Miten saavuttaa sellaisen itsetunnon, ettei oikeasti välitä yhtään siitä mitä muut ajattelee?
Ei välitä ollenkaan siitä mitä muut ajattelee sinun elämäntavasta, elämänvalinnoista, ulkonäöstä, arvoista, kannanotoista, mielipiteistä. Ei juuri edes uhraa ajatustakaan sille, että mitä muut sinusta ajattelevat. Tietenkin siis edellyttäen, että ei tee muille pahaa tai ole ilkeä tms, eli välittää tottakai kuitenkin siitä, ettei loukkaa ketään tai aiheuta kärsimystä muille. Ymmärrätte varmasti mitä ajan takaa. Miten saavuttaa tällaisen hyvän itsetunnon?
Kommentit (461)
Mä välitän enemmän kun koskaan. Ihan minimaalisesti ulos kotoa.
Minulle tullut elämänkokemuksen karttuessa sekä koulutuksen myötä.
En vain yksinkertaisesti ole keksinyt ainuttakaan syytä miksi pitäisi välittää ja miksi joku toinen ihminen tietäisi kuinka elää minun elämääni paremmin kuin minä itse.
1. Vanhemmilta saa parhaassa tapauksessa hyvän kasvatuksen myötä.
2. Toiset onnistuu kasvamaan sopivassa porukassa. (Tätä voi myös yrittää myöhemmässä iässä jos jäi lapsena väliin ;) )
3. Jos noista ei kumpikaan tärppää, kannattaa hankkia lapsi tai pari ja valvoa tarpeeksi, niin väsyneenä et enää välitä *askaakaan niistä muista kun yrität vaan selviytyä :)
Ikä tuo vähän lisää, mutta ei silläkään valitettavasti pääse "maaliin" kun haudassa.
4. Ja jos noista ei mikään tärppää, ei sitä varmaan saa muutoin kun hetkellisesti kännipäissään, eli toivottavasti alkomahooli maistuu, kippis ja tsempit!
Vierailija kirjoitti:
Minusta se ei ehkä ole edes tervettä, ettei välitä yhtään siitä mitä muut ajattelee. Kyllä osa muiden ihmisten huomioimisesta on sidoksissa siihen, että ylipäänsä haluaa ymmärtää muita ja välittää siitä mitä muut ihmiset ajattelevat ja tuntevat. En usko, että muiden ihmisten huomioimista hyvässä pystyy täysin irrottamaan muiden ihmisten mielipiteistä välittämisestä pahassa. Eikä se tavallaan olisi aitoa välittämistä ja yhteyttä muihin ihmisiin, että niillä toisilla ihmisillä olisi väliä vain silloin kun he ovat samaa mieltä. Ei kritiikille tarvitse olla immuuni, tavallaan ne ihmiset ovat heikompia joilla on tarve itsensä sillä tavoin kovettaa. Aidosti vahva, rohkea ja itsenäinen ihminen uskaltaa olla muille ihmisille ja kommunikaatiolle avoin, vaikka siitä joskus seuraisi kielteisiäkin tunteita.
Niin, taisin kirjoittaa aloituksen vähän epäselvästi. Tietenkin tervettä ja fiksua ihmistä, joka välittää toisista, kiinnostaa niiden toisten ajatukset. Tarkoitin enemmän sitä, että ei välittäisi yhtään siitä, että hyväksyykö muut minun ulkonäköni, elämäntapani, mielipiteeni. Ei edes ajattele sitä, että hyväksyykö muut minut sellaisena kuin olen, ei edes kiinnosta, että kelpaanko tällaisena kuin olen. Koska jos en kelpaa tai jos eivät hyväksy, niin ihan sama, niiden muiden menetys. Ap
En tiedä onko se hyvää itsetuntoa vai mitä, mutta mua kiinnostaa niin paljon mun omat jutut että en vaivaudu miettimään muiden mielipiteitä.
Ehkä olen sosiaalisesti rajoittunut tai poikkeava sitten.
No, mitä enemmän on näkyvillä, sitä enemmän on jollain mielipide just susta
Minut muutti tuollaiseksi työni. Olen siis vuosikymmeniä tehnyt työtä, jossa on iso vastuu ihmisten elämään vaikuttavista isoista päätösistä ja ratkaisuista, mutta samaan aikaan juuri kukaan asiakkaista ei koskaan ole tyytyväinen saati sitten kiitollinen. Eli käytännössä "teit niin tai näin, aina jonkun mielestä väärin päin".
Olen ajatellut muuttuneeni itseriittoiseksi mutta oikeastaan tämä aloitus sai minut ajattelemaan, että ehkä kyse onkin enemmänkin itsetunnosta ja itseluottamuksesta, joka sitten nykyään heijastuu yksityiselämäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on isot luulot itsestäsi, että ihmiset oikeasti olisivat kiinnostuneita sinun tekemisistä? Miksi he olisivat kiinnostuneita?
Noh, moni on, kyllä joku treffikumppani vaikka saattaa olla kiinnostunut siitä onko minulla pari pelastusrengasta vai ei. Kyse on nyt siitä, että miten saavuttaa sellainen itsetunto, että ei välitä siitä, että mitä joku treffikumppani vaikka minun ulkonäöstä ajattelee. Ap
"I Don't Care What You Think about Me. I Don't Think about You At All."
Coco Chanel
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Jotka muuta väittävät valehtelevat. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja muiden välittäminen merkitsee jotain.
Pienet lapset eivät välitä, mitä muut ajattelevat tai eivät edes kykene siihen, vaan ihan hyvillä mielin tekevät mitä tahtovat ja mikä kiinnostaa. Ehkä tässä peräänkuulutetaan tämmöstä lapsenomaista huolettomuutta. Ennen kuin meidät kaikki ehdollistettiin ajattelemaan MUITA ensin.
Vierailija kirjoitti:
Coco Chanel
Tuo ei kuitenkaan ole se mitä tavoittelen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo piittaamattomuus muiden mielipiteistä on lähtöjään siitä, että ihmiset eivät erityisemmin pidä minusta. Ihan sama mitä teen ja millainen olen, katsotaan nenänvartta pitkin aina ja kaikkialla. Olen siis päätynyt olemaan juuri sellainen kuin haluan ja tekemään tasan tarkkaan, mikä minusta parhaalta tuntuu.
Minulla sama. Erityisen karmeaa oli nuorena aikuisena, kun kuuluin vl-yhteisöön. Tuntui, ettei siellä saanut kehenkään kontaktia, moni oli tosi ilkeä, vaikka kyse oli "laupeuden" yhteisöstä. Kun sieltä pääsin irti, mietin elämääni periaatteen, joka minua johdattaisi. Päädyin ikiaikaiseen viisauteen eli voin tehdä kaikkea, kun en loukkaa itseäni enkä muita.
Hyvä itsetunto = tunne itsesi läpikotaisin, hyväksy itsesi kaikkine hyvine ja huonoine puolines, rakasta itseäsi läpikotaisin ja kaikkia puolia
Tiedä mitä et tiedä ja tiedä mitä tiedät paremmin kuin muut suun soittajat
Lähtökohtaisesti kaikessa yksinkertaisuudessaan: lopeta sen ajattelu mitä muut ajattelevat. Mitä enemmän mietit asiaa ja pohdit, sitä enemmän annat sen vaikuttaa itseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Jotka muuta väittävät valehtelevat. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja muiden välittäminen merkitsee jotain.
Pienet lapset eivät välitä, mitä muut ajattelevat tai eivät edes kykene siihen, vaan ihan hyvillä mielin tekevät mitä tahtovat ja mikä kiinnostaa. Ehkä tässä peräänkuulutetaan tämmöstä lapsenomaista huolettomuutta. Ennen kuin meidät kaikki ehdollistettiin ajattelemaan MUITA ensin.
Tuollaisestakin on kyse. Että uskaltaisi vaikka laulaa kulkiessaan ihan suositulla hiihtoladulla, jos tekee mieli laulaa. Eikä miettisi, että pitääkö nuo muut minua hulluna, laulanko heidän mielestä huonosti ja nuotin vierestä, kuulostaakohan ääneni rumalta. Ei miettisi mitään sellaista. Korkeintaan miettisi, että toivottavasti en häiritse muiden rauhaa, jos haluavat nauttia hiljaisuudesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Coco Chanel
Tuo ei kuitenkaan ole se mitä tavoittelen. Ap
Miksi ihmeessä haluat uhrata ajatuksia sellaisille ihmisille, jotka tuomitsevat sinut?
Vierailija kirjoitti:
Olemalla incel ja eroamalla reservistä
Itse olen panomies, joka aikoo erota reservistä. Hoitelen sitten rintamalla olevien miesten lemmenkipeitä naisia. Pitää tässäkin hommassa kantaa vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä jouduin ihan pikkulapsesta asti välittämään, mitä muut minusta ajattelivat. Koska vanhempani eivät hyväksyneet mua omana itsenäni, ja jos he olisivat mut hylänneet, olisin kirjaimellisesti kuollut. Siitä se helvetti alkoikin, kun tuo miellyttäminen siirtyi kaikkiin ihmissuhteisiin. Onneksi myöhemmin terapian avulla pääsin siitä eroon.
Taisit ymmärtää aloituksen väärin.