Miksi kolminaisuusoppi on kristityille niin tärkeä?
Moni kristitty on vahvasti sitä mieltä, ettei kolminaisuuden kieltäjät ole kristittyjä eivätkä he myöskään pääse taivaaseen. Mutta miksi kolminaisuusoppi on niin tärkeässä asemassa? Raamatusta on tosi vaikea löytää kolminaisuutta ja koko kolminaisuuden käsite on muutenkin hankala ymmärtää, jos ei ole kasvanut sellaisessa kulttuurissa johon se kuuluu luontevasti. Miten siis Jumala voisi edellyttää sellaisten asioiden ymmärtämistä, jotka on monille täysin käsittämättömiä? Miksei Jumala kertonut Raamatussa selvästi, että hän on yksi Jumala kolmessa persoonassa, jos sen ymmärtäminen olisi edellytys pelastumiselle?
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskeistä on aina ollut että on yksi Jumala, epäjumala = ei ole Jumala ollenhaan vaan on huijausta, tyhjää, Saatanan eksytystä.
On tärkeää uskoa Jeesukseen jotta pelastuu. Mutta jos uskoo että Jeesus on joku arkkienkeli Mikael, niin silloin uskoo arkkienkeli Mikaeliin, eikä Jumalaan. Arkkienkeli Mikael ei pelasta helvetiltä eikä sovita sinun syntejäsi.
On siis uskottava siihen yhteen ainoaan oikeaan Jumalaan. Pyhä Henki on tätä samaa yhtä Jumalaa. Ja Raamatussa sanotaan selkeästi että jos sinulla ei ole Pyhää Henkeä niin sinä et pääse Taivaaseen.
En tiedä mikä henki jehovantodistajilla on - todennäköisesti se on joku paha henki - mutta vaikka he ajattelisivat että se on joku arkkienkeli Mikaelin henki sitten, persoonaton henkäys vai mikä sitten onkaan, se ei ole Pyhä Henki.
Tärkeää on siis että uskoo oikeaan Jumalaan.
Missä sanotaan, että Jumala ei pelasta ketään sellaista ihmistä helvetiltä, joka uskoo Jeesuksen olevan arkkienkeli Mikael? Tällainen ihminen voi aivan hyvin uskoa Jeesuksen sovittaneen hänen syntinsä, vaikka hän onkin ymmärtänyt jotain Jeesuksesta väärin.
Missä Raamatussa sanotaan, että ihmisen täytyy uskoa kolminaisuusoppi saadakseen Pyhän Hengen?
Lainaamasi kirjoittaja ei väittänyt, että ihmisen täytyy uskoa kolminaisuusoppi saadakseen Pyhän Hengen. Järjestyshän olisi silloin nurinkurinen ja ikään kuin usko olisi ihmisen oma aikaansaannos.
Kannattaisi käydä kirkossa eikä vain itsekseen kotona lukea Raamattua, niin saattaa käsitys Jeesuksesta selkiytyä.
Voi huokaus näitä juttuja. Kun on niin pielessä, että voi käyttää sitä fraasia "ei edes väärin", koska on niin kaukana totuudesta. Näissä asioissa auttaa, että ymmärtää juutalaista kulttuuria, heprean ja arameaa kielen merkityksen jne. Kannattaa lukea itse sitä raamattua ja sen selitysteoksia, asiallisista lähteistä toki. Lisäksi voi katsoa YouTubesta helppotajuisia videoita, esim kanavalta Bible project Suomi, ei nämäkään täydellisiä ole mutta ihan hyvin avaa asioita. Kolminaisuusoppi on ehdottomasti raamatullinen, hyvin selkeästi tulee ilmi kun lukee raamattua, ei siinä ole mitään epäselvää.
Uskon ennemmin Raamattuun, kuin kirkon epämääräisiin oppeihin.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoo myös: "Minä ja Isä olemme yhtä." Ruotsinkielinen käännös "Jag och Fadern äro ett" on ehkä vielä selkeämpi, siis kirjaimellisesti "olemme yksi".
Tuon voi tulkita vähintään yhtä hyvin niinkin, että Jeesus ja Isä on yhtä tarkoitusperissään: he ovat siis samalla asialla.
Jeesus sanoo toisaalla Raamatussa: "Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä." Mitä tulkitset Jeesuksen tarkoittaneen rukoillessaan, että kristityt olisivat yhtä niin kuin Jeesus ja Isä on yhtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin, ja jos vahingossa uskon että Jumala on Lisifer, niin ei kai se nyt mitään haittaa? Kyllä se kuule haittaa jos sinä siellä taivaanportilla luettelet että Mikael ja Lusifer on minun Herrani. Tiedän että he eivät ole täällä, mutta voisinko silti päästä sisään kun en sittenkään haluaisi tuonne alakertaan? Ei, kyllä sinut lähetetään sen luo ketä sinä palvelet.
Tämä oli nyt tällanen mun oma päättelyketju, en jaksa tehdä mitään jättipitkää vääntöä Raamatun viitteineen. Sinä kyllä tiedät mitä Raamatussa sanotaan, et ole halukas tuntemaan totuutta vaan haluat sotkea, hämmentää ja aiheuttaa eripuraa ja horjuttaa ihmisten uskoa ja eksyttää ihmisiä pois elämän tieltä. Ethän ottanut mitään kantaa siihen Johanneksen evankeliumin 8. lukuunkaan jossa oli suora vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Väitit vaan ettet saanut mitään Raamatunkohtaa. Se on vale.
Minun mielestä tuo sinun tulkinta on Jeesusta rienaavaa. Tulkinta on täsmälleen päinvastainen mitä koko Raamattu ilmoittaa. Ensinnäkin, Jeesukseen uskominen on ehdottoman tärkeää ja välttämätöntä pelastuksessa, ja toisekseen, Jeesus eli Jumala rakastaa ihmisia. Sekin on aivan selvä asia. Ja vielä, väitit kyllä että et ole saanut vastausta alkuperäiseen kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Voi huokaus näitä juttuja. Kun on niin pielessä, että voi käyttää sitä fraasia "ei edes väärin", koska on niin kaukana totuudesta. Näissä asioissa auttaa, että ymmärtää juutalaista kulttuuria, heprean ja arameaa kielen merkityksen jne. Kannattaa lukea itse sitä raamattua ja sen selitysteoksia, asiallisista lähteistä toki. Lisäksi voi katsoa YouTubesta helppotajuisia videoita, esim kanavalta Bible project Suomi, ei nämäkään täydellisiä ole mutta ihan hyvin avaa asioita. Kolminaisuusoppi on ehdottomasti raamatullinen, hyvin selkeästi tulee ilmi kun lukee raamattua, ei siinä ole mitään epäselvää.
Opettiko Jeesus, että älykkäillä ja oppineilla ihmisillä on paremmat mahdollisuudet päästä taivaaseen kuin muilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin, ja jos vahingossa uskon että Jumala on Lisifer, niin ei kai se nyt mitään haittaa? Kyllä se kuule haittaa jos sinä siellä taivaanportilla luettelet että Mikael ja Lusifer on minun Herrani. Tiedän että he eivät ole täällä, mutta voisinko silti päästä sisään kun en sittenkään haluaisi tuonne alakertaan? Ei, kyllä sinut lähetetään sen luo ketä sinä palvelet.
Tämä oli nyt tällanen mun oma päättelyketju, en jaksa tehdä mitään jättipitkää vääntöä Raamatun viitteineen. Sinä kyllä tiedät mitä Raamatussa sanotaan, et ole halukas tuntemaan totuutta vaan haluat sotkea, hämmentää ja aiheuttaa eripuraa ja horjuttaa ihmisten uskoa ja eksyttää ihmisiä pois elämän tieltä. Ethän ottanut mitään kantaa siihen Johanneksen evankeliumin 8. lukuunkaan jossa oli suora vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Väitit vaan ettet saanut mitään Raamatunkohtaa. Se on vale.
Mitä Raamatussa sanotaankaan? Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. Toisin kuin väitit, olen kyllä kommentoinut sitä Johanneksen evankeliumin 8 luvun kohtaa. Voisitko kommentoida mitä kirjoitin sen sijaan että oletat minusta pahaa ja valehtelet muutenkin? Kopioin aiemman viestini tähän:
24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
25 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.
26 Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla."
27 Mutta he eivät ymmärtäneet, että hän puhui heille Isästä.
Tulkitsen tuon niin, että joko usko Jeesuksen jumaluuteen on sivuseikka tai sitten Jeesus vihaa ihmisiä eikä välitä siitä joutuvatko he helvetin tuleen, kun hän kierteli ja kaarteli sen sijaan että olisi edes kysyttäessä kertonut olevansa Jumala.
Luepa Johanneksen evankeliumista Jeesuksen jäähyväispuhetta opetuslapsilleen:
Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan. Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva. Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.
Siinähän se sanotaan selvästi. Opetuslapset eivät ennen Jeesuksen ylösnousemusta ja Pyhän Hengen saamista olleet kykeneviä ymmärtämään kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä tuo sinun tulkinta on Jeesusta rienaavaa. Tulkinta on täsmälleen päinvastainen mitä koko Raamattu ilmoittaa. Ensinnäkin, Jeesukseen uskominen on ehdottoman tärkeää ja välttämätöntä pelastuksessa, ja toisekseen, Jeesus eli Jumala rakastaa ihmisia. Sekin on aivan selvä asia. Ja vielä, väitit kyllä että et ole saanut vastausta alkuperäiseen kysymykseen.
Minun mielestäsi sinun tulkintasi on Jeesusta rienaava, kun väität että Jeesuksen jumaluuteen täytyy uskoa voidakseen pelastua. Tuossa Johanneksen evankeliumin kohdassahan Jeesus sanoi ensin: "ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne" Heti sen jälkeen Jeesukselta kysyttiin suoraan: "Kuka sinä olet?" Jeesus ei kuitenkaan kertonut olevansa Jumala tai yksi Jumalan kolmesta persoonasta vaan rupesi kiertelemään ja kaartelemaan. Miksi ihmeessä Jeesus teki niin, jos usko hänen jumaluuteensa on välttämätöntä? Halusiko Jeesus tehdä pelastumisesta vaikeaa, kun hän ei kertonut selvästi edes kysyttäessä että hän on Jumala?
Uskonnot ovat outoja ja kristinusko ehkä oudoimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoo myös: "Minä ja Isä olemme yhtä." Ruotsinkielinen käännös "Jag och Fadern äro ett" on ehkä vielä selkeämpi, siis kirjaimellisesti "olemme yksi".
Tuon voi tulkita vähintään yhtä hyvin niinkin, että Jeesus ja Isä on yhtä tarkoitusperissään: he ovat siis samalla asialla.
Jeesus sanoo toisaalla Raamatussa: "Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä." Mitä tulkitset Jeesuksen tarkoittaneen rukoillessaan, että kristityt olisivat yhtä niin kuin Jeesus ja Isä on yhtä?
Kristityt ovat Kirkko. Kirkko on Pyhän Hengen työtä, ei mikään ihmisten omin päin muodostama yhteenliittymä.
Apostolinen uskontunnustuskin jakautuu kolmeen osaan juuri siksi, että tunnustetaan usko kolmiyhteiseen Jumalaan: Minä uskon Jumalaan, 1) Isään Kaikkivaltiaaseen, 2) Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, ja 3) Pyhään Henkeen: Tämän jälkeen seuraa luettelo siitä, mitä kaikkea Pyhä Henki saa aikaan, ja mukana on myös usko Kirkkoon ja pyhien yhteyteen.
Vierailija kirjoitti:
Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan. Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva. Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.
Siinähän se sanotaan selvästi. Opetuslapset eivät ennen Jeesuksen ylösnousemusta ja Pyhän Hengen saamista olleet kykeneviä ymmärtämään kaikkea.
Tuo on sinun villi tulkintasi. Esim. katolinen kirkko tulkitsee kyseisen kohdan niin, että Pyhä Henki tulee ja johdattaa katolisen kirkon totuuteen. Jeesuksen opetuslapsetkaan ei siis ymmärtänyt elinaikanaan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettiko Jeesus, että älykkäillä ja oppineilla ihmisillä on paremmat mahdollisuudet päästä taivaaseen kuin muilla?
Tieto on hyvä asia, ettei ole harhaoppien ja eksytyksen vietävänä. Jeesus sanoi "minä olen tie, totuus ja elämä, ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani" . Myös Paavali varoittaa luopumasta Kristuksen evankeliumista:
"Kirje galatalaisille 1
Ei ole toista evankeliumia
Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin. Mitään toista evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia. Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli hän olkoon kirottu. Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.
Yritänkö minä tässä vaikuttaa ihmisiin? Tai kukaties Jumalaan? Pyrinkö olemaan ihmisille mieliksi? Jos vielä pyrkisin miellyttämään ihmisiä, en olisi Kristuksen palvelija.
Kristus on kutsunut Paavalin apostoliksi
Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen. Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle. Olettehan kuulleet, kuinka minä aikoinani, kun elin juutalaisena, vainosin kiihkeästi Jumalan seurakuntaa ja yritin tuhota sen. Menin juutalaisuudessa pitemmälle kuin useimmat ikätoverini ja kiivailin isiltä perittyjen opetusten puolesta. Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä, näki hyväksi antaa Poikansa ilmestyä minulle, jotta lähtisin julistamaan vieraille kansoille sanomaa hänestä."
Vierailija kirjoitti:
Uskon ennemmin Raamattuun, kuin kirkon epämääräisiin oppeihin.
Huoh, Raamattuun, joka on kirkon kokoama. Kirkon, joka syntyi helluntaina, kun Pyhä Henki vuodatettiin.
Uskontunnustuksilla ei sinulle sitten ilmeisesti ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäsi sinun tulkintasi on Jeesusta rienaava, kun väität että Jeesuksen jumaluuteen täytyy uskoa voidakseen pelastua. Tuossa Johanneksen evankeliumin kohdassahan Jeesus sanoi ensin: "ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne" Heti sen jälkeen Jeesukselta kysyttiin suoraan: "Kuka sinä olet?" Jeesus ei kuitenkaan kertonut olevansa Jumala tai yksi Jumalan kolmesta persoonasta vaan rupesi kiertelemään ja kaartelemaan. Miksi ihmeessä Jeesus teki niin, jos usko hänen jumaluuteensa o
Ehkä tämä aukeaa sinulle myöhemmin. Jeesuksen Jumaluus tulee kyllä ilmi monessa kohtaa Raamatussa. Jos sanon mitä Raamatussa sanotaan, en tarkoita sillä rienata. Minä rakastan Jeesusta, en väitä häntä valehtelijaksi, kiertelijäksi ja kaartelijaksi ja kieroilijaksi. Tunnustan hänet Jumalaksi, meidän pelastajaksi. Jos olet käsittänyt että minä rienaisin Jeesusta ja yrittäisin tehdä tyhjäksi mitä Raamatussa sanotaan tai vääntää kirjoitukset kieroon, olet erehtynyt. Raamattu on minulle Pyhä ja Jumala on minulle Pyhä. Otan tosissani sen mitä Raamatussa sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sinun villi tulkintasi. Esim. katolinen kirkko tulkitsee kyseisen kohdan niin, että Pyhä Henki tulee ja johdattaa katolisen kirkon totuuteen. Jeesuksen opetuslapsetkaan ei siis ymmärtänyt elinaikanaan kaikkea.
Miten sanomani eroaa katolisen kirkon tulkinnasta, tai on jotenkin sitä villimpi? Minähän sanon juuri samaa: Opetuslapset eivät Jeesuksen elinaikana ymmärtäneet kaikkea.
Luitko yhtään viestiä, jota kommentoin, ja ymmärsitkö, miksi vastaan kuten vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä aukeaa sinulle myöhemmin. Jeesuksen Jumaluus tulee kyllä ilmi monessa kohtaa Raamatussa. Jos sanon mitä Raamatussa sanotaan, en tarkoita sillä rienata. Minä rakastan Jeesusta, en väitä häntä valehtelijaksi, kiertelijäksi ja kaartelijaksi ja kieroilijaksi. Tunnustan hänet Jumalaksi, meidän pelastajaksi. Jos olet käsittänyt että minä rienaisin Jeesusta ja yrittäisin tehdä tyhjäksi mitä Raamatussa sanotaan tai vääntää kirjoitukset kieroon, olet erehtynyt. Raamattu on minulle Pyhä ja Jumala on minulle Pyhä. Otan tosissani sen mitä Raamatussa sanotaan.
Tuossa on vaan sellainen "pieni" ongelma, että Jeesuksen jumaluus ei ole selvä läheskään kaikille Raamatun lukeneille puhumattakaan niistä, jotka ei ole lukenut Raamattua. Jos Jeesuksen jumaluuden ymmärtäminen on edellytys taivaaseen pääsemiselle, miksi siitä on tehty niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäsi sinun tulkintasi on Jeesusta rienaava, kun väität että Jeesuksen jumaluuteen täytyy uskoa voidakseen pelastua. Tuossa Johanneksen evankeliumin kohdassahan Jeesus sanoi ensin: "ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne" Heti sen jälkeen Jeesukselta kysyttiin suoraan: "Kuka sinä olet?" Jeesus ei kuitenkaan kertonut olevansa Jumala tai yksi Jumalan kolmesta persoonasta vaan rupesi kiertelemään ja kaartelemaan. Miksi ihmeessä Jeesus teki niin, jos usko hänen jumaluuteensa on välttämätöntä? Halusiko Jeesus tehdä pelastumisesta vaikeaa, kun hän ei kertonut selvästi edes kysyttäessä että hän on Jumala?
Jeesus tiesi, etteivät opetuslapset vielä ole valmiita ymmärtämään. Mutta eihän hän heitä tietämättömiksi jättänyt. Lähetti myöhemmin Pyhän Hengen, joka opetti kaiken.
Johanneksen evankeliumissa nimenomaan sanoo opetuslapsilleen, etteivät nämä voi sillä hetkellä kaikkea vielä ymmärtää. Miksei se tieto sinulle riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on vaan sellainen "pieni" ongelma, että Jeesuksen jumaluus ei ole selvä läheskään kaikille Raamatun lukeneille puhumattakaan niistä, jotka ei ole lukenut Raamattua. Jos Jeesuksen jumaluuden ymmärtäminen on edellytys taivaaseen pääsemiselle, miksi siitä on tehty niin vaikeaa?
Ei se varmaan Raamattua omin päin lukemalla selviäkään, eikä ole tarkoituskaan. Kannattaa kuunnella kirkon opetusta, siellä asia kyllä kerrotaan.
Miksi pidät Raamattua jotenkin kirkkkoa tärkeämpänä? Tai oletat, että itseksesi kykenet sitä ymmärtämään?
Ei kolminaisuusopin ymmärtäminen ole pelastuskysymys, tietenkään :) Mut kun puhutaan opista, niin soisi asioiden olevan kohdillaan. Tuota sanaa ei käytetä, mutta villakoiran ydin on se, että meillä on Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki, ja ne on myös yksi.
Näissä aina ihmetyttää onko jumalilla silmät ja emittoiko jumala fotoneita, jotta sen voi nähdä? Kummallista?