Patjanmalliset tonkkositeet huonolla teipilla! Nostalgiaketju meille, joilla oli aina pakaran paalla, sisareidessa tai polven kohdalla se larpatin hurraamassa ohivuodolle.
Kommentit (141)
ihmeissään, kun löysi kaupasta siteitä, joita EI trvinnut kiinnittää " sideliiveihin" , vaan pysyivät paikoillaan tarralla. Eli nämä hakaneulas- ja nappiviritykset olivat arkipäivää naapurissa vielä 90-luvulla!
tamponeihin, joita käytin kunnes pari vuotta sitten ostin itselleni kuukupin. Kuukautiset alkoivat 21 vuotta sitten ja olin silloin vain 11-vuotias.
...vieläkin käytetä esim kättärillä? Taitaapa olla vieläpä vuokkosten valmistamia. Ja Meillä muuten koulun terkkarikin oli niitä futoneita löytänyt jostain vielä -95.
Just sellaista " tieteellistä" brändäystä joka täällä uppoaa.
Minulla alkoi kuukautiset kaksiviikkoisen kesäsiirtolaleirin ekoina päivinä. Itkeä tuhersin ja onneksi parhaalla ystävälläni oli menkat myös ja hänellä oli jo kokemusta asiasta. Emme kuitenkaan uskaltaneet kysyä terkkarilta tms. apua, joten leikkasimme siirtolan lakanasta ja huovasta paloja ja tuhosimme yhdet leirin aikana... Terveisiä vaan Merville, jos tätä luet ;-))
Nykyisin olen erittäin tyytyväinen kuukupin käyttäjä. Käyttömukavuus on loistava ja maailma pelastuu :-)
Itselläni alkoi v. 99 ja kyllä silloin mainostettiin telkussakin jo siteitä ja olivat samanlaisia kuin nykyään.
Kylläpäs täällä käy vanhoja naisia....
Minä nimittäin ketjua lukiessani odottelinkin että oku muistaisi Nainen-siteet:) Muistan sen pitkän paketinkin elävästi, s eoli valkoinen jossa tekstit oli oikein kirkkaalla punaisella. Niitä käytin useamman vuoden öisin kun kuukautisen alkoivat 13v iässä. Melkein alusta asti olen käyttänyt OB-tamponeja ja päässä soi tunnari " OB, se varma tamponi" :D
Nainen, sen muistan, sitten ob-rallatuksen, nämä mainitut siis.
Uudempi on se oliko libresse vai always, jossa mimmi kiemurtelee ja sitten jotain puhetta että siivet ja pysyy varmasti paikoillaan. Siitä sitten tuli se vitsikin, että:
Sillä on siivet -
Se imee verta -
- mutta se ei lennä,
mikä se on?
Kun kuukautiseni alkoi äiti leikkasi kuminauhan ja mitattiin vyötärööni sopivaksi. Siteet oli sellaisia jossa oli verkkomainen suojus joka tuli 15 cm yli kummastakin päädystä ja siihen tehtiin solmu kuminauhan ympärille. Ymmärsikö kukaan mitä tarkoitan?
Mulla oli myös noita hemmetin Vuokkosia ja ajatuskin ahdistaa, että niihin pitäisi siirtyä.
Mutta muistatteko, miten usein ne oli vähintään kahtena kappaleena housuissa jossain vaiheessa päivää? Siis ne suorastaan hajosivat esim. pyöräillessä ja valuivat suunnilleen housunlahkeesta silppuna ulos.
ja liima petti, ja sitten ne seilasivat housuissa, usein hivuttautuivat taakse ja sai pelätä, että kurkistavat housuntakamuksesta. Yöksi piti laittaa vessapaperista varmistuksia, ettei valu takaa tai edestä ja voiih...
(Miksi muuten ihmisellä on niin epätaloudellinen systeemi kuin kuukautisvuoto? Siinähän menee ravintoaineita ihan hukkaan.)
vai mitä ihmeen virityksiä sulla oli ollut? oliko ne kestositeitä?
Vierailija:
Kun kuukautiseni alkoi äiti leikkasi kuminauhan ja mitattiin vyötärööni sopivaksi. Siteet oli sellaisia jossa oli verkkomainen suojus joka tuli 15 cm yli kummastakin päädystä ja siihen tehtiin solmu kuminauhan ympärille. Ymmärsikö kukaan mitä tarkoitan?
Vierailija:
Mutta eläköön Suomen käsisuihkuille, jollainen meillekin tuli lapsuudenkotiin jo 80-luvulla. Täällä (Britanniassa) niitä ei ole vieläkään, enkä mä ymmärrä, miten nää huolehtii intiimihygieniastaan, varsinkin kk aikana, kun ei viitti montaa kertaa päivässä kylpeä.
Olen yrittänyt jo vuosia käyttää sitä suihkua, mutta joka kerta jossain vaiheessa ne vedet roiskahtaa housuihin jotka ovat nilkoissa. Vai kuuluuko siinä riisua housut?
T.Ulkosuomalainen
Mulla alkoi 11v, vuonna 1989, ja niitä tönkkösiteitä mullakin eka oli. Sit tuli jotain yksittäispakattuja ja ne oli ohuempia. En muista merkkiä. Koulussa piti olla aina tummat housut ja pitkä paita kuukautisten aikana, ettei mahdollinen ohivuoto ja side näkynyt. ei haluttu ett pojat tietää ett meil oli menkat.
Se muhkuraisuus, teippien pettäminen ja rätti puntissa, hajoilut, epämukavuus ja näkyminen (josta en oo varma, oliko se vaan omaa kuvitelmaa, en muista bonganneeni silloinkaan kenenkään siteitä?)... Ja se, että öisin tai runsaammalla vuodolla kaksi päällekkäin! Kaameeta, sehän aiheutti vaan massiiviset ohivuodot, jotka tosin muutenkin oli arkipäivää. Melkein kaikissa pöksyissä nuorena oli pinttyneitä kuukautistahroja, huh.
Olikohan Camilla Paglia, ei varmaan mutta teoria meni jotenkin niin että se vuotava veri on tulehduksen merkki joka tulee kun, tai en mä muista. Isolla oli hesarissa ja siis sellainen lääketieteen vastateoria, jota lääkärit piti kuitenkin mielenkiintoisena, joskin vääränä.
kukaan muistaa... niitä joisa oli sellanen helvatan pitkä verkko ympärillä, joilla se side hirtettiin neuloilla tai kuminauhalla paikalleen... ei mullakaan niitä oo ollu mutta muistan että äidillä oli niitä...