Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Patjanmalliset tonkkositeet huonolla teipilla! Nostalgiaketju meille, joilla oli aina pakaran paalla, sisareidessa tai polven kohdalla se larpatin hurraamassa ohivuodolle.

Vierailija
12.01.2007 |

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin oli jo muistaakseni jotain parempiakin siteitä, mutta mun viikkorahani ei riittänyt niihin. Siis meillä kotona kuukautiset oli niin HYSHYS-juttu, että kun vaivoin kehtasin tunnustaa kuukautisteni alkaneen, niin mulle lykättiin 10 markkaa kouraan ja käskettiin mennä ostaan siteitä. Ja jatkossa ostelin siis omilla viikkorahoilla :-)

Mulla oli näitä kamalia Vuokkosen vaippoja. Yksi onneton teippiraita, paksuutta saman verran kuin vauvan vaipassa ja kummallinen paakkuuntuva täyte. Hyi että. Olin alusta saakka runsasvuotoinen ihminen, ja usein sai olla koulussa nykimässä paidanhelmaa alaspäin... ja aina kuukautisten aikaan mustat housut tai ainakin tummat farkut.

Liikuntatunneilla pidettiin niitä tiukkoja " verkkareita" (muistatteko muuten hiihtohousu-muodin..? Ne oli malliltaan just samoja kuin verkkarit), ja kerran kun hetin kuperkeikkaa, tuli jumppamaikka sanomaan, ettei ole pakko osallistua liikuntaan, kun on kuukautiset :-D Mä olin ihan että häh. Toki mun kahden sentin paksuinen siteeni oli paljastanut kuun vaiheen, kun pyllistelin niissä tiukoissa verkkareissa.

Ei ollut varmaan montakaan kuukautta, etten olisi öisin vuotanut ohi, vaikka asettelin taitavasti kolme Vuokkosta lomittain ja kahdet kireät pikkuhousut päällekkäin. Sitten itku silmissä hinkkasin salaa lakanoita kylmällä vedellä, kun niistä menkoista ei siis kotona voinut puhua sanaakaan. Kun menin kuukautisten aikaan yökylään, tungin housuihini yöksi myös pienen froteepyyhkeen, jotten tuhrinut vieraiden petivaatteita.

Muistan kanssa noo Nainen-mainokset. :-D Hymytön hoitaja mainostaa TERVEYSsiteitä valkoisessa hoitsunpuvussaan.

Voi sitä ilonpäivää, kun 15-vuotiaana rohkaistuin ostamaan Tampaxeja. Ja ihanat Alwaysit!

Kun omilla tytöillä sit aikanaan alkaa menkat, niin on pikkuisen toista. Toivottavasti kuukuppi tulee heillä käyttöön heti, mä kuulin siitä vasta 30-vuotiaana.

Vierailija
42/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Joskus pöllin äidiltä siteitä. Usein tein niitä itse talouspaperista. Muistan että ompelin parilla neulanpistolla pikkareihin kiinni muovin joka oli taitettu molemmista päistä, ja siihen keskelle taskuun taittelin talouspaperia.

Ne oli meillä niin noloja asioita ettei voinut kertoa kenellekään.

Sitten kun tuli läpivuotoja, valehtelin äidille että tuli ripuli housuun.

Mä pöllin isosiskon ob-tamponeita. Tai väkersin vessapaperista töllön pöksyihin. KK alko kun olin kutosella.

Ja ekojen kk alku - joulujuhlassa!!! Ja meiän luokalla oli esityksiä ja muutenkin pieni kyläkoulu. Kotona vasta huomasin. Toivottavasti kukaan ei nähny...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ihmetellyt niitä enkä 13-vuotiaana kehdannut kysyä. Minulla menkat alkoi vuonna -86 ja äitini osti siteet (kehtasin itse ostaa vasta 16-vuotiaasta lähtien....). Joskus hän osti niitä kummallisia verkkositeitä enkä tajunnut miten ne sai kiinni joten laitoin siteen sellaisenaan alushousuihin, eihän ne paikallaan pysyneet. Enkä kehdannut äidiltä kysyä, ihme ylipäätään että kehtasin sanoa kuukautisten alkaneen...

16-vuotiaana sitten uskalsin itse ostaa tampooneja, voi sitä ihanuutta:)

*hymyilyttää*

vm -73

Vierailija
44/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se olikin sen ajan äideille niin kamala juttu kun tyttärellä alkoivat menkat?! Meillä oli siis sama juttu. Uskalsin pitkän mietinnän jälkeen tunnustaa äidille menkkojeni alkaneen, äiti osoitti vaan vessassa olevaa sidepakettia ja sanoi että tiedät varmaan mihin tarkoitukseen nämä ovat... onneksi koulussa oli valistettu asiasta!

Ja sitten menkkojen aikaan kun siteitä piti tuoda kaupasta, jätin illalla äidille lapun koska jostain syystä asiaa ei voinut sanoa suoraan :) kai asia sitten oli minunkin mielestäni hävettävä, kun äitikin siihen niin suhtautui. Onneksi sitten myöhemmin teininä nuo ihmeelliset häpeän tunteet hävisivät.

Jos joskus saan itse tyttären, en kyllä aio käyttäytyä noin...

Vierailija
45/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuminauha oli siis sidevyö johon kiinnitettiin solmulla side molemmista päistään ja se kuminauha oli vyötäröllä koko menkkojen (ajan paitsi saunassa) ja sidettä vaihdettiin tarpeen mukaan. Niissä ei ollut mitään muovia vaan olivat jotain pumpulintapaista. Perfegta oli yksi merkki ja sinisessä paketissa.

Vierailija
46/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kymmenvuotias ja vanhempien kanssa ulkomaanmatkalla, kun kesken ruokailun alkoi helvetillinen vatsakipu. Epäiltiin ruokamyrkytystä ja " löydöksen" jälkeen ripulia... Hetken sulattelun jälkeen sekä äiti että minä uskoimme viimein, että menkathan ne, 10-vuotiaalla (äidillä oli ollut myöhäinen puberteetti).Äiti osti supermarketista pikkuhousunsuojia, mutta niitä piti vaihtaa vartin välein, myös lentokoneessa. Sitten koti-Suomessa minulle esiteltiin ne megavaipat, järkytys! :) Olin eka meidän luokalla ja koko ajan pelkäsin, että muut huomaavat.

Vierailija
47/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tähän juuri lisättävää enää ole :)

Vierailija
48/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koitin joskus sinnitellä teippaamalla puolenkymmentä ph suojaa ristiin rastiin pikkareihin ja vaihtelin niitä sitten vähän päästä. Piti ja pysyi moinen viritys paremmin kuin vuokkoset...

Vierailija
49/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saunassa ja iltakävelyillä ollessani 8-9-vuotias. Ei sitten ollut hirveä shokki, kun ne alkoivat ollessani 11-vuotias. Äiti sitten opetti, että käsisuihkulla pitää pestä menkkojen aikana, muuten haiskahtaa. Siteet olleet yhteisiä siitä asti, kun menkkani alkoivat. En todellakaan joutunut ostamaan omilla rahoillani niitä. Edelleen voin äitini luona ottaa häneltä niitä ja toisinpäin.

Vierailija
50/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi -89, juuri ja juuri 13v. Ne ihanat mimoseptit ja nainen-siteet... Muistan kun tuli markkinoille ekat siivekesiteet (oisko olleet libressen) ja mietin kuinka ne aivan kummasti suunnitellut siivekkeet sais paikalleen. Menkat oli tosi runsaat ja aina tuli sotkuja öisin kun falskasi ne vaipat. Nukelle minäkin pöllin äidin kaapista =) Äiti on lääkäri ja meillä suhtauduttiin luonnollisesti myös kuukautisiin. Kellekään muulle en varmasti oiskaan uskaltanu sanoa.

Vierailija
51/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli painat vettä vasta kun se suihku siellä pytyllä ja vastaavasti kun otat suihkun pois, päästät napin irti.

Vierailija
52/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on nyt 11 ja " kehitynyt" , kuukautisia odotellaan ja kun se on kuitenkin ei nyt niin hirveän pitkä 150 cm niin mietin että jääkö lyhyeksi.

Vierailija
53/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eli painat vettä vasta kun se suihku siellä pytyllä ja vastaavasti kun otat suihkun pois, päästät napin irti.

Vaikka miten päästän napista irti vasta pytyssä, niin sitä vettä kummiskin on aina ihan joka paikassa ja ympäri pyttyä :-)

T.47

Vierailija
54/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää paljoa kasvanut sen jälkeen, olen 162 cm " pitkä" . Äitinikin on pidempi :(

Vierailija
55/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat menkat tulivat, kun olin 10v6kk ja sitten toiset menkat tuli puolen vuoden päästä ja siitä asti ne ovat jatkuneet säännöllisesti. Olen 168 senttiä pitkä ja muistaakseni kasvoin menkkojen alun jälkeen vielä pari senttiä.

Vierailija
56/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kk 11v. ja ihan varmasti kasvoin sen jälkeenkin, koska pituutta on liki 180cm.

Kuulun myös siihen sarjaan joka kasvatettiin niin häveliäässä ilmapiirissä 70-l, etten kehdannut alkuun edes äidilleni kk alkamisesta kertoa.

Sitä sitten vuoden päivät väkertelin itse kaikenlaisia virityksiä ja " lainailin" äidiltäni siteitä salaa. Onneksi äitini noihin aikoihin osti edes välillä jotain muita siteitä kuin niitä " vyöhön" kiinnitettäviä. Mene ja tiedä vaikka olisi huomannut jossain vaiheessa kuukautisteni alkaneen, mutta ei kyennyt asiasta kysymään.

Avointa linjaa olen pitänyt oman tyttöni kanssa. Ei tartte salailla, eikä ole hävettävää.

Vierailija
57/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ois pitänyt patentti hakea ;)

Eli laitoin pikkareihin kahdet pikkuhousunsuojat vierekkäin poikittain ja sitten valtavan Nainen-siteen siihen päälle ja vielä vessapaperia kerros siihen ja avot! Tätä viritelmää käytin ainakin muutaman vuoden ennen kuin muistaakseni -89 tuli ekat sikapaksut siivekkeelliset kauppoihin. Toi mun oma tsydeemi oli niitä ekoja paksuja siivekkeellisiä parempi !

Kuukautiset olivat tosin jo alkaneet -83 kun olin 14-vuotias.

Hirveimpiä tilanteita oli aina koulun jälkeen nousta pois bussista kun oli istunut pitkään paikallaan ja kun nousi alkoi oikein lorista.... joka kerta pelkäsi, että valuuko jo lahkeesta ulos...

Vierailija
58/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11-vuotias ja lomareissullalla Euroopassa isovanhempieni kanssa. Pakko oli uskaltautua isoäidille kertomaan kuukautisten alkamisesta, kun asuntovaunussa olisi ollut hankala asiaa peitellä. Tapahtumahetkellä olimme Puolassa, joka tuolloin, vuonna 1990, oli vielä aika ankea paikka...

Apteekista löytyi sitten molemminpuolisesta puutteellisesta kielitaidosta huolimatta noita verkon sisällä olevia vanutuppoja, jotka kiinnitettiin solmimalla vyötäröllä olevaan kuminauhaan. Siihen asti, että päästiin apteekkiin, teki isoäitini hätävarasiteet talouspaperista ja jostain vanhasta astiapyyhkeestä tms., ja kiinnitysmekanismi oli sama, hakaneulalla kuminauhaan...

Onneksi tulimme tuosta parin päivän päästä Suomeen, ja pääsin käyttämään ihan normaaleja Libressejä tms. Tosin osani olen minäkin saanut noista halkositeistä, ja muistan, miten nolotti kotona kävellä iltaisin hiljaisessa talossa isäni ohi se side pöksyissä, kun tuntui, että se kahina kuuluu avaruuteen asti...

Yhh. Oikeastaan aika ahdistavia muistoja, vaikka nykyään en mitenkään estynyt asian suhteen olekaan.

Niin joo, minulla siis kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, ja jäin 157 cm " pitkäksi" . ;)

Vierailija
59/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näihin päiviin saakka ollut siinä uskossa, että äitini oli jotenkin aivan erityisen tollo. Taisi olla aika samanlainen kuin muidenkin äidit.

Menkat alkoivat 12 v. (Pituutta 171) En aluksi puhunut kellekään mitään ja äiti huomasi pikkupöksyistäni, että nyt ne ovat alkaneet. Ainoa opastus oli, että pikkuhousut pitää laittaa piiloon, ettei isä niitä huomaa... Huoh.... Kerran äiti teki minulle kouluaamuna siteen jostain vanhasta vaatteesta. Omilla rahoilla jouduin ostamaan terveyssiteitä ja ei löytynyt esim. äidin kätköistä moisia.

Olin onnellinen, kun keksin tampoonit. Tosin rahat olivat vähissä (ei viikkorahaa. käytössä vain mummolta saamia lahjarahoja), joten tampooni tuli vaihdettua harvakseltaan.

Oma tyttäreni aion valmistella asian suhteen paremmin. Ja sitten juhlimme, kun menkat alkavat. Ällöttää se äidin salailu vieläkin. Tosin sen verran häveliäs olen, että esim. mieheni ei ole koskaan joutunut minulle kaupasta ostamaan siteitä.

Vierailija
60/141 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkareitten päälle), millä side tosiaan pysyi paikallaan. Menses. v.-73

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän