Vammainen nuori tuohtui, kun palvelu loppui kello 23
Ymmärränkö nyt oikein, että kaikki muut asiat on kunnossa mutta hän haluaa palvelua myös yöllä? Koska haluaa ei halua mennä sänkyyn kello 23?
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti: Suurin osa ihmisistä kyllä ymmärtää vammautuessaan sen, että se ei oikeuta mihinkään aatelisten kohteluun..
Että jatkossa köyhille kuoppia metsään asiointia varten ja sisävessat vain aatelisten käyttöön?
Koronarokotuksessa näyttää olleen empatian poistavaa ainetta. Koronarokotus = kapitalistirokotus.
Täällä kun on taas moni kommentoimassa "ette ymmärrä", "mitä jos sattuisi omalle kohdalle" "kyllä on oikeus".
Mä olen nykyinen vammainen, entisessä elämässäni tein monta vuotta työtä henkkarina. Että olen nähnyt molemmat puolet. Ja olen hyvin vahvasti sitä mieltä, että nykyinen henkilökohtainen apu vammaisten tukimuotona tulisi perata pohjamutia myöden läpi, ja kriteereitä kiristää tuntuvasti.
Henkilökohtaista apua tulisi myöntää vain, jos tarve sille on joku alle 6h päivässä. Muuten asuminen asumipalveluyksiköissä, joissa apua soitetaan talon yhteisiltä hoitajilta. Myös virkistystoimintaan/harrastuksiin myönnettävien tuntien kriteereitä pitäisi kiristää vahvasti. Niitä pitäisi myöntää vain tarpeeseen, esim. ihmiselle jolla on pienet sosiaaliset verkostot, turvattaisiin kodin ulkopuolella liikkuminen ja mielekäs elämä. Eikä todellakaan niinkuin nyt, esim. vammaisen perheenjäsen tai ystävä saa tehdä nuo tunnit, ja lähdetään porukalla festareille... Tai viikoksi ulkomaille.
Henkilökohtainen apu on aivan äärimmäisen väärinkäytettyä, ja valtava kuluerä. Olen itsekin istuskellut aamuisin tunteja odottelemassa milloin avustettava herää, kantanut päävastuun perheen koiralauman ulkoiluttamisesta (vaikka terveitä, ulkoiluttamiskykyisiä perheenjäseniä saman katon alla avustettavalla oli 4), käyttänyt tunteja vuorosta leipomiseen tai puutarhan/parvekkeenhoitoon... Nämä eri paikoissa osin siis. Parhaimmillaan olin töissä henkilöllä, jolle oli tunteja myönnetty vuorokaudessa 16, ja aktiivista työaikaa siitä oli reilusti alle puolet. Sitten kaikkea pikkunäpertelyä päälle. Tämä ihminen olisi erittäin hyvin pärjännyt juurikin jossain asumispalceluyksikössä, jossa olisi voinut soittaa apua tarvittaessa, ja tiettyinä aikoina olisi tehty tietyt asiat säännöllisesti. Mutta ei, palvelijoiden piti olla paikalla valtaosa päivästä. Kun on oikeus juuri sellaiseen elämään kun olisi ollut vammattomanakin, muka!
KAIKILTA muilta leikataan, ei vammaisten pitäisi olla mikään pyhä lehmä, jotka saa pitää kaikista saavutetuista etuuksistaan kiinni. Apua ja tukea pitää antaa, mutta kohtuullisesti. Kenenkään ei pitäisi olla oikeutettu seuraneitiin, joka esim. istuu viereisessä huoneessa valmiina pomppaamaan aina kun jotain sattuu tarvitsemaan, esim. tuomaan vettä, kun avustettavaa sattuu janottamaan. Ei, kyllä se nyt vaan pitäisi tyytyä siihen vesipulloon lähipöydän reunalla, johon hoitaja on aamulla vaihtanut veden. Eikä mikään baarissa käyminenkään, aamun pikkutunneille varsinkaan ,varsinkaan säännöllisesti ole mikään ihmisoikeus, joka tulisi yhteiskunnan kaikille mahdollistaa.
Saatan käydä kolmesti yöllä kusella.
Vanhuutta varten pitääkin näemmä kehitellä reikäpatja, jonka saa viemärin päälle. Siitä voi loria suoraan viemäriin ja viettää yönsä patjalla nukkuen vessassa viemärin päällä.
Ihan en kokonaan jaksanut lukea, mutta yhteiskunta voisi palkata minulle kuskin, joka ajaisi töihin ja kotiin minut. Mielestäni minulla on tähän täysi oikeus. Ja jos ei huvita olla klo 22 nukkumassa niin työnantajan pitää hyväksyä, että tulen töihin kunhan herään. Yhteiskuntahan on yksilöä varten, eikö olekin. Oikeasti Arsi, sinunkin täytyy sopeutua. Periin voi mennä avustajan ollessa paikalla. Kotihoidon turvapuhelinpalvelu vessahätää varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Suurin osa ihmisistä kyllä ymmärtää vammautuessaan sen, että se ei oikeuta mihinkään aatelisten kohteluun..
Että jatkossa köyhille kuoppia metsään asiointia varten ja sisävessat vain aatelisten käyttöön?
Ympärivuorokautiset palvelijat ei ole osa tavankansalaisen elämää. Eikä ole valtion velvollisuus kustantaa sellaista, että joku pilalle lellitty voi pelata yöt ympäriinsä.
Mitä taas tulee tuohon sun kommenttiin, niin miten tuo liittyy mihinkään? Kyllähän sillä vessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Yövaipat on keksitty. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle yöhoitajan odottaa tuleeko kusi vai eikö tule kusi yöllä. Aika reippaalta tuo poika kyllä näytti. Osaa kyl itsekkin.
Muistathan sitten nauttia täysin siemauksin märissä vaipoissa olemisesta, kun sinun oma vuorosi koittaa. Nauti siitä tunteesta, hekumoi ja muistele miten ette halunneet muuttaa asioita paremmaksi.
Tällä kehityksellä ja rahankäytöllä on hyvin mahdollista, että tulevaisuudessa pahemmin vammautuneet yms on joko lähisukulaisten hoivissa tai jossain yhteisessä karsinassa.
Että luultavasti olisin katkera, kun aiemmin samassa tilanteessa olevat ihmiset pääsivät lehtiin asti vinkumaan, kun joutuu pidätellä pissua hetken ja pelihetket kärsii..
On arsimainen oletus, että veronmaksajat maksaa arsimaisen elämäntyylin pelata öisin ja nukkua päivisin.
Millähän rahalla kalliit pelikoneet on ostettu?
Tyyppi voi kusta yöllä pulloon.
Vierailija kirjoitti:
Koronarokotuksessa näyttää olleen empatian poistavaa ainetta. Koronarokotus = kapitalistirokotus.
Juuri näin, VMAT2 geeni
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi voi kusta yöllä pulloon.
Juurikin näin.
Cocacolan litkiminen pelaamisen aikana kannattaa lopettaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Siis varmaan kahden aikaan aamuyöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että yötäpäivää pitäisi olla joku päivystämässä kotona. Palvelutaloon kuuluu tämä herrasmies.
Juurikin näin. Jutussahan vielä mainittiin että hänelle oli tarjottu tuettua asumispaikkaa mutta kieltäynyt ja halua asua yksin omin ehdoin.
Tulee mieleen mun sukulainen. Kehitysvamman vuoksi vanhemmat passanneet 24/7, mutta halusi muuttaa omilleen. Tulikin laitoksen säännöt ja mm. nukkumaanmenoaika. Ei yllättäen sopeutunut, kun kotona oli vrk-rytmi päälaellaan. Palasi kotiin.
Eli tässä on nyt reality check menossa, ei sen kummempaa. Voitte hajaantua.
Eikö vammaisen ihmisen hyvinvointia tukisi säännöllisempi rytmi? Miksi vanhemmat antavat hänen valvoa miten sattuu?
Tässä tapauksessa koko perheen rytmi oli (ja on edelleen) ihan sekaisin. Äiti ei ole koskaan ollutkaan työelämässä, isä oli vuorotyössä ennen eläkkeelle jäämistä. Nykyään koko perhe on tukitoimien piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Sehän oli "pikainen itsenäistyminen", kuukausi riitti ja oli valmis palaamaan kotiin.
Todellisuus iski päin näköä. Takaisin kotiin passattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on mm. siitä, että ei päöse itse vessaan.
Jutussa luki, että avustaja lähtee jatkossa klo 21. Siksi asia nostettiin esiin!
Jos joidut yöllä valvomasn monta tuntia, että joku vie sut vessaan, ei ole ihme, jos aamulla väsyttää, eikä jaksa nousta 7ltä.
Miten helkatin ilkeitä te ihmiset olette? Olisiko itse kiva olla vammainen, sairastaa sairautta, joka vie lopulta liikuntakyvyn kokonaan, olla täysin muiden avun varassa, koskaan et pääse esim. musakeikoille ym. tapahtumiin, kun täytyy aloittaa iltatoimet klo 20? Onko se nuoren elämää???
Vammaispalvelujen menot ovat todella pieni murto-osa sotemenoista!
Vaippa toimii ihan hyvin niin vanhuksilla kuin vammaisilla. Ei taida olla yhteiskunnalla rahaa järjestää jokaiselle ympärivuorokautista hoitoa kun maksaa varmaa vähintään satatuhatta vuodessa.
Kyseisellä ihmisellä on käynyt jo vuosia kotona lukuisia avustajia. Ei ihan kaikkea uutisissa kerrota. Tottunut ilmeisesti liian hyvään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadin, että Veikkaus antaa mun voittaa tänään Eurojackpotin, koska haluan isomman talon ja sähköauton ja päästä Karibialle lomailemaan.
Ja toinen haluaa päästä vessaan.
Siis vessaan, sinne missä suurin osa meistä käy 2-20 kertaa päivässä syystä ja tarpeesta riippuen. Pidämme sitä ilmiselvänä asiana, mutta kaikki eivät pääse edes vessaan. Sinä et soisi toisen ihmisen pääsevän edes vessaan. Mieti sitä.
Hän pääsee vessaan. Siinä palveluasunnossa, jota hänelle on tarjottu.
Nyt hän pääsee vessaan kotona niin kauan kuin vanhemmilla on voimia huolehtia.
Ja avustajilla. Artikkelissa unohdettiin sopivasti mainita kotona käyvät avustajat.
Avustajat tulevat vähenemään nyt kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat avustajilta, moni lopettaa työt.