Miten saavuttaa sellaisen itsetunnon, ettei oikeasti välitä yhtään siitä mitä muut ajattelee?
Ei välitä ollenkaan siitä mitä muut ajattelee sinun elämäntavasta, elämänvalinnoista, ulkonäöstä, arvoista, kannanotoista, mielipiteistä. Ei juuri edes uhraa ajatustakaan sille, että mitä muut sinusta ajattelevat. Tietenkin siis edellyttäen, että ei tee muille pahaa tai ole ilkeä tms, eli välittää tottakai kuitenkin siitä, ettei loukkaa ketään tai aiheuta kärsimystä muille. Ymmärrätte varmasti mitä ajan takaa. Miten saavuttaa tällaisen hyvän itsetunnon?
Kommentit (565)
Tunnustan, en jaksanut lukea kaikkia vastauksia, voi olla että tämä löytyy jostain jo.
Minulle auttoi ap:n kuvaileman tapaiseen ongelmaan ns. oivallus.
Sain sen elämäntilanteessa, jossa olin aivan solmussa läheisteni mielipiteiden (minua koskevien) kanssa. Kävin silloin muutaman kerran kriisiterapiassa ja luin sieltä suositeltuja kirjoja, mikä toi avun hyvin nopeasti.
Suosittelen itsetutkiskelua ja sellaisten kirjojen lukemista, jotka tuntuvat osuvan omiin kipukohtiin tai muuten tukevat itsen kehittämistä siihen suuntaan, mihin haluaa mennä. Jos tarpeen ja mahdollista, niin ulkopuolinen terapeuttikin saattaa olla avuksi.
Voi olla, että ap:n ongelma ei ole yhtä suuri kuin omani oli (en aivan osaa päätellä tekstin pohjalta).
Ehkä suurin asia, minkä ymmärsin, oli se, että minun ei ollut enää tarpeen etsiä vikaa aina pelkästään itsestäni. Muiden ilkeys ei ollut mitenkään ansaittua. Voi olla, että nousin enemmän pohjalta kuin ap, jonka ongelmat saattavat olla toisentyyppisiä (jos varsinaista ongelmaa onkaan?). Joka tapauksessa, oivalluksen jälkeen olen kokenut olevani mullistavalla tavalla vapaampi. En ehkä täysin vapaa kaikesta, mutta en taida enää olla lauman mukana kulkija.
En lukenut kaikkia vastauksia, mutta minusta tuli tuollainen, kun
a. ikää alkoi olla riittävästi
b. ymmärsin olevani sellaisessa tilanteessa, jossa ihan oikeasti olen oman juttuni vahva osaaja.
En tiedä, voiko tällaista millään kiirehtiä. Kokemus tuo varmuutta, muillakin elämän aloilla kuin sillä, josta se suoraan on.
Opettele hyviä periaatteita, kuten vaikkapa käskyt elämäsi oppaaksi, niiden avulla opit periaatteet miten toimia elämän eri tilanteissa ja muiden kanssaihmisten kanssa.
Itsetunnostasi tulee ns terve ja ilosi/tyytyväisyytesi ja onnellisuutesi lisääntyy!
Mieti, että mitä itse mietit jostain melko randomista ihmisestä. Todennäköisesti et juuri mitään, ja vaikka miettisitkin, niin millä ihmeen tavalla ne sinun mietteesi vaikuttavat hänen elämäänsä? Ja sitten valaistut ja ymmärrät, että asia toimii toisinpäin aivan samoin.