihan sama, teini-ikäiset lapset. Jokainen teini-ikäisen lapsen vanhempi voisi kertoa samalainen tarinan ja sitä vanhempien jaksamista ja sietokykyä koetellaan äärimmyksiin asti ja elämän on vain jatkuttava ja elämässä hyväksyttävä toisiasiat, ettei elämä ole helppoa ja ruusuilla tanssimista, edes rakkaitten kanssa. 

Vierailija
57/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän enemmän ymmärrystä ja sanomiset pitää laskea toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. 80v on ai

Jännä miten vanhusten kohdalla pitäisi vaan sietää kiltisti kaikki kaltoinkohtelu. Eniten maailmassa vihaan tuota sanontaa "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos". Taidat olla juurikin boomereiden ikäluokkaa, koska kuulin sitä lapsuudessani ihan koko ajan. Kiusaamisesta, seksuaalisesta häirinnästä tai ylipäätään mistään ei olisi saanut loukkaantua, hätääntyä tai tuntea mitään tuntea mitään tunteita. Piti vain antaa mennä "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos". Tajuatko että se ei ole mahdollista? Jokaisella on oikeus tunteisiinsa. Jos joku aiheuttaa jatkuvaa stressiä, pahaa mieltä ja ahdistusta, hänet saa ja on aiheellista leikata elämästään kokonaan pois. Oli tämä henkilö sitten ihan minkä ikäinen tahansa. Olipa hän sitten vaikka oma äiti tai isä.

Vierailija
58/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän asioiden hoito kaikille nuoremmillekaan ole helppoa.   Itse siis 80 v vanhempana selviän vielä hyvin asioistani,  metsätilaan liittyvistä maksuuusta ja veroilmoituksesta,  samoin kaupunkielämään liittyvistä, lääkkeistä, terveydenhoidostani, kauppa_asioista jne.

Lspsillani kuitenkin perehtymiseen voi hetki kulua, olen kyllä yrittänyt näyttää ja kertoa heille .

Suurin osa vanhuksista pärjää onneksi uutisten mukaan kotonaan loppuun asti. Itsellänikin on toinen vanhempi jo reilu 80, hyvin selviää vielä. Harrasteleekin kodin ulkopuolella. Molempien vanhempien sisaruksissa alkaa olla jo pian 90-vuotiaita ja nekin pärjää hyvin omakotitaloissaan itsenäisesti vielä. Osalla on edelleen ajokorttikin. Ovat jotenkin paljon nuoremman oloisia onneksi entä heidän vanhempansa olivat samassa iässä aikonaan.

sivusta

Vierailija
59/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vanhuksista pärjää onneksi uutisten mukaan kotonaan loppuun asti. Itsellänikin on toinen vanhempi jo reilu 80, hyvin selviää vielä. Harrasteleekin kodin ulkopuolella. Molempien vanhempien sisaruksissa alkaa olla jo pian 90-vuotiaita ja nekin pärjää hyvin omakotitaloissaan itsenäisesti vielä. Osalla on edelleen ajokorttikin. Ovat jotenkin paljon nuoremman oloisia onneksi entä heidän vanhempansa

Hoitajan kokemuksella voin kyllä sanoa, että eivät todellakaan pärjää. Vanhukset pidetään väkisin kotona kuolemaan asti, mutta ne viimeiset vuodet ja joillain ikävä kyllä vuosi kymmenet on aikamoista kitumista. Tosi monien vanhusten olisi paljon parempi olla jossain yhteiskodissa tai laitoksessa missä on hoitoa ja seuraa kuin ihan yksin kotona. Kotihoidon hoitajat ehtii olla paikalla muutaman minuutin kerrallaan. Kaikkea siinä ei ehdi hoitaa. Tavoitteena on ainoastaan elämän ylläpito, ei elämän laatu.

Vierailija
60/299 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän enemmän ymmärrystä ja sanomiset pitää laskea toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. 80v on ai

Kerta asia on näin, ehdotan yläikärajaa vaaleissa äänestämiseen.

Tai äänestyslipuke toisesta reijästä sisään ja toisesta ulos suoraan roskiin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan