Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Patjanmalliset tonkkositeet huonolla teipilla! Nostalgiaketju meille, joilla oli aina pakaran paalla, sisareidessa tai polven kohdalla se larpatin hurraamassa ohivuodolle.

Vierailija
12.01.2007 |

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahimpina vuoto päivinä...

Vierailija
62/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 60-luvulla syntynyt.

Ihan ensiksi minua todella ihmetyttää, että noin monilla on ollut lapsuudenkodissa tuollainen hys-hys-mentaliteetti. Meidän perheessä asiasta kyllä puhuttiin, ja koska isä yleensä kävi kaupassa, hänen kauppalistassaan oli tarkat ohjeet siteistäkin :) Ja minun mummoni puhui myös kuukautisista, koska kertoi, ettei itse aikoinaan edes tiennyt, mistä oli kyse, kun verta tuli ensimmäistä kertaa.

Muistan ne paksut hajoavat siteen. Ratsastin myös... Ja se tunne, kun huomaa siteen nousevan selkään, eikä voi tehdä mitään... Ja yöksi piti laittaa pari sidettä...

Meillä terkkari kehoitti käyttämään tummaa hametta kuukautisten aikana! Ja kyllä sitä aina pelkäsi, että side näkyy housuista.

Nykyään käytän kuukuppia, ja se on mainio!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

salailin asiaa äidiltä ja hän huomasi sen pyykätessään. Ekat siteet osti, sitten sain pärjätä omillani enkä kehdannut enää pyytää. Ihme että ei ihmetellyt mistä minä ne hankin. Joskus jopa rahanpuutteessa käytin samaa tamponia pitkään. Välillä puristelin sen vain " kuivemmaksi" ja eikun takaisin. Omaa tytärtäni en moiseen alenna! Ja ne ihanat Saba LIbresset. Tosiaan kuin patjat ja silti eivät imeneet mitään. AIna sai pelätä että lorahtaa ohi. Koulun liikkatunnit olivat painajaisia kun lämmin lorahdus kävi, eikä tiennyt mihin se meni....

Vierailija
64/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä salailin myös menkkojen alkamista. Muistan istuneeni 12-vuotiaana koulun juhlasalissa vaaleansinisine housuineni, joissa oli haaruksissa vessapaperia aivan turkasen paljon.

Parit kuukautiset handlasin vessapaperin avulla. lopulta tämä rike oli pakko tunnustaa äidille. Äiti aloitti sipinän, supinan ja vaikeena olemisen. Kyllä se oli tosi hävettävä tilanne. Äitiä hävetti tietysti kaikkein eniten, koska nyt esikoistytärkin oli saastunut.

Ei siihen aikaan oltu avoimia, ei.

Vierailija
65/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieltäni on aina välillä painanut, että en pitänyt pikkusiskostani parempaa huolta. Hänelle tuskin myöskään äiti puhui mitään koko asiasta. Olisin voinut hankkia siskolle siteítä ja kertoa. En vain tullut ajatelleeksi koko asiaa, kun en enää silloin asunut kotona.

Meillä äiti kerran huomasi veskissä siteenä käyttämäni vessapaperimytyn. Ei ollut mennyt pöntöstä alas. Sanoikin ihmetelleensä, miksi välillä menee vessapaperia enemmän. Mutta ei siis edelleenkään tarjoutunut ostamaan tai maksamaan siteitäni/tamppoonejani. Ikää minulla oli tuolloin 13 tai 14-vuotta. Elettiin 80-luvun alkua.

Vierailija
66/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin alkoi kuukautiset v. 86, kun olin 13. Vaikka tiesin, mitkä ovat, niin säikähdin vessassa kotona, kun housut oli yhtäkkiä verta täynnä. Huusin tietty äitiä.. Tämä kahnusti paikalle ja kaivoi siteitään mulle kaapista. Äidin tuolloinen avomieskin siihen kyselemään, että mikä on.. Mene pois!!! Ei sulle mitään!!!

Äiti hankki mulle siteet jatkossa: ja siitä olen vieläkin katkera.. Itse olisin varmasti ostanut jotain muita kuin niitä VUOKKOSIA. Kerran luokkakaverilla alko kesken koulupäivän kuukautiset ja se JÄRKYTTYI, kun löin sen patjan sille kouraan..

Tällä hetkellä kaavailen kuukautiskupin käyttöön siirtymistä.

Vierailija
67/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olen oppinut sitä käyttämään vaikka vasta aikuisena suomeen muutin. Ei voi oikeesti olla niin vaikea homma, ettei muka aikuisena enää opi. Aika naurettavaa.. tai eihän sille mitään voi jos ei opi, mutta toi tuskin on siis pienin sun huolenaihesta.

Vierailija
68/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viikkorahoistani sitten aloin ostaa kalliimpia Libressejä, jotka tulivat tuolloin joskus. Ja menkat olivat maailman runsaimmasta päästä aina, piti vaihtaa joka välitunti, kaksoistunnit oli kamalia! Liikkatunneilta aina olin poissa menkkojen aikaan. Ja ne paitaviritykset, ja ne kamalat patjat oli kamalan tuntuisia. Ja pahimmillaan piti viritellä niitä aina kaksi tai kolme poikittain housuihin, että kestin ne kaksi tuntia. IHAN HIRVEETÄ, ja muoti 80-luvulla ja 90-luvulla oli niin niukkaa vielä että varmasti näkyivät kaikki sidejutut, tai kaikki arvasivat pukeutumisesta (pidempi paita) että kun jollain oli menkat. Ja teininä se oli tosi tärkeää, ettei kukaan olis tiennyt. Varsinkaan pojat.

Vierailija
69/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin aina äitiäni ahdasmieliseksi mutta hänhän ollut ollut valistuneemmasta päästä kun muiden juttuja lukee. Olin 12 v kun kuukautiset alkoivat ja sanoin niistä äidille. Näytti missä siteitä on ja osti niitä jatkossa tuplamäärän. Vuosiin ei kuukatisista puhuttu sen kummemmin.

Nyt olen kohta 10 v tytölle puhunut asiasta jo moneen otteeseen. Seuraava sukupolvi olkoon ylpeä kuukautistensa alkamisesta! Kauhea riesa jo muutenkin ja jos vielä pitää sen lisäksi hävetäkin.

Vierailija
70/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä kuukautiset eivät olleet mitenkään arka aihe. OLin 14 kun ekat menkat tuli, ja äitini voivotteli kun ei sattunut olemaan juuri sillä hetkellä siteitä kotona. Eipäs siinä auttanut muuta kuin soittaa isille töihin, ja isi toi rakkaalle tyttärelleen kuukautissuojia, jotka muistuttivat tosiaan enemmän vauvan vaippoja koon puolesta!

Nykyään mieheni ostaa usein siteitä kaupasta ohjeitteni mukaan. Ja onpas käynyt niin, että siskon mieskin on niitä minulle ostanut;)

Vierailija
71/141 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo... enkä kyllä oikein muista miten paljon äitin kanssa jutskailtiin. Jotenkin ihan normaalisti muistaakseni. Isän luon aolin kun alkoivat ja hänellekin kerroin heti ja äidillekin soitin. Olin samalla myös vatsataudissa, joten olo oli aivan kamala. Ja äiti osti kyllä siteitä ja ehkä joskus isäkin jos pyysin ja itekkin kyllä alusta asti.

Vierailija
72/141 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silti, meilläkin oli niin häveliästä etten halunnut äidiltä pyytää, joten ehkä ostin omilla rahoillani, tai sitten jotenkin sain sitä rahaa tms.

Mutta etenkin parikyt vuotta siteen niissä hinnoissa täysin epäreilua poikia kohtaan. Eihän veljen suhteen sitä kuitenkaan saanut mitää " sidelisää" kuukausirahaan.

Vierailija
73/141 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla Saba merkkinen. Äiti mulle tokas, ettei vöitten kanssa ruveta leikkimään kun vaihtoehtojakin on. Olin sitten polleeta kun kavereilta vilkkui valkoinen vyö housunkauluksesta ja ite olin " niin" moderni.

Vierailija
74/141 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalassa sellaiset valkoiset kuviolliset " lasten" pikkuhousut, olin ollut tunteja hereillä, käynyt mansikoita poimimassa yöpaidassa ja ne pikkarit verituhruineen oli kyllä korni näky, kun vihdoin vessassa käydessä huomasin, mitä oli tapahtunut. Huusin äidin vessaan ja näytin pikkuhousuja ja äiti huokaisi, että nytkö ne sitten alko. Äiti näytti, missä on siteitä (merkkinä Nainen) ja alkoi ostaa mulle PikkuNainen-merkkisiä siteitä. Oliko niin, että PikkuNainen oli valkoinen paketti vihreällä tekstillä, sitten oli Nainen sinisellä tekstillä ja vielä joku yöside punaisella tekstillä? Mainoksia en kyllä muista. Olen syntynyt -76.

Monesti kuukautisten aikaan jouduin lähteä pois koulusta kesken päivän, kun menkat oli tosi runsaat ja uskollisesti käytin äidin ostamia PikkuNainen siteitä, jotka oli tavallisia siteitä pienempiä eikä riittäneet mihinkään. Tunnin kun istui, niin seisomaan noustessa lämmin lorahdus vaan kävi ja side valskasi edestä, takaa ja sivuilta... :( Eikä kenellekään oikein voinut kertoa, opettajakin oli mies ja viimeistä vuotta töissä ennen eläkkeelle jäämistä.

Omille tytöilleni aion puhua kuukautisista hyvissä ajoin ja niiden alkamista juhlitaan! En aio huokaista " Nytkö ne sitten alkoi...?" ja saada lasta tuntemaan, että on anteeksipyynnön velkaa...

Kauhean moni on tosiaan joutunut omilla rahoilla ostamaan siteet, ei meillä onneksi!

Ja ne tuhriintuneet pikkarit piilotin vessaan alahyllyn perälle, josta isä ne oli löytänyt ja näyttänyt äidille ja äiti tuli supattamaan, että sitten jos näin käy jatkossa, niin sinne ja sinne viet ja niin pestään. Kielsin muuten kertomasta menkkojen alkamisesta pikkusiskolleni (2v. nuorempi), mutta niin vain äiti oli mennyt kertomaan ja sisko tuli kyselemään, miltä tuntuu ja mua ärsytti niiiiiiin!

Hauskaa oli sekin, miten äiti kertoi, että kuukautisten alkamispäivänä piirretään kukka kalenteriin ja siitä lasketaan sitten, milloin seuraavan vuodon pitäisi tulla. Ja kun kuukautiset taas alkaa, piirretään kalenteriin sen päivän kohdalle taas kukka! Miksi ihmeessä juuri kukka?!? :DD

Vierailija
75/141 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottavat tuolla kylppärin kaapissa käyttöä. Mekin aiotaan juhlistaa sitä juttua jotenkin, tyttö kyllä ihmetteli että miksi. Kerroin että joissain kulttuureissa on tapana juhlia ja tuosta häveliäästä suomalaisesta tavasta on syytä päästä pois. Naiseksi kasvaminen on hieno asia.

Lisäksi olen sanonut että minusta se on luonnollista että kuukautiset tulee ja se valmistaa tyttöä naiseksi ja aikanaan on mahdollista saada lapsia ja kuukautiskierto liittyy siihen asiaan. Munasolun irtoaminen ja hedelmöttyminen on käyty yhdessä läpi ja nyt vitosella kevään aikana on opetusohjemassa tämä asia. Puhuin siis siitäkin vanhempainillan jälkeen kun opettaja siitä kertoi luokassa, on miesope. Mielestäni lasta täytyy valmistaa näihin juttuihin kotona. Saavat toki keskenäänkin sipistä asiasta jos haluavat. Monesti se lasten kertoma totuus on puutteellista ja osin virheellistäkin.

Vierailija
76/141 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen vm. -75. Ekat menkat meni ohi äidiltä salaa, mutta onneksi äiti itse käytti tampaxeja!!! Niitä olen käyttänyt alusta asti ja toisella kerralla jo rohkaistuin pyytämään äitiä niitä ostamaan. Osti kyllä tarvittaessa.

Mies tuo nykyään tamponeita kaupasta ilman mitään sen kummempia. Mutta muistan kerran kun asuin vielä kotona ja menkat alkoi kun olin kuumeessa. Isän piti mennä kauppaan ja toihan se oikeaa merkkiä, mutta vähän tuota nolotti kun ei kuulemma äidille koskaan ollut joutunut ostamaan. Onneksi minä ja sisko on myöhemmin pidetty huolta, ettei jäänyt ainoaksi kerraksi;)

Vierailija
77/141 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sen jo unohtanut mutta kun mainitsit niin juttu palautui mieleen.

Tama nostalgiaketju tuo tosi paljon muistoja mieleen... Salaiset " vähemmän salaiset" Siniset, Nainen-siteet yms.... Ja oliko joku paketti joka oli väriltään musta, viininpunaisin kirjaimin...? Yhta kaikki, kamalia patjoja joka pakkauksessa :)

Vierailija
78/141 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin luin näitä viestejä järkyttyneenä, että mitä ihmeen patjoja, mut sit aloin muistamaan paksut siteet.

Äitini sai mut iäkkäänä, lieneekö siinä syy omiin muistoihini. Luulin nimittäin pitkään, et aina on ollut ohuita siteitä myynnissä, mut äitini ei ois vaan raaskinut ostaa niitä kalliimman hinnan takia. Mut taitaakin olla niin, et ei ollut muuta kuin paksuja. Ja on kai niitä vieläkin mahdollista ostaa kaupasta!

Sain välillä postista näytteitä ohuista siteistä, ja pyytämällä sain pyytää et äiti ostas niitä. Se kun toi aina niitä paksuja ison paketillisen. Ite en kehdannut mennä ostamaan, kun pieni kylä oli... En halunnut isäni kullen puhua aiheesta, et jotain häpeää siihen liittyvää koin. Mut ei se mikään " tabu" tai saastainen asia lapsuudenkodissani ollut. Onneks!

Vierailija
79/141 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan minäkin ne paakkukakkarasiteet! Ja muistan vielä tarkalleen miltä se kaappikin haisi jossa äiti säilytti siteitä (ei käytettyjä siis vaan ihan pakkauksia ja muutakin kosmetiikkaa). Olen käyttänyt pääasiallisesti tamponeja muistaakseni jo toisista kuukautisistani lähtien, mutta muutamie n muiden kanssa samaa mieltä että muoviset alwayssit on kauheita ja hiostavia, jos käytän sidettä käytän mieluummin pehmeäpintaisia. Synnytysten jälkeen oli suorastaan turvallinen ja mukava olo kun oli paksut, pehmeät vaipat housuissa eikä haittaa vaikka vuotais ohikin.

Vierailija
80/141 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin niihin lastenpikkareihin sen ison paksun siteen ja se yletti alusta loppuun. Mietin, et miksi ihmeessä menkat pitää olla näin pienellä tytöllä...

Silloin kun siirryin paksuista siteistä ohuempiin (en muista vuotta), olin aina varma, että olen unohtanut laittaa siteen. Vanhat olivat jotenkin turvallisempia, kun tuntuivat koko ajan pikkareissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme